killroy
door killroy Jan 21, 2012 om 13:42
Voeding & gezondheid

Hygiëne

Hallo, deze week op TV: gezien, programma van Dr. Ozz uit de Verenigde Staten, behandelde Hygiëne in het algemeen. Hij liet in zijn programma zien wat er zo al van bacteriën achterbleef op en aan levensmiddelen in de Supermarkt en op Markten enz: Dit zelfde teld toch ook bij ons? Als je hier in Ned: op de markt bij de poelier gevogelte of kip koopt of bij de visboer, word dit door de verkopers met de blote hand aangepakt en word het je zo aangeboden. Met die zelfde handen neemt hij geld van je in ontvangst en gaat op de zelfde voet weer verder met de volgende klant, en dit herhaald zich, keer op keer. Ik kan mij voorstellen wat hierdoor voor "n bakteriën door verspreid worden, ook in veel supermarkten gaat het zo, wel in de meeste. Ik vraag mij dan ook af of er hier in Nedl: niemand is die dit opvalt en hier iets aan kan doen? Op deze manier krijg je ziektes waar wij van gehoord hebben maar ook waar wij nog nooit van gehoord hebben. Is het nou zo een grote moeite om door de keuringsdienst op waren hier eens naar te laten kijken en alles en iedereen die op dit gebied levensmiddellen verkoopt te verplichten om latex handschoentjes bij deze practijken te gebruiken. Natuurlijk moet er op de markt iemand dan zijn die alleen maar het financiële gedeelte doet, zoals afrekenen. Maar daar is het toch ook druk genoeg voor? Gaat dit niet dan kan er toch een teil met water aanwezig zijn waarin dat men zijn latex handen- handschoenen even afspoelt? En anders de oude uit en nieuwe aan, ze kosten in de masa toch niks? of niet noemenswaardig? Dit water kan toch tijdens de markt enkele malen ververst worden? Zo"n inspanning kan dit toch niet zijn. Zijn er nog mensen die het met mij eens kunnen zijn? Is er misschien iemand die dit leest die hier een oplossing voor weet? Zou Kassa hier misschien eens een half uurtje aan willen en kunnen besteden? Als men dit voorelkaar krijgt dat verkopers van vers vlees en verse vis en gevogelte verplicht worden om hun werk met latex handschoenen of iets dergelijks te doen dan ben ik ervan overtuigd dat er veel ziek zijn word voorkomen. Mvgr: Killroy

8259 46 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2012 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo killroy,

Lijkt me meer iets voor Discussies!!

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Jan 21, 2012 om 13:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De bacteriën zit aan de buitenkant van het product, dus na verhitting door braden, bakken of koken is dit probleem wel opgelost lijkt mij. In de supermarkt heb je dit 'probleem' al helemaal niet, omdat geld en producten door verschillende personen worden afgehandeld. Daarnaast is het meeste wat je koopt in de supermarkt voorverpakt.

tenormin
door tenormin - Jan 21, 2012 om 14:14
16829 Antwoorden / 108 Vragen

dag killroy, als u denkt dat met latex handschoenen het probleem zou zijn opgelost was het simpel ware het niet dat men dan via de handschoenen allerlei waren vasthoud. Ze gaan echt niet bij ieder produkt van handschoentjes wisselen. Hoe het zou moeten en hoe het gaat zijn 2 dingen. En, eerlijk gezegd, we houden al eeuwenlang geld in onze handen, afkomstig van anderen en om nu te stellen dat je van uw voorzorgsmaatregelen minder snel ziek zou worden; ik weet en denk het niet. We groeien er mee op en ik ga er maar van uit dat je resistentie opbouwt tegen dit soort zaken. Wat ik b.v. wel weiger (b.v. bij de slager) dat verkoopster "keurig niest in haar hand" en dan vervolgens de door mij gevraagde ham of wat dan ook wil pakken. Als ik dat zie zeg ik er wel iets van. Maar ja, ze zeggen niet voor niets: je moet ook niet in de keuken van een restaurant kijken. Hoewel Rob Geus van de Smaakpolitie daar erg zijn best voor doet. Dat is toch positief.

killroy
door killroy - Jan 21, 2012 om 14:14
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo beste Edrick 3, en Diumenge, ten eerste is mijn artikel een vraag en niet bedoelt om hierover te discussiëren, ik vroeg hierin iets en daar had ik als het even kon graag een antwoord op gehad!!! en voor Diumenge nog even dit, als je met je versproducten thuis komt dan neem je dit toch noodgedwongen in je handen, die dan wel brandschoon dienen te zijn, en met die handen zit en raak je toch ongemerkt toch aan ander keukengerij? dat bijna onvermijdelijk is? Dan zijn Bacteriën heeeeeeel vlug verspreid, en dat in de supermarkt de verkopers op de versafdelingen niet met geld werken, zover ben ik ook nog wel, maar alle andere dingen dan, zoals, neus snuiten, zonder daarna handen te wassen, zich onbewust op het hoofd krabben, of ergens anders, zo kan ik nog wel even doorgaan, ik maak uit jullie kommentaar op dat jullie het niet zo nauw nemen met hygiëne? Misschien geen interresse? Pas dan als je eens op onverklaarbare wijze ernstig ziek word? Even een beetje beter nadenken voordat je een conclusie trekt. Mvgr: Kilroy

stacey
door stacey - Jan 21, 2012 om 14:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Daar zou ik me niet zo druk over maken, je kunt hem ook gewoon even afspoelen die kip maar door verhitting zoals al gezegd leggen die bacterieën ook het loodje.
Handen goed wassen en keukengerei goed schoonhouden.....

