cc
door ccc249 Dec 15, 2019 om 12:25
Voeding & gezondheid

Mag een dierenkliniek kosten in rekening brengen zonder het te melden?

In augustus maakte ik al een afspraak voor sterilisatie van mijn 2 kittens op 13 december. Omdat er online geen prijslijst beschikbaar was, heb ik die via de mail opgevraagd. Sterilisatie per kat kost €134,50 werd mij in september gemaild.

In de brief die ik van de dierenkliniek meekreeg stond informatie over nuchter zijn, wegbrengen/ophalen en de mogelijkheid tot een bloedonderzoek (€56 per kat).

Afgelopen vrijdag bracht ik mijn katten weg en kreeg een aantal vragen van de medewerker:

-        Wil je het bloedonderzoek laten doen? Nee hoeft niet

-        Wil je gebeld worden als ze wakker worden of kom je ze gewoon om 3 uur ophalen? Ik kom ze wel ophalen

-        Wil je dat we meteen even de nageltjes knippen als ze toch onder narcose zijn? Nee, dat hoeft niet

-        Ter bescherming van de wond kunnen ze een kraag of een shirtje krijgen, welke wil je? Een shirtje is wel leuk

-        Wil je dan de rode of de zebra? De zebra dan maar

Dat waren de vragen die ik kreeg. Er is niks gezegd over (extra) kosten. Het enige dat mij bekend was, was de prijs de prijs van de sterilisatie en het bloedonderzoek. Gezien de vroege informatievoorziening (september) wist ik dat natuurlijk niet exact meer.

Toen ik de katten in de middag ging ophalen en heb afgerekend, zag ik thuis dat er voor de twee zebra shirtjes €52 in rekening is gebracht. Naast dat het een absurd hoog bedrag is, is mij ook niet gemeld dat hier extra voor betaald moet worden. Tijdens het ophalen denk je alleen maar aan de katten en niet direct aan de kosten die wat hoger leken uit te vallen dan gedacht. Dat heb ik pas rustig thuis bekeken.

Mijn vraag: mogen ze dit zomaar doen. Vragen wat je wil, maar dus niet aangeven dat je hiervoor (extra) moet betalen.

5992 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 15, 2019 om 12:43
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad belachelijk hoge kosten voor de shirtjes, u kunt nog vragen of u het statiegeld terug kan krijgen bij retourzending.
Maar u had wel kunnen bedenken dat het geheel wat duurder uit zou vallen bij deze extraatjes.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2019 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom veronderstelt u dat shirtjes gratis zijn? Dat nageltjes knippen is ook niet gratis, netzomin als dat bloedonderzoek, of kraagjes.

Maar zijn dat shirtjes van Dior, dat die zo belachelijk duur zijn?

Persoonlijk vind ik de prijs voor sterilisatie ook al flink hoog, zeker voor twee tegelijk.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 15, 2019 om 13:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo CCC,

Mijn ervaring met dierenklinieken is,dat het "geldfabrieken" zijn: er moet flink worden verdiend.

Een kennis van mij gaat naar de dierenarts van Ranzijn vanwege het lagere tarief,maar daar heb ik geen ervaring mee.

gerbera
door gerbera Dec 15, 2019 om 14:12
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Is best wel een goeie, tenminste die van mijn dochter.

cc
door ccc249 - Dec 15, 2019 om 13:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties. Ik ging er vanuit dat het bij de kosten al was inbegrepen, aangezien het nergens vermeld wordt dat het niet zo is. Het feit dat de kosten voor het bloedonderzoek wel in de brief gezet wordt, suggereert dat andere dingen zijn inbegrepen. De pijnstillers die ik mee kreeg zaten bijv ook in de €135. Ik neem morgen sowieso even contact met ze op

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2019 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar sommige mensen hebben thuis al een kraag of zo liggen van eerdere ingrepen bij andere dieren. Ik zie hier zo’n shirtje. https://www.medpets.nl/medical+pet+shirt+kat/

Magnum007
door Magnum007 Dec 15, 2019 om 18:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo CCC,

Belangrijk voor mij bij een dierenkliniek is de service:

Besteedt de dierenarts veel aandacht aan je huisdier zonder steeds op de klok te kijken?...;-)

Hoef je niet lang te wachten bij een afspraak?....

Is de dierenarts vriendelijk en kun je zelf uitkiezen bij welke dierenarts je gaat (vaak is het een groepspraktijk)?

