sa
door saskiavanewijk Sep 7, 2017 om 17:27
Voeding & gezondheid

Ik word niet serieus genomen door de arts van het uwv

Vandaag ben ik voor de derde keer bij een arts van het UWV geweest. 2 jaar geleden heb ik in augustus een hersenberoere gehad en in december van datzelfde jaar een dubbele long embolie. Nu kan ik nog steeds niet veel doen met mijn rechter arm en mijn rechterbeen voelt dag en nacht an als een blok beton. Mijn eigen huishouden kan ik alleen maar bijhouden me behulp van mijn moeder en mijn zusje en het is iedere ochtend maar weer afachten hoe ik mij die dag zal gaan voelen. De kracht in mijn rechter arm is een heel stuk minder dan het altijd is geweest en dat zal ook zo blijven. Toch heeft ook deze arts vandaag gezegt dat ik gewoon 40 uur in de week kan gaan werken. In de huishouden !!! of bij een productiebedrijf waar ik dus dingen in elkaar zou moeten gaan zetten en waar ik dus 40 uur zou moeten gaan ziten ( wat niet gaat ) en waarbij in mijzelf moet concentreren. En ook dat is dus een heel groot probleem.  Ik ben niet ziek genoeg vinden ze. Nu speelt er maar 1 ding door mijn hoofd en ik wil dat niet uitspreken..  Weet gewoon niet meer wat ik nu nog kan doen !!

12422 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2017 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit eens door.

https://perspectief.uwv.nl/artikelen/goed-voorbereid-naar-de-verzekeringsarts

Als de arts vindt dat u gewoon kunt werken, zult u weer opgeroepen worden door een arbeidsddeskundige.

Of misschien hebt u hier wat aan.

https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/beoordeling-arbeidsvermogen/na-aanvraag/detail/bezwaar-maken

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2017 om 17:34
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Door uw herseninfarct bent u toch onder behandeling van een specialist? Neemt u met hem/haar over dit grote probleem eens contact op om te vragen wat zijn/haar mening is. De specialist die u kent zal beter weten wat er al dan niet nog mogelijk is. En het zelfs wel op schrift willen zetten. Dat kunt u dan aan de UWV arts geven. En wat er in uw hoofd zit: niet doen, er komen betere tijden.

ro
door ron503 - Sep 7, 2017 om 18:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt tegen de beslissing in beroep gaan en gezien uw gezondheidsituatie zeker doen. Een brief van uw eigen specialist heeft geen zin want die wordt door het UWV als zijnde éénzijdig en partijdig aan de kant geschoven. Als uw beroep ontvankelijk wordt verklaard gaat een externe arts uw gezondheidsituatie beoordelen en op basis van dat onderzoek wordt opnieuw een beslissing genomen.

tenormin
door tenormin Sep 7, 2017 om 18:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is dat zo @ron03? Heb zelf andere ervaringen; een schrijven van mijn specialist heeft er toe bijgedragen dat de arts van, toen nog, GAK, zijn mening herzag.

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2017 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zaken zijn de laatste jaren wel aanzienlijk veranderd. Er wordt gekeken naar wat iemand (nog) kan, niet naar wat hij niet meer kan. En ook het kunnen werken gaat voor het doen van het eigen huishouden.

tenormin
door tenormin Sep 7, 2017 om 18:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, daarom ook: "Is dat zo @ron03?".

ro
door ron503 Sep 7, 2017 om 19:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer genoeg wel ternomin. Het voormalige GAK keurde je af en dat was het, herkeuren werd niet gedaan want je was afgeschreven. Tijger stelt terecht dat er nu gekeken wordt naar wat iemand nog wel kan en heel cru, als je met een rollator goed kan lopen en je beide armen doen het nog goed kun je altijd nog koffie rondbrengen mits dat met een geschikte koffiekar gebeurt. Heel triest maar de arts van het UWV kan en mag niet anders beslissen omdat de regering heeft destijds besloten dat iedereen een steentje moet bijdragen want de regelingen werden te duur.

