sy
door sylli Apr 24, 2011 om 21:45
Voeding & gezondheid

Koken met wijn

Beste forummers,

Ik heb geen verstand van wijn (drink zelf nooit alcohol), maar af en toe kom ik recepten tegen waar wijn in moet.
Zoals een witte wijnsaus; wat voor soort witte wijn is daar het meest geschikt voor? Droge of zoete? Is er ook verschil in mate van droog en/of zoet?
En als er in bijvoorbeeld een stoofpotje rode wijn in moet, wat voor rode wijn kan ik daarvoor het best gebruiken? Ik heb ooit zoiets gemaakt met een net geopende fles rode wijn en toen smaakte het heel zuur. Moet je wijn voorkoken ofzo voor je dat bij de rest van het gerecht doet?

33030 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 25, 2011 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Misschien heb je iets aan deze info :

Tips en regels bij het koken met wijn -> Klik Hier

Succes,

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kook het liefst met de "Kaapse pracht" de rode wijn van de Aldi, daar heb ik het beste resultaat mee. Altijd goed.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er altijd van uit dat de kwaliteit van een gerecht wordt bepaald door de inhoud. Als je met mooie producten werkt, werk dan ook met mooie wijn. Zo rond de 4 à 5 euro heb je wel een redelijk flesje wijn. Echt goede wijnen zijn duurder dus het gaat ook een beetje om je portemonnee.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met hele dure wijn koken is zonde. Maar een wijn die niet gewoon te drinken is, daar moet je ook niet mee koken. Zoals varatje al zegt: de inhoud bepaalt de kwaliteit van het gerecht. Als je eens bladert in de wijnalmanak, dan zul je zien dat genoeg leuke/goede wijnen zijn die nog geen 5 euro kosten.

De info van stacey is heel handig. Maar daar heb ik een paar kleine aanvullingen op.
1. Rode wijn moet vaak eerst even 'ademen' als je de fles net hebt geopend. Anders kan de wijn 'zuur' smaken. Dus als je met rode wijn kookt: open de fles een half uurtje voor je 'm gaat gebruiken (en laat de fles dan gewoon open staan, doe de dop of kurk er niet weer op/in). Dan is de wijn goed op smaak en krijg je een goed resultaat.

2. Witte wijn kun je gelijk na openen gebruiken. Voor sauzen en zo worden meestal droge wijnen gebruikt. Daar zijn verschillende gradaties in (zoet, halfzoet, droog, enz). In de supermarkt staat eigenlijk altijd wel aangegeven wat voor 'type' wijn het is. Welke wijn het beste past bij je gerecht, ligt aan je gerecht en je smaak. Dus dat is lastig aan te geven, maar vaak is een chardonnay een veilige keus

Hopelijk kun je wat met deze info.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit mijn "franse periode" was natuurlijk de Cocque au Vin het meest populaire recept. Daar ging meestal jonge wijn in, b.v. de Beaujolais. Die is én lekker te drinken en lekker in de kip. Met witte wijn koken wordt geen zoete doch droge wijn gebruikt. Als U, net zoals ik, zelf geen alcohol drinkt maakt niet uit met koken; de waarschuwing voor "als er kinderen meeeten" hoeft u zich geen zorgen te maken met wijnen; die alcohol verdwijnt totaal. Ik schrijf dus niet over Cognac of andere zwaar alcoholische dranken. In het geval van het maken van crepes Suzette: ja, dan "drink" ik wel alcohol want dat is heerlijk met Grand Marniér, ook al wordt die lekker eerst geflambeert. Nee, wijn voorkoken moet u niet doen, dan is het effect wat het moet hebben op het gerecht helemaal weg. Succes met het proberen. U kunt trouwens ook 250 ml flesjes kopen bij de supermarkt als het alleen voor koken bestemd is; nog beter bij de slijter want die heeft veel meer keus. Succes met uw sausen en koken met wijn.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je wilt genieten met koken en eten, kan je gerust alle tips gebruiken. Gebruik je je verstand dan is deze tip goud waard.

