Le
door Leo Grauwel Apr 11, 2017 om 13:41
Voeding & gezondheid

Ik moet na 10jaar medicijn gebruik nu een eigen bijdrage gaan betalen,hoe kan di

Na 10 jaar gebruik van Camcolit 400mg moet ik nu ineens een eigen bijdrage gaan betalen voor dit medicijn hoe is dit nu mogelijk.Wij betalen al behoorlijk veel aan ziekte kosten,mijn vrouw kan niet functioneren zonder dit medicijn,als zij dit niet gebruikt valt zij meteen terug in een manische depressie,en zal zij binnen de kortste keer weer opgenomen worden in een gesloten afdeling van een psichiatrische kliniek.mvg Ljm Brouwers.

10347 8 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 11, 2017 om 13:43
888 Antwoorden / 1 Vragen

Na 10 jaar gebruik van Camcolit 400mg moet ik nu ineens een eigen bijdrage gaan betalen voor dit medicijn hoe is dit nu mogelijk

Simpel, de regels in NL veranderen, dus ook voor u en uw medicijnen. Doe je niets aan. U kunt de kosten (mits over de drempel) opvoeren bij uw belastingaangifte.

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2017 om 13:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees op https://www.knmp.nl/nieuws/bijbetaling-voor-gebruikers-camcolit het onderstaande. Voor het volledig artikel, klik op de link.

Bijbetaling voor gebruikers Camcolit

15 februari 2017

Gebruikers van Camcolit worden geconfronteerd met een bijbetaling nu de voorraad van het oude product op is. Per augustus 2016 is de licentie overgedaan van Norgine naar Essential Pharma. De prijs van € 4,76 is vervolgens gestegen naar € 16,77, waardoor een bijbetaling van € 12,01 (excl. btw) geldt. Er zijn in Nederland 15.000 gebruikers van Camcolit, een middel tegen onder meer manische depressiviteit.

Alternatief zonder bijbetaling in hetzelfde GVS-cluster is de Priadel 400mg tablet. Priadel is qua omvang van het gebruik ongeveer gelijk aan Camcolit. Voor het ander generieke product lithiumcarbonaat, tabletten in diverse sterktes van Pharmachemie (Teva), geldt een lagere bijbetaling.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2017 om 13:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Edit* Je was me weer voor (ik knip en plak niet, duurt dus langer). ;-)

Cookies
door Cookies Apr 11, 2017 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oh, je gaat dus alle tekst die je op het www vindt, overtikken?;-)

tenormin
door tenormin Apr 11, 2017 om 14:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, erg hé. Maar de komende maanden is dat ff afgelopen, geen zin in eerst alles opschrijven.

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2017 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoeveel moet u dan bijbetalen?

Wi
door Wil_H - Apr 11, 2017 om 13:57
270 Antwoorden / Vragen

Tja, soms worden medicijnen duurder en dan moet je bij gaan betalen.
Iedereen betaalt al behoorlijk veel aan ziektekosten dus jullie zijn geen uitzondering.
Carola83 heeft je al verteld wat de reden is en welke alternatieven er zijn te krijgen.
Er zijn mensen in Nederland die hun medicijnen nodig hebben enkel om in leven te kunnen blijven dus jouw verhaaltje over een gesloten afdeling is niet echt kies. Om het maar eens zacht uit te drukken.

panter22
door panter22 Apr 11, 2017 om 14:17
6599 Antwoorden / Vragen

Dit bedrag komt bovenop de eigen bijdrage van €385 per jaar. Kost €144 per jaar extra.
Deze kosten heeft niet iedereen. Iemand die gezond is bespaart al minimaal €385.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 11, 2017 om 16:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@WilH, lithium kan voor sommige mensen weldegelijk het verschil tussen leven en dood zijn. Als ze zonder camcolit of een ander litiumcarbonaat komen te zitten kunnen ze in sommige gevallen suïcidaal worden.

ma
door manwijf Apr 12, 2017 om 13:04
574 Antwoorden / 1 Vragen

dus jouw verhaaltje.... De reacties worden almaar onbeschofter om het maar eens zacht uit te drukken!

Jo
door JosévG Apr 12, 2017 om 13:56
2 Antwoorden / Vragen

Waarom is de vraag van Leo Grauwel niet kies ten opzichte van mensen in Nederland die hun medicijnen nodig hebben om in leven te blijven. Wat is er mis dat Leo Grauwel aangeeft dat zijn vrouw het risico loopt opgenomen te moeten worden op een gesloten afdeling als zij de medicijnen niet meer kunnen bekostigen? Dit feit doet mijns inziens totaal geen afbreuk aan de ernst van mensen die medicijnen nodig hebben om in leven te blijven nog aan het respect voor deze mensen.

tenormin
door tenormin - Apr 11, 2017 om 13:58
16826 Antwoorden / 108 Vragen

*Edit...

sjjoppy
door sjjoppy Apr 11, 2017 om 16:58
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Goede reis voor morgen @tenormin.

tenormin
door tenormin Apr 11, 2017 om 17:06
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel @shoppie, erg vriendelijk van je. ☼

tenormin
door tenormin Apr 14, 2017 om 19:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Was een goede reis: deur tot deur, 22 uur

sjjoppy
door sjjoppy Apr 14, 2017 om 20:22
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Dan was je zeker wel gaar.

tenormin
door tenormin Apr 14, 2017 om 20:46
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar lang slapen doet wonderen, toch? Eind O.T. anders wordt redactie boos...

