Jm
door Jmaria Jun 9, 2021 om 08:12
Voeding & gezondheid

Ik wil geen tweede AstraZeneca vaccin, maar Pfizer, dus een combi

Dit belangrijke bericht kwam gisteren in de media: (08 juni 2021 13:47, door ANP)
'Combinatie AstraZeneca en Pfizer leidt tot betere afweerreactie' https://nieuws.nl/algemeen/20210608/combinatie-astrazeneca-en-pfizer-leidt-tot-betere-afweerreactie/

Ik heb mij met tegenzin begin mei laten inenten met AstraZeneca, vanwege het lage beschermingspercentage. Ik ben 60 jaar. Ik overweeg daarom mijn tweede prik, half juli, te weigeren. Ik wil wél graag Pfizer als tweede prik!! Daarmee zal ik optimaal beschermd zijn.
Ik heb het rivm bericht, maar ik krijg als antwoord dat het niet kan ivm bijwerkingen. Zij hebben de link kennelijk niet gelezen! Kunt u hier aandacht aan besteden?
Ik heb natuurlijk spijt dat ik niet meteen de AstraZeneca geweigerd heb (en met mij vele anderen) maar toen was het nog maar de vraag of je ooit iets anders zou kunnen krijgen (Hugo de Jonge!). Dus ik voel me wel gedupeerde van het zwabberende beleid.
De tijd dringt....
Kunt u iets betekenen?
Met vriendelijke groet,
José (Mijdrecht)

5069 15 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jun 9, 2021 om 08:28
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een vraag en antwoord rubriek en dus niet Kassa. Wij kunnen dus niets voor u betekenen.
Overigens had u het artikel volledig moeten lezen want daarin staat dat het een voorlopige conclusie is en dat er mogelijk een grotere kans op bijwerkingen is.
U kunt uitzoeken waar wellicht nog een dergelijke studie loopt en uzelf als proefpersoon opgeven.
Zolang er geen eenduidige uitslagen zijn en eventuele bijwerkingen nog niet volledig in kaart zijn gebracht zal er niet een mix vaccinatie gaan plaats vinden.

getty
door getty - Jun 9, 2021 om 08:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het lijkt me niet dat Kassa hierin een rol heeft, het is geen zorgforum of medisch programma. Ga in overleg met uw huisarts.

panter22
door panter22 - Jun 9, 2021 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

De tijd dringt helemaal niet. Je tweede prik is half juli en het is nu nog maar begin juni.
In jouw link staat: De Gezondheidsraad in Nederland werkt nog aan een advies over het combineren van vaccins.
Zolang de Gezondheidsraad nog niet positief geadviseerd heeft, gebeurt er niets.
En hoe bedoel je zwabberend beleid? Het is een kwestie van voortscheidend inzicht. Er komen steeds meer onderzoeken.
Je had de keus om AZ te weigeren. Dat heb je niet gedaan. En je mag ook de tweede prik met AZ weigeren.
Alleen voor die tweede prik heb je een vaste afspraak met de huisarts die niet verzet kan worden. Dus moet je zelf een beslissing nemen. Een ander doet het niet voor je.

gerbera
door gerbera - Jun 9, 2021 om 08:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie even niet in wat nou het probleem is en waarom er zo moeilijk gedaan wordt. Lees het artikel nog eens goed door zal blijken dat er heel verschillend over wordt gedacht. En wat de bijwerking van Astra betreft, daar is meer paniek dan bewijzen van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2021 om 09:07
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan u in deze niets anders verwijzen naar uw huisarts of GGD met deze vraag. Ik (wij) neem (nemen) deel aan een forum waarbij ik (wij) probe(e)r(en) op basis van eigen kennis, ervaring etc. consumentenvragen te beantwoorden resp. advies te geven m.b.t. consumentenproblemen.

Het lijkt mij dat de Kassa redactie hier ook niets mee kan maar u kunt hen uiteraard wel uw vraag stellen: kassa

panter22
door panter22 Jun 9, 2021 om 09:36
6599 Antwoorden / Vragen

Dacht je dat de huisarts of GGD een beslissing voor ts neemt? En dat zij zullen zeggen, neem de tweede prik maar niet?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 9, 2021 om 09:45
16775 Antwoorden / 202 Vragen

?? Ik denk helemaal niets. Wat is er op tegen om een inzake deze vraag naar de huisarts of GGD (en zelfs RIVM) te verwijzen? Het is dan aan hen  om een antwoord te geven en ook welk antwoord.  Ts vraagt om een advies. En kijk even bij mijn profiel waarop ik dat baseer. (De eerste regels)

panter22
door panter22 Jun 9, 2021 om 09:53
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft de vraag al aan het RIVM gesteld.
Ts durfde haar nek niet uit te steken om AZ te weigeren en heeft zich gewoon laten prikken met AZ.
Omdat er zoveel mensen de moed hadden om wel AZ te weigeren is het beleid gewijzigd.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2021 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt uw eerste inenting gehad, wees daar blij om, bent u in ieder geval al deels beschermd.

U voelt zich gedupeerd? Eigenlijk zou u zich moeten schamen dat u dat neerschrijft. Er wachten nog vele miljoenen mensen op een prik.