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2017 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron593. U stelt het wel gechargeerd, maar zoals vroeger de WAO volliep door de meest simpele aandoeningen, zou toch eigenlijk niemand meer moeten willen. En dat is inderdaad financieel ook niet meer op te brengen.

panter22
door panter22 - Sep 7, 2017 om 18:27
6599 Antwoorden / Vragen

Vervelend allemaal, maar in het volgende artikel wordt misschien duidelijk waarom een UWV arts zo handelt.
http://www.jeejar.nl/Gemeenten/Voorbereiding%20gesprek%20met%20UWV%20arts.htm

Je kunt bezwaar maken tegen de beslissing. Doe dit wel binnen de termijn. Anders ben je te laat en dan staat de beslissing vast.
Neem geen contact op met de jurist die dit verhaal geschreven heeft,  maar neem  voor juridische hulp contact op met het juridisch loket. https://www.juridischloket.nl/
Indien nodig kan het juridisch loket je verwijzen naar een deskundige advocaat.

an
door andrea - Sep 8, 2017 om 12:42
21 Antwoorden / 5 Vragen

Als je lid bent van de vakbond kun je daar over je situatie praten en zij helpen je dan verder met eventueel beroep en kunnen misschien ook mee naar gesprek bij de UWV arts.
of een second opinion aanvragen bij een andere arts.

billieboy
door billieboy - Sep 8, 2017 om 12:56
84 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Sasja, wat moet jij je onmachtig voelen, niet kunnen maar wel moeten.Ik ben aan het meedenken maar weet niet of dit een goede tip is. Ik vraag mij af of je nog een arbeidscontract hebt bij de werkgever voordat je ziek werd. Want als je bezwaar wordt afgewezen dan zou je je kunnen melden bij je  werkgever. Dan zal snel duidelijk zijn dat je niet in staat bent om te werken.. Dan meld je je weer ziek en kijk dan wat er gebeurt. Sukses en ik hoop van harte dat het de UWV arts duidelijk wordt dat  je graag  wil maar niet kan werken.

adriaan2
door adriaan2 - Sep 8, 2017 om 13:17
104 Antwoorden / 0 Vragen

Die hebben maar 1 belang en dat is kosten besparen door U weer aan het werk te zetten. Of dat nu kan of niet is niet van belang. Maar ga direct naar Uw behandelend arts/chirurg/internist en laat hem een brief opstellen. Heeft mijn echtgenote destijds ook gedaan en ineens veranderde het uwv van mening. Zelfs toen mijn echtgenote een tijd later aangaf het te willen gaan proberen zei het uwv " zou U het wel doen? " "Neem nog wat tijd" " Mocht U toch gaan proberen dan wel voor Uw eigen risico".  Laat je niet afbluffen. Helaas is deze wijze van opstelling bij het UWV wel onstaan door de duizenden simulanten en bedrijven die in slechte tijden hun personeel in de ziektewet dumpten.

ha
door harmsen Sep 8, 2017 om 14:58
22 Antwoorden / 9 Vragen

"Helaas is deze wijze van opstelling bij het UWV wel onstaan door de duizenden simulanten en bedrijven die in slechte tijden hun personeel in de ziektewet dumpten'"
Maar dit mag nooit betekenen dat de goeien onder de kwaaien moeten lijden. Dan moet het UWV elk geval scherper controleren of er inderdaad sprake is van dumpen. Trouwens, de Wet Poortwachter zet een rem op de Ziektewet, die daardoor niet meer op elke zieke werknemer meer van toepassing is. Werkgevers zijn verplicht twee jaar lang het loon van een zieke werknemer door te betalen, voordat hij of zij afgekeurd mag worden.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2017 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is al twee jaar ziek.

adriaan2
door adriaan2 Sep 10, 2017 om 14:11
104 Antwoorden / 0 Vragen

@Harmsen. In het verleden kreeg de werkgever na 3 dagen een 70% compensatie van het toenmalige GAK en waarschijnlijk ook nog tijdens de UWV tijd. Om dat dumpen te voorkomen werd de wet aangepast dat de werkgever er maar voor moest opdraaien. De goede bedrijven werden dus daardoor ook gestraft. Voorbeeld: Mijn bedrijf had een scheepvaaragentuur in Amsterdam waar 4 mensen werkten. Die werden ziek voor langere tijd. Ra-Ra, maar ok. Of ik even, vanuit rotterdam, ook de schepen in amterdam wilden bedienen etc. Geen probleem. Heb ik bijna een jaar gedaan. 's Morgens om 05h30, soms eerder want schepen hebben geen kantoor uren, de deur uit en 's avonds om ca. 23h00, soms later. Ik kocht dus regelmaig
een broodje. De kosten werden afgekeurd door mijn chef, die zelf flinke bedragen in de een of andere scheepvaartkroeg zat te verteren. Tot mijn verbazing zei de hoofdboekhouder dat het bedrijf dat jaar 150.000,-- guldens van het GAK had overgehouden. Dus de wetswijziging is wel degelijk te begrijpen vanuit de overheid. Nu janken de werkgevers tranen met tuiten. Zonder geschiedenis geen toekomst.

