PSchrijen
door PSchrijen Oct 4, 2021 om 20:58
Voeding & gezondheid
Huisartsenpost niet te bereiken door 0900-nr

Hallo,

Helaas heeft mijn dochtertje laatst een ongelukje meegemaakt waardoor we naar de huisartsenpost moesten, dit moet altijd eerst telefonisch aangemeld worden en hier komt dan ook het probleem; ik kon de huisartsenpost niet bereiken omdat er gebuik gemaakt wordt van een 0900-nr (servicenummer) en de verbinding werd direct verbroken.

Mijn netwerkaanbieder (Budget Mobiel) heeft de servicenummers als standaard geblokkeerd. Hiervoor kun je een tegoed aanschaffen om wel met deze nummers te bellen maar tijdens een spoedgevalletje ga je dit niet nog even snel regelen. Na een vraag aan Budget Mobiel en een klacht richting de huisartsenpost wijzen beide partijen naar elkaar.

kortom; is het toegestaan dat een hulpverlener zoals de huisartsenpost een betaald servicenummer aanhoudt, waardoor er (waarschijnlijk net zo onwetend als ik) een grote groep mensen deze hulp wordt ontzegd?

p.s. Door een andere telefoon in de buurt konden we gelukkig nog wel bellen, anders was deze situatie wellicht nog wat vervelender geworden.

groet,
P. Schrijen

11366 18 Rapporteer

sira
door sira - Oct 4, 2021 om 21:16
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb op Google gezocht en het blijkt dat er veel meer (en misschien zelfs alle) huisartsenposten een 0900-nummer hebben, maar vaak hebben ze daarnaast ook een normaal nummer, omdat er providers zijn die 0900 blokkeren.
Of de patiënt nu het 0900 nummer belt of het normale nummer, in beide gevallen komt de patiënt in dezelfde wachtrij te staan en tegen dezelfde kosten.

Instanties met een 0900-nummer bepalen zelf het beltarief, maar bij een huisartsenpost betaalt u uitsluitend het tarief dat u kwijt bent bij uw provider, dus geen extra kosten van de huisartsenpost.

Welke huisartsenpost heeft u gebeld?

PSchrijen
door PSchrijen Oct 4, 2021 om 22:04
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de huisartsenpost Boxmeer

sira
door sira Oct 4, 2021 om 22:19
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Er staat inderdaad bij hun alleen 0900-8880. Zij blijken hetzelfde nummer te hebben als de huisartsenpost in Nijmegen. Post Boxmeer zit op de Dokter Kopstraat in Beugen en post Nijmegen op Weg door Jonkerbos in Nijmegen. Dan neem ik aan dat u bij verbinding d.m.v. een keuzemenu moet aangeven wie u wilt hebben.

U kunt op de site van de HAP wel een klacht indienen. Dat zou ik zeker doen, omdat ze geen normaal nummer daarnaast hebben en daardoor niet door iedereen te bereiken zijn. Zie de site klik hier. In geval van nood adviseer ik u in het vervolg gewoon 112 te bellen.
Ik herinner mij zelfs van mijn ouders die de huisartsenpost in Ede moesten bellen, dat de arts die naar hun toe kwam ook adviseerde om bij twijfel gewoon 112 te bellen.

tenormin
door tenormin - Oct 4, 2021 om 21:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb er nog nooit van gehoord, wat niet wil zeggen dat het niet bestaat, want ik lees dat veel meer mensen hier problemen mee hebben. Maar zelf: u bent bij een arts verzekerd van hulp. Dat het gewone telefoonnummer om een afspraak te maken al merendeels heel moeilijk is door de bereikbaarheid is tot daar aan toe, maar ik vind dit buitengewoon asociaal van uw huisarts.

gerbera
door gerbera Oct 4, 2021 om 21:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier over de huisartsenpost en niet over de huisarts. Huisartsenpost is er voor spoedgevallen bij afwezigheid (na spreekuur tijden)  van de huisarts, dus in de avonduren. Overigens hebben veel huisartsen 2 gewone nummers (geen 0900), een voor het maken van een afspraak en een voor spoedgevallen.

sira
door sira Oct 4, 2021 om 21:56
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Overigens hebben veel huisartsen 2 gewone nummers

