Inizio
door Inizio Aug 4, 2016 om 14:14
Voeding & gezondheid

Is raspatat gezonder dan patat?

Ik heb al rondgezocht op internet maar er staan verschillende, onduidelijke antwoorden. Is hier misschien een voedingsspecialist aanwezig die mij hierin duidelijkheid kan geven?

Bedankt!

41311 15 Rapporteer

da
door datzoekikop - Aug 4, 2016 om 14:16
251 Antwoorden / Vragen

De basis is aardappel, leg mij het verschil uit ......... even goed of slecht dus.

me
door mein33 - Aug 4, 2016 om 14:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@deesazter,

Patat is een aardappel welke in reepjes is gesneden en wordt gebakken in olie of dierlijk vet.
Raspatat is een "bewerkt" aardappelproduct en wordt ook gebakken in olie of dierlijk vet.
Al met al zal het ene of het andere voor de consument niet gezonder of ongezonder zijn .
Raspatat is wel een heerlijk en krokant, op patat gelijkend, product en zeer zeker de moeite waard om eens te proberen.

Cookies
door Cookies - Aug 4, 2016 om 14:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Veel belangrijker is de soort frituur die gebruikt wordt. Harde (verzadigde) vetten zijn ongezond.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo onduidelijk zijn die antwoorden niet. Het ene is in stukken gesneden aardappel en het andere is gemalen aardappel met water.

En met gezond heeft het geen van beiden iets te maken. Per portie schelen de voedingswaarden en vetten nauwelijks van elkaar. Dus neem een keer in de maand het een en de volgende maand het andere.

Staat overigens simpel te lezen op Google.

Raspatat

hutch
door hutch - Aug 4, 2016 om 14:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als dat woordje 'gezond(er)' wordt gebruikt in reclame waarin dit product wordt aangeboden, is het per definitie nietszeggende marketing geneuzel.

fp
door fpo - Aug 5, 2016 om 11:14
87 Antwoorden / 3 Vragen

Voor patat worden altijd hele grote aardappelen gebruikt. Die zijn bijna altijd genetisch gemanipuleerd. En daar bestaat gelukkig een heleboel ophef over!

du
door duc Aug 5, 2016 om 12:39
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin!
Genetisch gemanipuleerd.... als je veredelen van aardappel genetisch manipuleren noemt ja en dus? Kunnen we helemaal geen voedsel meer eten want alles draaid om veredelen.

dokun
door dokun Aug 6, 2016 om 14:41
152 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzin!  Hoe komt u daarbij..? Er zijn helemaal geen genetisch gemanipuleerd aardappels te koop in Nederland en al zeker niet voor consumenten! Vandaag heeft de EU wel toestemming gegeven om 1 aardappelsoort die genetisch gemanipuleerd is te mogen telen in Europa. Deze ardappel zal alleen voor industriële doeleindengebruikt mogen worden. De restjes mogen wel als voor veevoeder gebruikt worden.

U haalt het begrip genetisch gemanipuleerd. en veredeling van (bv) aardappelrassen doorelkaar. Veredeling gebeurt al eeuwen en heeft niet van doen met genetisch gemanipuleerd!

ho
door honza23 - Aug 5, 2016 om 11:23
261 Antwoorden / 3 Vragen

als je toch gezonde patat wil neem dan groentepatat (was bij Plusmarkt te koop): gemaakt van 75% groente, geen zout nodig, goed tegen cholesterol, lijkt duur (€2,99 voor 600 gram) maar het vult dusdanig dat je veel minder eet :). En was net zo lekker :)

jo
door jorisw Aug 5, 2016 om 11:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je ook vrij makkelijk zelf maken van wortels, zoete aardappel en meer van dat soort stevige producten. Groentechips (o.a. bij de HEMA) zijn ook erg lekker.

donna53
door donna53 Aug 5, 2016 om 12:34
98 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas is laatst bewezen dat groentepatat en al deze andere soorten patat net zo ''slecht'' zijn als gewone aardappel patat.
Het wordt ook gefrituurd dus voedingstoffen zitten er nauwelijks meer in en maakt dat het niet beter is dan de aardappelpatat.
Als je het lekker vindt, neem het dan. Maar voor de gezondheid maakt het niets uit waar je de patat van maakt.
Persoonlijk vind ik patat van aardappel toch een stuk lekkerder.