Maak je een gerecht, doe er in een deel de goedkoopste wijn in en een ander deel de duurdere. Doe een blinddoek voor en vraag een andere of ze van ieder een paar maal willen laten proeven. Geef steeds een cijfer. Je zult zien dat je geen enkele voorkeur hebt! Ik deed het met pils bijvoorbeeld. De kennissen en vrienden kopen tegenwoordig gewoon de goedkopere en geen dure van de reclame, Heineken. Of ik me deze uitspraak kan veroorloven? Ik werd in 2007 wereldkampioen Snert-koken bij de amateurs.
Uiteraard zal er zeker verschil in smaak zijn, maar in ieder geval is de alcohol bij 70 graden niet in het gerecht, maar wel in de keuken.

Ademen van wijn, grapje zeker?

Eet smakelijk, Kees

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik in de keuken meestal gewone huiswijnen. Of rode Bordeaux voor het betere werk en als er witte wijn in moet Chardonnay.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koken met wijn.

Als stoofpotje: stoofvlees eerst licht aanbraden en dan grof gesneden (winter)wortel, grof gesneden ui en dit in de pot aangevuld met rode wijn+ een of twee uien (en de wijn hoeft niet duur te zijn,zelfs menig Vin de table kan al goed zijn.) (ook de Coq au Vin kan zo als stoofpotje gemaakt worden = hele dag op een laag vuurtje== een petroleumstelletje is daarvoor ideaal)

Maar................. dit kan ook heel goed met donker ( Belgisch) bier!
En in de vakantie?
Dan als laatste in het stoofpotje de (geschilde)aardappelen tot die ook gaar zijn.

Als toetje: Geschaafde winterwortel en fijn (in kleine blokjes) gesneden komkommer, aangemaakt met azijn en suiker en dit een tijdje laten staan.
De azijn kan vervangen worden door citroensap.

Rest nog de opmerking dat veel duurdere wijnen vaak veel tanine hebben die daardoor de houdbaarheid van de wijn mede bepalen.
Het is die tanine die zo wrang op de tong is als die wijn te vroeg gedronken wordt.
Duurdere wijnen zijn dan ook in de meeste gevallen bewaarwijnen die echter , hoe eerder gekocht hoe goedkoper deze nog is.
5 jaar minstens in de kelder zoals de Chigondas (Rhône) of een Lirac (Gard) bijvoorbeeld.
Ditzelfde departement levert ook een heerlijke rosé methode champagnoise.

'k Zo zeggen....S;lobber ze maar.................. minstens die eerste 24 uur niet meer autorijden!!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

keesstada schreef op woensdag 27 apr 2011, 15:04: Als je wilt genieten met koken en eten, kan je gerust alle tips gebruiken. Gebruik je je verstand dan is deze tip goud waard.

Maak je een gerecht, doe er in een deel de goedkoopste wijn in en een ander deel de duurdere. Doe een blinddoek voor en vraag een andere of ze van ieder een paar maal willen laten proeven. Geef steeds een cijfer. Je zult zien dat je geen enkele voorkeur hebt! Ik deed het met pils bijvoorbeeld. De kennissen en vrienden kopen tegenwoordig gewoon de goedkopere en geen dure van de reclame, Heineken. Of ik me deze uitspraak kan veroorloven? Ik werd in 2007 wereldkampioen Snert-koken bij de amateurs.
Uiteraard zal er zeker verschil in smaak zijn, maar in ieder geval is de alcohol bij 70 graden niet in het gerecht, maar wel in de keuken.

Ademen van wijn, grapje zeker?

