Je
door Jeanine27 May 11, 2019 om 13:29
Voeding & gezondheid
“Lemon Drops” van SodaStream

Ik heb een vraag over de “Lemon Drops” van SodaStream. Dit is een flesje natuurlijke suikervrije smaakessentie, waarvan je 3 à 4 druppels door plat- of bruisend water kan doen om een frisse citroen te krijgen. Dit lijkt een ideale oplossing voor mensen met diabetes, of in mijn geval zwangerschapsdiabetes. Echter staat bij ingrediënten op de verpakking aangegeven dat het 100% propyleenglycol betreft, wat een bestanddeel is wat normaal in deze hoeveelheid niet in voedingsmiddelen lijkt voor te komen. Mijn vraag is of het schadelijk zou kunnen zijn om dit tot je te nemen, zeker gezien het feit dat ik me in de 30e week van mijn zwangerschap bevind. Op de verpakking staan geen risico’s aangegeven.
Alvast heel erg bedankt,
Jeanine

4826 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 11, 2019 om 13:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me nou een typische vraag om die aan je huisarts of verloskundige te stellen. ;-)

Die stof wordt o.a. in de diergeneeskunde gebruikt.
En door huidartsen tegen exceem.

newmikey
door newmikey - May 11, 2019 om 13:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

Onder normale omstandigheden wordt propyleenglycol gedeeltelijk (12-45%) door de nieren uitgescheiden, in onveranderde vorm.  De resterende propyleenglycol wordt door het leverenzym alcoholdehydrogenase gemetaboliseerd tot lactaat. Vervolgens wordt lactaat gemetaboliseerd tot pyruvaat en uiteindelijk ontstaan kooldioxide en water. (bron: KNMP)

De stof zit in ondermeer tabak en is bij verbranding zeer ongezond maar zit ook in heel veel voedingsmiddelen, rookmachines en e-cigaretten waar omdat er geen verbranding plaatsvindt de tolerantie zeer hoog is.

Maximale dagelijkse belasting voor zowel oraal als parenteraal:
• Volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar: 500 mg/kg
• Kinderen vanaf 1 maand tot 5 jaar: maximaal 50 mg/kg/dag
• Kinderen tot 1 maand: 1 mg/kg/dag

Gezien het feit dat je bij dit frisdrankconcentraat 40ml PG in wel 20 liter water verdunt (1 op 500) moet je ettelijke tankertrucks per dag leegdrinken en dan kom je nòg niet in de buurt van een schadelijke dosis. Kortom, PG is volstrekt onschadelijk.

ma
door malty - May 11, 2019 om 14:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Niet aan beginnen zou ik zeggen ook al is het misschien onschuldig.

newmikey
door newmikey May 11, 2019 om 14:06
830 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemde reactie. Waarom zou je ergens niet aan moeten "beginnen" als het onschuldig is? Er zijn namelijk nogal veel fruit- en groentesoorten die in dergelijke hoeveelheden véél en véél giftiger voor de mens zijn. Wat moet je dan nog eten/drinken. Als een paar druppeltjes citroenconcentraat in PG iemand helpen een gezonde hoeveelheid water tot zich te nemen per dag lijken me de voordelen ruimschoots op te wegen tegen de nadelen. Thee of koffie zijn een stuk giftiger in grote concentraties dan PG met citroenextract.

ma
door malty May 11, 2019 om 14:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U begint uw reactie al met “Onder normale omstandigheden....”.
Wanneer TS niet in verwachting was zou ik zeggen, doe maar.
Afgezien van uw reactie, bij zwangerschap geen enkel risico nemen.

tenormin
door tenormin May 11, 2019 om 14:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@malty, ook bij zwangerschap kan men dingen binnen krijgen waarvan men niet verwacht het eigenlijk niet te kunnen eten/drinken. Helaas.

ma
door malty May 11, 2019 om 14:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin Ja, normaal voedsel is al erg genoeg met al die toevoegingen maar als je, zoals nu de keus hebt, zeg ik, niet doen.

newmikey
door newmikey May 11, 2019 om 15:55
830 Antwoorden / 0 Vragen

@malty
Hou toch eens op met het verspreiden van FUD! Zwangerschap is een volstrekt "normale omstandigheid". De vraagstelster krijgt per dag via de gewone voeding vele tienduizenden keren meer ongezonde stoffen binnen dan wat er in een liter water met wat citroenconcentraat op PG-basis zit. Als ze twee liter water per dag met dat spul drinkt, krijgt ze ca. 5mg totaal binnen van een stof die practisch inert is en gewoon door het lichaam wordt uitgescheiden. Vergelijk dat met de "maximale dagelijkse belasting" van zo'n 30000 mg (voor een gemiddelde vrouw van 60 kg). Wat is dat toch dat onwetendheid op een dergelijke manier door u wordt uitgebuit om anderen bang te maken in plaats van gerust te stellen?

gerbera
door gerbera May 11, 2019 om 16:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@newmikey +10 voor reactie op @malty

ma
door malty May 11, 2019 om 16:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@newmikey
Ik zeg niet dat het kwaad kan maar als je in verwachting bent behoor je alles wat niet persé nodig is te vermijden.
Je weet niet wat de invloed op het ongeboren kind is.
Een paracetamol tegen wat hoofdpijn, hoe onschuldig en veilig wordt gezegd, zou ik dan ook vermijden, probeer de hoofdpijn op een andere manier te verlichten. Ik vraag me af hoe u zo stellig kunt beweren dat het onschuldig voor het kind is, aan de hand van wat getalletjes?

newmikey
door newmikey May 11, 2019 om 17:20
830 Antwoorden / 0 Vragen

@malty
Zo wordt dus volstrekt onnodig angst en paniek gezaaid met uw "ik zeg niet dat het kwaad kan, maar...". Zo begint bijna iedere paniekpapagaai zijn onnozele verhaal. Fijn even indekken en dan kan je los met allerlei wilde kretologieën.

