vi
door villagevoile Oct 12, 2009 om 17:57
Voeding & gezondheid

Klikgebit op implantaten?

Hallo, ik heb van mijn tandtechnieker het advies gekregen om boven een klikgebit te nemen. Heeft iemand hier goede of slechte ervaringen mee? Valt het resultaat tegen, lang napijn? Alvast bedankt.

43745 10 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 13, 2009 om 02:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag voile,

Ik heb gelukkig mij tweede gebit nog grotendeels, doch mocht ik dat moeten missen, dan ging ik voor implantaten. Dan kun je normaal lachen en een appel eten zonder je gebit vast te moeten houden. Een paar dagen pijn moet je dan maar voor lief nemen. Daar zijn pijnstillers als Diclofenac of Voltaren voor.

Er zit wel een flink prijsverschil in t.o.v. een los gebit. Dat geld plus de reiskosten is nog steeds aftrekbaar.

Hardware ERror MAN.

holpen
door holpen - Oct 13, 2009 om 04:37
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel duidelijk dat je geen ervaringsdeskundige bent, Herman.... ;-)

Ik wel, helaas. Heb een aantal jaren geleden een kunstgebit moeten nemen en ik kan je melden dat - als dat ding goed zit - je met een gerust hart kunt lachen zonder je gebit vast te moeten houden. Een appel eten is ook mogelijk, mits je een beetje voorzichtig aan doet en op de juiste manier afbijt. Je moet wel regelmatig even terug naar de tandarts om het ding in het juiste model te houden.

Belangrijker vind ik echter de reden waarom de tandtechnieker een klikgebit aanraadt.

vi
door villagevoile - Oct 18, 2009 om 17:18
53 Antwoorden / 39 Vragen

Ik  heb al jaren boven een kunstgebit. Bij implantaten heb je geen verhemelte plaat nodig. De kosten zijn het niet, want als het goed is, wordt dit vergoed vanuit de basisverzekering.

askjeeves
door askjeeves - Oct 18, 2009 om 18:08
134 Antwoorden / 3 Vragen

en ja hoor......hij heeft het ook al weer meegemaakt of verstand van.......

askjeeves
door askjeeves - Oct 18, 2009 om 18:16
134 Antwoorden / 3 Vragen

Een klikprothese zit veel "vaster" dan een standaard prothese. Veelal is een klikprothese niet noodzakelijk, daar een normale prothese pirma functioneert. Echter in bijzondere gevallen kan er gekeken worden naar een klikprothese aan de bovenkant. Echter is dit niet altijd mogelijk, want de botstructuur moet goed zijn.

Het plaatsen van implantaten in de onderkakk is tegenwoordig eerder regel dn uitzondering. Voor beide ingrepen dient een aanvraag bij de verzekering ingediend te worden en pas na goedkeuring word pas tot de behandeling overgegaan.

Je tandtechnieker adviseert het.........met welke reden?

Daarbij zijn implantaten niet zalig makend. Het blijft een kunstgreep en implantaten dienen goed verzorgd te worden. Ook een jaarlijkse controle bij de tandarts is noodzakelijk en elke twee jaar een foto of scan in het ziekenhuis door de implantaloog.
Diabets, Osteperose, bepaald medicijngebruik kunnen redenen zijn waarom implantaten niet kunnen.

Verder is het niet zoals onze "deskundige" errorman roept dat het maar een beetje pijn doet........Dat verschilt van persoon tot persoon. Het plaatsen van 4-6 implantaten is niet een kleine ingreep. Nadat de implantaten geplaatst zijn, kan het nog 6-26 weken duren eer ze goed vasrzitten en de kaak belast kan worden.

askjeeves
door askjeeves - Oct 18, 2009 om 18:19
134 Antwoorden / 3 Vragen

ohw.......en mocht het niet vergoed worden.........

kosten zijn ongeveer € 10.000 - € 12.000.

En ja in het buitenland kan het goedkoper........alleen moet je 2x een reis plannen en bij klachten moet je ook terug.........

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2009 om 23:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

En ja hoor, hij is er weer, onze jeeves.

