Mi
door MickJessy Oct 19, 2019 om 09:44
Voeding & gezondheid

Infomedics

Mijn zoon heeft zijn beugel eruit laten halen ik kreeg een rekening van 288 euro nu kan ik het bedrag niet in 1x keer betalen ik heb ze gebeld voor een betalingsregeling eerst kwamen ze uit op een bedrag van 101 euro + 5 euro erbij dat is nog aanzienlijk veel voor een alleenstaande moeder nu kon ik een regeling treffen voor 41 euro verspreid over 8 maanden ik dacht nou dat is beter maar ik krijg er 5 euro erbij per die 8 maanden dus er komt nog eens 40 euro bij kom ik op een bedrag van 328 euro!!! Kunnen ze dit zomaar maken dan ben ik nog veel duurder uit ipv 288 nu eens.een bedrag van 328 euro??? Ik wil niet voor niets een betalingsregeling treffen omdat ik het niet kan betalen. Mogen ze dit zomaar doen 5 euro berekenen voor elke termijn dat ik moet betalen vind het echt asociaal veel...Mick

11081 27 Rapporteer

getty
door getty - Oct 19, 2019 om 09:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat mag!

een betalingsregeling is een gunst, geen recht. En daar mogen ze kostenvoor rekenen.

marita5
door marita5 - Oct 19, 2019 om 09:54
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mickjessy ,

Mogen ze dit zomaar doen 5 euro berekenen voor elke termijn dat ik moet betalen vind het echt asociaal veel .

Ja

Waarom worden kosten berekend voor een betalingsregeling ?

De betalingsregeling is een extra dienst die wij leveren, wij mogen hiervoor kosten rekenen. Wij rekenen € 5,00 per termijn om de kosten van onze dienstverlening te dekken. Met deze kosten doen wij het volgende:

  1. Er wordt een betalingsregeling aangemaakt door een medewerker.
  2. Er wordt een brief verzonden ter bevestiging.
  3. Er worden e-mails verstuurd ter herinnering.
  4. Per termijn vindt er een boeking plaats in ons systeem.

Bron : infomedics.nl

Tr
door Trostomaat Oct 19, 2019 om 11:02
239 Antwoorden / Vragen

Zo te zien zelfs een verliesgevende operatie.

He
door Henry 078 Jun 18, 2020 om 18:35
Antwoorden / Vragen

Echt schandalig dit.ik krijg ook een rekening die ik niet in 1 keer kan betalen 516,20 euro binnen 4 weken betalen of regeling. Bij regeling komt een bedrag van 5 euro per incasso bij wat een stelletje schoften.pure oplichting. Hier moet echt wat aan gedaan worden deze partij zorgt voor nog nog meer problemen bij mensen met een minimaal inkomen.

diumenge
door diumenge Jun 18, 2020 om 18:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad Henry, sowieso schandalig dat ze een rekening sturen! Ze moeten gewoon gratis werken! Doe jij toch ook?

ne
door neodutchio Jun 18, 2020 om 18:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ook mensen met een minimaal inkomen kunnen verzekerd zijn of een laag eigen risico hebben.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2020 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@henry

Maar u wist van te voren hoe hoog de rekening zou worden. Dan maar in twee keer betalen, kost het u een tientje.

Of voortaan eerst sparen.

speedy54
door speedy54 Jun 19, 2020 om 13:54
19 Antwoorden / 0 Vragen

Dat lijkt mij van 2 walletjes eten.

De ene keer van de dienstverlener en vervolgens nog een keer van de onvermogende klant die vaak niets kan doen aan deze kosten.