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2017 om 16:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

bijbetalen voor het merk Camcolit

Voor het merkpreparaat Camcolit dient sinds kort te worden bijbetaald. Wanneer 100 tabletten worden afgeleverd moet € 12,73 worden afgerekend. Dat wordt lang niet altijd vergoed door de zorgverzekeraar.

De firma die Camcolit levert is veranderd. De nieuwe leverancier, Essential Pharma, heeft direct de prijs verhoogd. Helaas is dit niet tevoren gemeld, waardoor veel patiënten bij de apotheek zijn overvallen met de mededeling dat voor dit merk moet worden bijbetaald. In eerste instantie moest zelfs meer dan € 60,- worden bijbetaald, maar dat is gelukkig teruggedraaid.

In de Multidisciplinaire Richtlijn Bipolaire Stoornissen uit 2015 wordt geadviseerd een merkpreparaat te gebruiken. Daarvan zijn er twee beschikbaar: Camcolit en Priadel. Hiervoor zijn verschillende redenen:

  • Lithiumcarbonaat, het merkloze preparaat, bestaat in verschillende doseringen. Camcolit en Priadel bestaan alleen in tabletten van 400 mg. Het is echter geen probleem om een tablet van Camcolit of Priadel van 400 mg te breken om de gewenste dosis te verkrijgen. Een merkpreparaat leidt daarom tot minder vergissingen. Dat is belangrijk omdat fouten bij lithium tot grote problemen kunnen leiden.
  • De merkpreparaten, Camcolit en Priadel, hebben een meer vertraagde afgifte. Omzetten naar een niet-merkpreparaat vereist daarom extra bloedcontroles.
  • Camcolit en Priadel smaken minder vies dan lithiumcarbonaat. Veel mensen krijgen lithiumcarbonaat bijna niet weggeslikt en krijgen er een vieze smaak van in de mond. Bij een zo belangrijk medicijn dat dagelijks moet worden gebruikt, is dat zeer onwenselijk.

Meer informatie over de verschillende soorten lithium, kan je terugvinden op deze site: soorten lithium

Wij adviseren patiënten over te stappen op Priadel, als de bijbetaling bij Camcolit een probleem is. Financiële redenen zouden niet tot stoppen met lithium moeten leiden. Daarvoor werkt het veel te goed en zijn de gevolgen van het stoppen met lithium vaak veel te ernstig.
(Bron)

ma
door manwijf Apr 12, 2017 om 13:06
574 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zo schreeuwen?

vr1944
door vr1944 Apr 12, 2017 om 15:45
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat het een kopie van een eerder gegeven antwoord is Manwijf

pe
door pebk - Apr 12, 2017 om 13:18
581 Antwoorden / 0 Vragen

De regels veranderen of patenten worden verhandeld. Hier kunt u niets tegen doen. Echter als de kosten heel hoog zijn, dan kan het goedkoper zijn bij sommige ziektekostenverzekeraars om een uitgebreider pakket te nemen. Hierbij is soms ook de mogelijkheid om de eigen bijdrage voor de medicijnen tot een bepaald bedrag. Zie ook: https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/eigen-bijdrage-gvs.aspx

Ander voorbeeld is bijvoorbeeld Dexamfetamine. Voor de 5mg (of meer) tabletjes moet bijbetaald worden, omdat het patent op de grondstof verhandeld is aan een patenttrol. De 2,5mg mag wel verhandeld worden, want daarop is (voorlopig) nog een uitzonderingsregeling van toepassing. Overigens schijnen apothekers voorheen zelf deze tabletjes van 2,5mg, 5mg of meer gemaakt te hebben.

gt
door gtvspc Apr 12, 2017 om 13:40
18 Antwoorden / 7 Vragen

Pebk, uw informatie is onjuist. Het patent op dexamfetamine (als het ooit is gepatenteerd) is allang verlopen. Men gebruikte dit al in de jaren '30. Zover ik het begreep zit het probleem hem in de regels in Nederland: de apotheek moet als eerste voorkeur geregistreerde middelen als kant-en-klare tabletjes afleveren. Bij dexamfetamine was er helemaal geen geregistreerd middel en maakte de apotheek het zelf. Toen stond er opeens een fabrikant op die tabletjes ging maken en daar een exorbitant hoog bedrag voor vroeg en apothekers waren door de Nederlandse regelgeving gedwongen om nu die tabletjes te leveren in plaats van hetgeen ze zelf kunnen maken voor een fractie van de prijs.

Wat betreft het middel van de vraagsteller: als het preferente middel (het goedkoopste middel) niet leverbaar is dan kan de apotheker een duurder middel (bijvoorbeeld een merkmedicijn) alsnog volledig declareren bij de zorgverzekeraar. Het is me niet duidelijk of dat hier nu het geval is, het lijkt erop dat u met de arts moet overleggen om het recept aan te passen zodat u voortaan een generiek middel met dezelfde werkzame stof krijgt. Nog een algemene tip voor medicijnen die vies smaken: neus dichthouden bij het slikken of het medicijn in overleg met de apotheker in een capsule plaatsen die direct in het maagzuur oplost. Als het middel te groot is voor een capsule moet u de apotheker vragen of u het in stukjes mag breken.

ja
door jans15 - Apr 12, 2017 om 16:09
2 Antwoorden / 13 Vragen

ik zelf gebruik slaapmiddel en deze moet je zelf betalen ik kreeg al jaren, dan kreeg ik een ander merk.
toen kreeg Lormetazepam aurobindo a € 12.19 en nu kreeg ik weer een ander merk Lormetazepam 2 PCH en wat schets mijn verbazing deze kosten € 15.29 dat is dus € 3.10 duurder terwijl je toch denkt dat je medicijnen krijgt die goedkoper zjn.