an
door annica Oct 19, 2008 om 12:46
Voeding & gezondheid

Lensen kwaliteit-prijsverhouding

Ik wil binnenkort van een bril overstappen op contactlenzen. Voor mijn bril ben ik klant bij Hans Anders en daar wilde ik eigenlijk uit vertrouwdheid ook mijn lenzen nemen. Toch ga ik twijvelen als ik voor een fractie van de HansAnders-prijs lenzen zie bij bijvoorbeeld Kruitvat.

Is er bekendheid over de kwaliteit van goedkope lenzen van bijvoorbeeld een drogist? En hoe zit dat met de vloeistoffen?

Graag antwoord!

40196 15 Rapporteer

kiran
door kiran - Oct 19, 2008 om 14:47
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo annica

Het volgende is mijn eigen ervaring. Ben zelf lenzen drager, sinds 1994. De eerste 10 jaar ging ik trouw elk half jaar naar de opticien. Liet mij ogen controleren en kocht een nieuw pakket voor een half jaar. Pakket bestond uit: controle/lenzen en vloeistof. Ik betaalde daar €120,- per half jaar voor.

Na zo'n 10 jaar had ik het idee, dat mijn rechteroog achteruit ging. De opticien vond van niet. Ben toen naar een ander gegaan, en jawel hoor ..... puntje achteruit. Je begrijpt, vertrouwen was weg. En ook ik zag dat ik bv bij het Kruidvat een heel stuk goedkoper uit was. Heb dat uitgeprobeerd. En beviel! Kruidvat ging een tijdje dicht wegens verbouwing en ik ging naar de Etos. Ook prima. (bij Etos waar er een apotheek in gevestigd is, kan je ook advies krijgen)

Ja, er zit verschil in kwaliteit. Nogmaals dit is mijn eigen ervaring. Als je interesse hebt in lenzen van Hans Anders, neem dan niet de goedkoopste! Die voelen aan als cellofaan, en zijn heel dun. Even je nagel erlangs en je kunt ze weggooien.

Ik haal ze nu bij Etos. Soft lenzen, elke 3 maanden. Kosten: 12,50 Vloeistof: eigen merk Etos voor zachte lenzen All in one. Kosten 3,35

Je hebt dan geen controle meer, die zal je zelf in de gaten moeten houden of 1 x per jaar moeten laten onderzoeken bij opticien of oogarts.

Maar dat het in de kosten scheelt? Jazeker! En zijn prima lenzen. Mocht je het overwegen, zou ik je aanraden gewoon eens een setje voor 3 maanden bij Etos of Kruidvat aan te schaffen. Zou je naar Etos gaan, laat je informeren. Als je pas met lenzen begint, kan het zijn dat je dat moet opbouwen. Elke dag een paar uur langer. (heb daar zelf nooit mee te maken gehad, plopte ze erin en maakte niet uit wanneer ik ze eruit haalde. Maar niet ieder oog is hetzelfde.

Al met al: als je verder geen problemen met je ogen hebt, kun je dit gerust overwegen. Mocht je twijfelen, stap dan bij een opticien naar binnen of ga naar een oogarts om te kijken of jouw ogen geschikt zijn voor lenzen. Als je bv heel droge ogen hebt .... kan dat een probleem opleveren.

Wens je succes met wat je besluit. Ga niet over één nacht ijs, laat je informeren. (haal ook hier en daar foldertjes om je wat meer te kunnen inlezen)

M.vr.gr. kiran

mr
door mr - Oct 20, 2008 om 11:48
26 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn ervaring is heel anders.

Ik heb ook eerst lenzen via een lenzenspecialist gehad, later dacht ik goedkoper uit te zijn door de lenzen van hans anders te nemen.ik heb ook lenzen via de drogist gebruikt. resultaat? hevig ontstoken ogen door slechte pasvorm en jaren geen lenzen meer kunnen dragen. Toen ik het jaren later weer probeerde bleek ik allergisch te zijn geworden voor lenzen.

Uiteindelijk mijn ogen laten laseren om vand ebril af te zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen dat het wel je ogen zijn en goedkoop is niet altijd geschikt. Het zou zonder zijn dat je je ogen verpest door goedkoper uit te willen zijn.

regelmatige controle door een opticien/ optometrist is echt nodig!

mr

dodge
door dodge - Oct 20, 2008 om 12:41
96 Antwoorden / 28 Vragen

Laat je ogen minimaal 1x p/jaar door een (goede) opticiën opmeten/controleren (want het gaat niet alleen om sterkte, maar ook drukken etc. van het oog) en  je kunt merklenzen stukken goedkoper zelf regelen via: www.lowlens.nl. Daar hebben ze alles, maar stukken goedkoper dan de opticien.........

an
door annica - Oct 20, 2008 om 13:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Kiran, Mr en Dodge, bedankt voor jullie antwoorden.

Morgen heb ik een afspraak met de lensspecialist van Hans Anders (die ik uiteraad ook even ga bestoken met vragen, naast dat mijn ogen gecheckt worden) en ik ben toch zeer geneigd daar ook lenzen te nemen. A; ik heb daar halfjaarlijkse controle, B; ik kan er makkelijk terecht met vragen en klachten en C; als ik 'vriend van Hans' word kan ik het Lens-totaalplan nemen voor 8,50 per maand, wat niet zo duur is, lijkt me.

Ik hoop dat ik zo de goede keus neem!

lu
door luciel - Oct 23, 2008 om 14:47
13 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou die van het Kruidvat kunnen proberen, misschien bevallen ze je wel heel goed. Zoniet, dan kun je altijd nog naar Hans Anders gaan. Er zijn trouwens ook mensen die zeggen profijt te hebben met een leesbril van bijvoorbeeld de HEMA.

an
door annica - Oct 23, 2008 om 15:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel Luciel!