Smeriger en ernstiger vond ik zijn onderwerp over de badkamer met wc.............
Wat ze aantroffen op de tandenborstels nadat de wc daar doorgetrokken was........
Jagh ;-(

ja
door jans2 - Jan 21, 2012 om 14:30
311 Antwoorden / 4 Vragen

Op het gebied van voedselveiligheid wordt in Nederland al heel veel gedaan, zie
http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze-food/dossier/haccp en http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/haccp

freya
door freya - Jan 21, 2012 om 14:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij slaan we een beetje door..... Nog nooit was het een probleem, maar in deze moderne tijd is het 'opeens' een probleem? Van een beetje bacteriën aan je handen ga je niet meteen dood hoor. Sterker nog, van het in aanraking komen met bacteriën bouw je weerstand op. Wat is de volgende stap? Mogen de kinderen straks niet meer zonder handschoentjes op straat spelen?

Freya

poltol
door poltol - Jan 21, 2012 om 14:41
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Misschien is het u niet opgevallen maar had dit programma toevallig niet een sponsor.
Waarschijnlijk een bedrijf in hygienische middelen?

Uw vraag is wel relevant als u smetvrees heeft maar voor de gewone gang van zaken absoluut overbodig.

Er zijn honderden onderzoeken gedaan over dit onderwerp.
Alle uitslagen { ja wat is een woord] zijn er uit gekomen.
Volgens sommige ga je absoluut dood als je dit voedsel opeet.
Anderen beweren echter dat het eten van dit voedsel juist heel goed is voor het opbouwen van het immuunsysteem.

Aan u de keuze ofe u het wel of niet accepteerd / opeet.

Dit hoort dus wel degelijk te verhuizen naar duskussies, hier komen we er nooit uit.

Eet smakelijk, poltol.

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2012 om 14:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=poltol schreef op zaterdag 21 jan 2012, 14:41]Hallo,

Dit hoort dus wel degelijk te verhuizen naar discussies
Eet smakelijk, poltol.

Hear, hear!!

diumenge
door diumenge - Jan 21, 2012 om 14:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Beste killroy, de enige die een conclusie trekt ben jij met deze opmerking:[quote]... ik maak uit jullie kommentaar op dat jullie het niet zo nauw nemen met hygiëne? Misschien geen interresse? ...Ik trek verder geen conclusie, maar geef aan hoe ik er over denk. In Nederland is men op dit gebied al behoorlijk ver (persoonlijke tip aan jou als dit echt een probleem is voor je: ga nooit op vakantie naar Aziatische landen). De meest onhygiënische plek is over het algemeen nog altijd de keuken van de consument. Ik ben het verder wel met je eens over de opmerking t.a.v. kruisbesmetting, maar daarvoor heb je de oplossing dus zelf in handen.

Als laatste nog, als je je hier druk om maakt denk dan ook 's aan de knoppen in de lift, tram, bus, openbare telefooncellen en handvatten, deurknoppen en dergelijke, dat zijn ook bacterie bronnen.

freya
door freya - Jan 21, 2012 om 15:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 21 jan 2012, 14:51]....
Als laatste nog, als je je hier druk om maakt denk dan ook 's aan de knoppen in de lift, tram, bus, openbare telefooncellen en handvatten, deurknoppen en dergelijke, dat zijn ook bacterie bronnen.
En hoogstwaarschijnlijk vele malen erger 'besmet' dan dat pakje vis wat de visboer op de markt in zijn blote handen heeft gehad....

Freya

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2012 om 15:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

En wat dacht je van geld? (weliswaar een oud artikel uit Trouw - niet het geld! - maar toch informatief)

Besmet geld

Geld maakt ziek. Dat hoeft geen wonder te heten want eenieder die een bankbiljet vóór uitgave door de handen laat knisperen heeft er iets aan toegevoegd: bacteriën. Amerikaanse microbiologen meldden tijdens hun jaarlijkse congres door welke beestjes de 68 dollarbiljetten werden bevolkt die ze bij de eettent op een sportfeestje en de kassa van een kruidenier hadden verzameld.

Er huist een halve dierentuin in onze portemonnee: op 5 biljetten zaten bacteriën waar een gezond mens beroerd van kan worden, op 59 kropen micro-organsimen rond, onder meer stafylokokken en streptokokken, waar mensen met een verminderde weerstand beter niet mee in aanraking kunnen komen. Slechts 4 biljetten waren schoon.

Nu zitten bacteriën overal op en geld maakt gelukkig niet al te ziek, lijkt het. Daar waren de microbiologen niet zo zeker van. Laten we onze handen na een transactie maar eens op nano-niveau binnenstebuiten keren, misschien blijkt dat een en ander wel degelijk van betaler naar ontvanger overspringt en de laatste besmet. In dat geval kunnen bacteriën zich in de hedendaagse wereld geen sneller transportmiddel wensen.

stacey
door stacey - Jan 21, 2012 om 15:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:12]
Geld maakt ziek.

Geloof er niets van, al die graaiers lopen nog steeds te vrolijk en te gezond rond......

freya
door freya - Jan 21, 2012 om 15:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als we dan toch niets meer met onze blote handen mogen aanraken, dan trekken we 's ochtends na het aankleden toch ook meteen een paar latex handschoentjes aan.....?

Freya

rj
door rjw - Jan 21, 2012 om 15:23
3261 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 21 jan 2012, 14:30]
Smeriger en ernstiger vond ik zijn onderwerp over de badkamer met wc.............
Wat ze aantroffen op de tandenborstels nadat de wc daar doorgetrokken was........
Jagh ;-(

Je schrikt er waarschijnlijk van omdat je het niet verwachtte. Als je het nu nog steeds niet wist was er waarschijnlijk niets aan de hand. Dit soort dingen wordt pas interessant als er een link gelegd kan worden tussen vieze tandenborstels en bepaalde ziektes en aandoeningen. Zolang je er niet ziek van wordt, is er toch niets aan de hand?