En veel huisartsenposten een 0900-nummer.
Wist ik ook niet, heb ze nog nooit nodig gehad, maar daar kwam ik op internet achter.

tenormin
door tenormin Oct 4, 2021 om 22:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, alweer mis gelezen. Excuzé moi.

sira
door sira Oct 4, 2021 om 22:21
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Pas de problème, kan iedereen gebeuren :-))

justmeagain
door justmeagain - Oct 4, 2021 om 22:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar het kernprobleem zit hem niet in het 0900 nummer maar in uw goedkope telefoonabonnement. Hier werd het nummer geblokkeerd.
Onze huisartsenpost heeft ook een 0900 nummer, tegen een lokaal tarief en erg goed te bereiken. Maar als uw toestel dat moet uit gaan bellen is het snel klaar.

In uw geval een  te goedkope provider die oude regels hanteert.

sira
door sira Oct 4, 2021 om 22:24
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Je hebt gelijk. Eigenlijk idioot. Ook een provider, duur of goedkoop, moet rekening houden met het feit dat ook belangrijke nummers met 0900 kunnen beginnen.

rj
door rjw Oct 5, 2021 om 05:11
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@sira: Hoe wil je onderscheid maken tussen het 0900 nummer van een HAP en andere 0900 nummers? Als de provider het 0900 nummer toelaat omdat daar ook hulpverleners achter kunnen zitten krijg je weer gezeik als het andere aanbieders zijn. De HAP had ook een 08 nummer kunnen nemen, dan was het geen probleem geweest.

ne
door neodutchio - Oct 4, 2021 om 22:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt een goedkoop abonnement die bepaalde nummers uitschakeld. Dat ligt niet aan diegene die een 0900 nummer heeft. Had u geen mobieltje gehad, dan had u ook niet kunnen klagen dat u de huisarts niet kon bereiken omdat ze alleen per telefoon te bereiken zijn.

Als antwoord op uw vraag, het is toegestaan om als hulpverlener een 0900 nummer te hebben.

PSchrijen
door PSchrijen Oct 5, 2021 om 09:01
Antwoorden / 1 Vragen

Denk ook aan alle ouderen die 0900-nrs hebben geblokkeerd. Daarbij heeft het weinig te maken met een goedkoop abonnement.
Ook die mensen kunnen de huisartsenpost niet bereiken.

Gr
door Grunn1 Oct 5, 2021 om 10:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit zijn gewoon instellingen die je kunt wijzigen en standaard bij gewone providers staat dit gewoon aan en niet geblokkeerd. Bij hele goedkoper aanbieders staan dit soort instellingen vaak wel geblokkeerd.

panter22
door panter22 Oct 5, 2021 om 17:03
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heeft dat nu weer met ouderen te maken. Jij wist van niks, raakte in paniek en kon geen oplossing bedenken,

ne
door neodutchio Oct 5, 2021 om 19:22
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Handig als je de 0900-nummers gaat blokkeren. Je zal maar net politie nodig hebben....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 5, 2021 om 00:14
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte P. Schrijen,

Dit is weer typisch zo'n kwestie van het doorslaan van de marktwerking in de zorg :extra geld vragen voor zorg.

Triest.

rj
door rjw Oct 5, 2021 om 05:09
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Dit heeft niets met marktwerking te maken maar met het feit dat huisartsen geen zin meer hebben om 24/7 klaar te staan zoals vroeger en ook een privéleven willen hebben. Dat los je dan op via een huisartsenpost. En een 0900 nummer maakt dat flexibeler dan een vast geografisch nummer omdat je dat ene 0900 nummer afhankelijk van dag en tijd kunt routeren naar verschillende bestemmingen.

ne
door neodutchio Oct 5, 2021 om 08:14
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee wat extra geld vragen voor de zorg te maken heeft met een telefoonnummer. Overigens slaat uw plaatje nergens op.