Is de dierenkliniek bij jou in de buurt of moet je een half uur rijden?

Heeft de dierenkliniek een goede naam ?(sommige dierenklinieken bestaan al tientallen jaren).

Je ziet : er speelt meer mee, dan die paar tientjes prijsverschil....;-)

Boesta
door Boesta Dec 16, 2019 om 16:00
27 Antwoorden / Vragen

@Magnum007,

Belangrijkste keus om naar een dierenarts te gaan zou de kunde van de dierenarts moeten zijn. Of dat zou in iedergeval boven aan het lijstje behoren te staan

Magnum007
door Magnum007 Dec 16, 2019 om 18:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Boesta.

Als de dierenarts kundig is met dieren maar een kreng van een mens,dan ga ik toch liever naar een ander.....;-)

Maar even "alle gekkigheid op een stokje" : als je wilt bezuinigen op de dierenarts,dan kun je beter overwegen om geen huisdier te nemen....

De meeste dierenartsen in Nederland zijn echt wel goed,je betaalt extra voor de service.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2019 om 15:23
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk kunt u hier nog iets mee als het een kliniek betreft waar ook een dierenarts aan is verbonden.
Hoe dan ook is het zaak om altijd en waar dan ook men iets aantrekkelijks noemt om ook te krijgen: altijd vragen wat het dan kost. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-een-dierenarts

De klacht gaat dan wel is waar niet over een ingreep maar over handelwijze/verdsienmodel.

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2019 om 23:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Logisch dat u moet betalen voor die extra’s. U had ook zelf oude T-shirts kunnen gebruiken of iets goedkoops kindformaat bij Zeeman of Wibra kunnen kopen. Met een goede krabpaal hoeven nagels niet geknipt te worden en anders kunt u zelf een veilige knipper aanschaffen voor een enkele euro.
Ik vind het een vrij dure kliniek en u had zelf kunnen vragen wat die zebra’s kosten. Trouwens, ik zou een huisdier niet voor gek willen laten lopen met modieuze pakjes, ze hebben er ook geen enkele zeggenschap in.

mo
door mof - Dec 16, 2019 om 11:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe naief bent u dan wel niet? Denkt u dat ze die diensten gratis weggeven? Ze vragen u wat u wilt, u had gewoon kunnen vragen wat het kost.

ma
door marleenvanh - Dec 16, 2019 om 12:16
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige wat ze m.i. 'fout' gedaan hebben is het niet melden van de kosten van de eventuele extra's (shirtje, kraagje, nageltjes etc.), dat het niet gratis zou zijn lijkt me logisch. Een 'Wat kost dat?' of 'Wat kost dat extra?' van uw kant had een en ander ook duidelijk kunnen maken. De aan u opgegeven prijs is voor de sterilisatie. U heeft het niet over castratie. Sterilisatie (in weze castratie van een vrouwelijk dier) is een buikoperatie en daar komt meer bij kijken dan 'ff knip knip' natuurlijk. De prijs op zich van die ingreep is niet abnormaal hoog. Voor elk van de dieren is een nieuwe steriele operatie-set gebruikt en zijn normaal geproken zowel DA als (paraveterinaire) assistente opnieuw steriel gezet.

sira
door sira - Dec 16, 2019 om 13:28
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Shoppen (prijzen vergelijken) bij meerdere dierenartsen loont.

Ik heb zelf van begin "70 tot eind "90 bij een dierenarts gewerkt. Toen hij er mee stopte, moest ik ook iets anders.

De belangrijke eerste beoordeling: hoe groter de praktijk en hoe meer dierenartsen + assistenten, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Ik ben een beetje uit de prijzen, maar een grote cocktail voor een hond kost bij veel dierenartsen al gauw tussen de € 60, en € 90, -. In de omgeving van Groenekan zit/zat een dierenarts die er € 17,50 voor rekent. Pas overigens op voor over-enten.

Tandsteen verwijderen bij mijn eigen kat (assistentewerk): 3 dierenartsen gebeld die alle 3 tussen de € 100,- en € 200,- berekenden. De 4e dierenarts berekende € 39,50.

Men kiest vaak voor een dierenarts die dicht in de buurt zit, maar het kan lonen als je er wat meer kilometers voor moet rijden.
Een pak suiker 10 km verderop halen, omdat die 3 ct goedkoper is, loont natuurlijk niet. Maar 15 km rijden op het bedrag, zoals in mijn voorbeeld met tandsteen, loont wel.

