Ha
door HaraMafalda May 28, 2021 om 17:08
Voeding & gezondheid

Janssen vaccin voor mensen geboren in 1967 -en 1968

Volgens het RIVM  (https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-antwoorden)
kan het vaccin AstraZeneca (AZ) veilig  gegeven worden aan mensen van 60 jaar en ouder:
" Let op: Eerder was er een tijdelijke pauze van vaccineren met AstraZeneca uit voorzorg. Na een advies van de Gezondheidsraad is besloten dat mensen vanaf 60 jaar, geboren in 1960 of eerder, veilig een prik met AstraZeneca kunnen krijgen. Mensen onder de 60 jaar ontvangen een ander vaccin."

Op dezelfde pagina  meldt het RIVM over het Janssen vaccin
"Let op: Er is onderzoek gedaan naar meldingen over dit vaccin. Het kabinet wacht dat onderzoek af. Lees meer op Rijksoverheid.nl.Volgens de PRAC  (
https://www.ema.europa.eu/en/news/covid-19-vaccine-janssen-ema-finds-possible-link-very-rare-cases-unusual-blood-clots-low-blood)
zijn de zeldzame maar ernstige gevallen van thromboses na een vaccinatie met Janssen gelijke aan die van AZ:
"All cases occurred in people under 60 years of age within three weeks after vaccination, the majority in women.
Based on the currently available evidence, specific risk factors have not been confirmed.PRAC noted that the blood clots occurred mostly at unusual sites such as in veins in the brain (cerebral venous sinus thrombosis, CVST) and the abdomen (splanchnic vein thrombosis) and in arteries, together with low levels of blood platelets and sometimes bleeding. The cases reviewed were very similar to the cases that occurred with the COVID-19 vaccine developed by AstraZeneca, Vaxzevria."

Op 21 mei zijn mensen geboren in 1967 en 1968 uitgenodigd om zich te vaccineren met  een Janssen vaccin. Mijn vragen:
1. De vaccinatiebeleid blijkt inconsequent: Hoe kan het dat AZ niet veilig genoeg wordt gezien voor mensen onder 60 jaar oud maar dit van Janssen wel?
2. Aangezien dat de zeldzame trombose incidenten zeer ernstige zijn waarom wordt  er geen keuze van vaccins aangeboden aan die groep mensen?
3. Zijn er alternatieven voor mensen vanuit deze groep die zich graag willen laten vaccineren?

Alvast bedankt

5384 19 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 28, 2021 om 17:20
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Aan wie stelt u deze vraag?

Na enige zoekwerk op internet komt u aan de volgende antwoorden:
1. Van AZ zijn twee prikken nodig van Janssen maar een prik. De kans op complicaties is uitermate klein en dus bij 1 prik kleiner dan bij 2 prikken.
2. Er zijn nog niet voldoende vaccins om vrije keuze mogelijk te maken. Wachten op voldoende vaccins van alle soorten vertraagd de bescherming tegen Covid en dus langer moeten laten duren van de maatregelen.
3. Op dit moment nog niet of zij moeten het risico nemen langer te wachten met het zich laten vaccineren.

Het risico op het krijgen van trombose is groter voor vrouwen die de pil slikken en mensen die vliegen. Dus op vliegvakantie gaan levert een groter risico op trombose dan een vaccinatie met AZ of Janssen.
De kans dat men om het leven komt in het verkeer op weg naar de vaccinatie is ook groter.

panter22
door panter22 - May 28, 2021 om 17:27
6599 Antwoorden / Vragen

Mensen van 60 tot 65 jaar zitten in hetzelfde schuitje. Zij krijgen verplicht Astra Zeneca.
Veiligheid is een administratieve veiligheid. De keus voor leeftijdsgroepen is gemakkelijk om het vaccin aan te bieden.
Er zijn geen alternatieven. Dat geeft teveel administratieve romslomp. Er moet geprikt worden.
Je zult dus Janssen moeten accepteren iets anders is er niet voor jou.
Het is dus een kwestie van geluk hebben als je geen last krijgt van bijwerkingen.

diumenge
door diumenge - May 28, 2021 om 18:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk dat als je in die leeftijdsgroep valt en nu pas een afspraak maakt dat je Pfizer of Moderna krijgt, Janssen is inmiddels op begreep ik.

tenormin
door tenormin May 31, 2021 om 17:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kennelijk weer aangevuld; zag dat Rutte het Janssen vaccin vanmorgen ingespoten kreeg.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 28, 2021 om 18:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je nu niet  beide groepen noemde maar voor welke jij zult krijgen!