Gr
door Grunn1 Oct 5, 2021 om 10:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Triest inderdaad triest deze opmerking die werkelijk niks te maken heeft met de vraag.

sira
door sira Oct 5, 2021 om 16:27
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Er wordt bij de huisartsenposten geen extra kosten berekend voor het 0900-nummer. U betaald uitsluitend de kosten die uw provider aan u berekent.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 5, 2021 om 07:53
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Bij de huisartsenpost komen ook vragen die kunnen wachten, daarom is er een spoednummer ingesteld  waardoor men niet zo gauw voor dat dure nummer kiest.
De wachttijden zijn daardoor korter.

panter22
door panter22 - Oct 5, 2021 om 08:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt een 0900 nummer wel bellen, maar je had extra beltegoed moeten kopen voor noodgevallen.
Per sms
Sms ‘Extra’ naar 7171. Betaling gaat via automatische incasso.
Onderaan de link staat een schema,
Info:
https://www.budgetthuis.nl/mobiel/extra
Huisartsenposten heb je niet alleen in de grote steden, maar kunnen ook regionaal worden geregeld. Daar heb je 1 nummer voor, het 0900 nummer. Van daaruit worden de aanvragen gecoordineerd.
De huisartenspost is alleen voor spoedgevallen die niet tot de volgende werkdag kunnen worden uitgesteld. Dat wordt eerst nog beoordeeld voor je er gebruik van kunt maken.
Voor een spoedgeval bel je 112. Dat is ook niet gratis. Je eigen risico ben je dan wel kwijt als er een ambu voor de deur staat.

va
door vanlotjegetikt Oct 5, 2021 om 08:57
809 Antwoorden / Vragen

Alleen als diezelfde ambu na melding met de patient richting ZKH vertrekt.Gaat ie terugnaar de post zonder patient dan worden er geen kosten in rekening gebracht.

PSchrijen
door PSchrijen Oct 5, 2021 om 08:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ik had het extra tegoed graag bijgekocht maar daar gaat het niet om. De huisartsenpost is niet voor iedereen bereikbaar omdat er gekozen is voor een 0900-nr ipv bijvoorbeeld een 0800-nr.

Ik had geen idee dat er extra tegoed voor nodig zou moeten zijn en zoals in mijn originele bericht al aangegeven ga je dat niet uitzoeken in geval van spoed.

panter22
door panter22 Oct 5, 2021 om 12:40
6599 Antwoorden / Vragen

En nu heb je je voorzorgsmaatregelen genomen en alvast extra beltegoed gekocht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2021 om 09:16
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit alles gelezen hebbend lijkt dit toch echt een probleem dat u uw provider veroorzaakt. Ik vind 'het van de gekke' dat een provider telefoioinnummers (een 0900 nummer) blokkeert. Het lijkt mij uitermate zinvol om hier melding van te maken bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/nieuws/melden-bij-consuwijzer-loont en  ook bij   de gratis service van de consumentenbond klachtenkompas consumentenbond ;  ik zie dat er al meer klachten zijn ( https://www.klacht.nl/budget-mobiel/klacht/politie-niet-te-bellen-09008844-onbeperkt-abo/)  die nog zonder resultaat zijn.

En toch ook: een probiver nemen die dit niet blokkeert. (Goedkjoop kan problemen geven zoals dit)

justmeagain
door justmeagain Oct 5, 2021 om 21:59
623 Antwoorden / 8 Vragen

De provider blokt standaard een aantal nummers. Even inloggen en de nummers op actief zetten is meestal al voldoende.

Gr
door Grunn1 - Oct 5, 2021 om 10:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het koste mij welgeteld 1 minuut om uit te zoeken hoe dit komt en hoe dit te wijzigen is.
Ook even gekeken bij mijn eigen provider maar daar stond het gewoon aan.
Dit zijn althans voor mij van die instellingen die ik eerst even doorloop als ik overstap naar een nieuwe provider, net zoals, data limiet inschakelen, bellen naar of gebeld worden in het buitenland, blokkeren erotische nummers enzovoort. Je kan ook domweg gewoon een simkaart in je telefoon stoppen en hopen dat alles werkt en dat er geen problemen ontstaan met bijvoorbeeld hoge rekeningen door teveel data gebruik.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 5, 2021 om 19:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb  vaak een normaal plaatselijk nummer gebeld.

1x had ik een 088 nodig en die is ook gewone tarief.

Vind 0900  die vaker geblokkeerd worden een reden om naartoe te rijden en  eisen dat ze open doen wegens niet bereikbaar zijn.

Ook de 0906  en 0909  zijn niet voordelig en meerdere mobiele aanbieders blokkeren dit wel vaker.

