Do
door Douwe van der Wal May 25, 2019 om 20:26
Voeding & gezondheid

Keuring tonijn door NVWA

KASSA heeft tonijn onderzocht op aanwezigheid van stoffen om ze vers te laten lijken. De NVWA heeft ook gecontroleerd maar de NVWA heeft veel minder overtredingen geconstateerd. Graag wil ik weten hoe de NVWA controleert. Geven zij van te voren aan waar en wanneer ze gaan controleren? In dat geval zou het verschil verklaarbaar zijn. Maar het zou toch zeer vreemd zijn om van te voren een controle aan te melden.
Bij één van mijn vorige werkgevers werd van te voren gemeld wanneer de brandweer ging inspecteren op veiligheid. Dus snel de vluchtwegen controleren en spullen rondom de sprinkler-koppen verwijderen. Zodra de inspecteur weer de deur uit was die spullen weer terugzetten. Zo heeft controle weinig zin. Dus NVWA, kom alsjeblieft onaangekondigd!

1222 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 25, 2019 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het eens aan de NVWA. Maar wel super slim die rotzooi weer terugzetten. Alsof de brandveiligheid voor de brandweer is en niet voor de werknemers.

marita5
door marita5 - May 25, 2019 om 20:29
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Douwe Van der Wal ,

 Graag wil ik weten hoe de NVWA controleer

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/actuele-onderwerpen/gekleurde-tonijn-wat-mag-wel-en-wat-mag-niet

gerbera
door gerbera - May 26, 2019 om 10:31
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Dus NVWA, kom alsjeblieft onaangekondigd!

ro
door ron503 - May 26, 2019 om 11:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Kassa heeft onderzocht dat tonijn middels kleurstoffen verser kan lijken dan de tonijn werkelijk is. Als voorbeeld werd de tonijn 4 dagen lang buiten de koelkast bewaard en na het toedienen van kleurstoffen al dan niet geimpregneerd leek de tonijn weer vers te zijn. Een lokale visboer kan daar wel iets mee maar visverwerkende bedrijven die aan supermarkten leveren hebben een kwaliteit controle systeem en worden door de NVWA gecontroleerd.

jo
door jorisw - May 26, 2019 om 11:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

NVWA hoeft geen kijkcijfers te scoren, dus hun resultaten zijn wellicht realistischer.

gerbera
door gerbera - May 26, 2019 om 22:03
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Tonijn, en andere vissoorten incl. visstick's, 4 dagen buiten de koelkast bewaren is, ongeacht of het wel of niet gekleurd is, bepaald niet verstandig en gezond te noemen. Dat zullen ze bij de NVWA denk ik niet doen.