De
door Decke048 Jul 5, 2017 om 12:20
Voeding & gezondheid
Kleurstof op aardbeien Lidl

Vorige week kocht ik een bakje aardbeien bij Lidl te Huizen. Ze waren vuurrood waardoor ik verwachtte dat ze goed rijp waren. Ik nam ze mee naar huis en verwijderde de kroontjes. Het viel mij daarbij al op dat ze behoorlijk hard waren en dat is vreemd voor rijpe aardbeien. Toen ik ervan proefde bleek al snel dat ze hard waren en weinig of geen smaak hadden. toen ik de resterende aardbeien onderzocht zag ik dat er rode kleurstof op de kroontjes zat. Kennelijk waren deze aardbeien dus bespoten met een of andere kleurstof om ze rijp te laten lijken. mogelijk waren ze te vroeg geplikt met de bedoeling om ze lager te kunnen bewaren. op de verpakking stond niet vermeld dart er kleurstof op zat. Wel was het land van herkomst vermeld: Nederland .....

Volgens mij smaken Nederlandse aardbeien veel zoeter; vooral als ze rijp zijn.
Mijn vraag is: Mag dit zo maar? en is die kleurstof niet schadelijk voor de gezondheid?

20060 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2017 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u de volgende dag teruggegaan bent naar Lidl en ze daar die vraag hebt gesteld?

Ben benieuwd naar het antwoord dat u kreeg.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2017 om 12:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe simpel kan het zijn om die vraag aan de Lidl te stellen (hoef je zelfs niet voor naar de winkel te lopen):

Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 8:00 uur – 21:00 uur en op zaterdag en zondag tussen 10:00 uur en 18:00 uur:

Via het contactformulier
Per telefoon: 020 - 7095039
Per email: contact@lidl.nl

Wanneer je belt met onze klantenservice, dan zijn hieraan geen extra belkosten verbonden.

Ons streven is om binnen 1 werkdag een reactie te geven op e-mails of ingestuurde contactformulieren. Wil je direct geholpen worden, dan adviseren we je om telefonisch contact op te nemen.

djfox741
door djfox741 Jul 7, 2017 om 12:29
40 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen,

U kunt ook dit nummer bellen dan kost het zelfs helemaal niets.

Doe U Uw voordeel met deze en andere mensen natuurlijk ook :-)

po
door postduif54 - Jul 5, 2017 om 12:41
51 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u ze terug gebracht? Heeft u melding daar van gemaakt bij de verantwoordelijke instanties. Ze kunnen best uit een ander land afkomstig zijn, de naam Nederland geeft meer vertrouwen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 5, 2017 om 12:55
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Het is oneerlijk om aardbeien van kleurstof te voorzien, misschien is de kleurstof E120 (karmijn) gebruikt.
http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/127861-e-nummer-e120-karmijn.html

reflecs
door reflecs Jul 5, 2017 om 14:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Een plus voor de link. Toch maar eens op letten bij sappen e.d. ;)

sjjoppy
door sjjoppy Jul 5, 2017 om 14:52
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Die luizen staan mij ook tegen. ;)

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat sap en yogurt en zo wordt daarmee aangekleurd, maar het wordt natuurlijk niet over aardbeien uitgestrooid.

aurora1
door aurora1 - Jul 5, 2017 om 12:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt zelfs even naar het hoofdkantoor bij u om de hoek stappen en daar vragen. Het kantoor zit immers bij u om de hoek....?

corv
door corv - Jul 5, 2017 om 13:06
41 Antwoorden / 1 Vragen

Kan mij nauwelijks voorstellen dat Lidl een kleurstof laat toevoegen/er weet van heeft.
Lidl staat bekend om zijn milieu, diervriendelijkheid en kwaliteit van zowel groente, fruit, en vlees.Veel meer dan andere groot grutters.
Zo zullen ze als eerste supermarkt de kipster eieren op de markt brengen (zie: www. kipster.nl).

Dus eerste ff navragen bij lidl voordaat je hier gaat klagen !

reflecs
door reflecs - Jul 5, 2017 om 13:55
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij smaken Nederlandse aardbeien veel zoeter; vooral als ze rijp zijn.
Er is niet één aardbei, maar verschillende rassen met verschillende eigenschappen.

Hoe had u zich dat kleuren voorgesteld? De kroontjes netjes afdekken en de rest bespuiten :)?
Ik gok erop dat er wat beschadigde exemplaren tussen hebben gezeten die kleur hebben afgegeven.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2017 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kroontjes nadien netjes afsoppen. Er was er een over het hoofd gezien.:-)

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 5, 2017 om 13:56
7188 Antwoorden / 3 Vragen
costnix
door costnix - Jul 5, 2017 om 15:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een aardbei kapot gegaan en het sap is op dat kroontje terecht gekomen en het rood gekleurd.

jo
door jorisw Jul 5, 2017 om 20:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee joh, het is toch veel leuker om leveranciers te beschuldigen....

costnix
door costnix Jul 5, 2017 om 21:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschuwing: aardbeien bevatten heel veel di-hydro-mono-oxide!!!

boppe1943
door boppe1943 - Jul 5, 2017 om 20:22
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Mogelijk waren ze wel mooi rood, maar nog niet rijp. Lees: (Bron: Aardbeienacademie).

Wanneer zijn aardbeien rijp?

