Wi
door Wil50 Jun 21, 2019 om 11:54
Voeding & gezondheid

Korsakov hoe nu verder

Mijn tweelingbroer,

Bij mijn eeneiige tweelingbroer (68 jaar) is 2 maanden geleden Korsakov vastgesteld, en dat hakt er behoorlijk in. Aan de ene kant is er opluchting omdat ik eindelijk weet wat er met hem aan de hand is. Maar aan de andere kant zijn er grote zorgen, hoe nu verder. Ineens komen er allemaal zaken op je af waar je nooit mee te maken heb gehad, zeker omdat het allemaal op mij neer komt en hij geen partner of kinderen heeft. Termen als wilsonbekwaamheid, levenstestamenten, volmachten, enz. enz., dit om te voorkomen dat als hij in een verzorgingshuis komt al zijn, AOW en welverdiende pensioen, in moet leveren en in het ergste geval zijn eigen huis kwijt raakt!

Nog los van het feit dat die rot ziekte een enorme impact op zijn eigen leven heeft, raakt het mijn als tweelingbroer natuurlijk ook hard. Bij mij staat voorop dat voor hem de beste oplossing moet worden gevonden en hij nog in een goede kwaliteit van leven vele jaren mee kan. De kans is groot dat hij in een verzorgingshuis opgenomen gaat worden, ook al omdat zijn nieren niet meer werken en hij 3 keer naar het ziekenhuis moet om gedialyseerd te worden. Alleen thuis ging dat de laatste maanden regelmatig mis, ondanks de hulp van de thuiszorg, GGZ, leger des heils, en mijn persoonlijke inbreng natuurlijk. Thuis was de situatie was dus onhoudbaar, en hij ligt nu weer tijdelijk in het ziekenhuis, wachtend op een plekje in een verzorgingshuis. Zelf wil hij het liefst weer naar huis, maar in de gesprekken die ik met hem heb bereid ik hem langzaam voor dat de kans bestaat dat hij, dan wel definitief of tijdelijk, naar een verzorgingshuis moet, en dan zie en voel ik de pijn en verdriet die hij dan bij dit idee heeft. En dat is zeker als tweelingbroer hartverscheurend, en het voelt als dat het er ook een stukje van mezelf doodgaat.

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen die nog tip voor me hebben om te voorkomen dat hij alles kwijt raakt!

4004 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2019 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste raakt hij niet alles kwijt en afgezien daarvan, wat is het probleem dat hij voor zijn verzorging en verpleging moet betalen?

Hij leeft nu toch ook niet gratis?

Wat betreft een levenstestament, testament of volmacht kan uw broer het beste contact opnemen met een notaris om een en ander te bespreken en vast te laten leggen.

Wi
door Wil50 Jun 21, 2019 om 12:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hij voor zijn zorg in een verzorgingshuis moet betalen lijkt me logisch, en ook dat hij dan na draagkracht moet betalen, ook logisch. Maar als je op Google kijkt en leest dan kom je de meest vreselijke verhalen tegen, waarin mensen totaal financieel worden uitgekleed, en juist dat wil ik voorkomen.

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die verhalen zijn dus onzin.

Als u een berekening wilt maken van wat hij moet gaan betalen, dan kunt u dat op de site van het CAK doen.

Hebt u wel zijn aangifte van 2017 voor nodig.

Wi
door Wil50 Jun 21, 2019 om 12:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zo ver was ik al, heb alleen nog geen volmacht om zijn financiële zaken te regel, eerst naar notaris. Trouwens zelfs in het ziekenhuis waar hij nu ligt waarschuwen de verpleegkundigen me ook voor dit soort praktijken, en ik ga er van uit, waar rook is, is ook vuur! Maar bedankt voor je tips!!

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alle respect voor verpleegkundigen, maar daar zou ik ongezien niet mijn financiele zaken aan toevertrouwen. Wel mijn lijf.

En de regels liggen vast. Heeft helemaal niets met “praktijken” van doen.

U kunt zelf prima nagaan, niet op een euro, maar dat hoeft ook niet, wat de maandelijkse bijdrage zal worden.

Het CAK heeft een prima site om u te informeren.

