re
door reactiemarie Nov 4, 2017 om 15:23
Voeding & gezondheid

Is alleen fruit eten (maar veel) voldoende om weinig groente eten op te vangen

een familielid is ziek - eet wel en met plezier banaan, (veel) druiven, appel maar nauwelijks groente - ondervangt het eten van fruit het niet eten van groente of komt zij nu voedingststoffen tekort (65+)

1242 9 Rapporteer

getty
door getty - Nov 4, 2017 om 15:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou dit vooral met de huisarts of behandelend arts bespreken.

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2017 om 15:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me dat je niet alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.
Overleg eens met een diëtiste.
Ter info: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/2-ons-groente-2-stuks-fruit/?

Ge
door Genee - Nov 4, 2017 om 16:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Enkele weken weinig groenten eten zal niet zo’n probleem zijn.
Zal er ook aan liggen wat ‘dat ziek zijn’ is.
En 65+ is tegenwoordig nog jong.

Cookies
door Cookies Nov 4, 2017 om 16:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk is 65+ tegenwoordig niet jong. En bovendien: 80 is ook 65+.

Ge
door Genee Nov 4, 2017 om 17:04
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@carola83
Natuurlijk is 65+ tegenwoordig niet oud.
Ga er van uit dat de TS bedoelt dat familielid jonger is dan 80, zelfs dat vind ik niet oud.
Ik kan daarover meepraten.

panter22
door panter22 - Nov 4, 2017 om 16:43
6599 Antwoorden / Vragen

Ze kan eens een groene smoothie proberen, AH heeft een aantal recepten:
https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R-L1383828478986/smoothierecepten

jo
door jorisw - Nov 4, 2017 om 17:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het nadeel van fruit is dat het bomvol met suiker zit. Bij normale hoeveelheden is dat geen probleem, maar als volledige vervanger van groente wellicht te veel.

aurora1
door aurora1 - Nov 4, 2017 om 18:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het familielid ook aardappelen eet dan heeft ze/hij al erg voedzame groente binnen.
En het is ook maar de vraag of het om niet eten van rauwe groenten/salades gaat of gekookte.
En waarom het familielid geen of weinig groenten eet? Is dat al gevraagd?
Als je ziek bent dan maak je al minder snel groentes dan wel een hele maaltijd klaar en is dan het handiger om fruit te eten. En als een ander het eten klaar maakt is dat misschien niet zo goed naar de smaak van de zieke. Ook kan het aan medicijngebruik liggen.
Verder geldt in de regel minder eetlust bij ziekte en minder behoefte aan eten bij bedlegerigheid.
En ook is het maar de vraag of dit sinds het ziek zijn is begonnen of altijd al het geval was.

ficus
door ficus - Nov 4, 2017 om 19:03
147 Antwoorden / 2 Vragen

Voedingscentrum.nl heeft op de vraag een goed antwoord.

re
door reactiemarie - Nov 5, 2017 om 07:48
22 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo allemaal: dank dank reacties, ben er blij mee en kan er verder mee - vr. groeten, C

la
door lauw8 - Nov 16, 2017 om 10:56
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het ligt eraan wat haar ziekte precies is. Teveel fruit zal zorgen voor teveel suiker in het lichaam. Dit oplossen met smoothies is verre van ideaal. Lies hier waarom: veelgemaakte fouten bij groene smoothies

Als ik jou was zou ik met je familielid eens een orthomoleculair therapeut bezoeken. Zo iemand kan je precies vertellen wat je het beste kan eten. Ook als iemand groente niet lekker vindt, kan daar iets op worden verzonnen. Succes

tijger1
door tijger1 Nov 16, 2017 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel ja naar een kwakzalver voor een probleempje.