da
door daika1958 Mar 1, 2009 om 15:03
Voeding & gezondheid

Lenzen met leesgedeelte

Hallo allemaal,
jahoor, ik moet er aan, een leesbril maar ik heb altijd problemen met een bril dus zit ik erover te denken om lenzen te nemen met een leesgedeelte.
Nu zei mijn eigen opticien dat er maar weinig mensen zijn die aan die dingen kunnen wennen maar een andere opticien zei dat de meesten er wel aan wennen.
Dus vraag ik maar eens aan ervaringsdeskundigen, wat is jullie ervaring met lenzen met een leesgedeelte ? Ik weet dat er 2 verschillende lenzen hiervoor zijn, dus graag jullie ervaring met welk soort dan ook,
alvast hartelijk dank voor jullie reacties,
groetjes van Karin.

25082 9 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Mar 1, 2009 om 16:04
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Karin, omdat mijn dochter (ze is van 1963) sinds kort ook een bril heeft aangeschat met een leesgedeelte(varifocusglazen), en, omdat ik zelf ook van plan was om zo'n bril met leesgedeelte aan te schaffen: Onze dochter heeft er ongeveer een week over gedaan om er aan te wennen, en ze is erg tevreden. Ben zelf inmiddels ook naar die opticien geweest, en heb ook een bril besteld met leesgedeelte. Wel met van te voren duidelijk de afspraak, dat mocht het niet gaan lukken, er in die bril dan alsnog andere glazen worden ingezet, en dat er dan een leesbril bij aangeschaft kan gaan worden, met alleen het betalen dan, van het 2e montuur. De betreffende opticien is hiermede akkoord. Over een tijdje zal ik de bril met leesgedeelte dus hebben, ben reuze benieuwd, maar ik verwacht, gezien de ervaring van mijn dochter, verder geen probleem.

Succes met je voornemen,

Groeten: Henri

birdies
door birdies - Mar 1, 2009 om 16:05
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Maar goed dat je een nieuwe bril krijgt, want deze is duidelijk niet goed meer.

Karin heeft het over ervaringen met lenzen.

da
door daika1958 - Mar 1, 2009 om 16:05
12 Antwoorden / 11 Vragen

Hoi Henry,

mijn vraag gaat eigenlijk voer lenzen met een leesgedeelte,een bril heb ik liever niet, krijg daar wat uitslag en irritaties van, zeker als het wat warmer wordt is dat een drama en als het regent heb ik niets aan een bril,

maar in ieder geval bedankt voor je moeite,

groetjes van Karin,

kenwel2
door kenwel2 - Mar 1, 2009 om 16:18
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@birdies, Ja hoor, ik moet er nodig aan, da's nu wel zeker! :-)

Aan vraagstelster: Excuses, onze dochter heeft wel altijd lenzen gedragen, maar kon er na jaren gedragen te hebben (lenzen) niet meer tegen: Haar ogen waren te droog. Maar, ze had wel al een leesbril er bij nodig, als ze haar lenzen in had.

Maar in uw geval dan: ik denk dat het maken van goede afspraken met uw opticien toch het belangrijkste is en blijft, zoals ik al omschreven heb.

Succes met uw nieuwe lenzen!

Gr. Henri

duif2
door duif2 - Mar 1, 2009 om 16:34
371 Antwoorden / 116 Vragen

Bij mij werkte het niet.

De opticien zei tegen mij dat het maar bij weinig mensen goed gaat.

Maar ik ben blij dat ik het geprobeerd heb.

Anders blijf je het je toch afvragen of het zou lukken.

Probeer het eerst eens met een proefset varifocale lenzen.

Ik heb daglenzen geprobeerd voor een week. Was niet zo erg duur.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2009 om 17:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Karin, via de link kunt u in een filmpje zien en horen over wat de (vele) bezwaren zijn van multifocale lenzen. Ik las ook op een site dat je er maar beter ook niet aan kunt beginnen als je niet al jarenlang lenzen probleemloos hebt gedragen. Overigens geven multifocale brillen soms zelfs problemen. Ikzelf heb normaal altijd mijn gewone bril op en alleen als ik afwisselend ook vaak dichtbij moet kunnen zien gebruik ik mijn multifocale/varifocus bril. In de auto, op staat lopend etc. gebruik ik mijn gewone bril om te vermijden dat ik op een verkeerd moment door het minder sterke gedeelte kijk: struikelen over een wat ongelijke tegel etc. die je dan niet goed ziet, wat onderuit gezakt in een stoel naar de tv kijken en je kijkt al gauw door het minder sterke gedeelte, lastig in de auto omdat je altijd goed op je zithouding moet letten etc.. Met varifocuslenzen lijkt het me nog veel lastiger, gezien in de meeste gevallen de lenzen ook over de ogen bewegen.

Zoals hier al is geopperd: probeer eventueel eerst een tijdje op proef dergelijke lenzen, soms kan dat een week gratis.

vr.gr.

rtsen.nl/oogartsen/contactlenzen/bifocale_multifocale_lenzen/

da
door daika1958 - Mar 1, 2009 om 20:08
12 Antwoorden / 11 Vragen

Hoihoi,

ik heb al zeker 26 jaar lenzen en draag ze met veel plezier, dus aanpassen etc is geen enkel probleem,

groetjes van Karin

ky
door kytoma - Mar 1, 2009 om 20:16
15 Antwoorden / 12 Vragen

ik heb nu sedert 1980 foca glazen onder dus een leesgedeelte heerlijk ik zou niet zonder willen.

geen twee brillen een om te lezen en een om ver tekijken is toch belachelijk als je het met een bril af kan