Dat vind ik op zijn minst gezegd niet netjes.

endemion
door endemion Jun 20, 2020 om 20:37
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het ook wel lullig hoor om kosten voor een betalingsregeling te vragen. Mensen die een probleem hebben om jou te betalen vervolgens nog meer vragen te betalen, moreel gewoon fout. Die zou je juist tegemoet moeten komen juist omdat ze bereid zijn om alsnog (in termijnen) te betallen ipv helemaal niet. En het is niet alsof ze niet al gewoon administratie bijhouden en dat het dus een noemenswaardige aanslag zou zijn op hun onkoste plaatje. En dan heb je ook nog het winstaspect. Die zou je moreel gezien ook nog van het te betalen bedrag af kunnen trekken (en voor diegene die nog steeds denken dat winst iets is waar de baas van leeft, vergeet het maar winst komt nog eens bovenop wat de baas zichzelf als salaris uitdeelt).

endemion
door endemion Jun 20, 2020 om 20:42
237 Antwoorden / 3 Vragen

Oh en er is natuurlijk vooraf niet eens over kosten gesproken, ook niet juist moreel gesproken om pas achteraf over geld te beginnen. Dat geld natuurlijk ook voor verwijzingen naar kleine lettertjes of vermeldingen die je ergens had kunnen vinden.

Tr
door Trostomaat Jun 21, 2020 om 22:54
239 Antwoorden / Vragen

Is dit serieus? Of zit u te trollen, Endemion?

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een alleenstaande moeder krijgt een flink bedrag aan kindgebondenbudget. Dus dat dan maar gebruiken om te betalen.

jewee
door jewee Oct 21, 2019 om 12:14
61 Antwoorden / Vragen

Onredelijke opmerking...
Kan jij in het huishoudboekje/portemonnee van deze mevrouw kijken.
Dacht het niet....dus domme opmerkingen inslikken.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 21, 2019 om 12:25
509 Antwoorden / Vragen

@JEWEE Het is zeker geen dom antwoord . Het is de goedkoopste oplossing. Jouw antwoord aan Tijger1 is wel vrij dom.

aurora1
door aurora1 Oct 21, 2019 om 13:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@grunnen: +10

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2019 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jewee

Wat is daar onredelijk aan? Weet u wel wat er binnenkomt aan kindgebondenbudget bij een alleenstaande moeder of vader? Bij bijvoorbeeld een inkomen van € 20.000 krijgt die moeder, afhankelijk van de leeftijd van het kind € 375 tot € 395 kindgebonden budget per maand. NETTO.

pino123
door pino123 Jun 19, 2020 om 11:41
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ook andere omstandigheden dan alleen het kindgebonden budget kunnen van invloed zijn op de inkomsten van moeder. Nogmaals wij kunnen niet in een portemonnee kijken.
Ook ik vind dit een onredelijke opmerking

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2020 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pino123

Lekker vlot na 10 maanden die reactie. En ja, we kunnen zeker in de portemonnee kijken.

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2019 om 10:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is zeker veel, maar het mag ja.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2019 om 10:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie in uw reactie iets dat m.i. niet juist is als ik naar de voorwaarden van infomedics kijk. Zoals ik het begrijp wordt een een betalingsregeling aangeboden waarvoor.

Men rekent u dus volgens mij geen € 40,00 aan. Indien dat wel het geval is lijkt het mij zinvol om contact op te nemen met de tandarts die de behandeling heeft uitgevoerd.

Na verder even zoeken zie ik o.a. dit https://www.klacht.nl/infomedics/klacht/betalingsregeling-210/ en daar leid ik uit af dat het inderdaad, in ieder geval volgens de jurist die hier heeft geantwoord. Ik zie ook veel meer klachten over hetzelfde of ongevceer het zelfde bij www.klachtenkompas.nl en zie dat daar sprake is van een geboden oplsiing die echter uitsluitend voor de vraagsteller zichtbaar is. Mogelijk de moeite waard om daar op in te gaan indien er inderdaad meer dan 1 malig € 5,00 zou worden aangerekend.

Tr
door Trostomaat Oct 19, 2019 om 11:35
239 Antwoorden / Vragen

De vragensteller geeft expliciet aan dat haar € 40,00 'aangerekend' wordt vanwege de betalingsregeling met 8 termijnen, dus dat hoeft niet in twijfel getrokken te worden. Waarom is het zinvol dit met de tandarts te bespreken? Ik probeer te begrijpen wat u precies uit die link afleidt, maar er ontbreekt een cruciale werkwoordsvorm zo te zien ('en daar leid ik uit af dat het inderdaad, in ieder geval volgens de jurist die hier heeft geantwoord').Mag volgens u nu wel of niet meer dan éénmalig € 5 gerekend worden? Zo nee, waar vind ik daar de onderbouwing van?

