Ke
door Kenblan May 7, 2018 om 05:37
Voeding & gezondheid
Kosten van medicijnen

Ik heb de volgende vraag

Mijn vrouw en ik heb hebben exact de zelfde medicijnen voor geschreven gekregen van de huisarts, alleen het aantal tabletten is verschillend.

Maar wat schets ons de verbazing de prijs is nagenoeg het zelfde. Bij navraag bij de apotheek kreeg ik als antwoord uw recept is qwa tabletten onvoordelig.Bijgevoegd 2 kopieen van de kwitanties.Hier zou ik wel graag een antwoord op willen of dit zo maar kan (de gezondheidszorg is al zo duur)

ps.

Deze medicijnen moeten ten alletijden zelf betaald worden welke verzekering je ook hebt.

5122 16 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 7, 2018 om 06:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De facturen zijn correct net als het antwoord van de apotheek. De terhandstellingskosten van een medicijn zijn 6,60 euro of er nou 10, 30 of 100 stuks worden voorgeschreven.

panter22
door panter22 - May 7, 2018 om 07:56
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de eerste keer een medicijn voorgeschreven krijgt, dan is dat meestal voor 10 tot 14 dagen.
Als je vrouw het middel al langer gebruikt, dan krijgt zij een recept voor een maand.
Je krijgt het medicijn voor een bodemprijs. Bij de online apotheek in de vrije verkoop kost een doosje van 30 stuks €50.

Gr
door Grunn1 May 7, 2018 om 09:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De prijs van het medicijn is op beide recepten gelijk omgerekend naar stuks prijs en daarbovenop komen de kosten voor de apotheek.

tijger1
door tijger1 - May 7, 2018 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt toch allebei evenveel voor die pillen? De één betaalt voor 10 stuks € 0,41, en de ander voor 30 stuks € 1,21, dus drie cent winst.

Die € 6,60 is voor het werk van de apotheker.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 7, 2018 om 10:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Deze medicijnen moeten ten alletijden zelf betaald worden welke verzekering je ook hebt.

Mijn overleden vader gebruikte soms oxazepam maar dat werd keurig vergoed door zijn verzekering

Voordeel van deze pillen is dat u zich na het slikken niet meer druk maakt on zoiets als dit

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2018 om 10:12
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De oplossing: vraag uw huisarts om het zelfde recept dus met het zelfde aantal ook voor u uit te schrijven.

edrick3
door edrick3 - May 7, 2018 om 10:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar wat schets ons de verbazing de prijs is nagenoeg het zelfde.

Dat komt omdat de prijs van een tabletje in dit geval bijna niets is, namelijk 10 stuks voor 41 cent.
Per recept betaal je terhandstellingskosten, in dit geval € 6,60.
Klopt dus allemaal.

Ter info:

Terhandstellingskosten van een geneesmiddel

Terhandstellingskosten zijn kosten voor de dienstverlening van uw apotheek. Dit bedrag komt bovenop de kosten van uw geneesmiddel. Deze dienstverlening bestaat bijvoorbeeld uit:

  • bewaken dat u geen verkeerde combinatie van geneesmiddelen gebruikt
  • controleren of de voorgeschreven sterkte en het voorgeschreven gebruik juist zijn
  • het samenstellen van het medicijn

Dus:

Uitleg terhandstellingskosten en kosten eerste begeleidingsgesprek
(Bron: VGZ)

he
door henk51 - May 7, 2018 om 11:45
90 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens medicijnkosten.nl wordt dit middel in deze sterkte gewoon vergoed.
U heeft de nota alwel eens opgestuurd naar uw verzekering?
Mijn dochter krijgt ook wel eens medicijnen die ze zelf moet betalen alsnog terug van de verzekering na opsturen.
Soms kan dat ook via de aanvullende verzekering die voorziet ook in een maximum aan vergoeding .

groeten Henk

lo
door lovewinnie - May 7, 2018 om 13:48
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Bij sommige gaat niet per pil maar per recept. Heb soort gelijke medicatie en of ik nu 10 pillen krijg of vol doosje van 30 ik betaal altijd zelfde. Namelijk 7.60 (eigen bijdrage  eigen risico kan wel anders zijn, nooit nagekeken) ik slik na behoefte dus bestek nooit zelfde aantal. Voordeligste is ineens 30 bestellen maar dat mag de eerste keer niet ivm kijken of het werkt ja of nee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 7, 2018 om 14:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. DIEWILIK@: het al of niet vergoeden is afhankelijk van waar en hoe u verzekerd bent, daarnaast kan er ook nog sprake zijn van medische noodzaak en dat dient de huisarts dan aan te geven. De apotheker zal dan mogeliujk aan de huisarts vragen wat de reden is van de medische noodzaak.

