kl
door klerj00 Oct 9, 2019 om 19:10
Voeding & gezondheid

Kosten voor een verlopen restaurantcadeaukaart

Onlangs kwamen wij tot de ontdekking dat de geldigheid van een gekregen restaurantcadeaukaart van 50 euro verlopen was. Na contact opgenomen te hebben met de organisatie van deze cadeaukaart melden zij, dat de kaart verlengd kon worden met 1 jaar. Echter werd er wel 50 % van de 50 euro door hen ingehouden. Een belachelijk hoog bedrag voor het verlengen van een kaart, die je cadeau gekregen hebt. Wij horen graag, of dit een normaal bedrag is.

8534 25 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 9, 2019 om 19:16
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Klerjoo ,

Lees de voorwaarden van de restaurant cadeaukaart .

 Een belachelijk hoog bedrag voor het verlengen van een kaart, die je cadeau gekregen hebt.

Sorry , ik vind het belachelijk dat u een cadeaukaart van een gulle gever heeft laten verlopen

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2019 om 19:24
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Wat erg dat u een cadeaukaart niet honoreert door er gebruik van te maken. U weet zeker ook niet dat niet gebruikte cadeaukaarten miljoenen opleveren? De gulle gevers hebben kennelijk niet durven vragen of u "genoten" had van uw etentje op hun kosten?

ma
door marleenvanh Oct 11, 2019 om 11:47
451 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom moet je een cadeau meteen gebruiken. Men wilde de kaart 'honoreren' (euh,  dat doet het bedrijf waar je ermee kunt betalen) gebruiken of inwisselen dus (...) en toen kwamen de kleine lettertjes. SCHOFTERIG er is VOORAF BETAALD voor een dienst en die moet dus geleverd worden PUNT!

tenormin
door tenormin Oct 11, 2019 om 12:17
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@marleenvanh, een ontvanger van een cadeaukaart "honoreert", m.a.w. gaat snel gebruik maken van de gift. En door met hoofdletters te smijten maakt zichzelf alleen maar een schreeuwerd.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 11, 2019 om 14:46
509 Antwoorden / Vragen

@Tenormin

Dat zeg je goed   punt

tenormin
door tenormin Oct 11, 2019 om 15:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@grunnen ☺ ;-)

sj
door sjoppy - Oct 9, 2019 om 19:31
129 Antwoorden / Vragen

Het komt wel vaker voor dat een kaart wordt vergeten en dan automatisch verloopt, het is toch wel weer fijn dat het voor de helft van de prijs een jaar verlengd kan worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2019 om 19:45
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich uniek dat de kaart verlengt kan worden. Meestal is het een kwestuie van: jammer, verlopen is verlopen en de termijn van geldigheid staat toch, als het goed is, ool altijd op de kaart zelf. Het kunnen verlengen lijkt dus niet normaal maar lijkt mij ook niet slecht, resp. in uw nadeel.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 9, 2019 om 19:49
683 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe moet je ècht iedereen nu eens voor eens en altijd duidelijk maken dat kadokaarten niet eeuwig geldig zijn? Soms maar één jaar, vaak 2 jaar en 3 jaar komt ook voor.

Aan het gedrag van mensen die een kadokaart krijgen en laten verlopen zou je af kunnen leiden dat men deze kadovorm kennelijk niet waardeerd.

Namens de eigenaar van de kadokaarten firma: Bedankt voor het laten verlopen!

O ja, de vraag, U mag blij zijn dat u nog 50% kan besteden, meestal ben je alles kwijt.

diumenge
door diumenge - Oct 9, 2019 om 19:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard worden ze niet gewaardeerd die kaarten, sommige zijn zeer beperkt inwisselbaar. Leuk hoor, heb je in de buurt een keuze uit 5 restaurants waar je normaal nooit komt. Waardeloze dingen zijn het.

jo
door jorisw - Oct 9, 2019 om 20:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is volstrekt logisch dat niet gebruikte cadeaukaarten op een gegeven moment vervallen. Dit drukt op de balans van de uitgevende bedrijven, dus die moeten ze op een gegeven moment wel afschrijven. Als 10% van de ontvangers een cadeaukaart niet gebruikt worden de lasten op een gegeven moment ondragelijk natuurlijk. Is best wel een simpele rekensom om dat te beredeneren.

diumenge
door diumenge Oct 9, 2019 om 21:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft de VVV-cadeaukaart anders geen last van.

tenormin
door tenormin Oct 10, 2019 om 01:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, helaas bestaat de VVV kaart niet meer bij GfK onderzoek Instituut. Maar ook: geef me geld als ik al een cadeautje zou krijgen: ik bedoel: €, die verlopen niet.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2019 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem een Bol cadeaubon.