Wi
door Wil50 Jun 21, 2019 om 13:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Prima, lijkt me dat jou bijdrage zowel vodoende is, en alles in NL is per wet geregeld, maar dat is geen garantie dat alles ook goed gaat, voorbeelden te over waar het mis gaat. Nogmaals dank!!!

ju
door juliomariner - Jun 21, 2019 om 12:02
1325 Antwoorden / 2 Vragen

IK mag mij gelukkig prijzen hier geen ervaring mee te hebben maar kan u wel een advies geven.
Ga alles nu direct regelen want straks is het echt te laat. Ik snap dat jullie nu de kop er niet naar hebben staan maar met elke week vertraging kan het te laat zijn.
Kijk eens op korsakovkenniscentrum  hier kunt u heel veel informatie vinden en wordt eventueel lid van deze vereniging.
Voor de rest kan ik u, uw broer en de rest van de familie alleen nog sterkte wensen

tenormin
door tenormin Jun 21, 2019 om 12:26
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@julio +10.

panter22
door panter22 - Jun 21, 2019 om 13:51
6599 Antwoorden / Vragen

Erg dat je broer deze ziekte heeft en al op nog betrekkelijk jonge leeftijd.
Goed dat jij er bent om hem te helpen. Het is een heel gedoe om alles te regelen en je zult ongetwijfeld wel eens iets over het hoofd zien. Dat komt allemaal wel.
Lees goed de adviezen van Tijger1, die heeft op financieel gebied kennis van zaken.
Waar je voor op moet passen is dat speciale buro's de zaken voor je broer gaan regelen. Dat gaat geld kosten,
Kijk ook eens:

https://dementie.nl/financien/financiele-zaken-regelen-voor-iemand-met-dementie
En laat ook de zaken niet over aan de notaris, want die rekent ook behoorlijk hoge kosten.
En ver famillid is jaren geleden in een verzorgingshuis terecht gekomen en de notaris regelde alles. Toen diegene kwam te overlijden was er niets meer over. Alles was opgegaan aan kosten voor de notaris.
Dus zelf kun je alles best regelen. Een goede administratie bijhouden, zodat je alles kunt verantwoorden.
Mogelijk mag je daar een vergoeding voor rekenen. Kun je ook eens naar vragen.
Als je alles voor het verzorgingshuis op orde hebt, zou je eens een belastingconsulent kunnen raadplegen over mogelijke aftrekposten, schenkingen etc.
Wat mij altijd zo verbaast is dat geld. Nu kan er  niet meer gespaard  worden en is het tijd om het gespaarde geld op te maken.
Daar is het toch voor bedoeld? Je broer heeft geen vrouw, dus alles kan gebruikt worden voor zijn zorg en welzijn.

1paul
door 1paul - Jun 21, 2019 om 16:09
3144 Antwoorden / 0 Vragen

ten eerste, geld is maar geld, leg dat direct naast u neer en zet u vooral in om uw broers leven zo prettig mogelijk te maken en te houden, de rest is jammer maar op zich onbelangrijk...

costnix
door costnix - Jun 21, 2019 om 16:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ook nog kan meespelen, dat u denkt: “Krijg ik het ook?!”
Dit zijn gedachten, waar u weinig mee opschiet.

Wi
door Wil50 Jun 21, 2019 om 17:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Eerlijk is eerlijk, dat was even een gedachte die bij me opkwam, maar gelukkig is korsakov is niet genetisch bepaald, maar heeft alles met een bepaalde levensstijl te maken, veel drank, slecht en ongezond eten. en daardoor een vitamine B1 te kort.

Wi
door Wil50 - Jun 21, 2019 om 17:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste alle, nog even ter aanvulling, natuurlijk speelt geld een ondergeschikte rol, het gaat in eerste instantie altijd om het welzijn van mijn broer, dat staat voorop. Maar omdat nog niet duidelijk is of hij ooit naar huis kan moet ik de nodige maatregelen nemen, en dan het zeker voor het onzeker nemen. Het kan en mag toch niet zo zijn dat als hij weer zelfstandig kan wonen er niets meer voor hem over is, vandaar.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 21, 2019 om 17:48
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hebben de meesten van ons begrepen hoor @wil50.

tijger1
door tijger1 Jun 21, 2019 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sjoppie

En wie zou dat dan niet begrepen hebben?

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2019 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt zijn huis gewoon aanhouden.

Wi
door Wil50 Jun 24, 2019 om 20:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1,

Klopt ik heb het e.e.a. uitgezocht, maar het punt is dat mijn broers wilsonbekwaam is, en ik dus geen volmacht meer kan krijgen, en er waarschijnlijk een bewindvoerder/curator word aangesteld, en de familie dus de zeggenschap over zijn vermogen kwijt zijn. Triest maar het is niet anders, en nogmaals de zorg van mijn broer staat voorop. Alleen ik weet als eeneiige tweeling zeker dat hij het graag had gezien. Iedereen nogmaals dank voor het mee denken!!!

tijger1
door tijger1 Jun 24, 2019 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt ook zelf curator worden, dat hoeft helemaal geen vreemde te zijn.