Eet smakelijk, Kees

Dat u wereldkampioen Snert-koken werd is uiteraard heel leuk, gefeliciteerd alsnog, maar wat heeft dat met koken met wijn van doen? En eerlijk, kenners van wijn laten de wijn wel degelijk eerst ademen. Dan gaat de kurk er eerst een uurtje af alvorens uit te schenken en de echte liefhebbers decanteren de wijn ook nog eens. Ik drink geen alcohol maar vind het hartstikke leuk hoe je al die "neuzen" (Les nez in Frankrijk) ziet ruiken aan die flessen en glazen. Dus echt waar; wijn moet ademen. Trouwens, u heeft het over bier. Ook zo leuk om een heerlijk beslag te maken voor hartige frituurhapjes. Geen melk maar bier: heerlijk! Vooral ui-ringen, yammy yammy.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

keesstada schreef op woensdag 27 apr 2011, 15:04: Als je wilt genieten met koken en eten, kan je gerust alle tips gebruiken. Gebruik je je verstand dan is deze tip goud waard.

Maak je een gerecht, doe er in een deel de goedkoopste wijn in en een ander deel de duurdere. Doe een blinddoek voor en vraag een andere of ze van ieder een paar maal willen laten proeven. Geef steeds een cijfer. Je zult zien dat je geen enkele voorkeur hebt! Ik deed het met pils bijvoorbeeld. De kennissen en vrienden kopen tegenwoordig gewoon de goedkopere en geen dure van de reclame, Heineken. Of ik me deze uitspraak kan veroorloven? Ik werd in 2007 wereldkampioen Snert-koken bij de amateurs.
Uiteraard zal er zeker verschil in smaak zijn, maar in ieder geval is de alcohol bij 70 graden niet in het gerecht, maar wel in de keuken.

Ademen van wijn, grapje zeker?

Eet smakelijk, Kees

Leuk dat u die titel heeft gewonnen,wees maar blij dat mijn Mum geen deelnemer was.

@sylli
Vraag die gast van la garage maar eens haha die proeft eerst een flesje of 2 en als er dan nog wat over is dan gaat dat in het gerecht,Dat is de enige echte expert.

T

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

brigden,
Verwachte reactie. Een kampioensnert maken heeft niets te maken met wijn, maar wel wat proeven en smaak. En vertel jij me maar eens wat ademen, neuzen en drinken van wijn te maken heeft met koken van wijn tot doodgewoon druivensap, want meer blijft er echt niet over. Kenners van wijn maken er uiteraard een leuk ritueel van. De testen door panels die ik heb gelezen, hadden zo'n uiteenlopende mening dat de beste door een rekenmodel van de universiteit de uitkomst moest bepalen.
Ik wil niet je feestje bederven en ben het helemaal eens met je dat koken en iets leuks brouwen (lees hier maken) heel leuk is. Bier is inderdaad geschikt voor beslag en deeg. Overigens er is meer om iets lekker te vinden: kleur, manier van opdienen, verhaal erbij, sfeer en vooral de mensen die er bij zijn :-)

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op woensdag 27 apr 2011, 16:37:
keesstada schreef op woensdag 27 apr 2011, 15:04: Als je wilt genieten met koken en eten, kan je gerust alle tips gebruiken. Gebruik je je verstand dan is deze tip goud waard.

Maak je een gerecht, doe er in een deel de goedkoopste wijn in en een ander deel de duurdere. Doe een blinddoek voor en vraag een andere of ze van ieder een paar maal willen laten proeven. Geef steeds een cijfer. Je zult zien dat je geen enkele voorkeur hebt! Ik deed het met pils bijvoorbeeld. De kennissen en vrienden kopen tegenwoordig gewoon de goedkopere en geen dure van de reclame, Heineken. Of ik me deze uitspraak kan veroorloven? Ik werd in 2007 wereldkampioen Snert-koken bij de amateurs.
Uiteraard zal er zeker verschil in smaak zijn, maar in ieder geval is de alcohol bij 70 graden niet in het gerecht, maar wel in de keuken.