We hoeven hier in NL toch niet mee te gaan doen met de hysterische Amerikanen? Van een beetje vuil wordt je alleen maar sterker.

stacey
door stacey - Jan 21, 2012 om 15:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rjw schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:23]Je schrikt er waarschijnlijk van omdat je het niet verwachtte.

Ik had er nooit zo bij stil gestaan, maar vond het wel goor idee ja haha
maar heb ook geen wc in de badkamer, dus geen last van ;-)
En smetvrees heb ik al helemaal geen last van gelukkig en ben ook niet zo moeilijk met eten
Ben nog nooit ziek geworden van eten of vasthouden van geld of van een deurknop dus zal allemaal wel los lopen..... ;-)

ka
door kaartendraak - Jan 23, 2012 om 12:56
180 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien een gekke vraag, maar doet u dan ook boodschappen met latex handschoenen aan? U laat zelf nl ook allerlei bacteriën achter op alles wat u vastpakt, die krijgt een ander ook weer te pakken.

Niet zo paranoide doen alsjeblieft, als je ALLES bacterievrij maakt worden we JUIST ziek. We hebben soms gewoon wat bacteriën nodig om onze weerstand wakker te houden. Als je thuiskomt je handen wast voordat je je eten vastpakt, is er niks aan de hand. Die Amerikanen zijn al gauw nogal hysterisch als ze maar ergens een smetje vinden, daar hoeven wij niet aan mee te doen.

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2012 om 13:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ben toch bang dat TS aan de ziekte smetvrees lijdt. Niet dat hij/zij daar iets aan kan doen (anders dan met hulp het proberen te overwinnen) maar voor de meeste mensen is het meestal wat TS als gevaarlijk voor de gezondheid noemt, niet iets waarvan wij onmiddellijk ziek zullen worden. Wat als baby begint dat afweersysteem al dat je antistoffen opbouwt. Uiteraard zal iedereen die voedsel bereid zijn handen eerst wassen, van de nog niet gare kip en "zijn kruisbestuiving" zijn we immers goed op de hoogte. Hier in Nederland zijn we aan onze "eigen bacterieën" gewend; daarentegen: in het buitenland reageert mijn maag wel tegen "ander water, ander voedsel" dus daar zal je voorzichtiger mee omgaan, omdat je het in het buitenland niet gewend bent.

op
door oplossing - Jan 23, 2012 om 13:57
119 Antwoorden / 1 Vragen

Killroy, ik kan u niet anders dan gelijk geven, in Duitsland gaan ze veel hygiënischer met voesel om dan hier bij ons, daar gaat het zo dat er één persoon is die de klant helpt met vlees met latex handschoenen aan en de andere rekent af zonder latex handschoenen aan, zo zal er nooit ongewenste bacteriën aan het vlees komen, Nederland zou daar wel eens een voorbeeld aan kunnen nemen want ook ik vind het smerig als ze eerst het vlees pakken en daarna dan nog eens het geld waar iedereen aan heeft gezeten. Als ik vlees heb gekocht en thuis kom het eerste wat ik altijd doe is het vlees schoonmaken en dan gaat het pas de vriezer in. Gelukkig zijn wij allemaal toch wel min of meer bestand tegen div. ziektes maar toch het is en blijft een smerige gedachten dat je geld van iemand hebt gekregen die net naar het toilet is geweest, zijn handen niet heeft gewassen, het geld aan de slager geeft en de slager het aanpakt en diezelfde slager dan aan jouw vlees komt en zo gaat de cirkel rond, neen het is en blijft smerig als je er steeds bij stil staat hoe ze hier met vlees voor de klanten hier in Nederland gaat.

blok
door blok - Jan 23, 2012 om 14:01
79 Antwoorden / 8 Vragen

diezelfde dokter Oz heb ik (bij Oprah) met zijn vinger een flinke lik zien nemen uit een echt gore container, en die slikte hij door. hij deed dit ten overstaan van iemand die smetvrees had, om te bewijzen dat je daar niet ziek van wordt.

wat die handschoentjes betreft, ik vind t bijna een lachtertje. het lijkt heel interessant en wetenschappelijk, maar als je ziet wat er met diezelfde handschoentjes aan vervolgens ook gebeurt, zweet van voorhoofd vegen, aan broek zitten, geld geven, met dezelfde "vlees"handen aan allerlei apparaten zitten, enz dan vraag ik me af wat t nut er van is.

ta
door tar - Jan 23, 2012 om 14:09
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag]

Uiteraard zal iedereen die voedsel bereid zijn handen eerst wassen, van de nog niet gare kip en "zijn kruisbestuiving" zijn we immers goed op de hoogte.

Hier in Nederland zijn we aan onze "eigen bacterieën" gewend; daarentegen: in het buitenland reageert mijn maag wel tegen "ander water, ander voedsel" dus daar zal je voorzichtiger mee omgaan, omdat je het in het buitenland niet gewend bent.

We groeien er mee op en ik ga er maar van uit dat je resistentie opbouwt tegen dit soort zaken.
Hey Tenormin en anderen,

Goed de handen wassen met anti-bacteriële zeep voor en na het aanraken van onverhit eten, zorgt ervoor dat je niet onnodig besmet kunt raken met bacteriën en/of virussen waartegen het lichaam geen weerstand opbouwt/geen weerstand heeft...

De ESBL bacteriën (die nu in meer dan 88% van alle kip voorkomen) zijn een goed voorbeeld hiervan:
Je bouwt geen enkele weerstand op tegen deze bacteriën en kunt er gewoon aan overlijden!

Dus alle kipproducten minimaal boven de 90 graden Celsius verhitten en was altijd de handen en het bereidingsmateriaal, snijplanken, messen goed af met anti-bacteriële zeep en voldoende afwasmiddel.

