pe
door petertjen Jan 10, 2009 om 08:56
Voeding & gezondheid

Infraroodsauna

weet iemand me te vertellen of de korte-golf stralers in een infraroodsauna gezond zijn of ongezond ???? sommige verkopers vertellen dat lange golven de beste zijn, sommige vertellen dat korte golf de beste zijn, en ik ga dus een infraroodsauna kopen, maar met welke stralers erin weet ik niet, kan er niet achter komen, dus,  wie kan me de weg wijzen hierin ?????    gezondheidsproblemen heb ik niet, ik koop dat gewoon om fit te blijven, en ben ruim 50 jaren jong

54337 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Petertjen,

Per straal heeft kortegolf infrarood de meeste energie, bij een gelijke hoeveelheid stralen zal korte golf dus het snelst de warmte op ons lichaam overbrengen. Bij gelijke omzetting van elektrische energie naar golflengte ontstaat echter meer lange golfstraling, de totale energie is altijd in balans, er zal dus meer lange golf zijn maar met minder energie per straal. Kortegolf infrarood heeft ook een sterk nadeel. De receptoren in ons lichaam worden door een gedeelte van deze korte golflengte gepasseerd, waardoor er geen tijdige waarschuwing van te hoge temperaturen worden doorgegeven aan ons centraal zenuwstelsel. Bij extreem gebruik kan dit onderhuidse verbrandingen veroorzaken. Met alle gevolgen van dien. Waarschijnlijk zal er binnenkort kortegolf infrarood alleen onder dokters toezicht mogelijk zijn. Veel mensen vinden de infrarood(kortegolf) warmte te penetrant en ervaren dit als onprettig (ik ook). Het verdient daarom aanbeveling lange golf infrarood te gebruiken in je infrarood sauna. Uiteraard is het goed mogelijk om stralers in een sauna te variëren in sterkte. De rugzijde minder intensief dan de voorzijde, aangezien deze een grotere afstand naar het lichaam moeten overbruggen en meer verspreiding door de grotere afstand heeft. Dit laatste raad ik je sterk aan, samen met lange golven. Zelf vind ik het heerlijk en het werkt fantastisch tegen (opkomende) verkoudheden, spier- en gewrichtspijnen. En vooral dit laatste is voor mensen die Abraham hebben gezien een groot voordeel.

Veel en lang plezier ermee! M.v.g.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Peter,

Alle infrarood straling is warmtestraling. Alle warmtestraling is infrarood straling.
Laat je niet gek maken door een verkooppraatje over infrarood sauna's en golven waar je niets van begrijpt.

Beide typen sauna's, de Finse steenoven en de infrarood sauna kunnen beide even warm worden. Dat ligt aan het vermogen dat je er in verstookt. De warmte ervaring is echter totaal anders!

De stralers zelf (reflectoren) zorgen ervoor dat in de gebundelde straling de warmte intensiever is. Plaatselijk kun je daardoor warmer worden. Het is de vraag of je dat prettig/aangenaam vind. Test dat eerst zelf uit bij een goed saunabedrijf, voordat je een overhaast besluit neemt waar je snel spijt van krijgt..

Doordat de steenoven van een gewone Finse sauna niet meer in het onderste gedeelte aanwezig is, is er meer ruimte onderin de sauna of de vloeroppervlakte kan kleiner gehouden worde:
Voor klein behuisden: een voordeel!

De sauna wordt daardoor kleiner en benauwender:
Een nadeel voor de echte sauna liefhebber!

Een groot nadeel van een infrarood sauna is echter dat de relative luchtvochtigheid niet eenvoudig met een schep water (met evt. een geurtje) te regelen is.
Een grote luchtvochtigheid omsluit je lichaam beter en geeft een intensievere warmteervaring, zelfs bij lagere temperaturen.

Met beide typen sauna's heb ik ervaring en prefereer de 90° C. Finse sauna met stenen waar je zelf op kunt gieten.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hrdwrerrorman: Petertjen gaat een infraroodsauna kopen, zo schrijft hij. De keuze tussen een traditionele Finse sauna en een infrarood sauna is dus al gemaakt, alleen moet hij nog een keuze maken tussen korte en lange golfstralers.

