Th
door TheJoker1993 Oct 16, 2018 om 12:14
Voeding & gezondheid
Huisartsenhulp op declaratie

Ik keek net in mijn declaratieoverzicht van dit jaar. Hier kom ik elke maand huisartenhulp kosten tegen, elke keer met een klein bedrag.

De kwartaalkosten snap ik en de periodiekemodule kosten ook, maar ik vraag mij af waar komen die kleine huisartenhulp kosten vandaan? Ik heb 0,0 contact met ze. Ik vroeg mij daarom af of het normaal is dat dit steeds gedeclareerd wordt.

18241 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 16, 2018 om 12:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het inschrijftarief is het bedrag dat de huisarts per kwartaal ontvangt voor elke patiënt. Deze vergoeding is een soort abonnementsgeld. Het maakt hiervoor niet uit of je als patiënt nu wel of niet bij de huisarts bent geweest. Het inschrijftarief zorgt ervoor dat iedere patiënt altijd (24/7) bij de eigen huisarts of huisartsenpost terecht kan als zorg nodig is.

Voor het inschrijfgeld moet de huisarts beschikbaar zijn en een patiëntenadministratie bijhouden. De inschrijving is dus een vergoeding voor de algemene kosten die de huisarts maakt in de huisartsenpraktijk. In het inschrijftarief zijn ook overige handelingen verrekend die niet op een andere manier in rekening worden gebracht door de huisarts.
(Bron)

Verschillend inschrijftarief op basis van zorgbehoefte

De hoogte van het inschrijftarief verschilt per leeftijdsgroep. Bovendien is er een hoger inschrijftarief voor mensen die in een achterstandswijk wonen. Deze patiënten hebben een andere zorgbehoefte en gebruiken gemiddeld meer zorg. Of een wijk tot een achterstandsgebied hoort, beoordeelt het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel).

Meer informatie over de inschrijftarieven staat op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2018 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De huisarts krijgt ook nog een futiele vergoeding voor de POH, voor kwaliteisbewakening en meer van dat.

Als ik bij mijzelf op zo’n regel klik, zie ik de specificatie.

het is overigens niet nieuws. Kijk maar eens naar verleden jaar.

he
door henk51 Oct 16, 2018 om 13:42
90 Antwoorden / 0 Vragen

En het jaar daarvoor etc etc. Was u toen niets opgevallen?
Er is elk jaar wel een aantal mensen die deze vraag op een forum daarover plaatst omdat het hun opeens opvalt.
Mocht u medicijnen gebruiken dan worden daar ook extra kosten over gerekend  voor verdere informatie gebruik zoekfunctie en u kan een avondje lezen dit mag ook.

groeten Henk

Th
door TheJoker1993 - Oct 17, 2018 om 00:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allen voor de antwoorden. Echter wordt niet alles vergoed bij mij als ik over een heel jaar kijk. Terwijl ik er al jaren niet meer geweest ben, ik vind het vreemd dat dan niet alles vergoed wordt maar dat zal wel aan mij liggen dan.

ha
door harrybre Oct 17, 2018 om 13:23
240 Antwoorden / Vragen

Tsja... dat is de grap van verzekering.  Ik betaal ook inboedel- en opstalverzekering, nog nooit een inbraak of brand geweest. Zelfde met Wettelijke Aansprakelijkheid enz.

Bo
door Bonte Specht Oct 17, 2018 om 17:08
45 Antwoorden / Vragen

Je komt er niet en toch zeg je dat niet alles vergoed wordt, vreemd..

my
door mystery - Oct 17, 2018 om 10:26
34 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt wel of sommige mensen al jarenlang in een GROT wonen ergens in Timboektoe want dit is al sinds  de ziektekostenverzekering oud is op deze wijze.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2018 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alles wordt wel vergoed. De bedragen die aan de huisarts vergoed worden, gaan niet ten laste van het eigen risico.

Bestudeer uw overzichten nog maar eens goed.

mo
door mof - Oct 17, 2018 om 15:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet hoe het bij u zit, bij mij wordt in mijn overzicht een huisartsen verzekeringsbijdrage verrekend. De ziektekostenverzekeraars rekenen elke maand een beetje af om zo een potje te hebben waaruit huisartsen betaald worden. Echter, dit wordt uit de ziektenkostenpremie verrekend, en niet met de eigen bijdrage. De huissarts moet betaald worden uit de ziektekostenverzekeringspre,ie, op deze manier worden de kosten omgeslagen over alle verzekerden.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Oct 17, 2018 om 16:11
30 Antwoorden / Vragen

Mij lijkt dat de juiste weg is om aan je huisarts (en niet aan ons) te tevragen. Succes, Karel

he
door herma3 - Oct 17, 2018 om 17:12
5 Antwoorden / 6 Vragen

Is mijn antwood geplaatst?

H.S.

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2018 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OT
@herma3,

Zo te zien niet. ;-)
Maar wel je vraag.
Er zal dus wel iets fout gegaan zijn.
Er staat dan ook geen antwoord van jou vermeld bij jouw antwoorden.