La
door Laelia1955 Oct 11, 2019 om 14:40
21 Antwoorden / Vragen

Misschien begrijp ik het niet goed JorisW, maar de uitgevende bedrijven hebben toch al hun geld gekregen? Of wordt dat geld vastgehouden? De uitgevers moeten de deelnemende restaurants uitbetalen als de kaart wordt ingewisseld denk ik. Maar als de kaart betaald is en niet gebruikt wordt heeft de uitgevende partij zijn winst al binnen of denk ik te simpel? Wie kan me dit uitleggen

diumenge
door diumenge Oct 11, 2019 om 16:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Laelia1955, de kaartuitgever heeft inderdaad het geld al binnen, maar als de ontvanger van de kaart deze gebruikt dan heeft het bedrijf waar de kaart is uitgegeven weer een vordering op de uitgever van de kaart. Die moet daarom een tegoed daarvoor op de balans aanhouden. Dus stel consument A ontvangt een door B gekochte kaart van 100 euro, dan ontvangt kaartuitgever C dus die 100 euro, als A nu de kaart uitgeeft bij restaurant D, dan zal D die kaart weer inleveren bij C in ruil voor de oorspronkelijke 100 euro. Zolang A de kaart niet gebruikt, moet C dat bedrag dus apart houden en dat komt dus op de balans van C te staan als nog te betalen o.i.d. Zou er nou geen einddatum op die kaart staan, dan moet C dat geld in theorie dus tot in de eeuwigheid op de balans laten staan.

Nb. Uiteraard blijft er in de praktijk overal wat aan de strijkstok hangen. De winkelier en kaartuitgever willen er tenslotte ook aan verdienen. Dus van de door A uitgegeven 100 euro, ontvangt C bijvoorbeeld maar 95 euro en D zal voor die kaart van 100 euro dan bijvoorbeeld maar 85 euro ontvangen (maar moet wel voor 100 euro diensten leveren). Daarom is niemand blij met dergelijke kaarten, behalve dan de verkoper en de uitgever. Kaarten die niet worden ingeleverd is dikke winst voor de uitgever.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2019 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wees blij dat u er nog € 25 aan overhoudt. De gever zal ook wel blij zijn met u.

lo
door lovewinnie - Oct 9, 2019 om 22:45
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Vind het juist een super service. Meestal kun je de kaart gewoon weggooien

mo
door mof - Oct 11, 2019 om 11:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, de kaart was verlopen, nu heeft u nog 25€.  Take it or leave. U kuntgeen rechten aan verlopen cadeaubonnen ontlenen.

j@
door j@ck - Oct 11, 2019 om 11:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Cadeaukaarten zijn  een goudmijntje voor de bedrijven die er achter zitten.
Bij velen verdwijnt hij in een la en als hij verlopen is, gooien ze hem weg, want ze kunnen er toch niets meer mee..
Op internet zijn geweldig leuke en mooi kaarten te maken die je kan gebruiken als cadeaukaart.
Alleen, stop je er gewoon het bedrag in / bij wat je wilt geven.
Desnoods leuk opgevouwen.
Die verjaart NOOIT
En de ontvanger is niet verplicht om naar een bepaald restaurant, de Gamma, de winkel te gaan waarvan jij de bon hebt gegeven.
Alle problemen opgelost en er gaat geen geld verloren.
Bijkomend: Je hoeft geen onnodige dingen te kopen bv. bij de Gamma als je er anders nooit naartoe gaat.
Ik heb in ieder geval iedereen in mijn familie/kennissenkring gevraagd me geen cadeaubonnen meer te geven
Weet dat een bedrijf dat die kaarten levert, ze maakt, de administratie ervan bijhoudt, de winkels moet betalen als ze ingeleverd worden enz.
ZE LEVEN VAN DE NIET INGELEVERDE KAARTEN

ma
door marleenvanh Oct 11, 2019 om 11:41
451 Antwoorden / 1 Vragen

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wij hebben ook zo'n ding. Heel lief, van mijn man zijn dochter, maar ja... wij gaan haast nooit uit eten. De eerste keer (eindelijk 1 hele zaak gevonden -bakkerij/tearoom- bij ons in de buurt die hem zou accepteren) toen we daar naartoe gingen werd de kaart door 'de kassa' niet geaccepteerd, en moest ik alsnog gewoon betalen. Ging de dame 'op de computer' kijken, nee de kaart werd niet herkend. Heb dat thuis ook weer (!) gedaan. De kaart was gewoon geldig. Toen zag ik dus pas dat DIE TRUT (ja sorry hoor) bij de bakker (want ik kreeg die print van haar) 2 cijfers van het kaart nummer verwisseld had. Erg vriendelijk natuurlijk dat ze 'wilde helpen' maar doe het dan wel goed. In elk geval heb ik na dit te hebben uitgelegd, GRATIS een nieuwe kaart gekregen die weer opnieuw een JAAR geldig is. Hoop voor half December van dit jaar een 'eetgelegenheid' te vinden waar een en ander werkt......