wa
door wandershp - Sep 8, 2017 om 13:20
14 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag een WAO/WIA begeleider aan bij de vakbond FNV voor het vervolg op deze vervelende zaak  ook als u geen lid bent . In het uiterste geval kunt u een deskundige onderzoek aanvragen bij het UWV

a.
door a. mulders - Sep 8, 2017 om 13:54
1 Antwoorden / Vragen

Zelf heb ik dit ook een aantal jaren geleden mee gemaakt. Ik ben toen naar Stichting MEE gegaan, zij kunnen je een goede advocaat adviseren die bekend is met UWV. Via het juridisch loket kun je ongeveer € 50 korting krijgen op de advocaat kosten, maar een goede advocaat zal je dat ook aangeven. Wel zou ik al bij het bezwaar een advocaat in de arm nemen, zodat hij/zij ook van het bezwaar op de hoogte is en je dan ook beter bij kan staan bij een beroep. Veel succes!!

1paul
door 1paul - Sep 8, 2017 om 14:19
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ben je niet in staat om zelf de advocaat te betalen dan kun je toevoeging aanvragen bij/via de gemeente...

getty
door getty Sep 10, 2017 om 15:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat hoeft niet via de gemeente, dit kan de advocaat zelf regelen.

El
door Elgje - Sep 8, 2017 om 14:24
14 Antwoorden / Vragen

Wat ellendig voor je!! Momenteel speelt men met mensenlevens bij het UWV in opdracht van de overheid. Ga zeker de bezwaar/beroepsprocedure in. Doe dit met een advocaat. Neem eerst contact op met het Juridisch Loket. Zij kunnen je doorverwijzen en op die manier krijg je ook korting op het, voor jou geldende, sociale tarief (als je voor toevoeging of te wel pro Deo in aanmerking komt qua inkomen). Of inderdaad via vakbond o.i.d. Ik ken de ellende uit ervaring, en kan wel wat dingen bedenken die nu door je hoofd spelen want het maakt je radeloos. Verklaring van behandelend arts is zeker zinvol. Geen mens is objectief, of die nu jou behandelend arts is of uwv-arts. Beiden hebben overigens ooit een eed of gelofte afgelegd dat ze geen schade zullen toebrengen met hun handelen. Blijkbaar zijn veel keuringsartsen dat vergeten.
Het is loodzwaar, maar kom toch voor jezelf op, en een advocaat helpt je daarbij met de benodigde expertise.
Heel veel sterkte en kracht toegewenst en hopelijk komen ze alsnog tot het juiste inzicht

helga666
door helga666 - Sep 8, 2017 om 15:11
6 Antwoorden / 2 Vragen

hoi dat is erg je kan of steunpunt uikeringsgerechtigden inschakkelen, of om een mediator vragen bij het uwv die met jou en de uwv arts in gesprek gaat

heel veel sterkte gr helga

Mi
door Mikske1 - Sep 8, 2017 om 20:04
19 Antwoorden / 2 Vragen

Dag Saskia,

Als een keuringsarts van het UWV aangeeft dat je 40 uur in week kunt werken, dan zal hij ook een lijst moeten opstellen met wat je wel en niet kunt.
Daarna gaat dit naar een arbeidsdeskundige en die gaat aan de hand van deze lijst kijken welke beroepen je eventueel nog kunt uitoefenen.
Als het goed is krijg je een oproep voor een gesprek bij deze arbeidsdeskundige.
Hij zal in dit gesprek aangeven welke beroepen jij nog kunt uitoefenen, je belastbaarheid aangeven en vertellen hoeveel uur je nog kunt werken.
Daarna gaat jouw dossier naar de claimbeoordelaar van de afdeling Arbeidsgeschiktheid en deze stelt een beschikking oftewel een beslissing op.
Nadat jij deze hebt ontvangen kun je binnen een bepaalde termijn in beroep gaan. Staat allemaal duidelijk aangegeven in de beslissing hoe je dit moet doen en binnen welke termijn.
Daarna wordt op de afdeling beroepszaken opnieuw naar jouw beperkingen gekeken aan de hand van wat reeds in het dossier aanwezg is en krijg jij de kans om bij een (andere) verzekeringsarts en arbeidskundige  van de afdeling beroepszaken je verhaal te doen.
Daarna wordt een nieuwe beschikking oftewel beslissing afgegeven. Ben je het weer niet eens met deze beslissing kun je naar de rechtbank stappen. Dus beroep aantekenen. Hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen cq. geruststellen.

