Ma
door Marimelda Dec 15, 2016 om 03:47
Voeding & gezondheid

Is magnetronvoedsel wel gezond?

Soms weet je niet of je een fabeltje wordt verteld of niet. Ik ken een verhaal dat magnetronvoedsel per definitie ongezond is.
Van iemand hoorde ik dat men een onderzoek had gedaan (waar en wanneer en door wie onbekend) of het echt gezond is.
Men deed een proef met katten (het kunnen ook honden geweest zijn). De helft van de katten kreeg gewoon voedsel en de andere helft elke dag magnetronvoedsel.
Na een paar maanden gingen de katten met magnetronvoedsel achteruit en gingen dood. De andere helft van de katten bleef gezond en dus bleven deze katten leven.
De conclusie van de onderzoekers was als volgt: Alle voedingstoffen gaan verloren door de te snelle verhitting van de magnetron. Als men voedsel gewoon kookt of bakt, gaat dat gelijkmatiger en minder snel. Met andere woorden, het magnetronvoedsel wat de ene helft van de katten kregen was niet meer dan maagvulling. Er zat niets in, dus hun gezondheid ging op een gegeven moment hard achteruit.

Grappig, nu ik dit opschrijf kom ik zelf op een geheel nieuwe vraag: "Sinds wanneer eten katten een warme maaltijd?" Voor zover ik weet eten katten alleen blikvoer of kattenbrokjes. :-) Toch een fabeltje?

Wie kan hier wat meer over vertellen en is er toch ook echt een onderzoek naar gedaan?

12603 22 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Dec 15, 2016 om 06:47
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marimelda ,

Hier kunt u lezen of magnetronvoedsel gezond is , klik op de rode regel .

https://duckduckgo.com/?q=Is+magnetronvoedsel+wel+gezond&atb=v40-2b_&ia=web

Lees hier eens lekkere hapjes voor een kat , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

http://www.weetjesoverkatten.nl/etentotaal/eten_en_eetgewoontes/

sjjoppy
door sjjoppy Dec 15, 2016 om 08:24
7179 Antwoorden / 3 Vragen

@marita5, de afbeelding komt uit uw tweede link waar ook homeopathie voor katten in voorkwam, vond ik ook interessant.

marita5
door marita5 Dec 15, 2016 om 08:28
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Sjoppie , welke afbeelding bedoelt u ?

sjjoppy
door sjjoppy Dec 15, 2016 om 08:36
7179 Antwoorden / 3 Vragen

@marita5, die bij mijn antwoord staat. Die heb ik uit uw tweede link geplukt.

marita5
door marita5 Dec 15, 2016 om 08:40
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Sjoppie , ik heb de afbeelding bij uw antwoord gezien , maar ik begrijp de afbeelding niet , ik kan er niks aan zien , ook zie ik de afbeelding in mijn link niet , zal wel aan mij liggen ..

sjjoppy
door sjjoppy Dec 15, 2016 om 08:55
7179 Antwoorden / 3 Vragen

@Marita5, het ligt niet aan u want nu zie ik de afbeelding ook niet meer, wel in plaats daarvan linksonder een vierkantje.

marita5
door marita5 Dec 15, 2016 om 08:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , dat zag ik , daarom wist ik ook niet wat u bedoelde .

sjjoppy
door sjjoppy Dec 15, 2016 om 09:02
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Zal het weghalen vóór er nog meer rare dingen mee uitgehaald wordt. :)

Ma
door Marimelda Dec 15, 2016 om 12:49
58 Antwoorden / 11 Vragen

@Maritas, reactie op 06:47 uur. Zojuist de eerste link van je bekeken en even verder gekeken op die website bekeken. Het is toch niet niet zo rooskleurig als het lijkt. Er bestaat wel meer wetenschappelijk bewijs van voor- en nadelen van de magnetron. Zelfs een stukje of er een leven is na de magnetron. HIer de link: http://www.optimalegezondheid.com/nadelen-van-de-magnetron/

Ma
door Marimelda Dec 15, 2016 om 12:52
58 Antwoorden / 11 Vragen

Afbeelding plaatsing van een kat met closetpapier afrollen lukt dus niet. Er zitten waarschijnlijk rechten op. Maar het plaatje was wel grappig.

marita5
door marita5 Dec 15, 2016 om 12:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Marimelda , ik had al willen schrijven er is een leven na de magnetron door geen te gebruiken , maar ik zie hoeft al niet meer u heeft geen magnetron en geen kat , dus houden zo .

