jo
door josvantilt Jun 5, 2017 om 12:36
Voeding & gezondheid

Is de effectiviteit van andullatiematrassen bekend. Zijn er testresultaten?

Andullatiematras werd ons aangeboden voor iets minder dan € 4000,00 of € 117,00 per maand met een vast contract van 3 jaar. Uiteindlijk hebben wij de koop ongedaan gemaakt omdat we niet zeker waren of de trillingen/infraroodwarmte schadelijk kon zijn. Volgens de colportagewet kan de koop binnen 14 dagen ongedaan worden gemaakt.

15614 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 5, 2017 om 12:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De verkopers schermen met erkenningen door wetenschappelijke instituten in Duitsland of in de VSA, maar dat betekent niet dat daar de medische werking werd aangetoond of bewezen, dat gaat enkel over de elektrische veiligheid of conformiteit. Ze beweren ook dat dit apparaat aanbevolen wordt door de universiteit van Leuven, maar dat is de waarheid geweld aandoen.
De prijs is niet mis, ongeveer 3 à 4000 euro, en de verkoopsmethodes zijn soms nogal opdringerig, vaak via lokale acties in dorpszaaltjes of beurzen.
Het medische nut van een ritje op die trilmatras is zeer twijfelachtig, maar als je het prettig vindt, als je een paar duizend euro te veel hebt, als je geen ziekte hebt die gevaarlijke complicaties kan geven, doe het gerust, maar verwacht geen genezing van enige ziekte, en zeker geen wonderen. Vraag het zeker eerst aan uw dokter.

En dit al na even te googelen. Het verbaasd mij echt hoeveel ziektes en aandoeningen door dit matras genezen kunnen worden. Nou ja, volgens de verkopers dan. Dat dit nog niet vergoedt wordt door de zorgverzekeraar. Het is een wondermatras.

Maar nu even serieus, een matras dat niet regulier te koop is, dat te mooi wordt omschreven en zo belachelijk veel geld kost, met een boog omheen lopen.

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2017 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn dat u dat ons mededeelt, maar wat moeten wij er verder mee?

Cookies
door Cookies - Jun 5, 2017 om 12:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, de effectiviteit van zo'n matras is niet bewezen. Onderstaand 2 alinea's uit dit artikel https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheidsnieuws-onder-de-loep/werkt-andullatietherapie-bij-fibromyalgie-en-andere-chronische-aandoeningen

Over deze andullatiematrassen, die sinds 2001 gecommercialiseerd worden, bestaat eigenaardig genoeg geen onderbouwd klinisch wetenschappelijk onderzoek. Een rondvraag bij wetenschappers van de KU Leuven leert dat een spin-off van de universiteit de andullatiematrassen wel getest heeft op veiligheid: de vibraties hebben waarschijnlijk geen nadelige effecten op de gezondheid, maar uitgesloten is dit niet. Theoretisch kunnen trillingen wel gevaarlijk zijn voor mensen met hart- of bloedvatproblemen, recente breuken of schroeven of platen in het bot (3). Wat de zogenaamde heilzame effecten betreft, nemen wetenschappers afstand: er is tot op heden geen enkel bewijs voor de genoemde gezondheidsbeweringen.

Conclusie

Andullatiematrassen oefenen een licht masserende werking uit, wat ongetwijfeld kortstondig deugd kan doen, maar voor andere gezondheidsbeweringen, zoals duurzame effecten bij fibromyalgie of lage rugpijn, bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs. Vraag daaromsteeds advies aan je arts of kinesitherapeut vooraleer je dergelijke aanschaf overweegt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 5, 2017 om 12:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar of u de aankoop kunt ontbinden hangt wel van een aantal factoren af.

Als u de verkoper bij u thuis heeft uitgenodigd gaat de vlieger volgens mij al niet meer op, dan is het geen colportage.
Bent u naar en showroom geweest dan houdt het ook op.
Is de verkoper ongevraagd bij u aan de deur geweest dan heeft u en goede kans.