Bevreemd mij dat de keuringsarts van het UWV geen medische informatie heeft opgevraagd bij jouw specialist of zelf een specialistisch onderzoek heeft aangevraagd bij een onafhankelijk specialist. Dit wordt vaker gedaan. Je kunt dit eventueel zelf ook nog voorstellen aan de keuringsarts of arbeisdeskundige.

PS Tegenwoordig wordt er gekeken naar wat je wel nog kunt en niet zozeer naar wat je niet meer kunt. Gepast werk heet dit. Er wordt ook gekeken naar je werkervaring en opleiding.

tijger1
door tijger1 Sep 8, 2017 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wie zegt dat er geen medische gegevens opgevraagd zijn?

Mi
door Mikske1 Sep 8, 2017 om 20:31
19 Antwoorden / 2 Vragen

Als die zijn opgevraagd dan zijn deze door de keuringsarts meegenomen in zijn beslissing.
Ik lees nergens dat deze zijn opgevraagd. Alleen dat de keuringsarts vindt dat Saskia kan werken.
Vandaar mijn opmerking.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2017 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zal wel meer besproken zijn wat hier niet staat en het is niet de eerste keer dat zij daar komt.

kr
door krabou - Sep 9, 2017 om 10:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Saskia,

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Gelukkig heb ik een rechtbijstandsverzekering!

Met een advocaat heb ik 5 jaar tot zelfs in Hoger beroep moeten vechten om mijn recht te krijgen.

Steeds werden medische rapportages terzijde geschoven, ook werd de zaak gerekt door keer op keer uitstel te vragen.
Je hebt een lange adem nodig én een goede advocaat!

Ik adviseer iedereen dus om een rechtbijstandsverzekering te nemen, hopelijk heb jij die ook?

Uiteindelijk ben ik zelfs (totaal onverwacht) 100% arbeidsongeschikt verklaard. Zéker licht productiewerk was voor mij niet mogelijk omdat het werktempo dan bepaald wordt door het proces. (bijv. lopende band)

Ik adviseer je om contact te zoeken met
dr. J.M. Fokke, Verzekeringsarts,
Govert Flinckstraat 35
5143 JD Waalwijk
Mobiel: 06-24772396
Die heeft mij geweldig geholpen!!

Succes!

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 9, 2017 om 14:27
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Deze arts heeft als opdracht zoveel mogelijk mensen goed te keuren als er maar enige mogelijk zou bestaan.
40 uren zal wel portier werk slagboom bedienen zijn of controleren of product goed uit machine komt.

Of je dan nog meer kunt en of deze vacature in jou regio beschikbaar is hoeft hij niet te kijken.
Wel krijg je als je iemand die enige ervaring met UWV of medische achtergrond heeft  een eerlijker verhaal als die naast jou zit.
Je mag namelijk iemand meenemen.

Wel krijgen strenge keurders vele beroep procedures die veel tijd en geld kosten en dan gaan ze soms enkele jaren later weg of moeten vriendelijker keuren.
Daarom, gebruik die mogelijkheid van beroep en zorg dat je nooit alleen heen gaat.

Deze Arts moet ook alleen maar doen wat huidige minister wil en vooral die maar een jaarcontract kregen hebben weinig keuze.
Wel zien vele regio's een sterk verschil in beroeps procedures en soms is soepeler keuren voor hun handiger.

Maar om nu te verhuizen dat je een vriendelijker keuring krijgt gaat mij ook te ver.
Het is zowel per arts als regio sterk verschillend helaas.

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 9, 2017 om 16:04
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas vermoed ik dat je wel 40 uren kunt werken.

Als controle kamer van beveiligings camera's of  brugwachter op afstand.
Ook 112 centrale na opleiding en of er voldoende vacatures zijn is helaas niet van belang.

Alleen als je incontinent bent of vaak naar toilet moet dus geen zicht hebt vallen dit soort fucties af.
Soms moet je vooraf weten wat ze vragen en hoe ze oordelen.

gerbera
door gerbera - Sep 10, 2017 om 14:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ooit eens aan een , toen nog, bedrijf-arst gevraagd of deze het laatste deel van de medische enceclopedie al had gelezen. Nooit meer een probleem gehad met deze. Het is uiteindelijk de behandelend arts die bepaald wat u wel en niet kan cq mag.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2017 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar het UWV bepaalt of er betaald wordt.