brynnar
door brynnar Jul 21, 2005 om 12:40
Voeding & gezondheid

Klinisch bewezen

Ik zag net een forum voorbijkomen over misleidende reaclames en haalde
de volgende vraag al aan, maar omdat het een vraag is, stelm ik hem ook
even in deze rubriek.

Ik zie heel vaak rare smeerseltjes en poedertjes aangeprezen op tv,
waarbij vermeld wordt 'klinisch bewezen'. Dit moet blijkbaar indruk
wekken, maar bij mij wekt het alleen wantrouwen. Weet iemand wat dit vage begrip in
reclametermen inhoudt?

Brynnar

27409 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Brynnar,

Is klinisch niet medisch?

Dus zoals ik op m'n motor zit ben ik klinisch dood, ...... hé? Als de doktoren me zien komen doen ze niets meer......is niets meer van te maken.

Maar ik ben er echt wel, weten zij veel..........zijn niet van hun stuk te krijgen.

Is dat een beetje wat je op het oog hebt?

Groet WillemG

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is écht 'komkommertijd' hè...! ;-)

Enterprise.

<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je voor je reactie, Willem, maar dat klinisch medisch is snap ik
en gerelateerd is aan ziekenhuizen. Ik kan me echter niet voorstellen
dat producten in (onafhankelijke) ziekenhuizen getest worden en vermoed
dat de producenten particuliere klinieken hiervoor hebben ingeschakeld
en hiervoor goed geld hebben betaald om gunstige testresultaten te
verkrijgen, die ze dan 'klinisch bewezen' noemen.

Zijn mijn vermoedens juist?

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Enterprise,

Ik zag het forum, het kwam zo ineens in me op en wilde het graag weten. Kan toch?

Tevens een goede mogelijkheid om eens eerlijk punten toe te kennen :-)

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet in ziekenhuizen natuurlijk, maar is er niet iets op tv geweest i.v.m. een nieuw product in de medische wereld, waar die wereld is weet ik ook niet hoor, wat niet niet was goedgekeurd en dan ook nog niet verkocht mocht worden?

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Willem,

Ik doel ook niet op medische producten an sich, maar eerder smeerseltjes voor bv gladde huid, cellulitis en andere verzorgingscremetjes.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

... en de kans dat de werking van een product 'klinisch bewezen' wordt geacht is rechtevenredig aan de hoeveelheid euri die de producent voor het onderzoek over heeft.....?

Duidelijk, voor je heldere verhaal de oranje balk voor jou. Je zal de punten nog hard nodig hebben, als WVS in hetzelfde tempo blijft stijgen als gisteren :-)

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Ja beste brynnar, natuurlijk kan dat, en dus bij deze:

Volgens het Van Dale woordenboek betekent klinisch:

...op ziekteverschijnselen betrekking hebbend die bij onderzoek van een patiënt direct blijken...

Maar de reclamemakers gebruiken deze term natuurlijk in een hele andere context, en dan vooral bedoeld om de indruk te wekken dat het product medisch verantwoord is.
Dit 'klinisch' bewijs hoeft natuurlijk niet uit een ziekenhuis of een particuliere kliniek te komen, deze 'testen' worden normaliter in een laboratorium gedaan en daarvan zijn er vele, waarvan de meeste gewoon particulier eigendom zijn van één of andere instelling en dus niets te maken hebben met de reguliere gezondheidszorg.
Zo'n fabrikant van die smeerseltjes en poedertjes die jij bedoelt wil zijn product graag op de markt brengen maar heeft daarvoor wel goedkeuring nodig van de 'officïele' instanties die dit controleren.
Je kan tenslotte niet 'zomaar' een lichaamsverzorgend product op de markt brengen.
Het criterium hierbij blijkt echter vaak te zijn: baat het niet, dan schaadt het niet' en de goedkeuring wordt gegeven.
En hiervoor is vaak niet meer nodig dan een indrukwekkend uitziend rapport van zo'n laboratorium, dus 'klinisch bewezen'...

Nog zo'n kreet die ik wel eens hoor is 'klinisch getest'...
Dan zeg ik altijd: Oke, maar wat was de uitslag...?

Kortom, het is een groot 'grijs' gebied waarin deze fabrikanten opereren.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote: ... en de kans dat de werking van een product 'klinisch bewezen'
wordt geacht is rechtevenredig aan de hoeveelheid euri die de producent
voor het onderzoek over heeft.....? Unquote.

Juist, je slaat de spijker op z'n kop...!

Wat dacht je trouwens van al die indrukwekkende kreten die ze gebruiken, zoals liposomen, peptiden en dergelijke.

Peptiden zijn gewoon "natuurlijke moleculen die zijn opgebouwd uit aan
elkaar gekoppelde aminozuren en deel uit maken van de eiwitten."

Deze stoffen zijn lichaamseigen en deze op je huid smeren heeft uiteraard geen enkel effect, zowel positief als negatief...,-)

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een van de betekenissen van “klinisch” is volgens de Dikke van Dale:

koel, zakelijk, observerend, emotieloos en afstandelijk.

Ik denk dat hiermee bewezen is wat de fabrikant bedoeld met de aanprijzing

klinisch bewezen.

M.vr.gr.

Willem

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo brynnar,Ik denk niet dat de rare smeerseltjes en poedertjes van de reclamejongens op de manier zoals hier  is beschreven worden getest dus is er waarschijnlijk veel kaf onder het koren,Klinische studies zijn er in vele soorten en maten. De state-of-the-art klinische studie is de zogenaamde gerandomiseerde dubbel-blinde placebo-gecontroleerde studie. In de praktijk betekent dit dat een product onderzocht wordt door het voor een periode te testen in een groeppatiënten, terwijl een vergelijkbare groep patiënten in dezelfde tijd een placebo of nep-product krijgt. Noch de patiënt, noch de onderzoeker weet welk product een patiënt ontvangt, zodoende wordt uitgesloten dat een subjectieve beoordeling van de parameters tot een verkeerde conclusie leidt. Gerandomiseerd wil zeggen dat er uit de totale patiënten groep per willekeur gekozen wordt tot welke groep een individuele patiënt behoort (actief of placebo).

Naast deze studies zijn er allerlei vormen die minder hoog staan aangeschreven dan de stateof- the-art studie. Soms echter zijn er overwegingen om een dergelijke studie toch uit te voeren.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Enterprise, en liposomen zijn niets anders dan kunstmatig gemaakte vetbolletjes.

@ Willem, zo kan je het ook zien. :-)

ve
door verwijderd - Jul 21, 2005 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brynnar, ik denk dat "zij" er mee willen zeggen dat "zij" er allerlei proeven mee hebben gedaan op vrijwilligers, die hier geld voor ontvangen (zie de advertenties in de landelijke dagbladen).

Dus een onderzoek is gewoon in hun eigen "keuken" gedaan. Maar je hebt gelijk, dat de bedoeling van dit woord is dat wij er met ons allen er flink van onder de indruk moeten komen..... mooi niet. Net zoals jij, ik word er alleen maar achterdochtig van, van deze inhoudsloze l*lkoek. Maar er blijven altijd mensen die met open mond naar deze reclame luisteren (lezen) en er wel van onder de indruk zijn en die rommel kopen. Wedden dat er altijd wel bij zal staan: gebruik op eigen risico (of woorden van gelijke strekking) of je krijgt een waslijst van bijwerkingen...

Gr. Hutch