ro
door rolfellen Jul 18, 2008 om 14:21
Voeding & gezondheid

Houdbaarheidsdatum op cosmeticaproducten

Het verbaast mij dat er geen houdbaarheidsdatum staat op cosmeticaproducten, zoals dagcreme, nachtcreme, bodylotion, oogcreme e.d. Ik heb dit in ieder geval nog nooit gezien, terwijl het mij lijkt dat dit soort (soms dure) producten niet eeuwig houdbaar zijn.

Van parfum weet ik dat je het droog en donker moet bewaren en dat het na een half tot een heel jaar in geur achteruit gaat. Als ik in een winkel een flesje parfum koop, kan ik echter niet zien hoe lang dit al op de plank staat....

Een creme zal toch ook niet het eeuwig leven hebben. Werkzame producten zullen waarschijnlijk minder krachtig worden en dat terwijl je voor sommige potjes een vermogen betaalt.

Heeft iemand enig idee - behalve dat het voor de producerende en verkopende partijen natuurlijk heel handig is als het er niet op staat - waarom dit niet wordt gedaan?

Ik ben benieuwd naar (een) reactie(s).

Ellen

22822 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft de houdbaarheidsdatum alleen iets te maken met de houdbaarheid van voedingsmiddelen.
Het staat zelfs niet op alle artikelen, o.a. op suiker staat alleen hoe te bewaren, zo zijn er meer artikelen.

Een stukje zeep is over hééél lang nog te gebruiken.

Maar de zaken die erin zitten daar heb je wel een punt mee.
Groet, Rebel

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op heel veel potjes en flesjes staat een plaatje van een geopend potje of flesje met daarnaast een getal (en ik meen ook mnd maar dat weet ik niet zeker)

Dat is het aantal maanden dat je het product, na opening, nog kunt gebruiken.

Het staat er vaak erg klein op, maar het is er wel.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een houdbaarheidsdatum behoort alleen op die verpakte producten/voedingsmiddelen te staan die beperkt houdbaar zijn of ook medicijnen voor inwendig gebruik.

Voor het overige behoeft het niet. Vaak staat er wel een produktiedatum op. Parfum blijft jaren goed! Ook andere werkzame producten hebben een redelijk lang leven. Let wel op eventueel uitdrogen.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2008 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

weer wat bijgeleerd collega, ik wist dit niet allemaal.  Wel is het zo dat als je niet opent, en dat geldt met name voor parfum de houdbaarheid redelijk oneindig is. Maar voor zo ongeveer alles geldt: als er lucht en met name zuurstog bijkomt, dan .....(zelfs ijzer) Groetjes.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Rebel,

Hartstikke bedankt voor je antwoord op mijn vraag. Het is mij een stuk duidelijker zo!

Ellen

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Duif,

Bedankt voor je reactie. Het was mij nooit eerder opgevallen.

Ellen

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Gerrit,

Bedankt voor je reactie!

Ellen

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK en graag gedaan. (De reacties van rolfellen staan hier en daar tussen het bovenstaande)

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Elenay,

Dit is echt een super antwoord. Dank je wel. Ik heb veel potjes bekeken en inderdaad, het staat er op.

Ik ben blij met alle reacties! BEDANKT.

Ellen

ve
door verwijderd - Jul 31, 2008 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste cosmeticaproducten zijn lang, maar niet onbeperkt, houdbaar. Om de gebruiker van cosmetica hierover te informeren, staat een houdbaarheidssymbool of datum op het product afgedrukt.

Het symbool staat op cosmeticaproducten die ongeopend langer dan 30 maanden houdbaar zijn. Op producten die ongeopend korter dan 30 maanden houdbaar zijn, staat aangegeven ‘bij voorkeur te gebruiken voor …’

Het houdbaarheidssymbool stelt een geopend potje voor.

Het symbool geeft aan: de periode van minimale houdbaarheid na openen, waarin het product in optimale kwaliteit kan worden gebruikt.

U kunt het symbool vinden op de verpakking of het etiket van het product. De minimale houdbaarheid wordt aangeduid met het aantal maanden (M). Het cijfer met de maandaanduiding kan in het potje of naast het potje worden geplaatst.
De daadwerkelijke houdbaarheid is afhankelijk van de manier waarop u met het product omgaat na aanschaf. De onderstaande tips kunnen u hierbij helpen.

  • sluit de producten na elk gebruik zorgvuldig af
  • bewaar producten niet in de zon
  • voorkom bij mascara en eyeliners dat lucht in en uit de verpakking wordt gepompt met het borsteltje
  • neem nooit crème uit een pot met ongewassen handen. Het beste is om een spatel of een wattenstaafje te gebruiken
  • maak sponzen, spatels en borstels die met cosmetica in aanraking komen goed schoon en laat ze drogen voor (her)gebruik.

Het houdbaarheidssymbool staat op alle producten, behalve op producten:

  • waarop vermeld staat: ‘bij voorkeur te gebruiken voor’ gevolgd door een datum
  • die bestemd zijn voor eenmalig gebruik
  • die op basis van alcohol zijn samengesteld (bijvoorbeeld parfums)
  • die zodanig verpakt zijn, dat zij niet geopend worden (bijvoorbeeld spuitbussen)
  • die dankzij hun samenstelling niet bederven

ve
door verwijderd - Aug 3, 2008 om 01:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ellen,

Fijn dat je wat met mijn antwoord kon doen, wist je trouwens ook dat er wordt gezegd dat zonnebrand niet meer zou werken als je de fles één jaar hebt?

De realiteit is nu, dat het wel werkt maar dat ieder jaar de zonnefactor iets vermindert. Dus stel je koopt factor 50, dan is dat na één jaar 48 etc.

Hartelijke groetjes, Elena

graaggedaan-tinkerbel.gif Graag gedaan tink image by ciscis77