Een algemene discussie  is Chaos veroorzaken.
Als je wegens jou  persoonlijke leeftijd die  weigerde, dat mag.

Wel mag je straks als iedereen geprikt is  en van de overgebleven uitzoeken en alsnog jezelf laten prikken.
Dus  als je  AZ, Pfizer   of  Janssen  weigerde  dan mag je achter aan sluiten  en  eind dit jaar alsnog  iets halen indien nog aanwezig is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 28, 2021 om 19:05
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk is het toch een ide om even af te wachten nu er veel minder Jansens vaccins worden geleverd dan waar oorspronkelijk is in voorzien. Ik sluit niet uit dat dat de kans vergroot om toch een ander vaccin te krijgen. Ik kan echter geen 'koffiedik kijken'maar sluit dat niet uit. Het lijkt mij zinnig om navraag te doen bij uw huisarts of GGD.

tijger1
door tijger1 May 28, 2021 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De dokter en GGD hebben wel wat beters te doen, dan al die telefoontjes beantwoorden.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 28, 2021 om 21:56
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Waar zijn huisartsen en GGD medewerkers dan wel voor als er patiënten etc. vragen hebben??  Tijgers hoeven ze niet te bellen, zelfs een Akela niet!

En vooral als een 'Akela ' het onzinnig vindt. En huisartsen hebben normaliter goed gekwalificeerde assistenten die uitstekend kunnen antwoorden.

tijger1
door tijger1 May 28, 2021 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die worden al gek gebeld doir zeurende patienten. Zitten echt niet te wachten op figuren die een ander vaccin willen, want dat hebben ze niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 28, 2021 om 19:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Haramafalda,

Ik ben blij, dat u deze vraag stelt.

Er zijn duizenden mensen, die twijfelen zoals ik.

Als je kinderen /kleinkinderen hebt, is de keuze wat makkelijker omdat je ze toch wilt zien.

Ik kreeg het schema hierboven van een kennis : het is voor een ieder om hierover goed na te denken.

tijger1
door tijger1 May 28, 2021 om 21:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog een wappie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 28, 2021 om 22:10
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Was u ook niet degene, die mij een "wappie" noemde toen ik op de bijwerkingen van het  AstraZeneca-vaccin wees?

tijger1
door tijger1 May 28, 2021 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, je bent gewoon een dwaas. Een of andere idioot die zo'n lijstje opstelt, wat dan hier weer op het internet geplempt wordt.

Die kennis weet dus ook niet waar hij het over heeft. Maar niemand verplicht u om zich te laten vaccineren. U mag dus rustig corona krijgen als u dat zo graag wilt.

sw
door swat1500 May 29, 2021 om 00:53
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Onzinnig lijstje elk vaccin ongeacht de ziekte waarvoor is uitsluitend ter bescherming van de gevaccineerde.
Dit lijstje kan je dus ook loslaten op de jaarlijkse griepprik.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 29, 2021 om 00:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tijger1 en Swat1500,

Het gaat erom, dat we de voor en nadelen bespreekbaar maken.

Iedereen viel mij aan toen ik op de gevaarlijke bijwerkingen wees van het AstraZeneca vaccin.

Een paar dagen later werd dit groot nieuws.....

Erwin S
door Erwin S May 29, 2021 om 23:06
Antwoorden / Vragen

Door mensen als dwaas of wappie weg te zetten gaan mensen echt niet anders tegen de zaak aankijken @Tijger1 en @Swat1500. Dit leid alleen maar tot nog meer defensief gedrag. Accepteer dat er mensen zijn die moeite hebben hun onzekerheden en angsten een plaatsje te geven. Help deze mensen de zaak te relativeren en hun vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden ipv ze te beledigen. Daar hebben we veel meer aan!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 30, 2021 om 00:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Erwin5,

Bedankt voor uw reactie.