Vraag  door de week bij je eigen huisarts voor normale nummer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 5, 2021 om 20:07
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Toevallig kwam ik een oud artikel tegen uit 2009,waarin al plannen waren besproken over een gratis landelijk huisartsen noodnummer: 117.

Zo'n landelijk huisartsen noodnummer is heel belangrijk.

Ik heb 1x het plaatselijke nummer van de huisartsenpost nodig gehad voor mezelf en 1x voor mijn tante van 92,die een beroerte heeft gehad,dus ik spreek uit ervaring.

PS : als een persoon blijft overgeven, kan dit duiden op een beroerte....

Klik op de volgende link :

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/telefoonnummer-voor-huisartsen-1.htm

gerbera
door gerbera Oct 5, 2021 om 21:50
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als uw tante een beroerte heeft gehad was 112 het nummer dat u moet bellen en die oordelen dan wel of de huisartsenpost dit kan afhandelen of dat er een ambulance gestuurd wordt. En het blijven overgeven kan ook duiden op b.v. voedselvergiftiging enz,enz, . En wat dat landelijk nummer betreft, uw "bejaarde" artikel gaat over huisartsen en niet over de huisartsenpost

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 5, 2021 om 22:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Het was in het weekend.

Ik drukte eerst op de alarmknop om haar nek.

Deze meldkamer zei door de speaker :" Wij komen niet bij overgeven".....

Ik zei :"Vindt u het niet vreemd, dat iemand anders op de noodknop drukt?.....

Ik dacht in 1ste intantie ook aan een voedselvergiftiging, maar overgeven is niet levensbedreigend,daarom belde ik geen 112.

Ik belde dus met de huisartsenpost en die stuurde na lang aandringen een arts.

De 1ste arts kwam rond 1 uur AM, maar constateerde ook een "voedselvergiftiging".

Toen mijn tante bleef overgeven, belde ik rond 8 uur AM weer naar de huisartsenpost.

Pas de 2e arts (deze was een stuk ouder qua leeftijd) vertrouwde het niet en liet rond 1 uur PM een ambulance komen.

Mijn tante had toen al een schreve mond........ :-((

ne
door neodutchio Oct 29, 2021 om 17:20
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Weet de maker van het plaatje dat u deze hier plaatst? Iets met auteursrechten...
En over uw tante gesproken, er zijn symptomen waarom mensen kunnen reageren. Op alleen overgeven wordt geen alarm geslagen. Pas als de symptomen van een beroerte er zijn word er echt ingegrepen.

rj
door rjw Oct 29, 2021 om 19:46
3238 Antwoorden / 5 Vragen

BNNVara neemt trouwens wel risico's door een auteursrechterlijk beschermd plaatje al weken op de site te laten staan.

djfox741
door djfox741 - Oct 6, 2021 om 13:04
38 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is zo waardeloos die 0900 nummers, ik heb bij mijn provider UPC, alle 06 en 0900, 0906, 0909 etc. nummers op een blokkade gezet.

Gelukkig kan ik de huisartsenpost gewoon bereiken met een 010 nummer maar als je de Politie iets wilt laten weten of iets anders wat net geen 112 gevalletje is, dan heb je daar ook weer het probleem van dat 0900 nummer, dan maar niets meer melden als je wat belangrijks ziet wat het vermelden waard is.

Een 088 nummer is landelijk en word door elke provider geaccepteerd, ja zelfs ook voor je mobiel maar gewoon doorgaan hoor met die kl.... nummers erg fijn maar niet voor mij want ik bel ze niet.

Donuts
door Donuts Oct 6, 2021 om 14:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is natuurlijk zeer onverstandig om 0900 servicenummers te blokkeren. Die blokkade kun je bij Ziggo laten opheffen.

De
door Deleted Oct 6, 2021 om 19:26
7 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens een "wijzigingsformulier" ["https://cdn.vodafoneziggo.nl/content/dam/ziggo/klantenservice/pdf/formulieren/Ziggo-Wijzigingsformulier.pdf"] van Ziggo Services B.V. kon een blokkade op de volgende (telefoon)nummers worden aangebracht:

• Mobiel + 18xx
• Internationaal + 18xx
• 0906 + 18xx + 084 + 087
• 0906 + 0909 + 18xx + 084 + 087
• 0906 + 0909 + 0900 + 18xx + 084 + 087
• 0906 + 0909 + 0900 + 18xx + 084 + 087 + internationaal
• 0906 + 0909 + 0900 + 18xx + 084 + 087 + mobiel
• 0906 + 0909 + 0900 + 18xx + 084 + 087 + internationaal + mobiel
• Alle uitgaande gesprekken behalve 112 en de klantenservice van Ziggo

