astoria
door astoria Oct 22, 2011 om 15:38
Voeding & gezondheid

Injectie gele koorts

Met de toename van Cruise Vakanties wordt door rederijen een vaccinatie tegen gele koorts verplicht gesteld .
Geen vaccinatie betekent geen toegang aan boord .In een aantal gevallen wordt er voor passagiers met een medische verklaring ( bv Diabetes ) van een arts ,een uitzondering gemaakt.Zij nemen gewoon deel aan de cruise .Stel dat zich in deze groep een besmetting voordoet met dodelijke afloop ! Wie is uiteindelijk verantwoordelijk.Een stukje papier kan toch nooit !! de bescherming geven als een vaccinatie ?.

1747 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 22, 2011 om 15:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je blijft zelf verantwoordelijk. Als een vaccinatie tegen de gele koorts en diabetes niet samen gaat en je gaat dan wel naar gebieden met kans op die besmetting (zonder in-geint te zijn), neem zelf bewust dat risico. Daar kan je niemand voor aansprakelijk stellen als het fout afloopt.

Vladja

stacey
door stacey - Oct 22, 2011 om 15:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=astoria schreef op zaterdag 22 okt 2011, 15:38].Stel dat zich in deze groep een besmetting voordoet met dodelijke afloop ! Wie is uiteindelijk verantwoordelijk.

Zijzelf als ze niet gevaccineerd zijn/kunnen om wat voor reden dan ook........
ze gaan in dat geval dan ook op eigen risico mee.

stacey
door stacey - Oct 22, 2011 om 15:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=astoria schreef op zaterdag 22 okt 2011, 15:38].Een stukje papier kan toch nooit !! de bescherming geven als een vaccinatie ?.

Dat stukje papier is enkel bewijs voor de rederij om ze wel aan boord te accepteren Zonder de door hun geëiste vaccinatie omdat het niet mogelijk is ......verder niets.

ro
door ron530 - Oct 22, 2011 om 16:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je kan ook zomaar als je op de voorplecht staat van boord vallen, die kans is even groot als het oplopen van gele koorts ( malaria) ergo wil je aan geen enkele overdraagbare ziekte bloot staan is een vakantie op het eiland Pampus de beste optie.

vladja
door vladja - Oct 22, 2011 om 16:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In een aantal landen in Afrika is een inenting tegen gele koorts verplicht, anders kom je het land niet in of moet een aantal dagen in quarantaine. Je kunt je ook bij de grens laten inenten, maar dat lijkt me niet aan te bevelen gezien de hygiënische omstandigheden en het eventuele hergebruik van injectiespuiten. Andere landen eisen een inenting verplicht als je reist via een "gele koorts"-land. Het lijkt mij daarom logisch dat een cruiserederij deze verplichting oplegt.

Voor gele koorts-landen, zie zie dit overzicht....

Vladja

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2011 om 16:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

Gele koorts is echt wel iets anders als malaria!

Gele koorts is een ernstige infectieziekte, veroorzaakt door een virus. Van de mensen die besmet raken overlijdt circa dertig procent.

Verplichte vaccinatie
Endemische landen zijn landen waar gele koorts (of een andere ziekte) voorkomt. Om verspreiding van het virus te voorkomen stellen sommige landen vaccinatie verplicht. Hiermee wil de World Health Organisation voorkomen dat gebieden besmet raken die vrij zijn van gele koorts maar waar wel muggen leven die het virus kunnen overbrengen. Bij binnenkomst in een dergelijk land heeft u een geldig inentingsbewijs nodig. Reist u naar een bestemming waar gele koorts vaccinatie verplicht is of aanbevolen wordt, laat u dan minimaal tien dagen voor vertrek inenten.

Bron: TravelClinic

stacey
door stacey - Oct 22, 2011 om 18:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 22 okt 2011, 16:39]Het lijkt mij daarom logisch dat een cruiserederij deze verplichting oplegt.