Ma
door Marimelda Dec 15, 2016 om 13:00
58 Antwoorden / 11 Vragen

Okido! :-)

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 15, 2016 om 08:19
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Katten eten alleen een afgekoelde warme maaltijd als ze voor een magnetronproef gebruikt worden. Het blijkt dus dat voedsel uit de mamagnetron de dood tot gevolg kan hebben. Of dit ook voor mensen geldt weet ik niet maar denk het niet omdat ik mensen ken die al jaren van een magnetron gebruik maken en fit en gezond gebleven zijn. Vr,gr.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2016 om 09:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet niet alles geloven wat u hoort of leest. Dat is heel slecht voor uw gezondheid.

Ma
door Marimelda Dec 15, 2016 om 12:39
58 Antwoorden / 11 Vragen

U heeft helemaal gelijk hierin. Maar er zijn mensen die dit heilig geloven en ik geloofde dit in eerste instantie ook. Maar ik bleef met vragen zitten. Wat een geweldige vraagbaak is deze website. 'Van vragen (stellen) wordt je wijs' luidt een oud-Nederlands spreekwoord.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2016 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u weleens van Google gehoord?

Ma
door Marimelda Dec 15, 2016 om 12:58
58 Antwoorden / 11 Vragen

Ja, natuurlijk, internet is een en al Google. Maar ik hou meer van interactie met mensen, dan dat ik steeds alleen moet zoeken.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2016 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt liever dat een ander dat voor u doet:-))

costnix
door costnix Dec 15, 2016 om 19:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@marmelda: mijn vader riep dan: "Zeker liever lui dan moe!"

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2016 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoek eens een buurvrouw of zo, om samen mee te zoeken:-))  Veel meer interactie.

pi
door pieterwolters - Dec 15, 2016 om 09:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je beantwoordt het zelf al.... Als de snelheid van eten koken maatgevend zou zijn, moeten we eigenlijk alles op een sudderplaatje bereiden. Hoe kan het dan dat wokken gezonder is?

costnix
door costnix - Dec 15, 2016 om 10:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Broodje Aap, oftewel een urban myth.
De eerste magnetron dateert uit 1947. Lees eens dit artikel:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Magnetron_(oven)

endemion
door endemion Dec 16, 2016 om 17:47
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wiki nu niet bepaald een betrouwbare plek als het aankomt op mythes stempeltjes vooral wanneer het controversiele onderwerpen betreft.

costnix
door costnix Dec 16, 2016 om 20:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn de meningen over verdeeld.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2016 om 11:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo marimelda, ook nog maar een duit in het magnetronnetje doen. Vanaf het bestaan van de (toen nog microwave oven) heb ik er gebruik van mogen maken. Was toen nog niet in Nederland op de markt. Blank gezien geloof ik echt niet dat eten, uit de magnetron opgewarmd, ongezond zou zijn. Waar de sudderlapjes uren moeten sudderen om heerlijk draadjesvlees te krijgen (waar blijft dat 'gezonde' gedeelte ?) kwam de hogedrukpan, snelkookpan. Was ook niet ongezond. Groenten, of zelf invriezen of gekocht: het is snel ontdooid en gereed voor gebruik, met de goede (petje)-pitamientjes er nog in. Dat geloof ik stellig, want men vroeger de spruitjes kookte, lang, is nu ook helemaal geen sprake meer van.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 15, 2016 om 11:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Heb ik er ook nog een, eet smakelijk. O ja je moet natuurlijk geen kat in de magnetron stoppen want dat is héél ongezond voor dat beesie.;-)

https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/hoe-schadelijk-is-opwarmen-in-de-magnetron