"Buikgriep", vooral in de zomer en/of tijdens een buitenlandse vakantie is ook zo'n misverstand:

Het is gewoon 99% van de tijd een voedselvergiftiging door voedsel en/of besmet water en heeft meestal helemaal niets te maken met ander en/of onbekend eten...

Meestal loopt een voedselvergiftiging goed af, maar het kan ook onherstelbare schade aan je lichaam veroorzaken.

Google verwijzing: Zembla over ESBL

Of Google op: opnieuw antibiotica alarm

(Ik krijg de Zembla link niet werkend)

ka
door kaartendraak - Jan 23, 2012 om 14:12
180 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=oplossing schreef op maandag 23 jan 2012, 13:53]Killroy, ik kan u niet anders dan gelijk geven, in Duitsland gaan ze veel hygiënischer met voesel om dan hier bij ons, daar gaat het zo dat er één persoon is die de klant helpt met vlees met latex handschoenen aan en de andere rekent af zonder latex handschoenen aan, zo zal er nooit ongewenste bacteriën aan het vlees komen,

Maar aan dat geld zitten ook bacteriën. Ik zou na het afrekenen dan toch niet aan mijn neus/mond zitten en zeker geen snoepje in mijn mond doen.

Ik ben het er wel mee eens dat het hygiënischer is dat er 1 of 2 personen zijn die alleen maar afrekenen, maar dan nog, je kan overal wel op gaan letten. Heb je hygiënisch afgerekend bij de slager, pak je vervolgens de knop van de winkeldeur vast om weer naar buiten te komen........wie weet wie dat vastgepakt heeft???

ta
door tar - Jan 23, 2012 om 14:19
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=kaartendraak schreef op maandag 23 jan 2012, 12:56]Misschien een gekke vraag, maar doet u dan ook boodschappen met latex handschoenen aan? U laat zelf nl ook allerlei bacteriën achter op alles wat u vastpakt, die krijgt een ander ook weer te pakken.

Niet zo paranoïde doen alsjeblieft, als je ALLES bacterievrij maakt worden we JUIST ziek. We hebben soms gewoon wat bacteriën nodig om onze weerstand wakker te houden. Als je thuiskomt je handen wast voordat je je eten vastpakt, is er niks aan de hand. Die Amerikanen zijn al gauw nogal hysterisch als ze maar ergens een smetje vinden, daar hoeven wij niet aan mee te doen.
Hey Kaartendraak,

Alles bacterievrij maken is onmogelijk, immers je ademt dagelijks ook vele virussen en/of bacteriën in.

Ik ken geen enkel wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat als je alles bacterievrij maakt je ziek zou worden. (Graag link naar wetenschappelijk onderzoek waaruit dit blijkt).

Ons immuunsysteem hoeft meestal maar 1 keer met een virus en/of bacterie in aanraking te komen om datzelfde virus en/of bacterie tientallen jaren later gewoon nog te herkennen.

killroy
door killroy - Jan 23, 2012 om 14:22
87 Antwoorden / 10 Vragen

HALLO TENORMIN, Nee smetvrees heb ik niet, maar ik vind het topsmerig dat ik eetwaren aangeboden krijg met een paar handen die voorheen met geld in aanraking zijn geweest, of dat er in een papieren zakdoekje de Neus uitgesnotterd word en dan doet men doodleuk of er niks aan de hand is en gaat dan door met mijn levensmiddellen aan te raken, daarbij lees ik dat uw maag protesteerd als u in het buitenland bent en daar moet eten en drinken, waar is het buitenland dan? Dat is toch hier, in uw inmiddellijke omgeving, ik mocht wel eens weten welke mensen dat het zijn die over zo"n thema als dit zo gemoedelijk doen? Het schijnt niemand te interreseren hoe on-hygiënisch er met onze voedselproducten word omgegaan. Er is een anonime reactie lees ik, en die ziet het dan toch wel in? En is het toch met mij eens! Ik ben dan toch niet de enigste in Nedl: die er zo over denkt, in elk geval zijn we nu met ze"n tweeën. Zal volgens velen wel een arts zijn? Praat eens met uw huisarts hierover, die kan u vertellen hoe onschuldig dit alles kan zijn? Maar ik heb niet gevraagd om commentaar op mijn zienswijze in dezer, maar of er niet een lezer in de buurt was die mij kon vertellen hoe je dit probleem effectief kunt aanpakken!! Alle andere is oninterressant, en ik weet ook wel dat ik de levensmiddellen niet hoef te nemen als het mij niet aanstaat, schrijver dezer is geen junksje van 12 jaar, maar iemand met veel levenservaring, maar ook met veel ervaring met het door mij aangehaalde probleem. Mvgr: Killroy

an
door ankhor - Jan 23, 2012 om 14:35
122 Antwoorden / 0 Vragen

Goh is het niet toevallig dat het 'TOP'antwoord precies de smaak van de poster betreft? ;o)

Maar goed, weet je hoe het vlees gesneden is? In de winkel kan er netjes een latexje over de vingers gaan, maar achter kan men gewoon met blote handen of
langere tijd met hetzelfde latexje werken. En wat dacht je van het slachthuis?
Bij de Subway gaan trouwens wel altijd de latexjes aan als ze je broodje klaarmaken, het heeft inderdaad wel wat, maar ja, wat er allemaal daarvoor gebeurd is met het eten weet je dus ook niet.
En Geld, tja dan kan je altijd toch pinnen? Wel even een latexje aantrekken voordat je de knopjes aanraakt dan natuurlijk. Ik zie ze namelijk die apparaten weinig schoonmaken, de rest wel, lopende band etc voor hen wordt regelmatig gereinigd in supers. En dan al die mensen die maar ademen op de open liggende groenten en fruit en het maar aanraken om te zien of het wel vers is.
Je moet echt geen smetvrees hebben want dan gaat het niet goed ;o)

ta
door tar - Jan 23, 2012 om 14:38
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Killroy,

Het probleem is vrij simpel:

Goede voedselbereiding en/of verstrekking bij de b.v. de slager/restaurant kost
geld en tijd; uit economisch oogpunt wordt dit vaak gewoon niet gedaan...

