hehahi
door hehahi Jan 24, 2019 om 11:44
Voeding & gezondheid

Koffievraag

Is filterkoffie gezonder, of minder ongezond, dan poederkoffie? Mij staat bij dat koffie in poedervorm minder goed is vanwege een stofje. Ik drink beide graag.

7200 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2019 om 11:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het fijne over alle soorten koffie kunt u lezen op de website van het Voedingscentrum. Maar wat u bedoelt met gezond(der) is mij niet zo duidelijk. Bloeddruk? Cholesterol? Calorieën? Met of zonder melk en/of suiker? Met of zonder coffeine?
Als u het niet vertrouwt kunt u maar beter water drinken....

ja
door jackyh - Jan 24, 2019 om 11:53
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het is lekker en daar gaat het om. Volgens de voedingstabellen van tegenwoordig is het een wonder dat ik nog leef.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2019 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wees matig met beide.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2019 om 11:58
16772 Antwoorden / 202 Vragen

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/52394-koffie-gezond-of-niet.html

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/125060-hoe-gezond-is-koffie.html

of wel zomaar slechts twee sites die te vinden zijn als u met een zoekmachine bijv. is koffie gezond intypt of is filterkoffie gezonder dan enz. enz.

Daarbij is wat u zelf lekker vindt ook hoogst bepalend.

Ka
door Kassagebruiker - Jan 24, 2019 om 12:12
683 Antwoorden / 5 Vragen

De enige goede koffie is versgemalen bonen in een volautomaat die je persoonlijk kan instellen. Verder is er één ding zeker, ooit zijn wij er niet meer, waardoor is onbekend, maar in die tussentijd wil ik goeie koffie.

dokun
door dokun Jan 25, 2019 om 14:16
152 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is natuurlijk waar voor u, maar dat geldt niet voor iedereen. Dat is iets heel persoonlijks! Om zo maar te roepen dat een volautomaat de enige goede koffie geeft is echt nonsense!

Er zijn heel erg veel argumenten te noemen om aan te tonen dat een volautomaat beslist niet de enige goede koffie is, in tegendeel zelfs. Volgens vele koffie-experts krijg je juist slechte koffie uit een volautomaat.

Wij bezitten ook een volautomaat een JURA. Die geeft inderdaad lekkere koffie, maar toch vind ik persoonlijk als ik de bonen apart maal, en dan met een goed espresso apparaat handmatig koffie maak, de koffie veel lekkerder dan koffie uit een volautomaat.

Maar er zijn nog vele andere manieren om een goede kop koffie te zetten, die zeker niet onderdoen dan welke andere methode dan ook....

Ka
door Kassagebruiker Jan 25, 2019 om 15:54
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Dokun, door de bonen te malen IN de machine (maling instelbaar) en verder alle opties strikt persoonlijk te gebruiken, volledig persoonlijk instelbaar,  is een jura zeker niet de enige.volautomaat.  Je kan op vele manieren goede koffie maken, zelfs "bloempotkoffie" is nog uitsekend van smaak te maken.

jo
door jorisw Jan 27, 2019 om 12:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een volautomaat is voor watjes. Het zal ook nooit alles uit de bonen halen wat er in zit omdat het een compromis blijft. Een Rancilio Silvia met bijbehorende losse maler is het minimum om alles er uit te halen.

Ka
door Kassagebruiker Jan 27, 2019 om 12:10
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Jorisw, dan ben ik maar graag een watje. Ik neem nog een bakkie. Fijn weekend.

luppo
door luppo - Jan 25, 2019 om 13:14
69 Antwoorden / 0 Vragen

Maakt mij niet uit,filterkoffie is veel lekkerder dan poederkoffie

zo
door zomaar_iemand - Jan 25, 2019 om 13:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je leeft maar één keer. Geniet ervan

ma
door marleenvanh - Jan 25, 2019 om 13:44
451 Antwoorden / 1 Vragen

Wie zegt dat het niet gezond zou zijn? Wanneer je -niet meer dan- 2 à 3 kopjes per dag drinkt dan is er niets mis. Zelfs -zogenaamde- gezonde dingen worden knap ongezond wanneer je er exhorbitant veel van eet/drinkt. Er zijn mensen overleden die meerdere jaren achtereen 10 liter water per dag dronken. Gezond begint bij gezond verstand! (en empathie voor dieren.....)

me
door mein33 - Jan 25, 2019 om 13:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hehahi,

Ademen op zich is nu al, vanwege allerlei stofjes in de lucht, één van de meest ongezonde dingen die je kunt doen, daarom zou ik me vooral maar niet al te druk maken of er nu wel of geen ongezond stofje in de poederkoffie  zou kunnen zitten.