Maar Petertjen, mocht je nog willen vergelijken:

Het grootste verschil tussen een traditionele sauna en een infraroodsauna zit hem in de manier waarop je lichaam opgewarmd wordt. In de klassieke Finse sauna wordt de lucht verwarmd (tot 80°C - 100°C) en wordt er water verdampt om de hitte draaglijk te houden. Je lichaam wordt warm, je transpireert om die lichaamswarmte af te voeren en met dit vochtverlies ben je tegelijk ook wat gifstoffen kwijt. Dat is het principe van de klassieke sauna.

In een infraroodcabine zijn het de infraroodstralen die rechtstreeks inwerken op je lichaam. Je lichaam warmt op, maar de warmte is droger en draaglijker, zo'n 45°C tot maximum 65°C is ideaal. Bij deze aangename temperatuur transpireer je dus op een prettiger manier dan in een traditionele sauna bij 95°C. Je kunt zelf je omgevingstemperatuur regelen (je mag zelfs de deur open laten staan). Voor oudere mensen of mensen met aandoeningen aan de luchtwegen is deze techniek veel minder benauwend. Toch ga je evengoed lekker zweten.

Een traditionele (Finse) sauna werkt met indirecte warmte-omzetting: door warme lucht circulatie en meestal door rechtstreekse inwerking van deze warmte lucht op de huid - bereikt zij haar effect.

In een infraroodsauna wordt slechts 20% van de stralingswarmte voor de verwarming van de lucht gebruikt, de overige 80% worden rechtstreeks in lichaamswarmte omgezet. De infrarood sralen kunnen tot een diepte van vier mm in het lichaam doordringen.Daardoor kan een infraroodsauna zijn gebruiker dieper en effectiever verwarmen, omdat het grootste deel van de energie hiervoor gebruikt wordt en niet voor het verwarmen van de lucht.

De energie van een infrarood sauna kan het transpiratievolume in vergelijking met een gewone sauna meer dan verdubbelen, terwijl ze met een beduidend lagere temperaturen werkt, namelijk ongeveer 50°C tegenover 90° tot 100°C. Deze lagere temperatuur is minder gevaarlijk als men risico voor vaatvernauwende factoren vermijden wil. Gelijktijdig is het aangenamer om tijdens het sauna gebruik lucht van 40° tot 50°C in te ademen dan lucht tot 100°C. Daardoor wordt de infraroodsauna meer geapprecieerd omdat de ingeademde lucht aangenamer is en men zelf deze luchttemperatuur kan regelen door meer of minder verse lucht in de sauna te laten. Hierdoor treedt een hoger gevoel van welbehagen in.

Een Finse sauna heeft een opwarmtijd nodig van 30-60 minuten, terwijl de infraroodsauna slechts 5 tot 10 minuten nodig heeft. Daarom is, zeker voor privé gebruik, de infrarood sauna veel interessanter én voordeliger. Een cyclus van 30 minuten, inclusief een opwarmtijd van 10 minuten, kost ongeveer 15 eurocent aan elektriciteit. Dagelijks gebruik kost per maand dan ook slechts ongeveer 5 euro. Een gewone sauna daarentegen verbruikt vele malen meer energie. U bespaart niet alleen op uw budget maar ook op de belasting van het milieu door minder energie verbruik.

Maar goed, de één houdt van een Finse en de ander van een infrarode sauna, smaken verschillen.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag petertjen,

Waarom ga je niet even langs enkele goed bekend staande sportscholen met een sauna. Zij kunnen waarschijnlijk perfekt jouw vraag beantwoorden op basis van gebruikerservaringen.

Als je geen lid bent, dan doe je maar net of je daarin interesse hebt en je zult zien dat zij jouw vraag met plezier beantwoorden. Een klein leugentje om bestwil, mag m.i. wel want het dient een goede zaak.

Sukses en met vriendelijke groet, Read.