Kijk maar eens naar de SmaakPolitie met Rob Geus op SBS6.
Bijna elke aflevering als Rob Geus vraagt om handzeep schiet de ondernemer in de stress en komt na lang zoeken aan met een afwasmiddel...

De kosten van een desinfecterend handzeep-dispenser met inhoud, te koop voor ongeveer 1,50 Euro per 250 ML bij alle grote supermarkten is dus al te duur...

Conclusie: de horeca ondernemers die geen desinfecterend handzeep-dispenser hebben wassen blijkbaar hun handen niet of nauwelijks...

Sommige slagers zijn wel "wakker" en gebruiken een plastic zakje om de vleeswaren aan te pakken en te verkopen of zijn met z'n tweeën: 1 rekent af en 1 hanteert het vlees.

traporgel
door traporgel - Jan 23, 2012 om 14:43
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=killroy schreef op maandag 23 jan 2012, 14:22]HALLO TENORMIN, Nee smetvrees heb ik niet, maar ik vind het topsmerig dat ik eetwaren aangeboden krijg [volgen vele smerige voorbeelden]

Ik heb uw bijdragen eens goed doorgelezen. Als ik het nu goed begrijp verdient uw huisarts bakken geld aan u, immers, zo te lezen bent u aan de lopende band ziek danwel doodziek.

Zelf ben ik een na-oorlogs product, maar wel van kort daarna. Wij mochten op de boerderij spelen. En het aantal keren dat ik met m'n snufferd vol in een hoop stront (komt vaak voor op boerderijen) belandt ben, is niet op de vingers van vier handen te tellen. Toch ben ik anno nu, 2012, springlevend en ben - als het ware - immuun voor van alles en nog wat.

Overigens, plagerige opmerking: U kent het nieuwe verschijnsel van de pinpas nog niet? Hoeft u nooit übersmerig geld in uw handen gestopt te krijgen wegens wisselgeld.... Scheelt toch zeker weer een slok op een borrel.

Tot slot: Mag ik weten in welke supermarkt die klojo werkt die zijn Tempo zakdoekje volsnottert om vervolgens u 3 kipfilets met zijn smerige handen aan te reiken? Misschien moet u eens andere televisieprogamma's gaan kijken. Ik adviseer u met veel plezier om The Big Bang (dagelijks op Veronica) te volgen. Is veel leuker dan de verhalen van dr. Oz.

ta
door tar - Jan 23, 2012 om 14:44
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ankhor schreef op maandag 23 jan 2012, 14:35]

Iets belachelijk maken is heel erg makkelijk... en onwetend!

ESBL en het o.a. het programma de SmaakPolitie met Rob Geus bewijzen onomstotelijk dat er nog veel kan verbeteren aan onze voedselveiligheid!

Bekijk de reportage van Zembla eens over de ESBL-bacterie in mijn post van: tar maandag 23 jan 2012, 14:09 en vertel mij dat het wel meevalt.

ta
door tar - Jan 23, 2012 om 14:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=traporgel schreef op maandag 23 jan 2012, 14:43]
Zelf ben ik een na-oorlogs product, maar wel van kort daarna. Wij mochten op de boerderij spelen. En het aantal keren dat ik met m'n snufferd vol in een hoop stront (komt vaak voor op boerderijen) belandt ben, is niet op de vingers van vier handen te tellen. Toch ben ik anno nu, 2012, springlevend en ben - als het ware - immuun voor van alles en nog wat.

Tot slot: Mag ik weten in welke supermarkt die klojo werkt die zijn Tempo zakdoekje volsnottert om vervolgens u 3 kipfilets met zijn smerige handen aan te reiken? Misschien moet u eens andere televisieprogamma's gaan kijken. Ik adviseer u met veel plezier om The Big Bang (dagelijks op Veronica) te volgen. Is veel leuker dan de verhalen van dr. Oz.
Beste Traporgel,

Uw oude en steeds herhaalde voorbeeld van: "met m'n snufferd vol in een hoop stront" bewijst helemaal niets!
Immers bacteriën en virussen veranderen constant en zijn door misbruik van antibiotica nu meestal een stuk gevaarlijker/agressiever dan 40 jaar geleden!

Dat u The Big Bang leuker/interessante vindt dan Dr. Oz kan wel eens heel snel veranderen als blijkt dat u besmet bent met b.v. de ESBL-bacterie en daarom niet kan worden geopereerd als dat wel noodzakelijk is...

loreleigil
door loreleigil - Jan 23, 2012 om 15:13
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=oplossing schreef op maandag 23 jan 2012, 13:53]Als ik vlees heb gekocht en thuis kom het eerste wat ik altijd doe is het vlees schoonmaken en dan gaat het pas de vriezer in. U bent toch op de hoogte van het feit dat bacteriën niet zo goed tegen een vriezer kunnen en zich dus absoluut niet vermenigvuldigen bij temperturen onder 0? En dat als u het ontdooit en bereidt, de bacteriën sterven door de hoge temperatuur? Dat u uw vlees eerst schoonmaakt is prima hoor, maar wel erg overbodig. Ontsmet u uw geld ook met Dettol? Poetst u uw tanden met Dettol? Wat te denken van uw vloer, die ontsmet u ook dagelijks? Uw bed verschoont u elke dag en u stofzuigt de matrassen ook aan alle kanten? Kussens wassen en elke dag schone slopen? Wat te denken van alle afstandsbedieningen en toetsenborden van de computers? Wist u dat onderzoek heeft aangewezen dat een gemiddeld mobieltje meer bacteriën bevat dan een toiletbril? Hoe vaak ontsmet u uw mobiel? De hygiënehysterie is op zijn hoogtepunt en compleet overtrokken. Ja, je wast je handen nadat je naar het toilet bent geweest. Ja, je wast je handen na het boodschappen doen en voor het eten koken. Maar om te roepen dat geld zo onhygiënisch is.... Als u ooit van uw vieze geld afwilt, u mag het gerust bij mij brengen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 23, 2012 om 15:52
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn slager heeft de oplossing;
Pin.
Dan raak je alleen het apparaat aan en geen geld.
Dit is gekomen na 2 diefstallen en daarom wil hij geen contant geld meer.

