ma
door marek Aug 14, 2005 om 12:25
Voeding & gezondheid

Is oud brood gezonder?

Is het werkelijk zo dat "oud" brood (1 ,2 of 3 dagen oud) gezonder is dan (overheerlijk) vers brood, het liefst nog lekker warm? Of is dit een fabeltje? Volgens mij is brood brood en maakt het geen verschil.
Volgens zeggen bevat vers (warm) brood stoffen die zwaar liggen op de maag o.i.d. en dat zorgt voor een slechtere spijsvertering.

Wie weet hier antwoord op?

Gr. Marek

16911 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 14, 2005 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is brood wat ouder is niet gezonder of ongezonder.Het is wel zo, dat brood van 1 of 2 dagen oud sneller een verzadigd gevoel geeft waardoor je minder hoeft te eten om vol te zitten.

En naar mijn weten is wit brood minder goed verteerbaar dan bruin brood, door het gebrek aan granen en vezels.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2005 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marek, Een korte reactie oud brood ,vooral bruin is gezonder voor een betere spijvertering en de stoelgang,het gaat hier wel om brood van ongeveer 2 dagen.Het moet ook nog smaken,Toch Fred

ve
door verwijderd - Aug 15, 2005 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Werkelijk nog nooit gehoord dat oud brood gezonder zou zijn.

Wat ik wel weet is dat het CB adviseert om jonge kinderen te laten beginnen met wat ouder brood omdat dat beter te behappen zou zijn.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2005 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de huidige bak technieken en toevoeginsmiddelen, is oud brood zelfs zeer ongezond.

Zoals het vroeger ouderwets gebakken werd was het inderdaad gezonder, maar heden ten dagen zitten er veel sneller allerlei bacteriene in het brood.

Den hieraan dus gewoon nu brood in de vriezer stoppen en eruit halen als je het nodig heb.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2005 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit geldt alleen voor zeer jonge kinderen. Zie onderstaand voedingsadvies.

Pas vanaf een maand of zeven mag een kind brood eten.
Eerder niet, want de gluten die in brood zitten, kan een kind onder de zeven
maanden nog niet verdragen. Het kan echter geen kwaad om uw kind al iets eerder
op een droge broodkorst te laten sabbelen. De geringe hoeveelheid gluten die
hij op die manier binnen krijgt is te verwaarlozen. Bovendien is het kauwen
goed voor de doorkomende tandjes. Verder kan het kindje vast wennen aan de
smaak. Oud brood is wat minder klef, jonge kinderen kunnen dat makkelijker
kauwen en slikken. Wacht met volkorenbrood tot uw kindje minimaal 1,5 jaar oud
is.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 15, 2005 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik wit brood zou eten zou ik direkt last van mijn darmen hebben,(heb een spastische darm)sinds dat darmonderzoek ,weet ik dat ik absolute vezels,moet eten .Dus bruinbrood.Goed kauwen en rustig eten is een vereiste!Ik vind het volkorenbrood oo veel lekkerder!De vezels zitten niet in witbrood.

Het omgekkerde heb ik ook wel eens gehoord,alleen witbrood!

Hoe je darmen het doen,kun je met de stoelgang zelf achter komen.

Dus wat voor de één gezonder is,en noodzakelijk,is voor de ander weer niet gezond.

Warme broodjes kleffen altijd....kan in mijn ogen nooit gezond voor je darmen zijn.Misschien voor de ander wel lekkerder....van smaak..

De brood die je nodig hebt,uit de diepvries halen,...de schimmels zijn niet of nauwelijks te zien.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2005 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik het geleerd heb bij dieetleer is dat vers brood sneller aan elkaar plakt en zo moeilijker verteerbaar is. Of het gezonder is weet ik niet, wel dat het beter is voor de maag.

Magda

ve
door verwijderd - Aug 15, 2005 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij kregen vroeger thuis zelden vers brood omdat het als een klomp in je maag zou gaan liggen. Probeer het maar eens uit, knijp een snee vers brood samen dan blijft het een bal. Doe je hetzelfde met oud(er) brood, dan verkruimelt het gewoon.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2005 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wit brood kan nooit als een klomp in je maag komen, ten eerste gaat het door een langwerpig ding, je slokdarm, en zo naar al je andere darmen, hierbij rijkelijk voorzien van allerlei maagsappen en zuren, en dit gaat dezelfde weg als bruin brood. En dat brood deze dagen eerder bacterie's of andere enge beestjes zou bevatten is ook je reinste onzin.

Juist nu, met toevoeging van allerlei conserveringsmiddelen is de kans hierop juist minder.

Het enige wat wel klopt is dat bruin brood gezonder is dan wit omdat in wit haast / geen vezels zitten. En brood van 1 of 2 dagen oud vult gewoon beter, zoals ik al eerder zei, geeft sneller een verzadigd gevoel.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2005 om 08:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

In onze familie zijn heel wat soorten maag- en darmklachten. We hebben nog nooit van een arts of diëtist gehoord dat we beter wat ouder brood konden eten omdat het beter verteerbaar of gezonder zou zijn. Wel dat bruin brood de voorkeur heeft omdat er meer ruwe stoffen in zitten die beter voor je darmstelsel zijn en meer vitaminen en mineralen wat weer beter voor je hele lichaam is.

Volgens mij, als oud brood gezonder zou zijn, is het verschil zo klein dat  het niet echt uit maakt of je vers of oud brood eet. Wel ken ik mensen die liever wat ouder brood eten omdat ze vers brood in hun mond te plakkerig vinden. Ik zou dus gewoon eten wat je het lekkerst vind. Smakelijk eten is ook beter voor het geestelijk welzijn.