Ma
door Marimelda Dec 15, 2016 om 12:35
58 Antwoorden / 11 Vragen

Valt mee. Ik heb noch een magnetron, noch een kat. Wel allebei gehad. Bedankt voor de link. Ik ben een stuk wijzer en ik hoef niet bang te zijn van magnetronvoedsel. Het beste is wel zelf koken en dan eventueel de magnetron, als je die al hebt, erbij gebruiken. Minder water nodig, vitamine C blijft zelfs meer intact dan dat je het met meer water kookt. Hartelijk dank Gerbera!

gerbera
door gerbera Dec 15, 2016 om 22:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Graag gedaan.

endemion
door endemion Dec 16, 2016 om 17:57
237 Antwoorden / 3 Vragen

Het is maar wie je vertrouwt. Die Patricia Schutte van het voedingscentrum, tja nogal een PR boegbeeld. En als je nagaat wat er allemaal niet klopt aan die schijf van vijf om maar eens iets te noemen en het politiek correct gehalte van het voedingscentrum in z'n algemeen. Ik kan zo'n artikeltje niet als dat niet zomaar serieus nemen (ook geen bronvermelding natuurlijk enkel de vage term "wetenschappelijk onderzoek" waarbij tevens de term "onafhankelijk" ontbreekt).

gerbera
door gerbera Dec 16, 2016 om 21:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het is maar net hoe je het leest. Ik lees nergens iets over "wetenschappelijk"onderzoek Ik lees alleen een artikel over het gebruik van de magnetron. En een dergelijk verhaal kom je op meerdere sites tegen. Staat dus los van  Patricia Schutte of het voedingscentrum en heeft ook totaal niets met de schijf van vijf van doen. Maarja zoals de waard is vertrouwd die zijn gasten.

edrick3
door edrick3 - Dec 15, 2016 om 13:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen
endemion
door endemion Dec 16, 2016 om 18:01
237 Antwoorden / 3 Vragen

Als je daarop gaat zoeken krijg je natuurlijk heel eenzijdig ook datsoort resultaten. Gelukkig is je link verder vrij neutraal geformuleerd. Of dat ook voor de zoekresultaten van google (duckduckgo zou je eens moeten overwegen) geld is een tweede.

simon55
door simon55 - Dec 15, 2016 om 14:06
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kook al 17 jaar met de magnetron en als t echt zo ongezond is als u beschrijft had ik allang t loodje moetje leggen. En waarom eet de kat warme maaltijd gewoon omdat ie t lekker vindt, de kat eet u voedsel dus waarom zou u niet eens kattenvoer willen eten.

endemion
door endemion Dec 16, 2016 om 19:16
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ja maar niet alleen in de magnetron bereide maaltijden en wie weet ook nog vitamine pillen etc. Dus dat soort anekdotische vergelijking gaat niet op.

reflecs
door reflecs - Dec 15, 2016 om 17:57
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...Van iemand hoorde ik dat men een onderzoek had gedaan (waar en wanneer en door wie onbekend) of het echt gezond is.
Men deed een proef met katten (het kunnen ook honden geweest zijn). De helft van de katten kreeg gewoon voedsel en de andere helft elke dag magnetronvoedsel...

En die heeft het weer van iemand anders gehoord, die het ergens gelezen heeft bij een schrijver die het ook ergens gelezen heeft. Enz. enz. enz.
Wat er geschreven wordt op internet is dat het een Russisch onderzoek zou zijn geweest van 40/50 jaar geleden.
Nergens is een link naar de bron.
Als er ook maar ergens een glimp van waarheid in zou zitten, dan zou het komen door het verdwijnen van de voor de kat essentiële voedingsstoffen door verhitting.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2016 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, het levert wel een gezellige interactie op.:-((

reflecs
door reflecs Dec 16, 2016 om 15:41
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het topic staat, iets aangepast,in de nieuwsbrief:"Is magnetronvoedsel ongezond door verhitting van voedingsstoffen?". Ik neem aan dat iedereen van Ts een antwoord op maat krijgt ;)