Als je toch contant hebt gaat het in de bus en krijg je het wisselgeld per bank overgeboekt.
Zij PC staat er klaar voor.
Maar omdat 99% van alle klanten Pin heeft hoeft hij geen geld meer aan te raken.
Dit is dus eigenlijk niet wegens de hygiëne maar leuk meegenomen.
Ook staat het eerder op zijn bank want contant wat je inleverde duurde 1 werkdag dus geld van vrijdag komt maandag op bank en dinsdag op rekening.
Als ik pin staat het zaterdag er al op dus voor hem ook een voordeel.

Dus als je het vraagt, naast Hygiëne is veiligheid ook een punt.
Omdat vooral de grote zaken gaan beveiligen komen nu de kleine winkels aan de beurt dus meer Pin gebruiken.

En bij de Action op kassa bon;
Pinnen is veiliger, U pint toch ook?

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2012 om 16:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

killroy schrijft dat iemand het anoniem met hem eens is! Laat ik nu toch denken dat wij elkaar geen van allen kennen? Ben ik nu een dom blondje. Maar goed, als we het allemaal niet zouden hebben gerelativeerd en allemaal het roerend met TS waren eens geweest stonden er bijna 3 pagina's met topantwoorden; dat is ook niet leuk. Zolang we maar weten dat de w.c. bril (bewezen) tig maal schoner is dan geld. Maar ja, dat geld hebben we allemaal nodig, al was het maar om dat 50 cent stuk in je (vieze) boodschappenkarretje te poneren. Maar ben blij dat TS toch niet aan smetvrees lijdt, want dat is echt erg.

boerenbond
door boerenbond - Jan 23, 2012 om 17:24
44 Antwoorden / 0 Vragen

Het grootste voorbeeld van kruisbesmetting is Shaslick, (vlees - groenten)

loreleigil
door loreleigil - Jan 23, 2012 om 17:27
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=boerenbond schreef op maandag 23 jan 2012, 17:24]Het grootste voorbeeld van kruisbesmetting is Shaslick, (vlees - groenten) Die vervolgens goed verhit moeten worden bij de bereiding. Ik zie het probleem niet.

boerenbond
door boerenbond - Jan 23, 2012 om 17:31
44 Antwoorden / 0 Vragen

Het vlees moet eerst al bijna bereid zijn , want de besmetting gebeurd bij
rauw vlees met groenten.

loreleigil
door loreleigil - Jan 23, 2012 om 17:52
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=boerenbond schreef op maandag 23 jan 2012, 17:31]Het vlees moet eerst al bijna bereid zijn , want de besmetting gebeurd bij
rauw vlees met groenten. Dat snap ik. Maar die bacteriën gaan dood bij goede bereiding. Dus is er niks aan de hand, ook al worden ze bereid met rauw vlees. Want wie eet er nu een rauwe shlaslick?

boerenbond
door boerenbond - Jan 23, 2012 om 17:56
44 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen liefhebber van besmet vlees , eet smakelijk.

la
door lambikske - Jan 23, 2012 om 18:06
11 Antwoorden / 7 Vragen

Waar ik me altijd over verbaas is het feit dat b.v. in supermarkten het vlees en de kaas achter dezelfde toonbank liggen. Vaak komt het voor dat slechts één medewerker aanwezig is die van het vlees naar de kaas loopt zonder handen te wassen of - en dat komt ook voor- dezelfde snijplank gebruikt. Het gevaar dat de salmonella bacterie daarmee wordt overgebracht is erg groot.
Omdat het in vrijwel alle supermarkten zo is ingedeeld, zal het door de inspectie wel goedgekeurd zijn, maar ik ga liever af op mijn eigen oordeel en koop mijn kaas in een winkel zonder vleeswaren. Natuurlijk ben ik me er van bewust dat er overal bacteriën voorkomen en dat je er niet aan kunt ontkomen. Een salmonellavergiftiging is echter geen pretje en hier geldt beter voorkomen dan genezen.