Er was ooit een site waar je de prijzen tussen verschillende dierenartsen kon vergelijken. Helaas is die off-line gegaan.

Magnum007
door Magnum007 Dec 16, 2019 om 18:34
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Sira,

Het moet ook "klikken" tussen de eigenaar van het huisdier en de dierenarts.

Als je gaat bezuinigen op de verzorging,neem dan een hamster....;-)

sira
door sira Dec 16, 2019 om 18:57
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Er is keuze uit vele dierenartsen en er zijn er altijd wel waar het mee klikt.
Ook heeft het niets met bezuinigen op de verzorging te maken.

Een grote dierenartsenpraktijk zal altijd duurder zijn dan een kleine, maar hoeft zeker niet béter te zijn dan die kleine.
Voor je auto geldt hetzelfde, bij een grote merkdealer zul je altijd duurder uit zijn dan bij de plaatselijke dorpsgarage (ik heb overigens liever die dorpsgarage). Oké, die grote praktijk of merkdealer heeft voor van alles en nog wat meer kosten, alleen ben ik niet bereid die te betalen.

Het is ook met veel andere dingen zo, hoe meer personeel, hoe groter het kantoorpand, hoe meer managers etc. etc. en vul de rest zelf maar in.

sp
door spikkel Dec 16, 2019 om 23:20
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zie niet in waarom een grote dierenartsenpraktijk duurder is dan een kleine. Bij een grote dierenartsenpraktijk wordt de apparatuur veel vaker gebruikt, is het sneller afgeschreven en kost het dus minder geld. Voorbeeld: mijn hond heeft 2 keer een uitgebreid bloedonderzoek gehad. De eerste keer was ik rond de 220 euro kwijt in een praktijk met 2 dierenartsen. De tweede keer, 5 jaar later, was ik rond de 170 euro kwijt in een praktijk met 5 dierenartsen. De duurdere praktijk zit alleen in een kleine stad. De grote praktijk zit in een kleine stad maar ook in een klein dorp. Dierenartsen hebben over het algemeen assistenten, geen managers. Die kom je hooguit tegen in Universitair Diergeneeskundige Centra. Dan hebben we het ook wel over andere zorg dan de dierenartsenpraktijk.

sira
door sira Dec 17, 2019 om 10:27
2331 Antwoorden / 24 Vragen

In het voorbeeld van managers spreek ik over andere zaken, niet sprecifiek over een dierenarts, ik heb het daar ook over kantoorpanden. Alhoewel er in mijn omgeving wel een dierenartsenpraktijk zit die een praktijkmanager hebben, en nee dit is geen universitair centrum.

Een grote dierenartsenpraktijk heeft meer overheadkosten dan de één- of tweemanspraktijk) en als welk bedrijf dan ook veel overheadkosten heeft, dan moet dit uit de lengte of breedte komen, dus wordt dat in de prijzen doorberekend en daar betaalt de afnemer voor. Hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben om deze rekensom te maken, dit is een logisch gevolg.

Een ander voordeel van een kleine praktijk is dat je altijd dezelfde dierenarts hebt. Bij een grote moet je afwachten wie je krijgt. Als er geen spoed is, kun je aangeven wie je hebben wilt, maar bij spoed kan het gebeuren dat je juist net degene krijgt waar het niet mee klikt, zoals Magnum007 al aangeeft. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

sp
door spikkel Dec 18, 2019 om 13:34
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik geef een voorbeeld van een praktijk met 2 dierenartsen en een praktijk met 5 dierenartsen. De grotere praktijk is 5 jaar later bijna 23% goedkoper dan de tweemanspraktijk. Wat betreft de rekensom ... ik hoef inderdaad niet te studeren om te weten dat 170 euro toch echt 50 euro minder is dan 220 euro. En dat nota bene 5 jaar later !!

Enig idee waarom streekziekenhuizen geen geavanceerde apparatuur hebben ? Het wordt te weinig gebruikt om de kosten te dekken. De kleine praktijk kan alleen goedkoper zijn als alle onderzoeken opgestuurd moeten worden zodat ze zelf de apparatuur niet af hoeven te schrijven. Zo'n praktijk is leuk voor een enting maar niet voor ernstig zieke dieren. Bij spoed wil je dat je dier zo snel mogelijk wordt geholpen ongeacht door wie. Bij spoed in het weekend is de kans groot dat jouw praktijk niet eens dienst heeft.