jr
door jromviel@hotmail.nl Nov 21, 2017 om 16:43
Voeding & gezondheid

Kattenbakvulling klontend

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ik zie steeds vaker klontende natuurlijk eco friendly kattenbakvulling. Ik vraag me af wat maakt een houtkorrel/ natuurlijkproduct klontend. Ik kan wel iets vinden over bentoniet maar niet over de natuurlijke varianten zoals hout soja etc.

Ik ben benieuwd ik wil het namelijk graag zo ecofriendly mogelijk.

2660 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2017 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er eco vriendelijk aan soja? En ook bentoniet is een natuurproduct.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2017 om 18:05
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat u de moeite neemt u voor deze vraag in te schrijven bij Kassa, misschien heeft u iets aan het onderstaande artikel (kom het woord soja niet tegen):

https://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/173823-kattenbakvulling-keuze-uit-veel-soorten.html

aurora1
door aurora1 - Nov 21, 2017 om 20:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is soja zo natuurvriendelijk? Ik dacht het toch niet.

jr
door jromviel@hotmail.nl Dec 12, 2017 om 16:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas geeft dit geen antwoord op mijn vraag. Soja is een natuurlijk product dat is wat ik zeg

aurora1
door aurora1 Dec 12, 2017 om 16:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, u heeft het over ecovriendelijk waar soja dan ook onder zou vallen. Dat is het beslist niet en zou u moeten weten als u zo van het ecovriendelijke bent. Maar u schijnt het allemaal goed te weten als ik uw reacties lees, daarom begrijp ik niet dat u hier nog iets vraagt.
U kunt de fabrikanten natuurlijk ook vragen hun geheim te onthullen, of op verpakkingen kijken, of anders zelf iets uitvinden? In het laatste geval zou ik dan ook direct octrooi ervoor aanvragen. U bent de enige die vindt dat in uw tekst soja niet als ecovriendelijk gelezen wordt.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Nov 21, 2017 om 22:09
7359 Antwoorden / 14 Vragen

ik vraag me af wat maakt een houtkorrel/ natuurlijkproduct klontend.

Vocht is de boosdoener, niets meer en niets minder. Zak goed afsluiten na gebruik en op een droge plaats bewaren.

jr
door jromviel@hotmail.nl Dec 12, 2017 om 16:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij begrijpt u de vraag niet. Ik zou graag willen weten wat toegevoegd wordt zodat een natuurlijke variant bijvoorbeeld houtkorrels klontend kunnen zijn.

Klontend bedoel ik mee zodra de kat zijn behoefte doet vormt het een klontje welke makkelijk uitgeschept kan worden.

aurora1
door aurora1 Dec 13, 2017 om 16:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@gerbera begrijpt het heel goed net zoals de rest. De enige die het niet begrijpt bent u.

jr
door jromviel@hotmail.nl - Dec 12, 2017 om 16:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is mijn vraag niet geheel duidelijk begrepen:

Ik ben opzoek naar wat er toegevoegd wordt aan een houtkorrel/sojahul/ etc om er voor te zorgen dat de kattenbakvulling klontert. Bij benotoniet is dit makkelijk te vinden maar bij de andere producten niet.

Klontende kattenbakvulling:
Klontvormende kattenbakvulling klontert op het moment dat het in aanraking komt met vloeistof. Het bestaat voor het grootste deel uit bentoniet.

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2017 om 16:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U herhaalt zichzelf. Vraag het aan de fabrikanten.

jr
door jromviel@hotmail.nl Dec 14, 2017 om 11:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik herhaal de vraag omdat de antwoorden naar mijn inzien geen antwoorden op mijn vraag zijn.

Ik stel mijn vraag hier omdat de fabrikanten het niet willen zeggen omdat dit een ''geheim'' ingredient is. Ik dacht mijn vraag hier te stellen en dat er iemand misschien een idee had wat er toegevoegd wordt.

gerbera
door gerbera - Dec 12, 2017 om 16:41
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Er wordt niets toegevoegd aan de houtkorrels. Deze bestaan uit grof zaagsel (restmateriaal) van een sparrensoort die zeer absorberend is. En goed absorberend materiaal heeft dan al gauw de neiging te gaan klonteren als het nat wordt. Het is dus puur natuur.

jr
door jromviel@hotmail.nl Dec 14, 2017 om 11:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Het is zo dat er meer niet- klontvormende hout kattenbakvullingen zijn dan wel klontvormende. Er moet iets toegevoegd worden waardoor het klontvormend wordt.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 12, 2017 om 16:47
7182 Antwoorden / 3 Vragen
gerbera
door gerbera Dec 13, 2017 om 11:38
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@Sjoppie, aan de houtkorrels wordt niets toegevoegd, dus ook geen klei. Uw links verwijzen naar korrels op basis van klei maar dat was de vraag niet.;-)

sjjoppy
door sjjoppy Dec 13, 2017 om 11:44
7182 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera, dacht dat het om de klonten ging. ;-))

gerbera
door gerbera Dec 13, 2017 om 15:28
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@Sjoppie, soms zijn de vragen ook niet bepaald helder. Maar het is uiteindelijk de kat die de zaak klonterig maakt;-))

sjjoppy
door sjjoppy Dec 13, 2017 om 15:41
7182 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera, dat heb ik gemerkt toen ik een aantal maanden voor een poes heb gezorgd, ze klonterde er op los op het grid van AH. ;-))

gerbera
door gerbera - Dec 14, 2017 om 14:17
7359 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR JROMVIEL@HOTMAIL.NL 14 DEC. 2017 OM 11:12
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Bedankt voor je antwoord. Het is zo dat er meer niet- klontvormende hout kattenbakvullingen zijn dan wel klontvormende. Er moet iets toegevoegd worden waardoor het klontvormend wordt.

Ja, als u blijft volhouden dat er wat wordt toegevoegd dan kan ik er verder ook niets meer aan doen. Blijkbaar kent u de werking van absorberend vermogen van hout (korrels of zaagsel) niet. En voor alle duidelijkheid, houtkorrels vormen in tegenstelling tot kleikorrels, geen klomp maar een makkelijk te verwijderen plakkaat.

wi
door willem2sigaren - Dec 15, 2017 om 02:19
44 Antwoorden / Vragen

Ga toch fietsen met je ecofriendly. Trek dan ook niet de wc door en gooi de wasmachine ook maar uit het raam. Wat er in die kattebakvulling gaat om het klontend te maken zou mij een rotzorg zijn. Wij gebruiken zelf al jaren deze korrels en onze doodordinaire straatkat van 18 jaar is er heel content mee.