MK
door MKvt Sep 30, 2019 om 20:58
Voeding & gezondheid

Kan als knmp aangeeft dat medicijn niet door de helft kan, wel accepten. Amfexa?

Ik moet nu amfexa 5mg door midden gaan breken om 4x daags 2,5 mg dexamfitamine te komen.
Knmp geeft aan dat dit op basis van dosering niet kan. Wel op basis van inname.
Moet ik dan de amfexa accepteren?

3475 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2019 om 21:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al met ie huisarts overlegd?
Overigens zijn bij de apotheek kleine apparaatjes (pillensplijter, pillensnijder) voor een enkele euro te koop waarmee u medicijnen kleiner kunt maken, halveren etc.

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2019 om 21:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Een 5 mg tablet kan doorgeknipt worden tot 2,5 mg. U krijgt van de apotheek er zelfs een plastic "knijper" bij. Moest ik ook met mijn Thyrax tabletten: de helft verhogen. En met ons: een heleboel mensen. Dus gewoon de amfexa accepteren en een tijdje tabletjes door midden knijpen met apparaatje. Waar u wel alert op moet zijn dat u voldoende tabletten van de apotheek krijgt (dat wil wel eens mis gaan): normaliter krijgt men voor 90 dagen tabletten en verzuimt de apother de verhoging van het medicijn, dus met 90 tabletjes loop u niet meer synchroom met. Dan heeft u er 135 nodig per kwartaal. In uw geval zelfs veel meer dan als het 4 maal daags moet.

marita5
door marita5 - Sep 30, 2019 om 21:50
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mkvt ,

Knmp geeft aan dat dit op basis van dosering niet kan. Wel op basis van inname.

Veelgestelde vragen :

Kan Amfexa in gelijke delen worden gedeeld voor dosering?

Nee, volgens de Nederlandse samenvatting van de productkenmerken (SmPC) is Amfexa niet geregistreerd om in 2 of 4 gelijke delen te doseren. De tablet is alleen geregistreerd om in 2 of 4 gelijke delen te breken, indien dit voor inname handig is.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.knmp.nl/patientenzorg/geneesmiddelen/apotheekbereidingen/copy_of_veelgestelde-vragen-dexamfetamine

gerbera
door gerbera - Sep 30, 2019 om 21:51
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Sind kort wordt amfexa 2,5 mg alleen nog bij medische noodzaak verstrekt. Voor niet medische noodzaak krijgt u pillen van 5 mg die u dan moet halveren. Waar de knmp op doelt is dat als u 2,5mg per dag zou moeten innemen dan een pil van 5mg niet mag halveren. Moet u meer gebruiken, in uw geval 10mg per dag, dan is het halveren geen bezwaar, u krijgt dan de werkbare stof voor die dag volledig binnen. Ik neem aan dat er een zgn breekgleuf op de pil zit.,  Je kunt een Amfexa pil prima in 2 stukken van 2,5 mg breken. lees hier.

gerbera
door gerbera - Oct 1, 2019 om 09:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien even een toelichting op mijn eerdere schrijven. In een tablet van 5mg is 5mg werkbare stof verwerkt echter wil dat niet zeggen dat deze stof exact over het hele tablet is verdeeld. Het zou dus zo maar kunnen dat bij het halveren de ene helft 3mg bevat en de andere helft dus 2mg. Moet u per dag 2,5mg innemen dan zou u de eene dag een hogere dosis hebben dan de dag daarop. Vandaar dat in dit geval het tablet niet gebroken mag worden. In uw geval is de dosis 10mg per dag en dan krijgt u over de hele dag gezien ook werkelijk 10mg binnen dus kan breken in dit geval geen kwaad.

va
door vanlotjegetikt - Oct 1, 2019 om 09:35
809 Antwoorden / Vragen

ADHD medicatie heeft beperkingen als het om vergoedingen.
Krijg het gevoel dat er met de wet in de hand wordt geprobeerd een anderere dosering/samenstelling vergoed tekrijgen.

gerbera
door gerbera Oct 1, 2019 om 11:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

lees even hier over het hoe en waarom en de vergoeding.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 1, 2019 om 09:36
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen: u moet niets. Maar als het middel uis voorgeschreven door uw huisarts en ook nog op basis van medische noodzaak lijkt het mij uitermate onverstandig om het dan niet te accepteren. En als al door anderen gemeld: breken kan wel degelijk maar ook: raadpleeg uw huisarts.

alexishoop
door alexishoop - Oct 9, 2019 om 15:20
561 Antwoorden / 6 Vragen

erg vervelend als de overheid en zorgverzekeraar op de stoel van de dokter gaat zitten. Zoals ik er naar kijk zegt de overheid nu dat 2xdaags 5mg doseren net zo veilig dus, dus waarom zou je uberhaubt breken.

zelf breken is namelijk alleen zinvol bij hoge doses met lage effectiviteit zoals een paracetamol van 500mg. onder de 5mg moet je daar als conument dus niet aan beginnen, behalve als dat ook de aanbevolen dagelijke maximale hoeveelheiden zijn.