ki
door kit2020 Mar 22, 2020 om 15:04
Voeding & gezondheid

Ik vraag mij af of ik de airco aan kan zetten met deze corona virus.

Als het warmer word, kan ik dan de airco aanzetten?

10130 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 22, 2020 om 15:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Gr
door Grunn1 Mar 23, 2020 om 00:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk dit is een duidelijk antwoord zonder poespas eromheen.

jpm
door jpm - Mar 22, 2020 om 15:08
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ja hoor, dat maakt geen verschil.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 22, 2020 om 15:12
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zou dat niet kunnen? het virus wordt niet door de lucht verspreid, in ieder geval niet anders dan door vochtdruppeljes van korte afstand. En een airco haalt bovendien vocht uit de lucht.

aw
door awm - Mar 22, 2020 om 17:37
44 Antwoorden / 8 Vragen

Ja, dat is een goede vraag. Gaan we het eindelijk weer hebben over de klimaatcrisis.

me
door mein33 - Mar 22, 2020 om 17:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, dat zou u zonder probleem kunnen doen, maar de kamerthermostaat een tikkie terug zetten wil in dit jaargetijde ook nog wel eens helpen.  ;-))

marijke77
door marijke77 Mar 23, 2020 om 16:25
156 Antwoorden / 3 Vragen

Hij/zij zegt: als het weer warmer wordt. niet nu.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2020 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zet het raam lekker open.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 22, 2020 om 18:53
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kit,

Dit is een hele goede vraag voor het RIVM.

Bedoel je trouwens in huis of in de auto?

gerbera
door gerbera - Mar 22, 2020 om 21:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ja hoor dat is geen probleem, zoals al vermeld verspreid het virus zich niet door de lucht maar alleen met directe aanraking kan u besmet raken. Vandaar ook die 1,5mtr om te voorkomen dat u met spreek of niesvocht van een ander (mogelijk besmet persoon) in aanraking komt of met het handengeven u met de hand door uw gezicht gaat.

me
door mein33 - Mar 22, 2020 om 22:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u in de woning bedoeld, ja want een huisairco is een recirculatieapparaat.
Als u de airco van de auto bedoeld is het antwoord ook ja, of er moet iemand op de motorkap gaan liggen met z'n neus bij luchtinlaat van de kachel en dan moet die persoon ook nog niezen. Maar het interieurfilter zal dan zeer waarschijnlijk alle kwaad uit de aangezogen lucht hebben verwijdert alvorens die lucht, gekoeld en wel, in het auto interieur komt.  ;-))

diumenge
door diumenge - Mar 22, 2020 om 23:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat je trouwens niet moet doen is de aircorona aanzetten.

Iv
door Ivo W - Mar 23, 2020 om 08:43
728 Antwoorden / Vragen

Een airco aanzetten zal in principe geen probleem zijn.

Wel is het nu extra van belang dat u zorgt voor voldoende verse lucht in huis. U moet zich hierbij realiseren dat een airco géén verse lucht in de woning brengt!

ru
door ruitenboer - Mar 23, 2020 om 12:42
64 Antwoorden / 1 Vragen

Onderzoek heeft uitgewezen dat het virus overleeft:
Tot 3 uur in de lucht,
Tot 24 uur op karton of papier,
2 tot 3 dagen op plastic of staal.

Zo raar is de vraag dus niet. Afhankelijk van de opstelling en waar de aangezogen lucht vandaan komt zou ik me een keer op mijn hoofd krabben.
De volgende vraag is dan of je het misschien in deze tijd van het jaar hebt over een splitunit die ook een verwarmingsfunctie kan hebben.

me
door mein33 Mar 23, 2020 om 14:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ruitenboer,

Een huis-airco is een recirculatieapparaat en die zuigt geen lucht van buiten aan !!

rj
door rjw Mar 23, 2020 om 14:30
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@Mein33: Waar zie je wat voor soort airco unit TS heeft?

marijke77
door marijke77 Mar 23, 2020 om 16:29
156 Antwoorden / 3 Vragen

Het virus verspreidt zich via vochtdruppels die vrijkomen bij hoesten en niezen. Die druppels gaan vrijwel nooit verder dan een meter tot twee meter. Daarom adviseert het RIVM ook om afstand te bewaren.
Deze druppels dalen in de praktijk snel neer, weet viroloog Menno de Jong van het Amsterdam UMC. '"Dat is een kwestie van ongeveer een seconde." Volgens het RIVM is er ook geen bewijs dat het virus langere tijd in de lucht kan blijven en zich zo kan verspreiden.

ru
door ruitenboer Mar 23, 2020 om 17:08
64 Antwoorden / 1 Vragen

@Marijke77   in natuurlijke omstandigheden wel. Als je een luchtstroom hebt gaan die druppeltjes een ander leven. Aangezien we de situatie niet kennen, we niets weten over eventuele filters is dat koffiedik kijken.

De overlevingsduur die ik noemde is gebleken uit Amerikaans onderzoek.

panter22
door panter22 Mar 23, 2020 om 18:37
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is even schrikken. Als iemand hoest boven een pakje vlees en je stopt dat pakje in je boodschappentas,dan kun je dus besmet raken. Ook al blijf je 1,5 m van diegene vandaan. Thuis komen en handen wassen voor uit uitpakken van de boodschappen helpt dan ook niet veel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 25, 2020 om 21:03
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Onxerzoek?? Ik ken geen onderzoek m.b.t. overlving van welk virus dan ook via een airco installatie die ook nog eens intern ' ventileert' en vooral vocht uit de lucht haalt. Zo er risico zou zijn zou dat dan in het afvoer water dat vaak op straat wordt geloost zitten. Niet in huis.

mo
door mof - Mar 23, 2020 om 17:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ja, dat kan.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2020 om 17:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een airco met een buiten aansluiting zuigt schone lucht aan van buiten en koelt deze.
Airco ? Het is buiten 9 graden !

1paul
door 1paul - Mar 24, 2020 om 08:47
3103 Antwoorden / 0 Vragen
gerbera
door gerbera - Mar 25, 2020 om 22:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@ruitenboer,

Dan maar nooit een airco nemen want er zal maar iemand binnen 1.50mtr langs lopen die hoest, niest, een beetje grieperig is of last van hooikoorts heeft. Ben je toch mooi klaar met een airco hebt heb je, volgens u, een huis vol virussen. En dat onderzoek, alles wat die Amerkanen schrijven geloofd u? Zal er toch iemand op 2mtr voor je lopen hoesten of niezen, loop je mooi door die virusgolf van 3 uur heen.