luky1951
door luky1951 - Jan 23, 2012 om 18:14
48 Antwoorden / 5 Vragen

Hygiëne : Latex Handschoenen zijn in de levensmiddelenbranche en horeca niet verplicht, nagevraagd bij de NVWA. Handen wassen met een antiseptische zeep heeft alleen zin volgens deskunigen als je dit 15 min lang doet (kijk maar eens naar OK-chirurgen) Handen wassen als je thuiskomt (besmetting door leuningen, en deurknoppen) met soms alleen water, kan voldoende zijn, je kunt ook na het handen wassen, zo'n kleine hoeveelheid antiseptische droogzeep gebruiken.
Op een cruiseschip staat het personeel klaar met een spray om je handen een beetje te ontsmetten. Trouwens Rob de Geus wijst de mensen ook nooit op het gebruik van latex handschoenen.
Overigens moet je uitspraken van Rob ook relativeren, vorige week was een geel/groene draad volgens hem levensgevaarlijk!
Deskundigen weten dat geel/groen (mits goed aangesloten) de aarddraad is, en dus geheel ongevaarlijk, alleen het apparaat wat aangesloten was zou gevaarlijk kunnen zijn, mits deze sluiting maakt!
Juiste koeling en verhitting bij de bereiding is dus iets wat je zelf in de hand hebt, o ja niesen in een papieren zakdoekje, weggooien en dan je handen wassen, met of zonder zeep. Nederland is ondanks alles ÉÉN van de meest hygiënische landen, wat als groot nadeel heeft dat je in het buitenland soms kwetsbaar kan zijn. In Egypte is er zoiets als de vloek van de Farao, en slaat op buikloop! Eet hoofdzakelijk in een gerenommeerd Restaurant van een Hotel. Ik was een paar jaar geleden in Egypte en zeer allert op drankjes van onbekende aard, omdat ijsblokjes al van "besmet" water kan komen, drink daar alleen dranjes van afgesloten flesjes (open laten maken waar je bij bent. Ook middelen tegen buikloop meenemen. En echt in Egypte is het niet allemaal overdreven! Maar veel mensen krijgen buikloop van een snelle afkoeling: direct na aankomst (met een warm bezweet lichaam) in het ijskoude water van een zwembad springen. Overigens drink ik vaak bier in het buitenland, bier is van oudsher gezuiverd water!

ta
door tar - Jan 24, 2012 om 09:13
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=luky1951 schreef op maandag 23 jan 2012, 18:14]Hygiëne : Latex Handschoenen zijn in de levensmiddelenbranche en horeca niet verplicht, nagevraagd bij de NVWA. 1) Handen wassen met een antiseptische zeep heeft alleen zin volgens deskundigen als je dit 15 min lang doet (kijk maar eens naar OK-chirurgen) Handen wassen als je thuiskomt (besmetting door leuningen, en deurknoppen) met soms alleen water, kan voldoende zijn, je kunt ook na het handen wassen, zo'n kleine hoeveelheid antiseptische droogzeep gebruiken.
2) Op een cruiseschip staat het personeel klaar met een spray om je handen een beetje te ontsmetten. Trouwens Rob de Geus wijst de mensen ook nooit op het gebruik van latex handschoenen.
3) Overigens moet je uitspraken van Rob ook relativeren, vorige week was een geel/groene draad volgens hem levensgevaarlijk!
Deskundigen weten dat geel/groen (mits goed aangesloten) de aarddraad is, en dus geheel ongevaarlijk, alleen het apparaat wat aangesloten was zou gevaarlijk kunnen zijn, mits deze sluiting maakt!

Juiste koeling en verhitting bij de bereiding is dus iets wat je zelf in de hand hebt, o ja niesen in een papieren zakdoekje, weggooien en dan je handen wassen, met of zonder zeep. Nederland is ondanks alles ÉÉN van de meest hygiënische landen, wat als groot nadeel heeft dat je in het buitenland soms kwetsbaar kan zijn. In Egypte is er zoiets als de vloek van de Farao, en slaat op buikloop! Eet hoofdzakelijk in een gerenommeerd Restaurant van een Hotel. Ik was een paar jaar geleden in Egypte en zeer allert op drankjes van onbekende aard, omdat ijsblokjes al van "besmet" water kan komen, drink daar alleen drankjes van afgesloten flesjes (open laten maken waar je bij bent. Ook middelen tegen buikloop meenemen. En echt in Egypte is het niet allemaal overdreven! 4) Maar veel mensen krijgen buikloop van een snelle afkoeling: direct na aankomst (met een warm bezweet lichaam) in het ijskoude water van een zwembad springen. Overigens drink ik vaak bier in het buitenland, bier is van oudsher gezuiverd water!

@ Luky1951,

Punt 1 en 2 zijn deels tegenstrijdig: Uiteraard is het (bijna) totaal kiemvrij maken van je handen zoals een chirurg dat doet iets anders dan thuis je handen wassen gedurende 30 seconden met een antibacteriële zeep: maar voor thuisgebruik is dit voldoende.

Uw uitspraak: "Met soms alleen water, kan voldoende zijn", is mij onbekend, graag een (medische) wetenschappelijke link waaruit blijkt dat dit voldoende is.

Punt 2 Het is niet een beetje ontsmetten, maar gewoon ontsmetten tegen bepaalde bacteriën en virussen.

Punt 3 Uw uitspraak: "Alleen het apparaat wat aangesloten was zou gevaarlijk kunnen zijn, mits deze sluiting maakt!", is helaas niet juist!

Het leek er verdacht veel op dat deze elektriciteitsdraad werd gebruikt; immers hij hing in de keuken en ging richting apparatuur.
De aarddraad zit niet voor niets op deze type goedgekeurde apparatuur en het doorknippen van een aarddraad bij deze apparatuur is echt levensgevaarlijk, immers als er spanning op het apparaat zou komen te staan door een storing is de kans aanwezig dat je een (dodelijke) schok kunt krijgen, zeker als de vloer van steen en nat is en/of je een ander geaard metalen voorwerp beetpakt, zoals in een horeca-keuken wel eens voorkomt.

Punt 4 Dat veel mensen buikloop krijgen door snelle afkoeling is mij ook niet bekend; wel door bacteriën en virussen.
Graag graag een (medische) wetenschappelijke link waaruit dit blijkt.

Uw advies om goed op te letten op b.v. open flesjes en ijsblokjes is waardevol!

ta
door tar - Jan 24, 2012 om 09:21
522 Antwoorden / 9 Vragen

Aanvulling punt 3:

In principe is uw uitspraak technisch juist, maar je maakt een zeer belangrijke (aardings-)beveiliging onklaar; hetgeen je nooit moet doen!