Ma
door Marimelda Dec 18, 2016 om 23:20
58 Antwoorden / 11 Vragen

@TIJGER1 - vindt u dat niet dan? Interactie is er in ieder geval wel. :-)

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2016 om 21:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weer zo'n losse flodder van u. Heeft u al eens op internet rondgekeken of wilt u dat anderen dat voor doen?
Neus anders eens wat in de bibliotheek rond, kunt u interacties hebben met andere bezoekers en personeel..
Liever lui dan moe?
Wat u ook nog zou kunnen doen is koffie gaan leuteren bij bijv. McDonalds en dan praatjes met mensen aanknopen. Of dat doen op de koffiebankjes van supermarkten.

newmikey
door newmikey - Dec 15, 2016 om 21:41
830 Antwoorden / 0 Vragen

U wilt hier toch niet echt een antwoord op toch? Zoek even lekker zelf of geloof elk fabeltje dat u hoort maar vervuil er geen consumentendorum mee.

ja
door januitgroningen - Dec 16, 2016 om 12:24
53 Antwoorden / 2 Vragen

Een magnetron is niets anders, dan het opwekken van een magnetisch veld, waardoor er een wrijving ontstaat van moleculen. Dt veroorzaakt warmte. Het lijkt mij per definitie niet ongezond. Aangebrand eten via een koekenpan of iets dergelijks, daarin hebben onderzoeken wel degelijk aangetoond, dat het ongezond is. De zgn heterocyclische amines komen daarbij vrij als kankerverwekkend.

hansje klein
door hansje klein - Dec 16, 2016 om 12:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Conclusie: Van het niet-gebruiken van een magnetron wordt helemaal niemand ziek.....

@Sjoppie geeft al aan, dat voor een test (als die al zou bestaan) het kattenvoer in de magnetron wordt verhit en afgekoeld om daarna te kunnen vaststellen of de voedingsstoffen nog aanwezeig zijn resp. 'werken'.

ro
door ronny530 - Dec 16, 2016 om 13:44
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De industriële magnetrons bestaan al heel erg lang en werden vooral in ziekenhuizen gebruikt om voorgekookte maaltijden op te warmen. Ergens in tachtiger jaren kwam de magnetron op de markt om met name vers bereid voedsel snel op te warmen want echt koken van gerechten was geen optie omdat het niet te vreten was en er ook nog eens zeer onsmakelijk uit zag. Een magnetron warmt het product van binnen uit op door de moleculen tegen elkaar te laten botsen wat weer hitte produceerd zonder het product aan te tasten dus een aardappel behoudt alle bestanddelen die er in zitten en gaan niet verloren. Kant en klare magnetron maaltijden bevatten maar een deel van wat een mens aan voedingswaarde per dag nodig heeft en dat kan weer leiden tot gezondheidsklachten omdat de noodzakelijke voedingsstoffen te weining aanwezig zijn. Zeven dagen in de week magnetronvoer eten is dus geen goed plan maar een paar keer in de week kan geen kwaad.

newmikey
door newmikey Dec 16, 2016 om 14:11
830 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt in ieder geval de hoofdprijs voor de langste zin zonder leestekens en de meest ingenieuze verbastering - "monoculen" - fantastisch!

ro
door ronny530 Dec 16, 2016 om 14:19
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U moet toch eens aan een bril want u ziet de leestekens en de hoofdletters bij het begin van een zin duidelijk over het hoofd. Oké monoculen moet moleculen zijn maar die spelfout ga ik corrigeren.

endemion
door endemion Dec 16, 2016 om 19:24
237 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt hier een aantal keer met fabeltjes gesmeten maar dat een magnetron zaken van binnenuit opwarmt is ook een fabeltje.

costnix
door costnix Dec 16, 2016 om 22:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@endemion: toch maar eens verder gaan inlezen hoe een magnetron werkt!