Verwacht dat de niet gevaccineerden in dat geval daar dan niet van boord mogen .....?

vladja
door vladja - Oct 22, 2011 om 18:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Verwacht dat de niet gevaccineerden in dat geval daar dan niet van boord mogen .....?

Ja, dat denk ik ook. Want als ze daar van boord gaan, dan mogen ze in een heleboel andere landen niet meer van boord. Onin-ent een gele-koortsland bezocht? Dan kom je er bij ons niet in!

Zal wel met de Amerikaanse claimcultuur te maken hebben (discrimineren? I'jj see you in court), dat ze alsnog mensen accepteren, die niet inge-ent zijn met een doktersverklaring....... ;~)

Dat een ander land ze toegang verbiedt, daar kan de rederij niets aan doen.

Vladja

astoria
door astoria - Oct 22, 2011 om 19:07
362 Antwoorden / 55 Vragen

Aan alle respondenten ,(Uitgezonderd Ron 530 domme reactie !.) Ik mis bij jullie de huisarts die een verklaring afgeeft van geen bezwaar ( Mijn huisarts heeft dit geweigerd i.v.b met een te hoge leeftijd 75+ en ook bij constatering van diabetes .zal hij de verklaring niet afgeven .In beide gevallen kan een vaccinatie tegen gele koorts ernstige bijwerkingen geven .Dat rederijen dit papiertje accepteren is, vooral bij Amerkaande Rederijen . ( de schade advocaten ) een zakelijke kwestie .
Verder is deze kwestie bij 80% van reisbureau medewerk(sters) niet bekend . En dat is een kwalijke zaak die ik middels deze site aan de orde stel . Astoria

vladja
door vladja - Oct 22, 2011 om 19:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het gaat niet een verklaring van "geen bezwaar" om deel te nemen aan die cruise, het gaat om een verklaring dat er geen gele-koorts-injectie gegeven kan worden om medische redenen, bijv. diabetes.

Dat maak ik op uit jouw vraagstelling van de rederij.

Vladja

stacey
door stacey - Oct 22, 2011 om 19:30
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=astoria schreef op zaterdag 22 okt 2011, 19:07]Ik mis bij jullie de huisarts die een verklaring afgeeft van geen bezwaar ( Mijn huisarts heeft dit geweigerd i.v.b met een te hoge leeftijd 75+ en ook bij constatering van diabetes .zal hij de verklaring niet afgeven .. Astoria

Huisarts is niet verplicht verklaring af te geven voor zover ik weet.
Misschien wil je huisarts zo wel voorkomen dat je op een risicovolle (ivm niet gevaccineerd) vakantie gaat ? ;-)

Ik moest van werkgever ooit verklaring van huisarts inleveren naar aanleiding van (recht/noodzaak) betaald zorgverlof, deed ie ook niet, ik kreeg standaardbrief mee voor werkgever dat hij geen persoonlijke info van z`n patienten afgeeft en dat werkgever maar vertrouwen moet hebben in info die hij van personeel krijgt of iets in die trant ;-)

astoria
door astoria - Oct 22, 2011 om 19:44
362 Antwoorden / 55 Vragen

@ Vladja, quote Het gaat niet een verklaring van "geen bezwaar" om deel te nemen aan die cruise, het gaat om een verklaring dat er geen gele-koorts-injectie gegeven kan worden om medische redenen, bijv. diabetes.

Dat maak ik op uit jouw vraagstelling van de rederij.

Vladja

De deelname aan dit soort cruises is afhankelijk van de stempel Gele koorts vaccinatie .Zonder dit bewijs kom je niet aan boord .Of je hebt inderdaad een medische verklaring in je paspoort .Van harte welkom . Heb je de cruise geboekt zonder de juiste informatie van je reisbureau !! Gaat een, je vakantie niet door ! en twee, je annulatie verzekering betaalt niet uit . Astoria