Eves delightAardbeien worden alléén rijp aan de plant. Pluk je de vruchten af als ze nog een wit randje hebben of een beetje licht van kleur zijn, dan worden ze misschien nog wel rood, maar niet meer rijp. De kunst is dus om ze aan de plant maximaal op smaak te laten komen. Mijn stelregel is om ze eerst rood te laten worden en dan voor de beste smaak nog een dag te laten hangen. Het risico zit er dan in dat ze voortijdig gevlogen zijn, maar er is ook niks lekkerder dan een aan de plant gerijpte aardbei die direct na het plukken opgegeten wordt. Ik kreeg laatst de vraag of aardbeien van de zon of van de warmte rijpen. Warmte heeft zeker invloed op de snelheid, maar als het te warm wordt kan het rijpen ook te snel gaan en worden de vruchten noodrijp. Dan zijn ze wel rood, maar ze smaken dan van geen kant en kunnen zelfs een beetje taai zijn. Ze groeien dan ook niet goed uit. Blad op de planten is daarom ook belangrijk. Aardbeien die in de felle zon hangen aan planten met weinig bladeren worden meestal niet echt lekker. Het blad zorgt voor een beetje beschutting. Blad zorgt er bovendien voor dat er een goed stofwisseling in de plant is. Zonder blad pluk je geen aardbeien. Meen je blad te moeten plukken, beperk je dan tot het gele of bruine blad. Laat het groene blad als het enigszins kan altijd aan de plant zitten. Het is de ‘fabriek’ van je aardbeien. Rijp worden is vooral een kwestie van even geduld hebben.

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2017 om 22:21
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat er kleurstof gebruikt zou zijn is grote onzin. De echte smaak is alleen te proeven als ze direct van de plant komen, daarna vervlakt de smaak. U dient de aardbei eerst te wassen en pas daarna het kroontje verwijderen. Doet u dit andersom dan neemt de aardbei het water op en verdwijnt de smaak. Verder is de smaak en stevigheid afhankelijk van het soort aardbei en de teeltwijze. Wat u als kleurstof op de kroontjes ziet is een normaal proces bij het rijpen van de aardbei. De kroonblaadjes worden dan roodbruin ook al een teken dat ze rijp zijn. Aarbeien worden nooit te vroeg geplukt, ze rijpen, zoals bv een tomaat, niet na.

id
door idaaltena - Jul 7, 2017 om 15:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Virginia-aardbeien (Fragaria virginiana) zijn, als ze goed gerijpt zijn, zoet, sappig en lekker van smaak. De vruchtjes zijn zo stevig als niet te harde appels. De kleur is vaak scharlakenrood. In Nederland worden ze, net als tuinaardbeien (Fragaria moschata) en enkele andere aardbeisoorten, gewoon als aardbeien verkocht.

tijger1
door tijger1 Jul 7, 2017 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zouden ze niet gewoon als aardbeien verkocht worden?

gerbera
door gerbera Jul 9, 2017 om 11:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u de boel door elkaar gooit, dus niet geheel begrijpt.
De Fragaria virginiana is een wilde aardbei die niet onder de naam moschata verkocht wordt.
Zo ze hier al verkocht worden is het onder eigen naam. Vaak met vermelding "wilde" aardbei.
De Moschata is een bosaardbei die net als overige soorten geteeld worden. Dit zijn dus "normale" aardbeien.
In beide gevallen zijn het dus aardbeien die dan ook als zodanig verkocht worden.

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2017 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar goed dat er niet bij staat dat het perziken, zou je toch aardig in de war raken.:-))

jv
door jvanderjagt - Jul 7, 2017 om 15:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

Goede reclame voor Histor wellicht.

Dit kan en mag mijns inziens natuurlijk nooit gebeuren.

ge
door geert530 - Jul 7, 2017 om 16:15
8 Antwoorden / 0 Vragen

Pssttt....zal ik u eens wat vertellen?.Sinds kort koop ik geen fruit meer bij de Lidl.Na 3 dagen kun je sinaasappelen weggooien en de meesten zijn droog van binnen.Ik koop nu het fruit bij de Groenteboer in hetzelfde winkelcentrum en ik zal u zeggen dat het veel smakelijker is.Ja en ook wel duurder maar dat heb ik er voor over.

lo
door lodewijkk - Jul 7, 2017 om 22:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dezelfde ervaring met de aardbeien van LIDL. Mooie rood, maar hard en weinig smaak .

tijger1
door tijger1 Jul 7, 2017 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook "geverfd"?

tolsma1945
door tolsma1945 - Jul 8, 2017 om 17:11
229 Antwoorden / 6 Vragen

Er zal wel niet geknoeid zijn door Lidl,maar eigenlijk is niemand meer te vertrouwen.De lijfspreuk van Lidl,...niet goed gelde terug.

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 09:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

It takes one to know one....

tolsma1945
door tolsma1945 Jul 24, 2017 om 14:13
229 Antwoorden / 6 Vragen

En niet te vergeten,het soort aardbei,de ene soort smaakt nog rotter dan de andere,zou echt wel eens willen welk soort aardbei ik koop.Een appel,en een aardappel koop ik ook op ras,maar ook dat verschilt waar het verbouwd wordt.
Bv.de appel Braeburn moet uit New Zealand komen,om echt lekker te zijn.

gerbera
door gerbera Jul 24, 2017 om 15:18
7364 Antwoorden / 14 Vragen

zou echt wel eens willen welk soort aardbei ik koop
Ga er maar van uit dat u bij de supers aardbeien koopt die makkelijk en snel te telen zijn. Meestal op een zgn waterbed in de kas waar kraak nog smaak aan zit. Volgende keer op bv de markt kopen, daar hebben ze vaak wel echte aardbeien.

tolsma1945
door tolsma1945 Jul 25, 2017 om 04:38
229 Antwoorden / 6 Vragen

Ook op de markt,weet je niet wat je koopt,ook daar veel rotte,oude aardbeien,dus markt niet een verbetering