Ma
door Marimelda Dec 18, 2016 om 23:06
58 Antwoorden / 11 Vragen

Volgens mij gaan er doen er meer fabeltjes betreffende de magnetron de ronde, als ik dit allemaal zo lees. Het blijft moeilijk wat je nu wel en niet geloven kan of mag. :-( . Al die nieuwe snufjes zijn ook niet alles. Hoe meer design alles krijgt, hoe moeilijker hanteerbaar (is mijn ervaring). Ik doe zoveel mogelijk met de koekenpan, de oven, en kookpannetjes, net als grootmoeder.

ho
door honza23 - Dec 16, 2016 om 14:37
261 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt mensen die geloven in Sinterklaas, of in de Kerstman, of in Jaweh, Christus, Boedha of Mohamed; sommigen geloven in socialisme of homeopathie; en je hebt mensen die geloven in verhaaltjes. Tip: niet doen.
Als iets bewezen wordt in een wetenschappelijk verantwoorde studie, ja dan kan je iets geloven. En anders zijn het gewoon verhaaltjes.

endemion
door endemion Dec 16, 2016 om 19:33
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is wel erg makkelijk. Jij gelooft erg in "de wetenschap". Weet je hoe vaak onafhankelijke onderzoeksresultaten in het vergetelhoekje verdwijnen wanneer er een grote industrie baad bij heeft dat de resultaten niet publiekelijk bekend worden gemaakt. En "peer reviewing" werkt ook alleen als er daadwerkelijk een goed aantal "peers" zijn die de moeite willen nemen en daar ook heb geld voor hebben om het te "reviewen". En dan moet dat ook nog eens onafhankelijk gebeuren. Misschien vind je dit ook wel interessant op dat gebied TED talk: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JKHUaNAxsTg

Ma
door Marimelda Dec 20, 2016 om 19:54
58 Antwoorden / 11 Vragen

Wetenschappers kunnen ook behoorlijke tegenstrijdige uitkomsten hebben. Neem alleen maar de  theorie over de Evolutie van Darwin en het Scheppingsverhaal (veel ouder). Er zijn nu wetenschappers die weten het Evolutieverhaal weer te ontkrachten met nieuwe redelijke argumenten. De hele Evolutie-theorie van Darwin blijkt straks ook een broodje AAP-verhaal te zijn. Je moet toch ook wel een erg sterk geloof hebben om in de Oerknal te geloven. Nee, dat gaat er bij mij niet echt in. Gooi maar wat in de lucht. Het valt gewoon naar beneden (behalve natuurlijk een ballon gevuld met lucht) en er gebeurt verder niets. Een knal blijft ook achterwege. Proef geslaagd.
We blijken dus als mensen toch slimmer dan apen te zijn, al kunnen ze behoorlijk mans zijn. Je zou toch denken, die mensen waren vroeger niet dom ,maar het lijkt erop alsof sommige mensen die mensen van zeer vroegere tijden dom vonden. Sterker nog, ik vind ze vaak veel slimmer dan de hedendaagse mens.
De reclamemakers denken dat alle mensen dom zijn: Er zijn af en toe werkelijk zulke beroerde reclames af en toe te zien dat ik daarbij denk: "Denken ze nou echt dat ik dom ben?"
Wie houdt wie voor de gek? De niet gelovige wetenschappers hebben andere uitkomsten dan gelovige wetenschappers, omdat men van een ander standpunt uitgaat. Maar als het goed is is het geloof in God zelf niet in strijd met welke wetenschap dan ook. Want God is alwetend en alle wijsheid komt van Hem. De mens heeft maar een klein stukje ervan en kan nooit alles weten, hoe je ook je best doet, al ben je professor. Maar een professor staat ook altijd voor nieuwe vragen en raadsels. En als ie ouder wordt krijg je te maken met een vergeetachtige professor. Wie kent het verhaal nog van 'De Verstrooide Professor' in Okki? Op de Lagere School een kinderblad. :-) Wie weet dit nog?

reflecs
door reflecs Dec 20, 2016 om 20:28
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@marimelda, zou u zo vriendelijk willen zijn om God buiten het forum te laten? Daar is dit forum niet voor bedoeld. Dat heeft alleen maar vervelende discussies tot gevolg, waarbij andere mensen gekwetst worden. Dat wilt u toch ook niet?