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2019 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke jurist?

Tr
door Trostomaat Oct 19, 2019 om 12:44
239 Antwoorden / Vragen

Ik zie wat je bedoelt. De tekst is van een klager. Meer weten we niet.

jo
door jorisw - Oct 19, 2019 om 10:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De ontvanger moet extra kosten maken en loopt meer risico, dus 5 euro is een schappelijk bedrag om dat te dekken.

edrick3
door edrick3 - Oct 19, 2019 om 10:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

vind het echt asociaal veel...
Kan ik me voorstellen, maar ze werken nu eenmaal niet voor niets.
Zie de reactie van marita5 waarin aangegeven staat waarom ze die € 5 extra rekenen.
Je reactie is dus enigszins misplaatst.

me
door mein33 - Oct 19, 2019 om 10:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 DOOR HEREMIETKREEFT - 19 OKT. 2019  Indien dat wel het geval is lijkt het mij zinvol om contact op te nemen met de tandarts die de behandeling heeft uitgevoerd.

Dit heeft geen enkele zin, de tandarts besteed de afhandeling van de patiëntennota's uit aan Infomedics.
Infomedics biedt de klant de mogelijkheid om in termijnen en/of via een kredietregeling te betalen.
Zodra je niet direct aan je betaalverplichting kunt voldoen en om de e.o.a. betalingsregeling vraagt, worden er kosten in rekening gebracht.
Een betalingsregeling is een "lening" en het lenen van geld brengt nu eenmaal kosten met zich.

ma
door malty - Oct 19, 2019 om 11:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je voor meerdere rekeningen een afbetalingsregeling aanvraagt betaal je maar over de eerste rekening administratiekosten.
Dus de €5 kosten is kennelijk ruim genomen want het dekt de kosten voor meerdere afbetalingsregelingen.
Ik vind €5 per termijn veel, wanneer je 10 termijnen hebt betaal je maar eventjes €50 kosten.
En alle administratie gaat tegenwoordig met computer, zelfs eventuele aanmaningen worden automatisch door de computer verstuurd, alleen het aanmaken van de betalingsregeling gebeurt door een medewerker.

ju
door juliomariner Oct 19, 2019 om 11:45
1321 Antwoorden / 2 Vragen

En die computer en extra programmas kosten natuurlijk niets

Tr
door Trostomaat Oct 19, 2019 om 11:48
239 Antwoorden / Vragen

Duur of niet. Het is niet verplicht van een betalingsregeling gebruik te maken.

ma
door malty Oct 19, 2019 om 12:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@juliomariner Waar wordt de normale administratie mee gedaan denkt u?

diumenge
door diumenge Oct 19, 2019 om 12:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@malty, dus omdat op diezelfde computer de normale administratie wordt gedaan kost het programmeren of aanschaffen van een betalingsregeling-module o.i.d. niets extra's? De kosten zouden vast een stuk hoger zijn als het allemaal handmatig moest worden gedaan.

ma
door malty Oct 19, 2019 om 13:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge
Ik begrijp wel dat er extra werk gedaan moet worden, de computer doet het meeste werk en of de computer nu één keer of 10 keer moet kijken of het bedrag binnen is maakt niet uit.
En of dat nu €5 per termijn moet kosten vindt u misschien redelijk en ik veel, ieder zijn mening.
Gezien ook omdat de tweede betalingsregeling niets kost.
Wanneer die €5 de werkelijke kosten zijn waarom rekenen ze dan voor tweede betalingsregeling niets?

diumenge
door diumenge Oct 19, 2019 om 13:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee, ik heb gelukkig niet met dit soort clubs te maken. Het ging om de dooddoener dat het niets hoeft te kosten als 'de computer het doet'.

"Wanneer die €5 de werkelijke kosten zijn waarom rekenen ze dan voor tweede betalingsregeling niets?"

