Ho
door Horst10 May 16, 2019 om 13:00
Voeding & gezondheid

Last van achtergrondmuziek -geluiden tijdens RADIO- EN T.V. PROGRAMMA'S

Kassa d.d. 11 mei 2019 waarin de last van muziek in wachttijden besproken werd, brengt mij ertoe te laten weten dat ik veel te heel veel last heb van muziek en andere geluiden op de achtergrond tijdens tV- en radioprogramma's.
Deze geluiden/muziek staat vaak zo hard, dat ik niet (goed0 meer kan verstaan wat de persoon zegt. Daarom zet ik ondertiteling aan, maar dat kan niet altijd en eker niet tijdens radioprogramma's. Bijv. Nieuws op NPO1 wordt een zeurend geluid op de achtergrond tegelijkertijd uitgezonden: heel irritant.

Er is vrijwel geen programma meer zonder achtergrondmuziek. Ook vaak keihard (bijv. dat gebonk als M op NL1 zichzelf aankondigt). En dan ook nog harde tussengeluiden, roffels.

Ik begrijp niet wat die muziek / geluiden toevoegen aan het programma, behalve herrie. Alsof de inhoud zo saai is, dat die maar 'opgevrolijkt' moet worden.
Daarnaast zit je al de hele dag in geluiden van verkeer, machines, vliegtuigen enz. Waarom moet dat ook in programaa's, zelfs het nieuws. Er wordt vaak gezegd: te veel prikkels geeft chaos, waar en bij wie dan ook. Waarom moet dit lawaai daar nog aan toegevoegd worden en ook zo hard?

Voor mensen die slechthorend zijn en normaliter al moeite hebben om alles wat zich om hen heen zich voordoet zijn die  onnodige extra geluiden helemaal een ramp om het te kunnen volgen. Ik ervaar dat ook iedere dag.

Volume op de telefoon kun je verlagen en na wachttijd voer je dan een gesprek zonder geluid,  maar op t.v. en radio uitzetten maakt het moeilijk tot onmogelijk om het programma te volgen.

Kunnen dieachtergrondgeluiden niet veel zachter? Probeer ook eens

6635 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 16, 2019 om 13:06
7156 Antwoorden / 3 Vragen
Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 13:41
35 Antwoorden / Vragen

Ik heb hier ook last van!

hu
door huubvg - May 17, 2019 om 15:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben lawaaidoof en geluid van muziek of ander storende geluiden maken het voor mij onmogelijk om de stemmen (gesprek) te volgen. daarom ook maar de teleteks erbij. zeer lastig
Huub

Ka
door Kassagebruiker - May 17, 2019 om 15:52
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dit soort radio/tv geluid is anno nu en niet meer anno "toen". Overigens heet dat achtergrond muziekje een "badje". Het is onmogelijk om alles in heel de wereld voor iedereen 100% te laten zijn. Het "badje" hoeft natuurlijk niet 50% van het level te zijn, maar tussen de 5 en de 15 % is per stem  en per "badje" verschillend is normaal.

costnix
door costnix May 17, 2019 om 16:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil dat badje graag lek prikken.

Ka
door Kassagebruiker May 17, 2019 om 20:23
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Costnix, dan moet je niet naar mijn programma's luisteren. Daar zitten "badjes" in, maar wel op een "gepast" nivo. Maar wel als kenmerk voor een vast "item".

jo
door jorisw - May 17, 2019 om 21:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hebben mensen die hier last van hebben misschien hun TV heel hard staan?

aw
door awm - May 18, 2019 om 16:34
44 Antwoorden / 8 Vragen

Daar kun je niets aan doen, zo wordt het uitgezonden. De enige remedie is zoorzappen naar een andere zender die dat niet heeft. Radio5 bijvoorbeeld.

ru
door ruudmentink@hotmail.nl - Dec 16, 2019 om 17:33
1 Antwoorden / Vragen

Het is nu 16-12-2019 en nog steeds worden bijna alle programma's voorzien van ongelooflijk irritante en absoluut onnodige "achtergrondmuziek". Het is inderdaad niet makkelijk om nog de gesprekken te volgen en/of niet heel gestrest te raken. Het lijkt alsof drummers en bassisten een soort podium krijgen om hun muzikale frustraties te kunnen botvieren bij bijna alle TV-programma's. Bovendien lijkt er een wedstrijd gaande tussen reclame en omroep om de het meest irritant over te komen bij de kijker/luisteraar, qua geluid dan. Ook de functionaliteit van het geluid/lawaai bij zowel commerciële - als publieke omroep is vaak niet te ontdekken.
Ik snap dat veel mensen overstappen naar Netflix e.d., want daar is zelden irritant en/of onnodig en/of niet functioneel geluid waar te nemen.
Mensen, de wereld is al vol ongewenste en irritante geluiden. Doe daar als publieke of commerciële omroep toch alsjeblieft niet aan mee! Temeer omdat steeds meer mensen in de tegenwoordige zomers TV kijken in de tuin. Dan mogen de buren ongewild "meegenieten" van de door de omroepen veroorzaakte geluidsorgies!

justmeagain
door justmeagain Dec 17, 2019 om 00:36
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een stomme vergelijking met Netflix. Natuurlijk zijn daar alle geluiden functioneel. Die geluiden maken of breken de serie/film.
Koop een knappe audioset met voice enhancement. Dan heeft u meer stem en minder bijgeluiden.

gerbera
door gerbera Dec 17, 2019 om 12:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dan mogen de buren ongewild "meegenieten" van de door de omroepen veroorzaakte geluidsorgies!

Is dat zo, de omroepen zitten niet in uw tuin, dus wie veroorzaakt er nu overlast? Volgens mij toch diegene die zijn TV in de tuin zet en blijkbaar wat aan de dove kant is.

mathijs_b
door mathijs_b Dec 17, 2019 om 22:23
641 Antwoorden / 77 Vragen

Eerlijk gezegd, ik had er ook veel last van.

Nu zap ik gewoon verder. Soms jammer maar ik kan toch niet verstaan waar het over gaat.

Wollah
door Wollah - Dec 17, 2019 om 23:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dan dudde gij de geluid uut en ondertitel an