In het verleden "was" het volgens een "Oud community moderator" mogelijk om "tijdelijk een nummerblokkade op te heffen met een pincode" ["https://community.ziggo.nl/t5/Bellen/80/td-p/60476/"].

djfox741
door djfox741 Oct 29, 2021 om 16:12
38 Antwoorden / 3 Vragen

@TUTJE! Zou niet weten waarom het onverstandig is om 0900 nummers te blokkeren.
Er lopen jonge kinderen in huis die in het verleden te pas en te onpas diverse diensten hadden gebeld nadat ik dat uitdrukkelijk had verboden en verteld.

Enig idee waar dan een telefoon rekening naar toe gaat beste Tutje, dat is mijn reden en wat zijn de redenen van de bedrijven CQ instanties die de k;ote nummers instand houden en zoals ik al schreef, zijn er ook telefoonnummers die gemakkelijker en voor mij gratis gebeldt kunnen worden zoals 088.

Nog een fijne dag...

De
door Deleted Nov 8, 2021 om 19:53
7 Antwoorden / 2 Vragen

Was en/of is het gelukt met een "code voor (tijdelijk) deblokkeren" van die (al dan niet dure) "servicenummers"?

mo
door mof - Oct 6, 2021 om 13:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zult bij uw provider moeten zijn. Mag een provider dergelijke service nummers blokkeren? Voor noodgevallen kunt u trouwens altijd 112 bellen.

pe
door pebk Oct 6, 2021 om 14:01
579 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag. Bijna alle providers bieden de mogelijkheid gewoon aan. Blijkbaar zijn er enkele providers die het ook standaard aanzetten.

pe
door pebk - Oct 6, 2021 om 13:56
579 Antwoorden / 0 Vragen

Of het mag; waarschijnlijk wel. Via 0900 alternatieven siten kom ik op het volgende (aangezien het om de hap Nijmegen en Boxmeer gaat):

https://www.0900alternatief.net/huisartsenpost-nijmegen en deze levert hetzelfde nummer: https://0900nummerinfo.nl/CMS/0900_alternatief_voor_Huisartsenpost_Nijmegen/show.do?ctx=45855,695564,730866

Ik weet niet of dit klopt, maar het is het proberen waard in geval het 0900 nummer niet werkt.

John1313
door John1313 - Oct 6, 2021 om 14:07
34 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik standaard via een VoIP provider bel is het voor mij onmogelijk 0900 nummers te bellen.

Daarvoor zou ik extra handelingen moeten verrichten om dit via de provider te doen die mijn nummer host.

Doe ik niet, te duur!

Oplossing:

Zoek naar het nummer dat u moet bellen vanuit het buitenland, dit kan nooit een 0900 zijn.

Succes!

Pi
door Piet Spruit - Apr 28, 2022 om 17:59
2 Antwoorden / Vragen

Dit gaat over Huisartsen wat ik zeer a-sociaal vind zo krijg je dat mensen ten onrechte 112 gaan bellen! Maar wat ik nergens in dit forum tegenkom is dat het bij de Politie op de zelfde manier gaat! Alleen bij spoed 112 of anoniem 0800 is het (ineens) gratis. Ik heb deze vraag voor gelegd aan de Politie en kreeg dit antwoord:

Geachte heer,

 Vriendelijk bedankt voor uw e-mail.

Jaarlijks wordt de politie ruim 4.650.000 keer gebeld. Om oneigenlijk gebruik tegen te gaan is er besloten een klein bedrag in rekening te brengen voor 0900 - 8844 (wel polite, maar geen spoed).

Of dat deze situatie veranderd en zo ja wanneer is niet bekend.

Ik wens u een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet,

Politie| Regionaal Service Centrum

Nu krijg je dus mensen die dan maar 112 bellen; zo als ik omdat, ik principiele weiger extra te betalen voor als ik de Politie bel Ik denk dat er geen land in de wereld is die mensen extra laat betalen als ze de Politie bellen. Misschien kan Kassa hier aandacht aan besteden?