Ik heb nu sinds twee dagen lenzen van Hans Anders en ben eigenlijk heel erg tevreden. De Lensspecialist was ontzettend aardig en hulpvaardig, nam alle tijd voor me. De lenzen die ik nu heb, zachte lenzen met in de linker een cilindercorrectie, lijken me goed. Wie weet dat ik ooit nog eens verander, maar de komende tijd blijf ik denk ik even Hans Andersen )

gu
door gul - Oct 27, 2008 om 19:24
46 Antwoorden / 23 Vragen

@kiran

Ik las jouw ervaring. Ik heb cylinder in de lens. Kun je die ook bij kruidvat/etos kopen of alleen standaart lenzen. Ik heb bij Hans Anders en speksavers al lenzen geprobeert maar door dat de cylinder draait zie ik soms erg troebel,( hoe dat kan weet ik ook niet) Ik kon wel een andere merk proberen maar dan zat ik op ongeveer 40 euro per maand. Wat ik wel erg duur vindt. Ik wilde daarom wel kruidvat e.d proberen.

kiran
door kiran - Oct 28, 2008 om 14:12
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gul

De lenzen van Kruidvat en Etos zijn standaard lenzen. En inderdaad, geen cilinder is wat waziger of minder zien, of liever gezegd: anders zien! Je merkt dan dat je oog ietsje wegtrekt. Maar dat is een gewenning [mijn ervaring] Dat zou je tegen elkaar af moeten wegen. Een lens met cilinder is wel te koop, maar daar hangt dan een prijskaartje aan.

Ook ik zou er eigenlijk een cilinder in moeten hebben. Maar ik vind het ook te doen zonder. Misschien ligt dat ook aan de sterkte. Ik ondervind er in ieder geval geen hinder van. [ik heb links -2 rechts -2.50 die ik koop bij Kruidvat of Etos, en zijn voor zover ik het kan inschatten van een zelfde kwaliteit, in werkelijkheid is het: links -2.50 rechts -3]

Als je het eens een maandje of drie zou willen uitproberen, zou ik je willen aanraden een half puntje minder te nemen. Je ziet dan weliswaar iets minder .... maar draagt prettiger. [toen ik nog bij de opticien kwam, raadde hij mij ook aan om een half puntje minder te nemen om de cilinder te compenseren] En is in het dagelijkse leven heel goed te doen. Je zult het dan wel merken als je bv tv kijkt .... dus af en toe schipperen of brilletje voor tv.

Hoop dat je wat hebt aan mijn antwoord. Groetjes, kiran

gu
door gul - Oct 30, 2008 om 09:45
46 Antwoorden / 23 Vragen

Bedankt Kiran

Ik heb rechts - 0.75 en li -1.00. Ik heb alleen probleem met auto rijden en tv kijken (ondertiteling). Ik heb een bril voor dit soort zaken maar mijn opticien adviseerde om het de hele dag te dragen en daarom wilde ik eigenlijk lenzen proberen. Ik ga een proef pakketje kopen (ze zijn toch niet zo duur) en wie weet bevalt het mij ook.

Bedankt.

co
door contactlens - Feb 10, 2009 om 14:00
3 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook wel meerdere lenzen geprobeerd bij meerdere winkels maar koop ze nu voortaan gewoon weer online en blijf alleen maar A-merk contactlenzen dragen. Ik blijf nu onder controle bij een contactlenzen opticien en bestel ze dan bij www.contactlenzenopticien.nl

ap
door apiejoepie - Feb 10, 2009 om 15:27
130 Antwoorden / 4 Vragen

ik ben zelf ook lensdrager maar hoe ga je dat doen als je lenzen koopt bij de verschillende kiloknallers?

moeten de ogen niet opgemeten worden? moet er niet gekeken worden of je er wel geschikte ogen voor hebt?etc.

dat lijken mij toch zaken die wel erg belangrijk zijn.

groeten van een niet blinde lensdrager die ze dus niet bij de kiloknaller vandaan heeft.!!

co
door contactlens - Feb 11, 2009 om 11:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga 1 keer in een jaar naar een opticien om mijn ogen te laten
controleren. Of je nu A-merk contactlenzen koopt maakt dus niet uit of
je die koopt bij een ( contactlenzen ) opticien of bij een contactlens
shop.

Hoe snel gaan jouw ogen achteruit? Meestal blijft de sterkte van je
ogen op een gegeven moment stabiel en kan je ze dus gerust online
bestellen. Ik heb zelf ergens gelezen dat langzaam aan 20% van de
contactlens dragers contactlenzen via internet koopt, dus blijf ik ze
lekker via diverse contactlenzen shops kopen zoals www.contactlenzenwinkel.nl

door 75ster - Jun 24, 2009 om 17:34
11 Antwoorden / 0 Vragen

1 advies van een opticiën/ student contactlensspecialist; experimenteer niet met je ogen om een paar euro te bezuinigen, je kunt daarmee schade aanrichten aan je ogen die vaak ook nog onomkeerbaar blijkt te zijn. Nog niet zo lang geleden hebben ook oogartsen aan de bel getrokken over dit onderwerp. Het aantal mensen met schade door zelf dokteren met lenzen groeit.

Als je zelf het risico wil nemen; prima, maar adviseer het niet aan een ander alszijnde een veilig alternatief.

Mvg

Lsk520
door Lsk520 - Jun 24, 2009 om 18:12
827 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag is uit oktober 2008, waarbij TS aangeeft "binnenkort" te willen overstappen...

Zal inmiddels wel gebeurd zijn...

door 75ster - Jun 26, 2009 om 16:05
11 Antwoorden / 0 Vragen

Haha, maar het word nog steeds gelezen blijkbaar!