Veel mensen kijken alleen naar de vaccinaties, maar niet waar het virus vandaan komt.

tijger1
door tijger1 May 30, 2021 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@erwin s

Hoe ik reageer, maak ik zelf wel uit. U hebt blijkbaar alle reacties van GA niet gelezen,want dan zou u weten dat hij zit te zwetsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 30, 2021 om 11:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger1,

Erwin heeft gelijk : u bent onbeschoft met uw taalgebruik.

aurora1
door aurora1 May 31, 2021 om 17:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: +10.
Belachelijk ook zoveel troep aan onzin en plaatjes hier alsmaar neergeplempt wordt door dezelfde persoon.

Desi1967
door Desi1967 Jun 1, 2021 om 14:27
Antwoorden / Vragen

Ik wil ook een anderen vaccine geen Janssen.
Kunnen wij niet een petitie starten?
Mensen die anderen vaccien willen mogen toch krijgen ?
MEnsen tussen 60-64 mogen nu anderen vaccine krijgen dan AZ

Gr
door Grunn1 - May 28, 2021 om 22:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Beide vaccins zijn volkomen veilig, veiliger dan vele andere medicijnen.
De kans dat vrouwen van de anticonceptiepil trombose krijgen is vele malen en echt vele malen groter en daar hoor je niemand over.
De kans dat je trombose krijgt tijdens het vliegen is ook vele malen groter maarja vakantie he en ook daar gaat niemand minder om op vakantie.
Ik sprak hierover met mijn cardioloog in het ziekenhuis en ook die verzekerde dat hat vaccin volledig veilig was en alle artsen het ook al hadden gehad. Als artsen het zelf wel nemen dan weet je dat het middel sowieso veiliger is als de kwaal.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 28, 2021 om 22:20
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1,

Google even op : "Softenon" en "DES -hormoon".

Dit waren wetenschappelijke blunders.....

Gr
door Grunn1 May 28, 2021 om 22:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

GA, hou je bij je eigen mening en niet bij die van echte experts en verkondig geen onzin.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 28, 2021 om 23:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Grunn1,

Dacht u nou echt, dat de mensen de enige intellectuele wezens zijn in het universum?

Als er echt bewijs komt, dat Aliens het COVID-virus hebben verspreid, zou er paniek uit kunnen breken.

diumenge
door diumenge May 29, 2021 om 10:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@GA, haha, die variant had ik nog niet gehoord. Aliens die het virus verspreiden, is dat de nieuwste theowapperie?

Lol GIFs | Tenor

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 29, 2021 om 10:59
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Diumenge,

Ik dacht, dat u Hindoe was.

In het Hindoeisme wordt ook over buitenaards leven geschreven.

diumenge
door diumenge May 29, 2021 om 11:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@GA, geen idee waarom je dat denkt. Verder gaat het mij niet om het wel of niet bestaan van buitenaards leven, maar om de wappie gedachte dat aliens het virus zouden verspreiden. Dan ben je zo ver van het pad af dat je opgenomen moet worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 29, 2021 om 16:56
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diumenge,

Het kwam waarschijnlijk door 1 van uw profielfoto's.

Waarom vindt u het een "wappie-gedachte", dat aliens het virus verspreiden?

Ik had hier ook nooit aan gedacht totdat ik een aflevering zag van Ancient Aliens op History Channnel.

In deze aflevering ging het over pandemieen.

Deze aflevering was van 2019,dus nog voor het Corona virus.

Het ging onder andere over de Spaanse Griep in de jaren 10 van de vorige eeuw.

Deze Spaanse Griep begon volgens het programma op 2 plekken in de wereld :in de VS en in India.

Er is geen andere verklaring volgens het programma, dat het virus dan uit de ruimte moet zijn gekomen omdat er rond 1918 nog geen vliegverkeer was om het virus te verspreiden.

diumenge
door diumenge May 29, 2021 om 20:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als, en dat is een hele dikke als, het virus een buitenaardse oorsprong zou hebben, dan is dat nog altijd niet hetzelfde als aliens, dus een intelligente buitenaardse levensvorm, die hier bewust een virus zouden verspreiden. Die theorie is zó vergezocht, dat échte aliens nog dichterbij zijn...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 30, 2021 om 03:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Diumenge,

Wat mij verontrust, is dat er elke keer een nieuwe variant opduikt van het Coronavirus : nu weer in Vietnam....