Tr
door Trostomaat Oct 19, 2019 om 15:43
239 Antwoorden / Vragen

Ik heb wel een idee: waar staat dat een tweede betalingsregeling gratis is? Er is volgens mij geen sprake van dat alleen de eerste betalingsregeling kosten met zich meebrengt en dat een tweede betalingsregeling niets kost. Als beide betalingsregelingen een overlap hebben in tijd, is het effect daarvan dat het termijnbedrag omhoog gaat. De kosten per termijn veranderen echter niet: gewoon € 5 per termijn. Voor het deel dat een tweede betalingregeling geen overlap heeft met de eerste worden nieuwe termijnen toegevoegd, à € 5 per termijn. De totale kosten stijgen omdat het aantal termijnen stijgt.  Als er geen overlap is, d.w.z. de ene betalingsregeling start als de ander al beëindigd is, dan wordt voor iedere termijn van de tweede regeling gewoon € 5 euro gerekend. Die is dus allerminst gratis.

ro
door ron503 - Oct 19, 2019 om 11:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u in drie termijnen zou betalen was u goedkoper uitgeweest want dan was de totale som op 303 euro uit gekomen, 288 + 3 x 5 euro maakt 303 euro in totaal. U kiest echter voor een betaling verspreid over acht maanden en dan vindt u het asociaal dat u per termijn extra kosten moet betalen. Met excuus maar Infomedics is geen filantropische instelling en hoeft helemaal geen regeling met u aan te gaan maar uit sociaal oogpunt hanteerd Infomedics betalingsregelingen voor mensen die niet in één keer kunnen betalen.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Info edics heeft het ook liever in één keer, ipv een betalingsregeling te treffen.

Infomedics heeft er niets mee van doen dat u een alleenstaande moeder bent.

Ook al was u een gehuwde vader met zes kinderen, dan zou u extra moeten betalen bij een betalingsregeling.

me
door mein33 - Oct 19, 2019 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een betalingsregeling is niets meer of minder dan een "LENING" en geld lenen kost nou éénmaal (in dit geval 8 x) geld.
De tandarts krijgt direct van Infomedics zijn geld en Infomedics stuurt de 'klant' een rekening en als je die rekening binnen de gestelde termijn betaald is het klaar.
Kan je om de e.o.a. reden je rekening niet binnen de gestelde betaaltermijn betalen dan heb je een probleem.
Trouwens elk product of dienst die je hebt afgenomen moet binnen een/de gestelde betaaltermijn worden voldaan en anders gaat het sowieso extra geld kosten.
Er wordt je een betalingsregeling geboden en waarom zouden de kosten daarvan niet aan de 'lener' mogen worden doorberekend ?  "GRATIS" geld bestaat immers niet !!
De 'lener' mag blij zijn dat een betalingsregeling wordt aangeboden, want hoe zou het de 'lener' vergaan als er niet 'geleend' kon worden, maar het bedrag direct en volledig zou moeten worden betaald. (het laatste is eigenlijk niet meer dan normaal )

panter22
door panter22 - Oct 19, 2019 om 13:39
6599 Antwoorden / Vragen

Het is heel bijzonder wat Infomedics voor je doet. De rekening in 8 termijnen betalen. Normaal is 2 tot 3 termijnen.
https://www.infomedics.nl/ik-wil-een-betalingsregeling-treffen
J
e vindt €5 per termijn asciaal veel. Bij Famed moet je naast die €5 per termijn nog de wettelijke rente betalen.
Je weet dat die beugel er uit moet en dat kost geld. Had je niet elke maand een bedrag kunnen sparen of van het vakantiegeld kunnen reserveren?
Het is gewoon zonde geld. €40 extra te moeten betalen, En nu moet je evengoed bijna €50 per maand betalen,
Kun je het geld niet van familie lenen?