Groetjes en eet smakelijk, Joke.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2005 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud brood gezonder? Denk niet dat dat veel uitmaakt. Zoals hier al aangegeven is brood met vezels beter voor je maag, je spijsvertering en je stoelgang. Geroepen wordt dat je dan volkorenbrood moet nemen. Ik heb juist geleerd om zo'n donker mogelijk brood te nemen. Je zit er ook eerder vol van. Dus je eet minder.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2005 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het brood even ligt ontstaat er broodschimmel. Dat kun je zo mooi zien bij heel oud brood. Al na een dag of 3 wordt dat toch wel wat meer. Die schimmel is niet gezond zegt de vakman. Maar ook ik heb geleerd dat je brood niet te vers moet eten. Maar sinds ik zelf ons broodje bak denken wij daar toch anders over. De voedingsstoffen blijven hetzelfde maar dat verse brood is echt overheerlijk. En de tweede dag is het al weer een dag oud. Eet ze.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2005 om 09:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat samenknijpen van brood dat dan een bal wordt is een beetje raar. Knijp 's avonds maar eens je warme prak bij elkaar. Wordt ook een bal. Dat brood waar je het over hebt is dat van 79 cent bij de supermarkt. Voor die prijs kunnen ze je natuurlijk geen brood van duur meel geven. Maar van een heerlijk eigen gebakken broodje of een echt brood van een echte bakker krijg jij geen klomp in je maag. Probeer maar eens. Eet smakelijk.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2005 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf prikkelbare darmen en weet uit ervaring, dat warm witbrood gauw maag en darmklachten geeft. Maar zeer donker bruinbrood en nog erger, roggebrood, is ook zwaar verteerbaar en geeft zeer veel krampen, maar zoals eerder gezegd, is dat natuurlijk per persoon verschillend! Ik ben benieuwd naar verder reacties! Groetjes, Gert.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2005 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een vochtig huis kan oud brood, zeker in plastic verpakt, sneller
schimmelen. Het broodmeel wordt als complete samenstelling aan de
bakkers (en voor supermarkten) geleverd. Een enkele bakker doet zelf
nog wat speciaals. Volkorenbrood is vaak niets anders dan witbrood met
wat zemelen (en eventuele zaden en korrels), en mout voor de kleurstof.
Het lijkt dan donkerder, zo ging eerder het verhaal dat donker brood
gezonder was. Dat is inmiddels achterhaald door mensen die weten hoe
brood gebakken wordt.

Als je voldoende groenten en fruit eet krijg je meer dan genoeg vezels binnen.

Ik zou me voor kunnen stellen dat vers brood ongezonder is omdat het
gist nog niet "klaar" is. Maar dat is slecht een gedachte omdat warm
brood enigszins zuur ruikt, en nogal klef tot bal gevormd kan
worden.  Wat ik bij mijn warme maaltijd toch echt niet kan!

Anne

ve
door verwijderd - Aug 18, 2005 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haloo Marek,

Wat is er nu niet lekkerder dan vers bruin brood, het liefst nog een beetje warm en een knapperig korstje als je het vergelijkt met brood dat al een tijdje in de broodtrommel ligt, ik geef toch de voorkeur aan versgebakken bruin brood, alleen al de lucht is niet te versmaden. Brood wat in de vriezer ligt en s'morgens een 15 min van te voren eruit haalt is ook lekker hoor. Je kan wel beter bruin brood eten dan wit want wit brood is slecht voor je darmen, ze worden er "lui"van.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2005 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar ik altijd geweten heb is oud brood lichter verteerbaar, maar natuurlijk wel bruin of volkorenbrood.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2005 om 05:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad is het zo dat wij vroeger ook altijd brood van minstens één dag oud te eten kregen. Dat was beter, omdat dan de gist volledig uitgewerkt was en er ook een deel van het vocht verdampt. Misschien dat de huidige baktechnieken veranderd en verbeterd zijn, dat weet ik niet, maar dat zal best. Wij haalden tot voor een paar jaar het brood altijd bij de “Natuurwinkel” en dat aten we dan de volgende dag. Later bakten we ons eigen brood en ook dat lieten we altijd minstens één dag ‘besterven’. Maar ja, wij konden niet zo geavanceerd werken als de moderne bakker. Tegenwoordig halen we dikwijls brood bij de bakker. Persoonlijk vind ik het minder lekker en wanneer het vers is, gaat het steevast eventjes in de broodrooster (verwend joch!) Dus of het met het modern gebakken brood nog nodig is, waarbij eigenlijk de ouderwetse gist meestal door andere middelen vervangen wordt, geloof ik niet. Of dat dit brood daardoor ook beter en gezonder is dan het brood wat wij altijd hadden en wel eerst moesten laten besterven, geloof ik ook niet.

Tussen haakjes, wanneer je echt van wit brood houdt, maar je bent bang dat je te weinig vezeltjes binnen krijgt, dan heeft Blue Band een verrassing voor je. Deze brengt al enige tijd een zeer smaakvol, stevig wit brood op de markt met (bijna) net zo veel vezels als in bruin brood. Ik heb deze echter alleen nog maar Albert Heijn gezien.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2005 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet wel dat mensen met een maagbandje geen "vers" brood mogen eten want het verteerd langzamer en plakt tegen de maagwand.en daarom ontstaan er eerder verstoppingen.wellicht geldt dit ook voor anderen?????

ve
door verwijderd - Jan 17, 2006 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige verschil tussen oud en vers brood is de hoeveelheid water, dus het maakt helemaal niks uit!

niemand eet trouwens zo gezond dat het verschil tussen oud en vers brood uit zal maken.

De spijsvertering hangt af van de samenstelling van voedsel, en die verandert niet opeens als je brood in de kast laat liggen!! Dat is logisch, en stoffen die in vers brood zitten zitten ook gewoon in oud brood: FABELTJE!!!