Hoe kan dit?

Volgens het programma "Ancient Aliens" proberen buitenaardse wezens de mens te beïnvloeden met virussen.

De mens is uniek want er zijn andere "mens-achtigen" geweest op de wereld zoals de Neanderthaler.

diumenge
door diumenge May 30, 2021 om 11:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@GA, gewoon niet over nadenken en dat aan de mensen overlaten die er een opleiding voor hebben gevolgd, dat doe ik ook. Enige wat ik daar van weet, en wat ook zeer logisch klinkt, is dat virussen muteren. Net als mensen en dieren zich aanpassen (zie het neanderthaler voorbeeld), doen virussen dat ook. Daar hebben aliens niets mee te maken.

Niet geloven wat ze zeggen in programma's die zich pseudo wetenschappelijk voordoen helpt ook. Leesvoer: skepsis.nl/ancient-aliens

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 30, 2021 om 12:43
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Diumenge,

Bedankt voor de link : een soort samenvatting van de afleveringen.

Lange tijd wordt gesuggereerd, dat het Coronavirus uit een Chinees lab zou komen.

Maar er zijn nog andere opties.

panter22
door panter22 May 30, 2021 om 16:49
6599 Antwoorden / Vragen

Bewijs hoe het virus is ontstaan is er niet en komt er waarschijnlijk ook niet.
Het enige wat bekend is dat het in Wuhan en omgeving is begonnen met verspreiden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5233342/marion-koopmans-who-corona-china-lab-wuhan-vs-biden-who
Ook is niet duidelijk hoe lang een  vaccin werkt.
Het zijn nieuwe vaccins, volgens de huidige richtlijnen veilig, maar het is niet duidelijk of het gevolgen heeft voor de lange termijn. Want de lange termijn moet nog komen.
De vaccins hebben bijwerkingen, ernstige en minder ernstige.
Het is een kwestie van geluk hebben.

gerbera
door gerbera - May 29, 2021 om 21:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom wordt er altijd verwezen naar allerlij onderzoeken die elkaar aan alle kanten tegenspreken. Dan heb ik hier  nog wel een Nederlands verhaal. Dat mensen twijfelen zich te laten vaccineren is hun goed recht maar met dit soort verhalen worden de twijfels, zonder echt kennis van zaken te hebben, alleen maar versterkt. Ga naar de huisarts, of indien onder behandeling de specialist, en bespreek uw twijfels, de kans op het krijgen van hevige vorm van trombose is vaak afhankelijk van uw gezondheids risico en lichamelijke toestand waar uw (behandelend) arts kennis van heeft.
En dan komt er ook nog een met het onzin verhaal over het SARS virus wat van buitenaardse wezens zou komen. Het moet niet gekker worden, dit heeft ook totaal niets met de vraagstelling te maken en draagd zeker niet bij aan de kwaliteit van dit forum.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 30, 2021 om 00:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Gelooft u alles wat er in de Bijbel staat?

Adam en Eva de eerste mens?

Er is meer tussen hemel en Aarde.

gerbera
door gerbera May 30, 2021 om 10:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, hieruit blijk maar weer dat lezen het lezen van mijn reactie blijkbaar moeilijk is.
Ik geloof niets waar ik geen duidelijkheid over heb of krijg, maar u blijkbaar wel met die onzin over buitenaards gedoe.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 30, 2021 om 12:40
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Even dan een simpel voorbeeld :

Ik neem nooit de griepprik en krijg ook geen griep.

Een vriend van mij, krijgt de griepprik jaarlijks en krijgt elk jaar griep.....