En als er in poederkoffie al zo'n stofje zit, dan zal je er liters van per dag moeten drinken en dat gedurende vele jaren achtereen, alvorens je er misschien wel eens last van zou kunnen gaan ondervinden, alleen zal je dan nooit beseffen dat de klacht wel eens van het stofje in de poederkoffie kan komen.

Zelf zal ik het nooit drinken, net zo min als Senseo, alleen al om dat ik het beide niet te z.........n vindt, maar smaken verschillen en dat is maar goed ook. ;-))

gerbera
door gerbera Jan 27, 2019 om 11:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

net zo min als Senseo

Probeer eens het eigen merk (perla) van de "blauwe" super, smaakt een stuk beter dan Senseo;-))

me
door mein33 Jan 27, 2019 om 11:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,

Bedankt voor de tip, maar wij gaan niets anders proberen !   ;-)
Gebruiken altijd snelfilter koffie van Kanis & Gunnik en zetten onze koffie m.b.v. een "Melitta" aromaboy.
Altijd voor één of twee personen een 'vers' kopje.
Indien nodig, bij grotere hoeveelheden een Philips 10 kops filter apparaat.

me
door mein33 - Jan 25, 2019 om 13:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

edit.  @ mein33

mo
door mof - Jan 25, 2019 om 14:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geniet ervan, altijd jezelf blijven bezighouden met ongezond en gezond is uiteindelijk ook ongezond!
ik denk dat koffie in principe gezonder is dan alcohol, maar niet erg gezond: koffiebonen worden gebrand, dat levert altijd risico op kankerverwekkende substanties op

audb
door audb - Jan 25, 2019 om 15:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn mensen die koffie drinken waar je direkt een week lang niet van kan slapen en de ander zo slap dat je zou denken dat het koffie is die voor de 3de keer wordt gebruikt.

Wat ik daar mee wil zeggen is dat het ook afhankelijk is hoe sterk de koffie is.

Zo denken de meesten dat een espresso gezond is maar juist een kop filter koffie is gezonder omdat vet wat in een koffieboon zit door een filter grootsdeel wordt tegen gehouden.

Of oplos-koffie net zo gezond is weet ik eerlijk gezegt niet volgens mj gaat het dan door een stalen filter en zal daar door wel vet door heen gaan.

Maar zolang u hart in orde is en u geen ultra sterke ,zou bijna zeggen buisman koffie drinkt is er niet veel aan de hand.

roken is veel gevaarlijker en ook bron water zit veel bacterien in en toch zeggen ze dat het gezond is :)

pe
door pebk Jan 25, 2019 om 16:07
579 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook mensen die van een normaal kopje koffie in de avond niet meer kunnen slapen en mensen die direct na het drinken van een kopje koffie kunnen slapen. Ook de invloed van de sterkte is per persoon wisselend.

gerbera
door gerbera - Jan 25, 2019 om 22:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ooit hing er boven mijn bureau een bordje met de tekst "vóór de koffie niet zeuren, ik drink koffie van 8.30u tot 16.30u."
Dat waren alle merken en soorten en voel mij nog steeds prima. Dus wat is gezond of ongezond, ik zou het niet weten.

Re
door RemcoTj - Jan 26, 2019 om 19:10
1 Antwoorden / Vragen

Versgemalen koffiebonen bevatten diverse natuurlijke oliën en vluchtige aroma’s. Een van de schadelijke is caffestol (gerelateerd aan cholesterol).

Bij filterkoffie wordt de caffestol door het papieren filter uit de koffie gefilterd, in tegenstelling tot espresso en zetwijzen waarbij de koffie direct in contact staat met water.

Veel oploskoffievarianten zijn een gedroogd extract van ongefilterde koffie. Maar dat kan per bereidingswijze verschillen. Voor mensen die gevoelig zijn voor cholesteroleffecten wordt door diverse partijen geadviseerd om
liever gefilterde koffie te nuttigen wanneer u dagelijks meerdere koppen drinkt.