Shadowfax
door Shadowfax Oct 16, 2022 om 10:50
Voeding & gezondheid

Klachtenvrij na Corona? Wanneer naar buiten?

Ik heb ruim een week in quarantaine gezeten na een positieve test en zou volgens de regels weer naar buiten mogen vandaag en aan het werk morgen. Maar ik hoest nog steeds slijm op en snotter nog een beetje. Kortom nog niet 'klachtenvrij'. Maar wat is klachtenvrij eigenlijk? Sommige sites zeggen dat een hoest lang kan aanhouden en als het flink verbeterd is je weer naar buiten mag en op een andere site zegt men weer dat je met hoofdpijn ook nog thuis moet blijven.

Ik vind het verwarrend want er zijn zo te lezen ook mensen met long covid die maanden klachten hebben, die kunnen toch ook niet maanden binnen blijven?

2098 6 Rapporteer

sira
door sira - Oct 16, 2022 om 10:53
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Vraag het uw huisarts, RIVM of GGD.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2022 om 11:04
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: ik draai het even om: doe eerst een test of laat een test doen om zeker te zijn.  U weet maar nooit en als die test toch onverhoopt toch positief is, dan helaas toch nog even weer  in quarantaine.

Ook al heeft u zich aan de regels gehouden, u bent niet klachtenvrij.

De toch aanhoudende klachten kunnen betkeken dat u toch nog niet virusvrij bent maar het kan ook een 'gewone'verkoudheid zijn maar meld dat wel even bij uw huisarts.

Ook voor alle zekerheid: doe een test of laat u testen. Omn reden: je weet maar nooit en als die onverhpopt toch positief is, dan helaas toch nog even in quarantaine.

ne
door neodutchio Oct 16, 2022 om 14:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Na een positieve test blijf je 6 tot 8 weken positief testen. Het heeft dus geen nut om opnieuw een test te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 17, 2022 om 09:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is op basis van eigen ervaring absoluut onjuist! Ps. De reactie op zich?? Afgezien daarvan: bij een positieve test dus ook de quarantaine regels blijven volgen! En ook nog: wat indien de positieve test plaatsvond binnen bijv. 6 weken na de besmetting of in ieder geval niet direct na de eerste klachtverschijnselen?

ja
door janam - Oct 16, 2022 om 11:08
6 Antwoorden / 9 Vragen

Als het regent, zou ik binnen blijven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 16, 2022 om 12:59
1748 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Shadowfox,

U vindt het antwoord op uw vraag in de volgende link:

https://www.thuisarts.nl/ik-heb-corona/ik-heb-corona

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 16, 2022 om 14:05
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de zekerheid even opgezocht:

Hoe lang blijf ik thuis na een positieve coronatest?

  • Je moet tot minimaal 5 dagen na de 1e ziektedag thuisblijven. Had je geen klachten? Dan telt de datum van testen als 1e ziektedag.
  • Je moet na 5 dagen tenminste 24 uur klachtenvrij zijn om weer naar buiten te mogen. Anders zou je nog anderen kunnen besmetten.
  • De isolatie duurt maximaal 10 dagenGeteld vanaf de dag dat je je klachten kreeg.

Twijfel je of je weer naar buiten mag? Bel dan 088 - 443 33 55

https://www.ggdnog.nl/corona/alles-over-corona/herstel-en-weer-naar-buiten

gerbera
door gerbera - Oct 17, 2022 om 10:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dus zelftest kan belangrijk zijn als u nog niet geheel klachtenvrij bent,

Ook na zeven dagen isolatie kan je het coronavirus nog doorgeven. Dat blijkt uit zelftesten die zelfs op dagen tien en elf positief zijn. “Doe voor je uit isolatie gaat een zelftest, dan weet je het”, zegt Elke Wollants labomanager van het Rega Instituut.