Het is toch goed als consumenten kritisch zijn ?

mahadma
door mahadma - May 30, 2021 om 02:40
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn partner is allergiesch voor alle vaccins behalve het Chinese. Inenten elk ander vaccin is dodelijk. Niemand is verantwoordelijk als zij aan de injectie overlijdt. Daarom laat zij zic, om begrijpelijke redenen, niet vaccineren. Tenzij het Chinesche vaccin in nl verkrijgbaar is. Van alle huidige vaccins heeft zij de exacte samenstelling (gediplomeerd drogist) met navraag bij huisarts. Of moet ze voordat ze ingeent zou worden eerst haar testament moeten maken? Ik vind het dus terecht dat men personen zoals mijn partner NIET beschuldigd word  als "wappie" maar eerder als iemand die nadenkt en graag blijft leven met alle voorzorgen.

diumenge
door diumenge May 30, 2021 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is ook een gezonde grondhouding en als je over die kennis beschikt dat moet je die zeker gebruiken. Jouw partner valt dan dus ook niet in de 'wappie-categorie'.

Mensen die het vaccin niet nemen omdat ze denken dat de overheid een chip in hun arm spuit, dat het aliens zijn die het virus verspreiden, of weet ik wat voor theoriën ze nog meer geloven, dus het type mensen die de wetenschappers niet willen geloven, maar wel het eerste de beste knip-en-plak werk op Facebook, dat zijn de wappies.

aurora1
door aurora1 - May 30, 2021 om 04:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag uw huisarts om advies. Hier op dit forum bent u aan het verkeerde adres.

pino123
door pino123 - May 31, 2021 om 10:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Laat u zich gewoon goed informeren door uw huistarts, of neem even contact op met de GGD. Zij zijn de mensen die er verstand van hebben.

gy
door gypsyjoy - May 31, 2021 om 11:05
28 Antwoorden / 3 Vragen

Aan SWAT1500

De kans dat je om het leven komt in het verkeer dan dat je Covid krijgt, is ook groter.

ti
door tilpend May 31, 2021 om 12:34
131 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin, in 2019 stierven 661 mensen in het verkeer. Tot nu toe hebben al miljoenen mensen Covid gehad. Waarschijnlijk bedoelt u dat de kans groter is dat je omkomt in het verkeer dan door Covid maar ook dat is onzin: meer dan 17.000 mensen zijn al aan de gevolgen hiervan overleden.

La
door Labje - May 31, 2021 om 11:07
5 Antwoorden / Vragen

De testfase op mensen loopt tot maart 2025. Wacht de uitslagen van de testfase rustig af en neem op basis van de uitkomst uw beslissing.

pe
door pebk May 31, 2021 om 15:47
579 Antwoorden / 0 Vragen

Echt niet, laat maar komen die spuit. De kans dat het mis gaat is zo klein.

gerbera
door gerbera - May 31, 2021 om 15:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig is een ieder vrij al dan niet voor vaccinatie te kiezen waarvoor men wel een reden heeft. Helaas worden er nogal wat tegenstrijdige "onderzoeken" geschreven waardoor twijfelaars op het verkeerde been worden gezet en hun twijfel alleen maar groter wordt. Met name over de verschillende vaccins is nogal wat verwarring ontstaan.  De praktijk wijst het inmiddels wel uit, hoe meer mensen gefaccineerd zijn des te minder ziekenhuisopnames er plaatsvinden. Maar nogmaals ga niet af op zgn spookberichten maar laat u goed voorlichten. Ga anders naar uw huisarts die de twijfel mogelijk kan verminderen cq wegnemen. Gelukkig leven wij in een vrij land waarin u zelf de beslissing kan nemen u al dan niet te laten vaccineren.

En voor @GBA, bij de laatste vlucht naar ISS zagen de astronauten Aliëns liften op de Melkweg;-))

pe
door pebk - May 31, 2021 om 15:47
579 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoorden volgens mij:
1. Het is niet inconsequent, hooguit inconsistent. AZ en Janssen zijn twee verschillende vaccinaties. De samenstelling en ook de bijwerkingen zijn anders. Het is net als chocolade van Tony, Cote of een ander. Ze smaken bijna hetzelfde, maar niet helemaal.
2. Goede vraag. Er is afgewogen en gekozen dat niet te doen. Het is gemakkelijker om het simpeler te houden. Jaartal x -> Spuit y
3. Nee, nog niet. Hooguit kunt u wachten tot later in de zomer.

Ook interessant (alleen in het Engels):
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_vaccine#List_of_authorized_and_approved_vaccines