En lezen kan hij nog steeds niet. Hij barst van de eigen interpretaties die kant noch wal raken.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2009 om 23:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ village:

Vanuit de basisverzekering wordt alleen een kunstgebit vergoed. Geen implantaten.

H.

re
door revrok01 - Oct 19, 2009 om 00:03
24 Antwoorden / 5 Vragen

hallo als assistente  in het verleden van een tandarts en nu van een kaakchirurg.

kan ik u de nodige info geven als eerste is het wel van belang om te weten ,waar voor precies de tandtechnieker u implantaten adviseerd. wat ik namelijk erg veel zie is dat implantaten waarop een klipprothese geplaats word vooral geadviseerd worden voor in de onderkaak.

dit omdat het vaak erg moeilijk is om een onderprothese zo goed te maken dat deze goed vast zit en tevens het probleem is dat veel mensen niet genoeg kaakbod hebben waarop de prothese goed vast  blijft zitten.

de boven prothese zit namelijk over het algemeen veel meer vast als onder dit omdat het gehele verhemelte bedekt is met een kunst stof plaat.

waardoor een soort vacuum ontstaat waardoor de boven prothese meestal goed vast zit.maar ook met een boven prothese op implantaten heb je meestal ook nog de verhemelte plaat aan de prothes zitten vrijwel noot is het een prothese boven op implantaten zonder verhemelte plaat.

als de prothese niet goed blijft zitten dan adviseerd men evt implantaten meestal 2 waarop de prothese geplaatst kan worden.

mocht er niet genoeg kaakbod zijn voor het plaatsen van implantaten dan kan het evt op een andere plaats uit het lichaam gehaald worden [bv uit de heup]

voor deze gehele behandeling betaald men alleen een eigen bijdrage van 200 euro en daar zit de nieuwe prothese bij in de behandeling zit namelijk gewoon is het basispaket.dit gaat alleen op voor een kaak of mond die edentaat is of wel een tandeloze mond.

alleen weet ik niet of die 200 euro na alleen voor boven of onder is maar volgens mij is het voor  beide kaken dus zowel boven als onder.

sk
door skyjack - Oct 19, 2009 om 02:47
121 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo!

Ik heb dan wel geen klikgebit met implantaten, maar wel implantaten zelf. Je vroeg volgens mij ook hoe het zat met de napijn. Overigens is de reden dat ik 5 implantaten heb gelegen in het feit dat ik lijd aan hypodontie. Ik mis een aantal tanden en kiezen van mijn volwassenen gebit. aangeboren afwijking namelijk.

Maar OK omplantaten zelf. Zolang er geen grote kunstgrepen nodig zijn bij het plaatsen heb je er weinig last van. Zelf zijn er 4 van de 5 zonder problemen geplaatst. De dagen erna voel je je tandvlees een beetje maar als je goed koelt na de ingreep en paracetamol slikt heb je er nagenoeg geen echt pijn aan. Meer zeuren.

Er was er 1tje waar tijdens het plaatsen bleek dat het bot te smal was. Hier hebben de dus het bot iets moeten verbreden. Helaas heb ik hier dus wel een aantal dagen goed last van gehad. Maar ongeveer 3 a 4 dagen verder is dit ook weer niet heel ernstig. Omdat je echter geen bloedverdunnende pijnstiller mag zoals ibuprofen of zo, heb ik alleen maar paracetamol geslikt.

De ingreep an sich lijkt veel enger dan die is trouwens. Ik stond stijf van de zenuwen maar achteraf viel het ook wel weer mee. Al die horror verhalen op eht internet zijn echt de uitzonderlijke gevallen. Het kan altijd fout gaan zoals bij elke ingreep. Zoek in ieder geval goed naar een implantoloog of kaakchirurg die bij de nederlandse vereniging voor implantologie is aangesloten. Bij mij is de grote ingreep eind augustus geweest.

Dus samengevat, de ingreep is niet iets dat je voor je lol doet, maar ik vind het achteraf onwijs fijn dat ik het heb laten doen. Mijn kronen staan er nog niet op, maar nu voelt het al aan als iets van mezelf die implanten.

Ik hoop dat je iets hieraan hebt, als je vragen hebt hoor ik het nog wel.