ph
door philipvg Feb 18, 2005 om 14:26
Voeding & gezondheid

Luchtvochtigheid

In onze woonkamer is een luchtvochtigheid van 30%, de laatste tijd is ons dochtertje van 3 vaak ziek. Weet iemand wat de optimale luchtvochtigheid is en hoe je hierop kan komen?

6517 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me vergissen dat de ideale luchtvochtigheid 70-80% bedraagt, maar pin me hier niet op vast aub. Te droge lucht is in elk geval niet prettig om constant in te verblijven.

Maar als u gewoon radiatoren in huis heeft, kunt u hier bakjes voor kopen bij de DHZ winkel. Deze kunt u middels een daaraan bevestigd beugeltje aan de radiatoten hangen en vullen met water. Door de warmte van de radiatoren verdampt het water in het bakje en stijgt de luchtvochtigheid.

Het kan ook zijn dat u geen radiatoren heeft, maar heteluchtverwarming. Dit geeft eigenlijk standaard vrij droge lucht. Ook hier kunt u dan kiezen voor een bakje water vlak bij de lucht roosters.

Succes en veel nattigheid toegewenst :-)

Brynnar

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag philipvg,

Ik denk dat mijn collega brynnar wat aan de hoge kant zit. Google even en je komt er snel achter dat  een gelijkmatige relatieve luchtvochtigheid tussen 50 en 60% ook van groot belang is voor de gezondheid en het welbevinden van uzelf en uw huisdieren. Er zijn ook tegen een redelijke prijs apparaten in de handel waarmee je de luchtvochtigheid op peil kunt brengen. In elk geval is de 30% waarop jullie zitten veel te laag. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad hebben we genoeg bakjes aan onze radiatoren hangen, maar de tip van de pan met water gaan we zeker proberen. bedankt voor uw antwoord

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo philipvg,

Mijn ervaring met bakjes aan de radiator is dat deze volstrekt onvoldoende zijn om de luchtvochtigheid op een fatsoenlijk peil te houden, maar je kunt het natuurlijk proberen. Zeker wanneer het, zoals bij jullie, zo extreem laag is. Het enige dat echt helpt zijn de zgn. luchtbevochtiger-apparaten. Wat je ook zelf makkelijk kunt proberen is van tijd tot tijd een oude pan met water op een laag pitje op het gasfornuis zetten. Aleen deze manier van geforceerd water verdampen helpt echt.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@philipvg: We hadden in ons vorig huis ook dat probleem en een pan water doet echt wonderen. Gebruik hier wel een oude pan voor, want na verloop van tijd wil je daar echt geen maaltijd meer uit nuttigen. suc6, Freya

ve
door verwijderd - Feb 18, 2005 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ton,

Zoals ik al zei, pin me hier niet op vast.... :-)

ve
door verwijderd - Feb 19, 2005 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een degelijk vaak nieuw huis (weinig ventilatie) gebouwd op zandgrond, voorzien van een CV(gas) verwarmings installatie, is vaak de oorzaak van een te droog huis. Een hygro-meter (paardehaar) geeft de werkelijke vochtigheid. Ongeveer 55% vochtigheid is de betere. Luchtbevochtigers "spuiten" een aantal liter (kraan) water per dag je kamer in, maar ook een wittewaas van kalk. Ontkakt flessewater lost dit probleem op. Alle waterpannen ten spijt, lost het totaal probleem niet op. Werk aan de oorzaak. Steeds zieke kinderen hebben vragen om oorzakelijke oplossingen. De ventilatie verbeteren, brengt n.l. ook meer vochtige lucht van buiten naar binnen. En het stoken van een houtkachel (milieu onvriendelijker) geeft een veel meer aangenamere (stralings) warmte en wordt de vochtigheids graad (volgens uw eigen hygrometer) in uw huis al gauw verhoogd van 30 naar ongeveer 55%. Succes!

ve
door verwijderd - Mar 5, 2005 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag,

30% luchtvochtigheid is inderdaad vrij laag. Droog is beter dan te vochtig natuurlijk.

Wij hadden hetzelfde probleem, en hebben het opgelost met een "luchtbevochtiger". Dit is een apparaat wat aangesloten is op stroom.

Een soort bak waar je regelmatig water bijvult. Vooral in deze periode kan ik liters water per dag bijvullen, en de vochtigheid is  meestal binnen de normale normen. Ik zie zelfs de planten beter groeien.

Daarbij heb ik wel altijd een raampje op een schier open staan. Zo'n bevochtiger is vrij gemakkelijk aan te schaffen in een elektriciteits- of huishoudwinkel tegen een redelijke prijs.

Ook in deze tijd moet ik blijven vechten tegen de droogte.

Met vr. gr.,

Jan van Eekelen - Helmond