'Ten alle tijde zelf moeten betalen is dus niet altijd aan de orde.
zie (o.a.) https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zorgvergoedingen/slaap-en-kalmeringsmiddelen

E
n ik herhaal: ook als u zelf moet betalen vraag dan de arts om het zelfde recept dus ook meer pillen. De afleveringskosten blijven dan gelijk.

edrick3
door edrick3 May 7, 2018 om 15:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

het al of niet vergoeden is afhankelijk van waar en hoe u verzekerd bent
Dat is niet waar.

gerbera
door gerbera - May 7, 2018 om 14:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik kijk naar de kosten materiaal, zou ik denken dat u ze los krijgt. Dan zou het verschil in de prijs van de potjes zitten waarin ze verstrekt worden. voor 10 st. heb je een kleiner potje nodig dan voor 30 st. Deze medicijnen worden normaal vergoed echter heeft u het eigen risico nog niet verbruikt valt het daaronder. Dat u een rekening heeft gehad kan betekenen dat de apotheek geen overeenkomst met uw verzekering heeft. U kunt deze rekeningen dan opsturen naar uw verzekering.

jo
door jorisw Apr 13, 2019 om 17:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een ondernemer die verschillende maten potjes hiervoor in voorraad gaat nemen is een idioot. De meerkosten (if any) van een groter potje zijn te verwaarlozen t.o.v. de kosten voor het voorraadbeheer en bestellen van dat spul.

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2019 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Kijk eens naar de datum.

gerbera
door gerbera Apr 13, 2019 om 22:22
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@jorisw behalve dat u naar de datum moet kijken moet u ook maar eens bij een apotheker gaan kijken naar de inhoudsmaten van de potjes die ze op voorraad hebben.

Cookies
door Cookies - May 7, 2018 om 14:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oxazepam wordt, behalve voor enkele uitzonderingen, al jaren niet meer vergoed door de zorgverzekeraar. Die rommel ging als een warm broodje over de toonbank en gezien de verslavende werking een prima maatregel om niet meer te vergoeden.
Een huisarts schrijft dit ook echt niet meer zo makkelijk voor als tig jaar geleden. Een huisarts zal dus echt geen 30 stuks op 1 recept schrijven alleen om de kosten wat te beperken.

Uitzonderingen

Bij enkele uitzonderingsregels is een vergoeding door de zorgverzekeraar nog wel mogelijk. Het gaat hierbij om de volgende gevallen.

Oxazepam wordt wel vergoed...

  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt als onderhoudsbehandeling bij een epilepsie of behandeling van een epileptisch aanval.
  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt bij een behandeling van angststoornissen, waarbij therapie in combinatie met ten minste twee antidepressiva niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd.
  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt bij een behandeling van een meervoudige psychiatrische problematiek
  • Wanneer het geneesmiddel gebruikt wordt om het lijden te verzachten bij terminale zorg.

Bron: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/107821-vergoeding-kosten-en-ervaringen-van-oxazepam-in-2017.html
  • panter22
    door panter22 - May 8, 2018 om 08:37
    6599 Antwoorden / Vragen

    Gebruik je ze als slaapmiddel? Dat lijkt mij toch het laatste redmiddel, zeker als je het te duur vindt.
    https://www.slaapinfo.nl/slaapproblemen/help-slapen-7-tips-slecht-slapen/

    Fr
    door FransN Apr 13, 2019 om 01:55
    2 Antwoorden / Vragen
    Fr
    door FransN - Apr 13, 2019 om 02:01
    2 Antwoorden / Vragen
    gerbera
    door gerbera Apr 13, 2019 om 15:11
    7358 Antwoorden / 14 Vragen

    Och we zijn inmiddels 1 jaar verder dus denk niet dat de TS dit hier nog leest.

    Fr
    door FransN Apr 15, 2019 om 13:34
    2 Antwoorden / Vragen

    Ach je weet het nooit :) en sommige van die tips zijn toch handig om te weten.

    lo
    door lovewinnie - Apr 13, 2019 om 18:10
    1210 Antwoorden / 1 Vragen

    Dit klopt indd.
    De tabletten zelf zijn niet zo duur.
    Stel dat ze 5 cent per stuk kosten.

    Betaal je voor 50 stuks 2.50 euro, ter naamstelling a 6.60?? Zit je op 9.10 voor 50 stuks

    Voor 10 pillen betaal je 50 cent en 6.60 is 7.10  voor 10 tabletten

    Kom je voor de eerste keer komt er ook nog geld bij voor de uitleg. Bij gronische medicatie niet meer

    Zelf betaal ik voor 1 doosje van mij pillen 8.10 euro, 2 volle doosjes 10,50 , 3 stuks 11.70. Gaat nu dus per kwartaal

    gerbera
    door gerbera Apr 15, 2019 om 21:49
    7358 Antwoorden / 14 Vragen

    We zijn nu een jaar verder dus de prijzen zullen wel weer veranderd zijn. De vraag is van mei 2018

    Fr
    door FransN - Apr 15, 2019 om 13:31
    2 Antwoorden / Vragen

    Foutje