Een aardraad die is doorgeknipt zoals te zien was in het TV-programma, geeft waarschijnlijk aan dat er een (aardlekschakelaar?) storing is geweest... en dat het probleem op deze ondeskundige/gevaarlijke manier is gelost door de aarddraad door te knippen...

ta
door tar - Jan 24, 2012 om 09:24
522 Antwoorden / 9 Vragen

Herstel: gelost = "opgelost"

jaapbol149
door jaapbol149 - Jan 24, 2012 om 12:09
2 Antwoorden / 4 Vragen

Zijn wij niet wat verkeerd bezig, door al onze zorgen over schoon met eten raken we wel een hoop weerstand kwijt. Ik wil niet zeggen dat we moeten vervuilen, maar ik heb toch wel de stellige indruk dat de weegschaal nu de verkeerde kant doorslaat.
Ik was vroeger langs de weg broodbezorger - het brood was niet verpakt en je had een tas met geld om af te rekenen, nooit gehoord dat daar iemand ziek van is geworden.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 24, 2012 om 13:21
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=killroy schreef op zaterdag 21 jan 2012, 13:42]Hallo, deze week op TV: gezien, programma van Dr. Ozz uit de Verenigde Staten, behandelde Hygiëne in het algemeen. Hij liet in zijn programma zien wat er zo al van bacteriën achterbleef op en aan levensmiddelen in de Supermarkt en op Markten enz: Dit zelfde teld toch ook bij ons?

Bacterie staat niet niet meteen gekijk aan 'dood en verderf'.

Als je hier in Ned: op de markt bij de poelier gevogelte of kip koopt of bij de visboer, word dit door de verkopers met de blote hand aangepakt en word het je zo aangeboden. Met die zelfde handen neemt hij geld van je in ontvangst en gaat op de zelfde voet weer verder met de volgende klant, en dit herhaald zich, keer op keer. Ik kan mij voorstellen wat hierdoor voor "n bakteriën door verspreid worden, ook in veel supermarkten gaat het zo, wel in de meeste. Ik vraag mij dan ook af of er hier in Nedl: niemand is die dit opvalt en hier iets aan kan doen?

Nee, dit valt me niet op, ik let daar niet zo op.

Op deze manier krijg je ziektes waar wij van gehoord hebben maar ook waar wij nog nooit van gehoord hebben.

Volgens mij vallen we niet bij bosjes neer, door boodschappen te doen.
Is het nou zo een grote moeite om door de keuringsdienst op waren hier eens naar te laten kijken en alles en iedereen die op dit gebied levensmiddellen verkoopt te verplichten om latex handschoentjes bij deze practijken te gebruiken. Natuurlijk moet er op de markt iemand dan zijn die alleen maar het financiële gedeelte doet, zoals afrekenen. Maar daar is het toch ook druk genoeg voor?
Gaat dit niet dan kan er toch een teil met water aanwezig zijn waarin dat men zijn latex handen- handschoenen even afspoelt? En anders de oude uit en nieuwe aan, ze kosten in de masa toch niks? of niet noemenswaardig? Dit water kan toch tijdens de markt enkele malen ververst worden? Zo"n inspanning kan dit toch niet zijn.

Het klinkt allemaal heel omslachtig en draagt niet bij tot iets, want we zijn niet zulke watjes dat we bij elk bacterietje gelijk geveld zijn. En laten we dat vooral zo houden door oa niet zo overdreven 'hygiënisch' te zijn

Zijn er nog mensen die het met mij eens kunnen zijn? Is er misschien iemand die dit leest die hier een oplossing voor weet?

Ik zie geen probleem, dus ook geen oplossing

Zou Kassa hier misschien eens een half uurtje aan willen en kunnen besteden? Als men dit voorelkaar krijgt dat verkopers van vers vlees en verse vis en gevogelte verplicht worden om hun werk met latex handschoenen of iets dergelijks te doen dan ben ik ervan overtuigd dat er veel ziek zijn word voorkomen.

Ik ben er niet van overtuigd dat er veel zieken zijn.
Je kunt ook nog TE hygiënisch zijn:

Onderzoek toont aan dat als baby's geconfronteerd worden met veel verschillende bacteriën (bijvoorbeeld door het te laten spelen in de zandbak) er minder risico is op het ontwikkelen van allergische aandoeningen op latere leeftijd

Mvgr: Killroy

zonnewind
door zonnewind - Jan 30, 2012 om 23:46
222 Antwoorden / 61 Vragen

Moet je eens kijken bij sommige TV-koks. Pakken ze een stuk vlees. Leggen dat op een houten snijplank waarna ze (met diezelfde vingers) een kastje openen en een pepermolen beetpakken. Alles met diezelfde vingers waarmee ze dat vlees hebben beetgehad. Jakkes hoor.

ma
door manwijf - Feb 1, 2012 om 13:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Uit welk ei zou dhr. Killroy gekropen zijn? Dit is toch een uitgekauwd onderwerp zou je zeggen. Als je bovendien zelf niet kunt bedenken, waarom het is zoals het is.... Ik bedoel zolang Killroy zelf ook niet met latex handschoenen aan door het leven gaat en alles in het werk stelt om anderen niet te besmetten met zijn bacterien, kun je misschien raden waarom anderen dat ook niet doen. Blijft Killroy bv. binnen als hij verkouden is om collega's niet aan te steken. Of draagt hij anders een mondkapje? Wat gij niet wilt dat u geschied.....

Wees verder blij dat je niet met kleine kinderen of dementerenden hoeft te werken. Zij zijn niet (meer) in staat om hun eigen gat fatsoenlijk af te vegen. Als kleding en handen al heel vies zijn, dan kun je raden hoe vol met bacterien het ameublement, de deurknoppen etc. zitten. Gelukkig is niet iedereen zo'n viesneus als jij, want dan zouden ouderen er bekaaid afkomen. Afijn, je gaat er in ieder geval niet dood van, dat is een ding dat zeker is. Sterker nog: je wordt er met gemak 100 mee. Tegen de tijd dat jij zover bent zetten we je wel apart.