ekiem
door ekiem Dec 6, 2020 om 19:45
Voeding & gezondheid

Kunnen 3 gerechten gelijktijdig in de oven

Goedenavond,

Ik ben alvast bezig met de kerstdis en zit met de volgende vraag : Ik heb 3 gerechten en wilde weten of deze gelijktijdig in de oven kunnen.
Het gaat om een kalkoen , die zou ik bovenin plaatsen. Eronder een schaal met Hasselback aardappelen en ernaast Haricoverts omwikkeld met spek.

Qua schalen past het omdat de Kalkoen boven zit en dit kost een paar uur. De Hasselback aardappelen gaan daar onder en dit kost 60 minuten omdat deze moeten garen. Daarna, bijna op het eind , de haricouverts. Die zijn al gaar maar het spek moet erom heen om daarna in de oven knapperig te worden.

Al met al een gedoe maar het zou moeten lukken denk ik. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee ? Ik hoor het graag , fijne avond Ekiem

4942 13 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 6, 2020 om 20:29
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ekiem,

Het antwoord op uw vraag is : ja

Wel raad ik u aan om uw de gerechten in uw oven goed in de gaten te houden tijdens het bereiden.

Ik gebruik altijd een zaklantaarn en een spiegeltje.

sira
door sira - Dec 6, 2020 om 20:35
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat kan zeker wel.
Je schrijft echter dat je de kalkoen bovenin zet, maar volgens mij moet de kalkoen in het midden van de oven staan, vanwege het garen. Ook mag de oven voor de kalkoen niet te hoog staan anders wordt het vlees taai.

tenormin
door tenormin - Dec 6, 2020 om 20:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Een kalkoen een paar uur? Ik deed er veel langer over, maar ligt er natuurlijk aan de grootte. Lijkt me toch ietwat lastig: kalkoen bovenin: je moet het wel telkens bedruipen. Maar op zich moet het gewoon kunnen, al moet je er wel op letten dat het laatste uur de aardappels erbij komen die niet te veel aan temperatuur verliezen door het toch blijven bedruipen van de kalkoen. De haricots verts zou je natuurlijk, omdat die al gaar zijn, gewoon in een keramische pan bakken. Word het spek ook knapperig(er) van. Succes met je maaltijd.

rj
door rjw - Dec 6, 2020 om 20:44
3238 Antwoorden / 5 Vragen

In principe kan dat, maar het resultaat zal niet in alle ovens even goed zijn.

Ik zou het in ieder geval even vantevoren proberen (eventueel met andere gerechten). Experimenteren met het kerstdiner tijdens kerst is meestal het recept voor stress.

ekiem
door ekiem - Dec 6, 2020 om 20:49
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt voor de al gegeven antwoorden.

De kalkoen gaat in het midden en het aardappelgerecht  op de bodemplaat. De andere schaal ernaast.
Het is een electrische oven  .

panter22
door panter22 Dec 7, 2020 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Hetelucht oven? Bakken op de bodemplaat wil nog wel eens aanbranden. Heb je al even een schaaltje aardappelen geprobeerd?

ekiem
door ekiem - Dec 6, 2020 om 20:52
676 Antwoorden / 100 Vragen

Vergat er nog bij te vermelden dat de kalkoen in een braadzak wordt klaargemaakt. Kost inderdaad een hele tijd eer het klaar is.

tenormin
door tenormin Dec 6, 2020 om 21:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, de braadzak scheelt: dan hoef je het beest niet te bedruipen.

me
door mein33 - Dec 6, 2020 om 21:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U kunt die kalkoen ook "GRATIE" verlenen voordat het de braadzak ingaat en het beestje nog een goed en gelukkig verder leven gunnen, gelijk de mens dat doet met de jaarwisseling. ;-))

tenormin
door tenormin Dec 6, 2020 om 21:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mein33, gratie verlenen klinkt leuk, reken er maar op dat die kalkoenen al lang onthoofd zijn. Mijn overleden echtgenoot maakte altijd de Kerstmis maaltijd. (Als Engelsman wist ie alles beter ☺), maar zijn stuffing vond ik lekkerder dan de hele kalkoen. Was ie langer mee bezig dan die hele kalkoen, die op lage stand wel minimaal 4 uur in de oven stond. Kwamen er yorkshire pudding & roast potatoes bij. Ik kon/kan niet koken, d.w.z. ik weet er alles van: alleen niet de praktijk. ;-)

me
door mein33 Dec 6, 2020 om 22:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

Ik maak maar een 'grapje' v.w.b het gratieverzoek en weet ook dat bijna al het gevogelte dat tijdens het freetfeest wordt verorbert, al lang en breed de nek is omgedraaid.;-))

tenormin
door tenormin Dec 6, 2020 om 23:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ach @mein33, ik eet al lang geen vlees meer, d.w.z. niet bewust, en hoewel kalkoen geen vlees is (weet ik veel): ben in de vis modus gegaan. Ook niet gezond kennelijk: ben onlangs opgenomen omdat ik in graat had ingeslikt. Althans, de scan liet een geperforeerde dunne darm zien: een week opname is best heftig in de Corona tijd: maar, nu weer thuis: hou ik het maar bij plakjes zalm of een eitje. Ben, ongewild een bijna vegetarieër geworden.