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2019 om 15:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een betalingsregeling is een gunst en kost de ondernemer extra tijd en werk, dus geld. Dus volkomen terecht dat daarvoor betaald moet worden. Ook dat de ondernemer maar zou moeten wachten op betaald worden voor verrichte diensten, omdat de klant niet ervoor spaart kan natuurlijk niet. De mededeling dat u alleenstaande moeder bent doet niets terzake, behalve dat u kinderbijslag ontvangt/kindgebonden budget etc. waar u dit toch mooi van kunt betalen? Anderen moeten het ook betalen, dus uw verontwaardiging begrijp ik niet. U wist dat het eraan zat te komen, dus u had lang vooraf kunnen beginnen met geld daarvoor opzij te leggen van wat u dus ontvangt. Misschien is het asociaal om daarover te klagen? Net zoals het dat is wegens ongepast gebruik van te veel vraagtekens en uitroeptekens?

Magnum007
door Magnum007 - Oct 19, 2019 om 20:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mick,

Het antwoord is : ja

Dit is het gevolg van de marktwerking in de zorg.....

Tegenwoordig kun je weer zien aan iemands gebit hoe rijk men is....

me
door mein33 Oct 21, 2019 om 10:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MAGNUM007 - 19 OKT. 2019    Dit is het gevolg van de marktwerking in de zorg.....

Heeft niets met de marktwerking in de zorg te maken, maar wel met het aangaan van een 'lening' die in termijnen wordt afbetaald en dat alleen maar omdat je de rekening niet in één keer kunt voldoen.
En "geld lenen kost geld" is ook hier van toepassing.

Magnum007
door Magnum007 Oct 21, 2019 om 11:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Jij hebt waarschijnlijk nooit in het ziekenfonds gezeten.....

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2019 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tijdens het ziekenfonds waren de gebitten heel wat slechter, want er werd nauwelijks iets vergoed uit dat fonds aan de tandarts.

me
door mein33 Oct 21, 2019 om 12:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@magnum007,

Nee, nooit in het ziekenfonds gezeten, maar aangezien ik geboren ben in het tweede kwartaal van de vorige eeuw, kunt u begrijpen dat ik wel weet 'wat' het ziekenfonds van destijds inhield !
Wij zijn altijd vrijwillig verplicht zgn. particulier verzekert geweest en of we daar nu echt beter mee uitwaren dan de ziekenfondsverzekerde weet ik zo net nog niet. ;-))

Maar wat heeft dit te maken met het niet kunnen betalen van je rekeningen, ongeacht van wie die rekening afkomstig is.
Als er, van wie anders dan ook, een rekening voor hetzelfde bedrag was gekomen had Ts. die ook niet ineens kunnen voldoen en had dan een groter probleem gehad dan ze nu meent te hebben.

aurora1
door aurora1 Oct 21, 2019 om 13:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, daar was je duurder mee uit, dat verplicht vrijwillig particulier verzekerd zijn. En bijv. de groenteboer op de hoek, kleine zelfstandige, die net een minimumloon verdiende als het meezat, viel niet onder ziekenfonds, maar was ook verplicht vrijwillig particulier verzekerd, en kon dat niet of nauwelijks betalen. Dat was in de tijd dat er nog geen of erg weinig pensioenfondsen waren. Die moesten toen nog door de mensen zelf opgericht worden doordat bijv. iemand uit een branche initiatief daartoe nam.

ma
door marleenvanh - Oct 21, 2019 om 11:53
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, hoor dat mag. En u krijgt inderdaad niet voor NIETS een betalingsregeling. Daar heeft de tandarts extra werk aan en voor niets gaat de zon op..... Ik weet niet hoe oud uw zoon is (de beugel van mijn nichtje werd verwijderd toen ze 18 was....). Misschien kan hij zelf iets bijdragen in de kosten en bijvoorbeeld ZELF die maandelijkse € 5,- voor zijn rekening nemen, zodat u alleen het basisbedrag betaalt.