lenyenfred
door lenyenfred - Dec 16, 2016 om 15:21
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Marimelda,
In een magnetron worden de moleculen van het eten op hol gebracht.
Gevolg is warmte.
Hier gaat toch geen kat, hond of mens aan dood.
Veel succes met het verwarmen van voedsel.

endemion
door endemion Dec 16, 2016 om 19:38
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ken je het rijtje: vast » vloeibaar » gas » plasma? Vooral die laatste is wel interessant op gebied van magnetrons, dat ga je namelijk niet voor elkaar krijgen met "traditione" vormen van voedsel verwarmen maar lukt vrij makkelijk met een magnetron. Gooi maar eens een augurk in de magnetron.

kv
door kvjapio - Dec 16, 2016 om 20:14
281 Antwoorden / Vragen

Bent u een kat soms?

Ma
door Marimelda Dec 18, 2016 om 23:07
58 Antwoorden / 11 Vragen

Hoezo?

mo
door mof - Dec 16, 2016 om 22:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Broodje Aap

 agnetron zou juist beter moeten zijn volgens de redenatie dat snelle verhitting minder kans geeft op verlies van voedingsstoffen
maar iha maakt het geen ruk uit.
heb je een referentie van de publicatie? Is het een peer reviewed wetenschappelijk onderzoek geweest? Of gewoon weer vanniemand die gehoord heeft van iemand die gehoord herft van ... we weten allemaal hoe dat spelletje gaat van dat zinnetje dat de kring rondgaat en dan volkomen verdraaid er weer uitrolt.
het is net zo gezond of ongezond als ander voedsel
je kunt beter letten op: hoeverl vet, hoeverl zout, en hoeverl suiker bevat het eten. Daar valt veel meer gezondheids winst te halen.

Ma
door Marimelda - Dec 18, 2016 om 23:11
58 Antwoorden / 11 Vragen

Geweldig, al die reacties! Ik begrijp nu hoe bezopen het is om zo'n verhaal te geloven. Ik lach me slap! :-))

Ma
door Marimelda - Dec 18, 2016 om 23:17
58 Antwoorden / 11 Vragen

@Redactie/ kassa.vara.nl. Verzoek dit topic te sluiten. Het is wel goed zo! Met vriendelijke groet, Marian-mir

wa
door walsum107 Dec 19, 2016 om 16:03
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ach meisje, denk ik,  je bent je vast doodgeschrokken van al die reacties. Een oprechte mogelijk wat naïeve wellicht vraag en je wordt om de oren geslagen. Troost je dat overkomt iedereen weleens.

Ma
door Marimelda Dec 19, 2016 om 21:59
58 Antwoorden / 11 Vragen

@Walsum107, Ik ben wel wat gewend, hoor! ik heb wel ergere reacties gehad, maar niet op deze website. Ik kan nog reageren zie ik. De redactie heeft mijn verzoek vooralsnog niet ingewilligd.

tijger1
door tijger1 Dec 19, 2016 om 22:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verzoeken worden ook niet ingewilligd. De redactie bepaalt zelf wanneer een topic gesloten wordt.

wa
door walsum107 - Dec 19, 2016 om 15:54
54 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen. Anders dan de schijf van vijf, gedonder in je lijf. Een schijf van tien? het leven is gezien. 1 of 2 eieren per week vooral niet meer want uw cholesterol is killing you. Thans een ei per dag, het mag. Tot een volgende goeroe weer iets anders uitvindt en een boek schrijft om de centen. Ik ben 75 gebruik mijn magnetron (zo'n 40 jaar) best veel om vooraf gemaakte maaltijden even te verwarmen en als oven. Heb (nog) geen klachten maar als je ouder wordt kan dat zo maar, alles is niet meer zo soepel, uitzonderingen daargelaten, de prijs van een Spartaans leven wellicht. De uitspraak overal waar te voor staat is slecht. Nou ik doe nog wel eens wat te. T'is maar dat u het weet. Tot de volgende goeroe. Neem even een glaasje Chardonnay, weg er mee, Niet "te" hoor,

costnix
door costnix Dec 19, 2016 om 18:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gelijk heeft u! Carpe diem :-)