tenormin
door tenormin Oct 11, 2019 om 13:02
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dat had de dochter van uw man dus sowieso al kunnen weten: 'dat haast nooit uit eten gaan'. Is ook lastig waar u woont hé. Zo afgelegen van alles. Wat onaardig dat u die mevrouw een trut noemt; u heeft nog nooit in uw leven een fout gemaakt? Geweldig hoor.

panter22
door panter22 Oct 11, 2019 om 13:14
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt wel een straf. Zo'n cadeaukaart krijgen. Verplicht uit eten moeten. Op het laatste moment opmaken en dan de medewerkster van de bakker uitschelden omdat ze 2 cijfers van de kaart verwisseld had.

La
door Laelia1955 Oct 11, 2019 om 14:53
21 Antwoorden / Vragen

Misschien dacht de dochter van uw man juist: ze gaan bijna nooit uit eten en nu met die kaart dus wel. Wellicht vinden ze het wel heerlijk! Maar ja, het is ook nooit goed, wat je ook cadeau krijgt. Een eau de toilette waarvan je de geur eigenlijk niet lekker vindt, een sjaal die niet jouw smaak is etc. Je kun ook voortaan aan iedereen vragen om het geld, dat men van plan is uit te geven voor een cadeau, te storten naar een door jou bepaald goed doel.

ma
door marleenvanh - Oct 11, 2019 om 11:30
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat is helaas een van de dingen die nog steeds mogen en die natuurlijk meer dan schandalig zijn. Er is BIJ VOORUITBETALING(!) betaald voor een dienst en die dienst dient dus te worden geleverd. DAT zouden Consumentenbond, Kassa, Radar en wie dan ook zich met CONSUMENTENRECHT bezig houdt een hoog op hun agenda moeten zetten om AFGESCHAFT te krijgen.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2019 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd eens op met die hoifdletters.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 11, 2019 om 14:50
509 Antwoorden / Vragen

Sta je op de vismarkt Marleen.

La
door Laelia1955 Oct 11, 2019 om 15:04
21 Antwoorden / Vragen

Als een kaart een jaar geldig is, of desnoods een half jaar zou je genoeg tijd hebben om hem te gebruiken. Wil je dat niet, geef hem dan meteen weg of terug aan de gulle gever!

bo
door boris47 - Oct 11, 2019 om 11:36
27 Antwoorden / 1 Vragen

Heb heel wat antwoorden gelezen waarvan de meeste in mijn ogen totaal onzinnig. Typisch Nederland anno 2019. Laat je zonder slag of stoot maar door de graaiers naar de slachtbank voeren. Garantie is in ons land al zo ongeveer een wassen neus en dan moet je ook nog zo'n horde betweters aanhoren. Weet een van die beantwoorders wat voor omstandigheden tot verlopen geleid hebben? Heb zelf drie vier jaar geen zin meer gehad om waar dan ook uit te gaan, door de leuke dingen die je in dit land ook kunt beleven.
Overigens kadokaarten moesten verboden worden, wanneer die na 1-3 jaar kunnen verlopen. Of zullen we dit dan ook maar doen met postzegels en weet ik wat al niet meer. Je betaald €50,- voor een wederdienst waar de verstrekker ook nog aan verdiend. Dus waar de schofterigheid vandaan komt om te zeggen dat na 1 jaar of iets langer je €50,- nog maar de helft waard zijn? Zal wel te maken hebben met malloten die bij voorbaat al een poot uitgetrokken willen worden. Raad dus alle Nederlanders aan om gewoon weer de overbekende envelop met inhoud te gebruiken. Alle kadokaart aanbieders wens ik in elk geval een spoedig faillisement toe.

koekeloer
door koekeloer Oct 11, 2019 om 11:53
562 Antwoorden / 18 Vragen

wat heeft de kadokaart met "Garantie is in ons land al zo ongeveer een wassen neus" te maken?

bo
door boris47 Oct 11, 2019 om 12:16
27 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer je hier de strekking niet eens van begrijpt reageer dan niet.