audb
door audb - Aug 5, 2016 om 11:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat er om waar je het in bakt zonnebloemolie schijnd beter te zijn dan olijf olie maar ooit eens aan wortels gedacht?

fo
door foxfire - Aug 5, 2016 om 12:19
18 Antwoorden / 13 Vragen

Het ligt er alleen maar aan in welk vet u frituurt, zoals anderen al aangaven. Voor gezonder frituren en bakken gebruik ik tot volle tevredenheid een Airfryer van een bekend merk. (niet die met de roerarm).

crewmember
door crewmember - Aug 5, 2016 om 13:36
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Qua voedingswaarde en vet gehalte zit er voglens deze site weinig verschil in:
http://www.dieetvandaag.nl/5758/2015/08/14/is-raspatat-gezonder-dan-gewone-patat/

Echter, van de site van raspatat:

  • Ras aardappelpoeder kan buiten
    de koeling bewaard worden
  • Ras aardappelpoeder is in gesloten
    verpakking 1 jaar houdbaar
Kijk eens op de verpakking wat voor conserveringsmiddelen etc er in zitten.  Dit kan nog wel eens zorgen dat het product gezonder is dan onbewerkte patat.

Em
door Emmap - Aug 5, 2016 om 14:12
162 Antwoorden / 8 Vragen

Heb je al op de site van het merk Ras gekeken, bij vraag en antwoord?
Leg event. contact met de firma Ras zelf, leg hen je (specifieke) vraag voor.

Wat vind je gezonder? Let je dan op vetopname bij het bakken, vezels? Ik denk (maar weet niet zeker) dat er op dat vlak geen verschil is, misschien zit er (gemeten over een heel portie) meer 'buitenkant' aan traditionele patatjes, doordat daar ook relatief veel kleinere patatjes bijzitten?

Ik denk dat het een gemaksprodukt is voor de patatzaken, een produkt dat door een bewerking gegarandeerd altijd dezelfde eigenschappen heeft. Dus altijd dezelfde bereidingswijze geeft dan ook altijd hetzelfde resultaat. Simpel.

(product doet me denken aan de 'chips' van Pringels, die worden gestanst uit aardappelpuree, allemaal dezelfde vorm, dus stapelbaar. En je gebruikt naar ik aanneem de héle aardappel, ook al vorm je die om, via aardappelpuree. Geen onverkoopbare kruimels meer. Iets dergelijks zal gelden voor de patatindustrie?)

ja
door jackyh - Aug 5, 2016 om 14:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik lees ergens dat raspatat is aardappelpuree en daar wordt dan poeder van gemaakt. Wat moet je dan toevoegen en doen om daar weer een patatvorm van te krijgen. Ben alleen benieuwd. Had er trouwens nooit van gehoord maar dat zal sommige mensen van het forum niet verwonderen.

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2016 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@crewmember

De vraag gaat hier over raspatat, niet over raspoeder. Dus dat is niet onbeperkt houdbaar.

@H
door @HENK@ - Aug 5, 2016 om 17:00
159 Antwoorden / 1 Vragen

gezonder? waarom, het is in principe gewoon hetzelfde!

Nieuw is het ook niet, ik herinner me een cafetaria in Dordrecht waar het minstens 50 jaar geleden al verkocht werd.

Ze persten daar de frietjes/ patat vlak voordat ze gebakken werden.

Ik zie voordelen in misschien minder afval, makkelijkere opslag, constante kwaliteit enz. maar zeker niet in min of meer gezond.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat doordat het eigenlijk aardappelpoeder is de textuur en smaak stabieler kan zijn maar of dat op lange termijn lekker is?

Soms maakt juist de kleine variatie in smaken en texturen dat iets minder snel tegen eet.

Maar buiten dat, het is niet de patat die ongezond moet zijn (mits goed gebakken natuurlijk)  maar vaker de mate waarin het wordt gebruikt ;-)

@H
door @HENK@ - Aug 5, 2016 om 17:23
159 Antwoorden / 1 Vragen

sorry, ik had niet alle reacties gelezen en zie nu overeenkomsten met mijn eigen reactie.

Onbedoeld hoor!

Maar al met al onderstreept het het geheel :-)