mi
door micha fritse Jan 25, 2020 om 15:24
Voeding & gezondheid

Loden waterleiding

goedemiddag,
Wij hebben hoogstwaarschijnlijk

nog een aanvoer waterleiding van lood die eerst over het perceel van de buren (in de tuin van de buren ligt een waterput met een afsluiter) naar ons perceel loopt.

Evides zegt tegen ons dat bij het vernieuwen van deze waterleiding de eerste 20 meter voor hun rekening is en de overige 90 meter voor onze rekening is tot de aan de watermeter.

Wij komen overal tegen dat de waterleidingen buiten het huis tot aan de watermeter altijd in het eigendom is van het waterleiding bedrijf is in dit geval dus Evides en dus ook de verplichting hebben tot onderhoud ,vernieuwing van het waterleiding netwerk op hun kosten.

Evides geeft op onze mails geen reactie.

ik hoop dat jullie ons een goed advies kunnen geven .

mvrgr Micha Fritse

4557 8 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 25, 2020 om 15:26
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Tja als ze op mail niet reageren zou u de ouderwetse telefoon eens kunnen proberen.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2020 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is simpel. Tot aan de watermeter is niet van u, dus voor rekening van Evides.

Maar ze zullen, nu dit weer in het nieuws is, wel gek gebeld worden over de loden leidingen. Dus misschien even wat geduld?

En wat bedoelt u met "hoogstwaarschijnlijk"? U hebt het niet gecontroleerd?

panter22
door panter22 - Jan 26, 2020 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Toen de waterleiding aangelegd werd, hebben de toenmalige eigenaren van de woning ook extra moeten betalen voor extra meters. Evides heeft allerlei regelingen getroffen om niet voor deze extra meters bij onderhoud of vervanging te hoeven betalen.
Hier kun je hun voorwaarden vinden:
https://www.evides.nl/voorwaarden
H
eb je al overlegd met de buren? Die zullen niet blij zijn als in hun tuin wordt gegraven. Wie gaat eventuele schade aan hun tuin vergoeden?

ro
door ron503 - Jan 26, 2020 om 09:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat Evides voor de waterleiding tot aan de meter verantwoordelijk is. U denkt dat die leiding een loden leiding betreft maar is dat wel zo want u kunt niet weten of dat ook zo is. Als blijkt dat het een loden leiding betreft dan zal Evides die pas vervangen als onderzoek heeft uitgewezen dat de volksgezondheid in gevaar komt. In de media is er wel iets over geschreven maar om daar meteen een paniek situatie van te maken lijkt mij nog niet nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2020 om 11:29
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de al gegeven reacties is het normaliter zo dat een waterleidingbedrijf verantwoordelijk is voor aanleg en onderhoud van de leiding tot aan de meter.
Maar gelet op de reactie die @PANTHER22 geeft is het helemaal niet uit te sluiten dat bij de aanleg sprake is geweest van aanpassing in de voorwaarden etc. en kan het best zo zijn dat hun verantwoordelijkheid geldt tot aan de waterput. Dat zal terg te vinden moeten zijn in de voorwaarden en een daarvoor opgemaakt document met betrekking tot deze aansluitingen. Ik sluit ook de mogelijkheid niet uit dat dat zelfs bij de koopactie van de woning is geregeld maar dat weet ik niet zeker. U kunt m.i. in deze ook navraag doen bij vereniging eigen huis

gerbera
door gerbera - Jan 26, 2020 om 14:05
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Bij u is sprake van een zgn P leiding waarbij de leiding vanaf de waterput uw eigendom is. Dus als u wilt dat de "loden" aanvoerleiding vervangen wordt klopt hun verhaal dat de kosten vanaf de put voor uw rekening komt. Dit ook al omdat u als aanvrager de leiding wilt laten vervangen.
Ik zou dan nog maar even wachten want tzt zal de leiding wel vervangen worden en komt de P aansluiting te vervallen. U krijgt dan rechtstreeks vanaf de hoofdleiding een aansluiting naar de watermeter welke dan kosteloos moet zijn. Dit zou echter kunnen betekenen dat u, zo dicht mogelijk aan de openbare weg, een waterput zou moeten plaatsen waarin ook de meter geplaatst wordt. In dat geval zal dan vanaf de meter uw woning in voor uw rekening zijn.

mo
door mof - Jan 27, 2020 om 12:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tot aan de watermeter is voor Evides. Verder zou ik het harder spelen: lood is giftig, het Romeinse Rijk is ten onder gegaan aan heersers die uit loden bekers dronken en daardoor hersenbeschadiging hebben opgelopen ... generatie na generatie.

gerbera
door gerbera Jan 27, 2020 om 12:39
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Nee hoor, het Romijnse rijk is ten onder gegaan door Astrix en Obelix☺

i.
door i.meijer - Feb 8, 2020 om 18:29
1 Antwoorden / Vragen

toch even een belangrijke opmerking over vervanging loden waterleiding door PWN in noord-holland:
En dan halen ze die loden leidingen weg, en dan hebben wij in Warder inmiddels kunststof leidingen met wat denk je? : er zit BPA in, want bpa-free was te duur. !!!! Daar krijg je dus ook enge ziektes van
Waarom toch? Wij zijn niet belangrijk, het gaat weer om de kosten!

De klokkenluider is inmiddels ziek ervan

(Uit onderzoek in 2002 (Masumo, Kidani et al.) bleek dat een kleine dosis BPA al in staat kan zijn om zowel de aanmaak als de groei van vetcellen te versnellen. Wat uiteindelijk kan leiden tot overgewicht. Deze conclusie komt niet als een verrassing, aangezien BPA ook wel bekend staat als een xeno-oestrogeen (hierover meer onder het kopje ‘BPA en oestrogenen’). Dit synthetische hormoon kan bijdragen aan een kwaal die vaak ‘hardnekkig buikvet’ wordt genoemd, en wordt daarnaast in verband gebracht met kanker en andere gezondheidsproblemen zoals stofwisselingsziekten, hart- en vaatziekten, diabetes, vruchtbaarheidsproblemen en miskramen.

Ook is het bekend dat deze stof de hormoonhuishouding in de war brengt. Bij mannen kan dit zelfs een vergroting van de prostaat en borstvorming teweeg brengen zo bleek uit onderzoeken bijvoorbeeld in 2008 (Erickson).

BPA zou de ontwikkeling van de hersenen kunnen beïnvloeden en bij muizen zijn verhoogde angst, agressie en cognitieve gebreken waargenomen. De genetische veranderingen en effecten op het brein kunnen generaties lang aanhouden. Dat stelt onderzoek van de universiteit van Virginia School of Medicine (Rissman E. et al.). De genetische veranderingen waren het meest aanwezig in de eerste generatie van nakomelingen muizen die waren blootgesteld aan BPA in de baarmoeder, maar sommige genetische veranderingen zetten zich voort tot in de vierde generatie. Leider van het onderzoek Emilie Rissman, PhD, stelt dat het feit dat BPA de genetische opmaak van muizen kan veranderen, en dat deze veranderingen erfelijk zijn, een reden is om op zijn minst bezorgd te zijn om de effecten op de menselijke gezondheid.)