Ademen van wijn, grapje zeker?

Eet smakelijk, Kees

Leuk dat u die titel heeft gewonnen,wees maar blij dat mijn Mum geen deelnemer was.

@sylli
Vraag die gast van la garage maar eens haha die proeft eerst een flesje of 2 en als er dan nog wat over is dan gaat dat in het gerecht,Dat is de enige echte expert.

T

silly, de beste snert maakt jouw mum of je grootmum.
Veel gerechten maakte mijn moeder en zeker oma op Terschelling het beste.
Nostalgie doet ook heel veel aan de smaak.
Trouwens, het recept van de snert van je moeder wil ik wel zien..

Als je het stuurt aan mijn naam met een punt ertussen en dan at home dan komt het wel bij mij...

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

keesstada schreef op woensdag 27 apr 2011, 16:50: brigden,
Verwachte reactie. Een kampioensnert maken heeft niets te maken met wijn, maar wel wat proeven en smaak. En vertel jij me maar eens wat ademen, neuzen en drinken van wijn te maken heeft met koken van wijn tot doodgewoon druivensap, want meer blijft er echt niet over. Kenners van wijn maken er uiteraard een leuk ritueel van. De testen door panels die ik heb gelezen, hadden zo'n uiteenlopende mening dat de beste door een rekenmodel van de universiteit de uitkomst moest bepalen.
Ik wil niet je feestje bederven en ben het helemaal eens met je dat koken en iets leuks brouwen (lees hier maken) heel leuk is. Bier is inderdaad geschikt voor beslag en deeg. Overigens er is meer om iets lekker te vinden: kleur, manier van opdienen, verhaal erbij, sfeer en vooral de mensen die er bij zijn :-)

Laten de wijnliefhebbers maar blij zijn dat wijn toch iets meer is dan druivensap met wat alcohol! In Frankrijk ga je voor zo'n opmerking in het cachot (grapje). In de meeste reacties wordt het al gezegd: gebruik voor het koken niet de hele dure wijnen. Dat proef je echt niet terug aan het gerecht. Maar ook niet het allergoedkoopste bocht. Want dat proef je dus wel. De tip van dat halve flesje vind ik een goeie. Die vuistregel van een fles van zo rond de 5 à 6 Euro is ook goed. En.... de wijn in de pan als het vlees goed is aangebraden. Langzaam aan zodat het blijft pruttelen. Anders wordt het vlees taai. Daarna meteen laag vuur en lekker laten sudderen. Enne.. schenk het restant aan evt. mee-eters. Eet smakelijk en proost voor zover van toepassing.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op woensdag 27 apr 2011, 15:58: Koken met wijn.

Als stoofpotje: stoofvlees eerst licht aanbraden en dan grof gesneden (winter)wortel, grof gesneden ui en dit in de pot aangevuld met rode wijn+ een of twee uien (en de wijn hoeft niet duur te zijn,zelfs menig Vin de table kan al goed zijn.) (ook de Coq au Vin kan zo als stoofpotje gemaakt worden = hele dag op een laag vuurtje== een petroleumstelletje is daarvoor ideaal)

Maar................. dit kan ook heel goed met donker ( Belgisch) bier!
En in de vakantie?
Dan als laatste in het stoofpotje de (geschilde)aardappelen tot die ook gaar zijn.

Als toetje: Geschaafde winterwortel en fijn (in kleine blokjes) gesneden komkommer, aangemaakt met azijn en suiker en dit een tijdje laten staan.
De azijn kan vervangen worden door citroensap.

Rest nog de opmerking dat veel duurdere wijnen vaak veel tanine hebben die daardoor de houdbaarheid van de wijn mede bepalen.
Het is die tanine die zo wrang op de tong is als die wijn te vroeg gedronken wordt.
Duurdere wijnen zijn dan ook in de meeste gevallen bewaarwijnen die echter , hoe eerder gekocht hoe goedkoper deze nog is.
5 jaar minstens in de kelder zoals de Chigondas (Rhône) of een Lirac (Gard) bijvoorbeeld.
Ditzelfde departement levert ook een heerlijke rosé methode champagnoise.