"aan de hand van wat getalletjes" zoals in "gebaseerd op feiten" of "wetenschappelijk verantwoord"? Ja, aan de hand van "wat getalletjes" durf ik wel iets stellig te beweren. Uw advies gezogen uit uw dikke duim is echt top hoor. Géén paracetamolletje tegen hoofdpijn? U dùrft wel!

ma
door malty May 11, 2019 om 17:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@newmikey
Mijn advies heeft in ieder geval geen nadelige gevolgen voor het kind.
Het is geen paniekzaaien, het is wat iedere aankomende moeder voor haar ongeboren kind behoort te doen, geen enkel risico nemen ook al is het wetenschappelijk verantwoord.

tenormin
door tenormin May 11, 2019 om 18:37
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@malty, ach weet je, vroeger wist men nog van niets. Ik rookte, dronk, at rood vlees en haring (alles met mate) toen ik 21 en in verwachting was. Toen wisten wij echt niet dat bovengenoemde dingen gevaarlijk zouden kunnen zijn. Zoiets zou nu natuurlijk niet meer kunnen, hoewel... gebeurd nog steeds.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2019 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk ook een doogewone citroen uitpersen of in plakjes snijden en dat in uw glas water doen.

Dat kan in het geheel geen kwaad bij diabetes.

Waarom zou u een synthetisch middel gebruiken voor ern smaakje.

ma
door malty May 11, 2019 om 15:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik zeggen, eerst goed afspoelen.

panter22
door panter22 - May 11, 2019 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

Propyleenglycol is een uit aardolie gewonnen stof die geur- en smaakloos is.
https://www.rivm.nl/tabak/toevoegingen-aan-tabak/propyleenglycol
Die geur en smaakstoffen zullen ook wel toegeveogd zijn.
Niet aan die rommel beginnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2019 om 19:12
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als u zelf al twijfelt, waarom dan wel gebruiken?

costnix
door costnix - May 11, 2019 om 20:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als dit leest over propyleenglycol of Propaan-1,2-diolwordt je er niet  vrolijk van
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Propaan-1,2-diolv

newmikey
door newmikey May 11, 2019 om 20:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

Waar wordt je precies niet vrolijk van? Er staat toch "Propaan-1,2-diol wordt door de World Health Organization gezien als niet-toxisch bij lage concentratie en mag gebruikt worden in voeding, cosmetica en geneesmiddelen. Het E-nummer van propyleenglycol is E1520."

costnix
door costnix May 11, 2019 om 21:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zulk soort stoffen mijd ik zo veel mogelijk. Dat iemand anders dat gewoon tot zich neemt, is de beslissing van hem/haar.

jo
door jorisw May 11, 2019 om 21:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En wat is de reden dat je dit soort stoffen mijdt? Omdat het een "enge" naam heeft? Dat hebben alle "natuurlijke" producten ook in de wetenschappelijke literatuur.

costnix
door costnix May 11, 2019 om 22:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben goed bekend met scheikunde. Ik heb de nodige allergieën. Voor een allergische reactie is maar heel weinig van een bepaalde stof nodig.

newmikey
door newmikey May 12, 2019 om 00:05
830 Antwoorden / 0 Vragen

@costnix
dan had je die allang gehad want PG zit in heel veel alledaagse dingen zoals voedsel, dranken, zuivelproducten, cosmetica en meer. Van PG (E1520) is uitstekend onderzocht wat de kans van allergische reacties is. Sterker nog als je asthma patient bent, inhaleer je het zelfs dagelijks via je pufje.

ma
door malty May 12, 2019 om 09:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@newmikey
Zoals u aangeeft zit PG in veel alledaagse dingen.
U maakt in een van uw reacties een berekening voor een gemiddelde vrouw van 60 kg. die bij 2 l. water drinken ca. 5 mg van dat lemon drops binnen krijgt.
Maar we hebben hier te maken met een dame die in verwachting is waarvan het kind nu misschien zo’n 3 kg weegt.
Hoeveel van die 5 mg per dag gaat naar dat kind, bovenop wat het al binnenkrijgt aan PG door de alledaagse dingen die de mama eet?
Voor kinderen tot 1 maand is de maximale dagelijkse belasting 1 mg/kg/dag.
Dus voor een kind van 3 kg zou dat 3 mg per dag zijn.
De maximale dagelijkse belasting voor volwassenen is bij de TS toch niet relevant.

costnix
door costnix May 12, 2019 om 12:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is, wordt PG door de placenta doorgegeven naar kind in de baarmoeder? Mijn vermoeden is van niet.
Lees het eerste deel van de tekst uit deze link:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Placenta

newmikey
door newmikey May 12, 2019 om 13:02
830 Antwoorden / 0 Vragen

@malty
Fijn dat je meedenkt maar in dit geval is meerekenen ook belangrijk. Hoe denkt u dat een (ongeboren) kind van 3 kg in de baarmoeder 2 liter frisdrank binnen zou moeten krijgen (nog afgezien van het feit dat PG niet door de bloedbarriere heenkomt)? Zit de baarmoeder direct aan de slokdarm vast misschien?

costnix
door costnix May 12, 2019 om 13:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@malty heeft blijkbaar nog niet op mijn link geklikt.

aurora1
door aurora1 - May 11, 2019 om 22:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt het het beste om dergelijke vragen aan de huisarts te vragen.
Persoonlijk lijkt het mij een minder goed idee om dergelijke “namaak”, chemische rommel ipv gewoon fruit te gebruiken.