Wilt u de tweede niet? Heel simpel, dan gaat u niet. Niemand zegt dat u moet.

mi
door miennaamishaaz - Jun 9, 2021 om 11:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben de link wel gelezen. Mischien moet u het nogmaals lezen

____________

Uit een Engelse studie kwam naar voren dat een combinatie van AstraZeneca en Pfizer wel meer bijwerkingen gaf, aldus Huckriede. “Maar bij die studie was de pauze tussen de twee prikken maar vier weken. Bij de Duitse studie was dat interval drie maanden – en waren de bijwerkingen duidelijk minder dan na een eerste prik met het AstraZeneca vaccin.” Het gaat om milde bijwerkingen, zoals bijvoorbeeld koorts. Of de kans op de zeldzame combinatie van trombose en een verlaagd aantal bloedplaatjes – waarvan na vaccinatie met AstraZeneca een aantal meldingen is gedaan – verandert bij een mix aan vaccins, is niet te zeggen. “Daarvoor zijn de onderzoeksgroepen te klein.”
______________

Zoals het RIVM al zei er zijn Mogelijke bijwerkingen. aan het combineren van 2 vaccins.
Zolang het RIVM geen groen licht geeft voor het combineren Raden ze iedereen af  een combinatie van de 2 vaccins te nemen.

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2021 om 12:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij zijn ze nog helemaal niet aan combinaties van vaccins toe. En ook, volgens mij laat u uw angsten prevaleren door de media. Gisteren in het nieuws werd bekend gemaakt dat veel AstraZeneca vaccins zouden moeten worden weggegooid. U heeft kennelijk niet meegekregen hoeveel mensen dit vaccin dolgraag wilden hebben. Vele honderden mensen stonden er voor in lange rijen. Gelukkig hoefde de vaccins niet weggegooid te worden.

me
door mein33 - Jun 9, 2021 om 14:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uiteraard kan een consumenten programma niets voor u betekenen.
Bellen met de GGD is de enige mogelijkheid welke voor u zou kunnen openstaan al geef ik u nog niet voor één procent een kans op slagen.
Laat u toch niet gek maken door allerlei publicaties, waarvan nog niet eens bekend is of het allemaal wel klopt.
Zo'n lage beschermingsfactor heeft AZ overigens niet, wel iets minder dan Pfiser en Moderna, maar niet iets om je echt zorgen over te hoeven maken, lijkt mij.

Vandaag is dit de waarheid en morgen weer geheel iets anders, daar kan een burger als u en ik helemaal niets mee.

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2021 om 18:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Grote onzin dat de tijd dringt. Zwabberend beleid? Hoezo gedupeerd?
Bedoelt u niet dat u verwend bent?
U hoeft zich niet te laten vaccineren en ook geen 2e keer. Anderen willen graag die vaccins. Dus svp de betreffende instantie dan wel uw huisarts dat tijdig melden.
U bent degene die niet goed leest en dus niet degenen die u dat verwijt.
U zaait paniek vooral bij uzelf.
(En kinderen die willen....)

Wij op dit forum kunnen helemaal niets voor u betekenen want daar zijn we niet voor, ik althans niet.

Lees beter en klaag niet zo snel svp.

newmikey
door newmikey - Jun 9, 2021 om 23:46
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik? Nee, ik kan niets voor u betekenen behalve u het advies te geven om niet achter elk ANP (of welk ander website) berichtje aan te lopen over een paar onderzoekjes van een willekeurige Duitse universiteit in een voorlopige publicatie met betrekking tot een bizar klein groepje proefpersonen.

Ook kan ik u aanraden een 7-jarige studie geneeskunde te volgen met daarna nog wat aanvullende studies om opgeleid te worden tot viroloog. Tot die tijd zou ik gewoon luisteren naar wat de reeds afgestudeerde virologen en Kassa forum specialisten(!!) u aanraden: gewoon de tweede AZ inenting gaan halen dus.

rj
door rjw - Jun 10, 2021 om 09:30
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Goed plan. Er loopt een megaprogramma om zo snel mogelijk miljoenen mensen te kunnen vaccineren, en dat willen we nog wat gecompliceerder maken door allerlei combinaties mogelijk te maken. En dan later klagen dat de ICT van de overheid weer waardeloos is omdat het niet alle mogelijke combinaties die de prinsjes en prinsesjes willen hebben ondersteund.

mahadma
door mahadma - Jun 11, 2021 om 15:10
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Als u geen arts bent met de juiste specialisatie kunt u hier geen wetenschap van hebben. dus ga door met waar u mee begonnen bent.

john devries
door john devries - Jun 11, 2021 om 15:35
213 Antwoorden / Vragen

Als je bij de eerste vaccinatie geen noemenswaardige  bijwerkingen hebt gehad ,is er toch geen enkele reden om de tweede niet te nemen?

El
door EliseS - Jun 12, 2021 om 13:46
1 Antwoorden / Vragen

https://petities.nl/petitions/tweede-vaccinatie-niet-met-astrazeneca-maar-met-pfizer?locale=nl

diumenge
door diumenge Jun 12, 2021 om 14:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kansloos.