jpm
door jpm - Oct 21, 2019 om 12:02
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vind een extra kostenpost per termijn van 5 euro bijzonder veel, zeker gezien het totaal te betalen bedrag. Het lijkt me redelijik een iets hoger bedrag van bijv. 7 euro te vragen, maar dan eenmalig. Daarmee lijken me de totale kosten (die mogeliijk niet allemaal te maken zijn indien de termijnen netjes worden betaald) wel gedekt. Maar indien dit in de voorwaarden vooraf is opgenomen maakt u weinig kans om hier iets aan te veranderen, vermoed ik.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 21, 2019 om 12:36
509 Antwoorden / Vragen

Een normaal bedrag als uitgaat van 12% rente en administratiekosten over de hoofdsom.

mo
door mof - Oct 21, 2019 om 13:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Detandarts moet langer wachten, elke betaling apart administreren etc. Het kost ook de tandarts meer geld. En vijf euro per afgewerkte rekening is alleszins een redelijk bedrag.

me
door mein33 Oct 21, 2019 om 13:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MOF  Detandarts moet langer wachten enz.

De tandarts hoeft helamaal niet op z'n geld te wachten, dat krijgt hij zo goed als per direct door Infomedics uitbetaald.
De tandarts besteed het innen van de rekeningen uit aan Infomedics en betaald aan Infomedics een vergoeding voor hun diensten.
De klant/patiënt betaald de rekening aan Infomedics die de administratie rond die rekening bij de tandarts uit handen heeft genoemen.
Kan/wil je de rekening niet op tijd betalen dan regelt Infomedics dat je dat op de e.o.a. manier wel gaat doen en geeft daarbij de mogelijkheis tot termijnbetaling.

1paul
door 1paul - Oct 21, 2019 om 14:49
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mag, het is een gunst en daarbij moeten zij extra werk verzetten in de administratie, dit mogen ze gewoon in rekening brengen...

sp
door spikkel - Oct 21, 2019 om 21:04
148 Antwoorden / 5 Vragen

Infomedics moet de termijnen inplannen in het systeem, degene die dat doet kost geld. Elke maand rolt er een faktuur uit de printer, ook dat kost geld. Een envelop + postzegel kosten tegenwoordig bijna een euro. Bij betalingsregelingen houden ze er vast ook rekening mee dat ze waarschijnlijk wel een keer een betalingsherinnering moeten sturen à alweer bijna een euro. Ik vind die 5 euro wel meevallen.

diumenge
door diumenge Oct 21, 2019 om 21:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Alleen de regeling gaat per brief, de rest per e-mail.

Mi
door MiraiSora - Nov 13, 2019 om 04:03
8 Antwoorden / Vragen

In principe mogen ze dit vragen, maar dan moet het wel goed zijn afgesproken.

Moeilijk schuld te bepalen als het alleen via de telefoon is geregeld.

Vervolgens een duidelijke bevestiging via de mail vragen

lo
door lovewinnie - Jun 18, 2020 om 20:29
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas mag dat. Wellicht betaald u het met de kinderbijslag die er aan komt ?. Zonde geld maar heeft u het gehad. Hoeft u niet meer zoveel bij te leggen
Die 5 euro is gewoon puur administratie. Ze bieden u een soort van lening aan en betalen de rekening . En lenen kost ook geld

justmeagain
door justmeagain Jun 18, 2020 om 23:28
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ts heeft inmiddels wel betaald denk ik. Topic is nogal oud

lo
door lovewinnie Jun 19, 2020 om 09:35
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry. Zie het nu. Soms staan deze topics bij mijn ineens bovenaan. Normaal let ik wel op datum :)

Tr
door Trostomaat Jun 19, 2020 om 10:43
239 Antwoorden / Vragen

Ja dit is iets uit het verleden. Ik zou wel zeggen 'gelukkig mag dat'. Er zijn al genoeg regels en vrijheid is een groot goed.

rj
door rjw Jun 19, 2020 om 18:38
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom wordt het woord "helaas" zo vaak verkeerd gebruikt? Zeg je ook "helaas" als klanten die jouw salaris betalen voor geleverde diensten moeten betalen? Of zeg je tegen je werkgever "helaas" als hij het salaris weer moet overmaken?

lo
door lovewinnie Jun 19, 2020 om 23:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zeg helaas omdat veel mensen die een betaalregeling treffen vaak al zeer laag inkomen hebben waardoor ze het niet kunnen betalen . Een vast percentage er bovenop oke. Maar nu wordt het gestraft omdat je ipv 4 termijnen er 8 of misschien zelfs wel 12 nodig hebt. Het verschil dan 20/40 of 60 euro bovenop het te betalen bedrag. En ja vind dat helaas. Dat ze bijv 10% vragen vind ik vrij acceptabel .