En ze kunnen in sommige gevallen ook nog annuleringskosten aan u berekenen.

Cookies
door Cookies - Jun 5, 2017 om 13:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte

DOOR DIEWILIK - 5 JUN. 2017 OM 12:53
2264 ANTWOORDEN / 16 VRAGEN

Maar of u de aankoop kunt ontbinden hangt wel van een aantal factoren af.

Als u de verkoper bij u thuis heeft uitgenodigd gaat de vlieger volgens mij al niet meer op, dan is het geen colportage.
Bent u naar en showroom geweest dan houdt het ook op.
Is de verkoper ongevraagd bij u aan de deur geweest dan heeft u en goede kans.

En ze kunnen in sommige gevallen ook nog annuleringskosten aan u berekenen.

aurora1
door aurora1 - Jun 5, 2017 om 16:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo "aangeboden"? Was dit aan de deur of bij een verkoopdemonstratie of iets vergelijkbaars?
Nooit op die manier iets kopen.
Ik ga ervan uit dat voordat geprobeerd werd u dit aan te smeren dat u eigenlijk helemaal geen matras hoefde. Als ik fout zit kijk dan bijvoorbeeld eens bij Ikea voor een nieuw matras.
Overigens zijn voortdurende trillingen aan het lichaam door iets externs in het algemeen niet zo gezond en vaak pijnlijk, en infraroodwarmte zijn lampen voor te koop en die mogen ook niet lang achtereen gebruikt worden. De ouderwetse "van vroeger" zijn overigens af en toe voor een paar euro te koop bij kringlopers, mocht u zo'n lamp willen kopen.
Als u problemen met uw gezondheid heeft doet u er verstandig aan daarmee niet zelf te dokteren maar ermee naar uw huisarts te gaan.

panter22
door panter22 - Jun 5, 2017 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

Een matras kopen van €4000  en je kunt hem niet eens betalen?
Heb je die matras uitgeprobeerd bij bv de chiropractiepraktijk of fysiotherapei?
http://skepp.be/nl/gezondheid/alternatieve-behandelingen/acupunctuur/andullatiematras#.WTV5vWjyi1s
Wat is het probleem, kon je de koop niet ongedaan maken of wil je weten of iemand ervaring heeft met die matras.

m.
door m.septer - Jun 7, 2017 om 11:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een dergelijke matras gekocht via Marktplaats voor € 500,= en heb er veel plezier van.
De massagemogelijkheden zijn prettig, daar ik vaak last heb van pijnlijke, stijve spieren.
Verwacht er echter geen genezing van voor alle genoemde kwalen.

audb
door audb - Jun 7, 2017 om 17:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Al is de koop langer dan 14 dagen geleden gedaan dan kan u mits u kan aantonen dat wat u verteld is niet op waarheid gebaseert is de koop vernietigen wegens oneerlijke handels praktijken.

Of het matras getest is? dat zou u aan de verkoper moeten vragen deze beweerd dat er een test is geweest en daar zou deze dan ook de test resultaten op papier moeten hebben staan.

Weigerd de verkoper deze te geven of een beknopte versie er van willen geven dan weet u dat het dus totaal niet klopt.

Maar als u alleen al de moeite had genomen om even op google te zoekken had u dit tegen gekomen : http://skepp.be/nl/gezondheid/alternatieve-behandelingen/acupunctuur/andullatiematras#.WTgfTlXyiJA

Overigens verkoop ik een massage apparaat voor slechts €500 die ook trillingen geeft en een infrarood lamp krijgt u gratis er bij (haal ik wel bij de kringloop)

Ofwel ik kan ook troep verkopen  en dan beweren dat het wetenschappelijk bewezen is dat het werkt.

jo
door jorisw - Jun 7, 2017 om 18:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor 4000 euro kan je best wel vaak een Thaise masseuse langs laten komen....

tijger1
door tijger1 Jun 8, 2017 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat werkt ook nog. :-))