Voor Kerstmis ben ik uitgenodigd bij zoonlief: hartstikke leuk, dacht ik. Blijkt dat er nog 11 andere mensen zijn. Dus, om met André Hazes Senior te zingen: eenzame Kerst. Ga ik dus niet doen.

panter22
door panter22 Dec 7, 2020 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Dan zitten er een hoop kinderen onder de 12 jaar bij, of de coronamaatregelen gelden niet voor je zoon.
Jammer dat je zoon geen rekening met zijn moeder houdt,

rj
door rjw Dec 7, 2020 om 09:23
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Door die levende kalkoenen mogen we nu nog maar 100km/uur rijden! ;-)

Redacteur
door Redacteur Dec 7, 2020 om 10:44
1053 Antwoorden / 62 Vragen

leuk, maar voortaan graag ingaan op het aan de orde gestelde : )
de redactie

gerbera
door gerbera - Dec 6, 2020 om 22:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als alles op dezelfde temperatuur bereid kan worden is dat geen probleem, zo niet zal u steeds door het venster moeten staren of e.e.a. niet aan het verbranden is. Dus begin met de laagste temperatuur en daarna het andere met een hogere tempratuur en als laatste met de hoogste temperatuur. Pas hierbij de bak/braadtijd bij aan.

me
door mein33 - Dec 7, 2020 om 09:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[edit - off topic bijdrage verwijderd - redactie]

mi
door miennaamishaaz - Dec 7, 2020 om 12:04
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zou geen probleem moeten zijn bij hetelucht ovens.

Bij elektrische ovens, waarbij de hitte van boven komt, net zoals bij de GRILL stand. moet u wel opletten dat het eten wat bovenaan staat niet aanbrand.

Het beste wat je kan experimenteren, met kleinere hoeveelheden. voordat u een grote maaltijd maakt.

Wat ik u aanraad indien u meerdere Tray hoogtes heeft, een paar keer zelf Pizza maken. en deze op verschillende hoogtes zetten. zodat u een idee krijgt van hoe het gaart op de verschillende hoogtes.

Simpel Pizza recept:
1 mix water bloem en gist {u kunt ook een pizza mix pak nemen} {indien u zelf maakt, zonder pizza mix, is het een beetje experimenteren van de hoeveelheid bloem tot water}.
1.1 Ik gebruik zelf voor 1 pizza. 150 gram bloem {1 vol zakje gist} 75-100ml water {dit is experimenteren, niet al het bloem is gelijk, en de temperatuur van de kamer heeft ook effect}
1.2 laat het deeg 3 uur rijzen in de oven.
1.3 haal het deeg 1 uur voordat u begint uit de oven
2 warm de oven voor {laat de pizza plaat uit de oven}
3 leg bakpapier op de plaat.
4 spreid de pizza uit {per hand of roller} {zo dun als mogelijk}
5 gebruik tomaten saus of zure room {flamkuchen}
6 leg er de toppings op die u wilt.
7 bak de pizza {rond de 15 minuten afhankelijk van de hoogte}

gerbera
door gerbera Dec 7, 2020 om 14:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U bent abuis, bij een electrische oven komt de warmte van onder.

gerbera
door gerbera Dec 7, 2020 om 15:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

  • pizzadeeg maken, plaatbodem of 2 pizza's
  •

mo
door mof - Dec 7, 2020 om 12:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het allemaal bij dezelfde temperatuur kan, ja, want de kalkoen is dan al heet, de aardappels koelen de oven maar kort wat af, en de boontjes, die gaan er n als de rest zowat klaar is.

als je de kalkoen nog moet bedruipen moet je wel even bedenken of dat nog kan, maar ja, dat is jouw probleempje!

ekiem
door ekiem - Dec 7, 2020 om 13:00
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik was van plan om komende week alvast h.e.e.a uitproberen.
Wilde toch wel proberen hoe het met dat aardappelgerecht gaat, moet tenslotte helemaal garen en voor koken lijkt me niet lekker.
Kalkoen is besteld, is bijna 4 kilo.

sira
door sira Dec 7, 2020 om 13:28
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet of het met hasselback aardappelen ook kan, maar als ik een aardappelgerecht maak, kook ik de aardappelen altijd voor. Uiteraard hoeven ze niet helemaal gaar te zijn voor ze de oven in gaan, maar je voorkomt dat ze nog deels rauw zijn als ze de oven uitkomen.