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2020 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze worden niet gestraft en volgens mij is het maximaal in 8 termijnen. Maar mag ook minder.

ma
door marleenvanh - Jun 19, 2020 om 11:19
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. U kunt niet in een keer betalen (wat normaal is) en U vraagt om een andere -administratief lastiger- oplossing, te weten gespreid betalen. Dat hoeft niet gratis. Vervelend voor u maar verder niet veel op aan te merken. Uw situatie is daarbij voor de ontvanger NIET van belang.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2020 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Topic is ruim acht maanden oud.

mo
door mof - Jun 19, 2020 om 13:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag, bijv om administratiekosten tedekken. 5€ per keer dat extra geadministreerd moet worden.

1paul
door 1paul - Jun 19, 2020 om 16:15
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Korte antwoord is JA, zij maken kosten om dit te doen en hiervoor mogen zij een vergoeding vragen....

alfatrion
door alfatrion - Jun 20, 2020 om 02:34
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om een krediet. De kosten van een krediet mogen niet hoger liggen dan 14% op jaar basis. Voor de betaling van 288 euro in drie termijnen mag men hooguit 10,08 euro (.14*3/12*288) in rekening brengen en voor betaling in 8 maanden mag men hooguig 26,88 euro (.14*8/12*288) in rekening brengen. Als u de betalingsregeling heeft getroffen dan kunt u het beding betreffende de kosten vernietigen. Ik weet even niet wat er dan voor in de plaatst komt maar dat is fors minder dan die 14%.

Tr
door Trostomaat Jun 21, 2020 om 23:15
239 Antwoorden / Vragen

Wat zou er dan voor in de plaats moeten komen en op grond waarvan? Als het beding vernietigd is, gaan de kosten dan niet naar '0'?

ne
door neodutchio Jun 22, 2020 om 07:27
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas Alfatrion, het mag dan wel een krediet zijn, maar de kosten zijn geen rente. Daar hebben flitskrediet bedrijfjes handig op ingespeeld. Je betaald geen rente, enkel belachelijk hoge kosten. Daar zijn deze €5,- vanwege een betalingsregeling nog niets bij.

Tr
door Trostomaat Jun 22, 2020 om 10:50
239 Antwoorden / Vragen

Die flitskredietbedrijfjes zijn al lang teruggefloten. Je kunt niet aan de wet ontsnappen door de kosten van een ander naampje te voorzien.

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2020 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou reken maar dat Infomedics dit wettelijk dichtgetimmerd heeft.

Tr
door Trostomaat Jun 22, 2020 om 11:48
239 Antwoorden / Vragen

Er valt niet veel wettelijk dicht te timmeren.
Infomedics houdt zich aan de wet, of ze doet dat niet.

Zelfs als men op het randje van de wet balanceert of daar zelf overheen gaat, betekent dat niet dat men direct in de problemen komt. Dat zal ook een afweging zijn die men maakt. Zeker als men een goed verhaal heeft bij de manier waarop ze het doen. (persoonlijk vind ik dat prima).

Een manier om binnen de regels te blijven is rekening houden met het aantal termijnen dat je toestaat: minder termijnen = meer kans de wet niet te overtreden.

alfatrion
door alfatrion Jun 23, 2020 om 03:40
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er het wetboek niet op nageslagen. Mogelijk komt de wettelijke rente (2%) hiervoor in de plaatst. Dit alles staat in boek 7 (wettelijke rente staat in 6). Kosten vallen ook onder de 14% op jaarbasis.

Als er te laat betaald wordt is de hele schuld in een keer opeisbaar en daar gelden dan de normale incassokosten regels voor.