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2019 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boris

Wat een onfatsoenlijke reactie.

koekeloer
door koekeloer - Oct 11, 2019 om 11:51
562 Antwoorden / 18 Vragen

wees blij dat je nog iets krijgt. Als je de kaart laat verlopen ben je niet slim bezig en moet je niet gaan piepen.

ro
door roug - Oct 11, 2019 om 11:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

zo wat weer een zure reactie op een vraag, je hoeft niet altijd op een vraag te reageren

sira
door sira - Oct 11, 2019 om 12:47
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Tja, de verloopdatum van een cadeaukaart, daar kunnen we nog heel lang over discussiëren.

Enerzijds ben ik van mening dat een bon geldig moet blijven, omdat er per slot van rekening voor is betaald, m.a.w. er is geld ingeruild voor een cadeaubon.
Anderzijds, afgezien van een vervaldatum van minimaal 1 jaar, vind ik het niet netjes dat men een cadeaubon laat verlopen. De gulle gever die het, zoals velen, niet leuk vindt om geld te geven, doet dit middels een cadeaubon. Ik krijg zelf ook weleens bonnen, veelal Bol.com, maar ook andere. Die benut ik dan zo snel mogelijk, zodat ik de gever kan laten weten wat ik er voor heb gekocht of waar en wat ik heb gegeten. Dat waardeert de gever ook. Bovendien verdwijnt geld vaak gewoon in de portemonnee.

Ondanks dat Bol-bonnen ook een vervaldatum hebben, vind ik deze het leukst om te ontvangen. Bol heeft legio producten, dus er is voor elk wat wils. VVV-kaart vind ik niks, omdat er maar een beperkt aantal winkels in de omgeving zijn. Gelukkig doet de Primera in mijn dorp niet lastig en mag men hier de VVV-kaart inwisselen voor een Bol-bon.

tenormin
door tenormin - Oct 11, 2019 om 13:06
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@marleenvanh, u hoeft niet zo te schreeuwen hier hoor, we lezen het zo ook wel. U weet wel, de reglementen kennend, hoofdletter gebruik betekent dat u (volkomen onnodig) schreeuwt. Ook al in uw reacties, vandaar dat ik het maar even zo doe.

Ri
door Richard van Diesen - Oct 11, 2019 om 13:22
2 Antwoorden / Vragen

Dit soort bonnen laten verlopen als ze beperkt geldig zijn overkomt veel mensen en zeker niet uit geen respect voor de gevers. De gevers maken zich eigenlijk er gemakelijk van af. Maak een zelfgemaakte cadeaubon en doe er geld bij. Dan weet je zeker dat er geen ordianire diefstal plaats vindt.
Mijn advies: NOOIT cadeakaarten schenken die niet onbeperkt geldig zijn. De organisaties achter VVV en DVD/CD bonnen geven het goede voorbeelden.

panter22
door panter22 - Oct 11, 2019 om 13:25
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt wel een straf, een cadeaukaart krijgen, De gulle gever denkt een goede daad te doen. Maar dan is het weer saai, geef maar geld of het zou verboden moeten worden. Nooit tevreden?
Als je de cadeaukaart niet leuk vind, dan kun je hem verkopen. Voorbeeld:https://www.wissel.nl/

ha
door harrybre - Oct 11, 2019 om 13:54
240 Antwoorden / Vragen

Ik gebruik altijd de cadeau- en waardebonnen uitgegeven door de ECB in Frankfurt. Blijven hun waarde houden, worden in bijna de hele EU zonder problemen doot iedereen geaccepteerd en in veel landen daarbuiten ook. Luiden in €uro's, 5-10-20-50-100-200

tijger1
door tijger1 Oct 11, 2019 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vergeet het biljet van € 500.

tenormin
door tenormin Oct 11, 2019 om 16:58
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Het €500 biljet wordt niet meer gemaakt in Europa. Hoewel er nog rond de €600.000.000,00 in de onderwereld rondwaard. Las dit enige weken geleden in de NRC.

rebek
door rebek - Oct 12, 2019 om 00:43
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wees maar blij dat je de helft nog kan gebruiken. Ikzelf kwam er te laat achter destijds dat er een houdbaarheidsdatum aan zit en ik kon hem weggooien

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2019 om 13:55
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem is dat al die kadokaarten een verkeerde benaming hebben. Beter was geweest ze "vergeetkaart" te noemen of zoals Wim Sonneveld ooit zei, "donder maar achter de Rhodondendron" en dat gebeurt blijkbaar heel vaak waarna ze met onkruid wieden ooit weer te voorschijn komen.

Mi
door MiraiSora - Nov 13, 2019 om 04:14
8 Antwoorden / Vragen

Ik zou dit bedrijf een prijs willen geven dat ze nog een regeling met u wilde aangaan.

Op alle kaarten staat  een vervaldatum en als die voorbij is. Dan is die normaal voorbij en de kaart waardeloos
Het feit dat ze je nog de helft terug wilen geven was enorm klantvriendelijk.