'k Zo zeggen....S;lobber ze maar.................. minstens die eerste 24 uur niet meer autorijden!!

De Vrije Vogel

We zijn al beland van wijn naar recepten, maar uiteraard wel leuk. Tannine wordt veelal in het eten weggewerkt door zout of iets bitters.

Tannine wordt door de steeltjes en vooral door de velletjes gevormd. Daarom zit er in witte wijn weinig of helemaal geen tannine. De eiken vaten kunnen er ook voor zorgen, maar lang niet iedere wijnboer gebruikt die.
De houdbaarheid is bij duurdere merken niet langer. Het opbergen voor meerdere jaren en de naam maakt de prijs hoger. Het alcoholpercentage is zeker een factor van houdbaarheid. Ik heb zelf een cranberry-wijn gemaakt van ca 18 % , eigenlijk noem je het geen wijn meer.
Fransen drinken vooral de goedkopere wijn voor iedere dag. De meeste wijnen zijn mengsels van diverse soorten.

Proost.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op woensdag 27 apr 2011, 15:58: Koken met wijn.

Als stoofpotje: stoofvlees eerst licht aanbraden en dan grof gesneden (winter)wortel, grof gesneden ui en dit in de pot aangevuld met rode wijn+ een of twee uien (en de wijn hoeft niet duur te zijn,zelfs menig Vin de table kan al goed zijn.) (ook de Coq au Vin kan zo als stoofpotje gemaakt worden = hele dag op een laag vuurtje== een petroleumstelletje is daarvoor ideaal)

Maar................. dit kan ook heel goed met donker ( Belgisch) bier!
En in de vakantie?
Dan als laatste in het stoofpotje de (geschilde)aardappelen tot die ook gaar zijn.

Als toetje: Geschaafde winterwortel en fijn (in kleine blokjes) gesneden komkommer, aangemaakt met azijn en suiker en dit een tijdje laten staan.
De azijn kan vervangen worden door citroensap.

Rest nog de opmerking dat veel duurdere wijnen vaak veel tanine hebben die daardoor de houdbaarheid van de wijn mede bepalen.
Het is die tanine die zo wrang op de tong is als die wijn te vroeg gedronken wordt.
Duurdere wijnen zijn dan ook in de meeste gevallen bewaarwijnen die echter , hoe eerder gekocht hoe goedkoper deze nog is.
5 jaar minstens in de kelder zoals de Chigondas (Rhône) of een Lirac (Gard) bijvoorbeeld.
Ditzelfde departement levert ook een heerlijke rosé methode champagnoise.

'k Zo zeggen....S;lobber ze maar.................. minstens die eerste 24 uur niet meer autorijden!!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wijn komt bij ons altijd wel op maar mocht je zelf geen wijn drinken en dit wel voor de gasten in huis hebben dan kun je het eventuele restant meegeven of invriezen als ijsblokjes.
Je hebt dan altijd een beetje wijn achter de hand voor een recept.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2011 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

silly, de beste snert maakt jouw mum of je grootmum.
Veel gerechten maakte mijn moeder en zeker oma op Terschelling het beste.
Nostalgie doet ook heel veel aan de smaak.
Trouwens, het recept van de snert van je moeder wil ik wel zien..

Als je het stuurt aan mijn naam met een punt ertussen en dan at home dan komt het wel bij mij...

@
keesstada
Was mijn posting niet die van silly.

T

ve
door verwijderd - May 3, 2011 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen, allemaal heer erg bedankt voor de tips!

Heb gisteren gehaktballetjes in romige witte wijnsaus gemaakt met (dankzij de tips) een halfdroge witte wijn en het was heeeerlijk!