jansje
door jansje Nov 7, 2013 om 18:50
Voeding & gezondheid

Mag een verzorgingshuis geld vragen, voor het opbaren op eigen kamer?

hallo beste mensen,
Mijn vader is op 8 september j.l. overleden in het verzorgingshuis de Blinkert in Haarlem. Mijn ( onze ) vader wilde graag op zijn eigen kamer opgebaard worden. Wat dus is gebeurd door het uitvaartcentrum. Nu kregen wij al bijna direct te horen ( binnen 3 af 4 uur ) dat wij € 40,00 per dag moesten betalen, omdat mijn vader daar lag. Dat komt dus neer € 160,00 . Wij vinden dat erg vreemd, want het was toch mijn vaders kamer? Maar goed, je bent nog in een roes, er komt veel op je af. Maar er werd wel gezegd dat het wettelijk geregeld was. Dit tehuis behoort aan de stichting SHDH. Ik kan hier niets vinden, waar dit in staat. Nu zult u misschien denken, wat maakt het uit. Mee eens, meteen! Maar het wordt een principe kwestie. Aangezien mijn vader het toch al niet naar zijn zin had in dit verzorgingshuis. Graag uw optie of idee hierover. Hoor n.l. van mensen die in de zorg werken, dat ze dit niet mogen vragen!

5730 55 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus zeer onterecht. Het verzorgingstehuis krijgt nog maximaal 13 dagen een deel van die vergoeding.

Klik hier

Ik hoop dat u nog niet betaald hebt. Anders een klacht indienen en verwijzen naar het artikel. Ze willen van twee walletjes eten.

jansje
door jansje - Nov 7, 2013 om 19:00
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 7 nov 2013, 18:56]Dat is dus zeer onterecht. Het verzorgingstehuis krijgt nog maximaal 13 dagen een deel van die vergoeding.

Klik hier

Ik hoop dat u nog niet betaald hebt. Anders een klacht indienen en verwijzen naar het artikel. Ze willen van twee walletjes eten.

moeder56
door moeder56 - Nov 7, 2013 om 19:00
483 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger,

ik denk dat dit niet je bedoeling is bij het aanklikken van hier

Forbidden

You don't have permission to access /Voor producten die je ongekoeld kunt bewaren, is de THT-datum voornamelijk gebaseerd op de kwaliteitseisen aan het product. Denk aan meel, koffie, snoep en frisdranken. Deze producten kunnen vaak nog prima gegeten worden na de THT-datum. Aanbevolen wordt om het zelf te beoordelen door te kijken, ruiken en proeven. Producten waarvan de THT-datum is verstreken, mogen volgens de wet nog wel worden verkocht en gebruikt. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper. on th

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, sorry, deed blijkbaar iets fout. Link niet gecontroleerd.

Klik dus hier

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2013 om 19:05
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Het is uit eigen ervaring bekend dat dit gebeurd. Kennelijk houdt het "huurcontract" op als de bewoner overleden is en als de kamer dan gebruikt wordt voor het opbaren, is dat weer een tijdelijke nieuwe huurder/gebruiker. Als er gebruik gemaakt wordt van een opbaarruimte in het tehuis moet die ook betaald worden, gaat het stoffelijk overschot naar de begrafenis ondernemer krijg je ook opbaarkosten. Wel moet de kamer binnen x tijd leeg zijn.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier ook iets aan.

Klik hier

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2013 om 19:07
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Was die € 40 berekend door de uitvaartondernemer of het tehuis? Want als het door de uitvaartondernemer wordt berekend kan dit goed kloppen. Hij houdt o.a. toezicht op een aantal zaken.

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2013 om 19:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@jansje, op internet zoekend kwam ik uw vraag tegen op Uitvaart.nl en daar is ook een reactie gegeven klik hier, heeft u daar nog iets mee gedaan?

jansje
door jansje - Nov 7, 2013 om 19:07
131 Antwoorden / 14 Vragen

De kamer van mijn vader was op 16 september al leeg. dus 8 dagen na zijn overlijden. Intussen waren de keukenkastjes al door de huishoudelijke dienst schoongemaakt, Terwijl mijn vader daar dus gewoon nog lag opgebaard!

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wilde niet echt. Maar nu, klik hier

jansje
door jansje - Nov 7, 2013 om 19:14
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 7 nov 2013, 19:07]@jansje, op internet zoekend kwam ik uw vraag tegen op Uitvaart.nl en daar is ook een reactie gegeven klik hier, heeft u daar nog iets mee gedaan?

Ik kon en kan er niets mee, omdat ik niets kan vinden in de algemene voorwaarden. Verder zijn ze niet zo blij met ons geweest, omdat we er al vaak genoeg geklaagd hebben, tot de directeur van de stichting aan toe. Vind het erg moeilijk, om met die mensen nog om tafel te zitten. Uit ervaring dus, wordt er met je klacht niets gedaan.

Cookies
door Cookies - Nov 7, 2013 om 19:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vers van de pers: KLIK

Stukje uit het bovenstaande artikel:

Staatssecretaris Martin van Rijn ( Volksgezondheid, Welzijn en Sport) noemt instellingen die vroegtijdig kamers ontruimen, 'hartstikke fout'. Tehuizen die dit doen, zullen erop worden aangesproken, voegde hij eraan toe. Hij komt nog voor het eind van het jaar met een brief waarin hij ingaat op het mogelijk beboeten van bestuurders.

Een kamer moet volgens de regels na 7 dagen leeg zijn, maar dit wordt lang niet altijd nageleefd. Dat bleek in augustus uit onderzoek van de Consumentenbond. Ongeveer 40 procent van de 152 onderzochte verpleeg - en verzorgingshuizen geeft over deze termijn onjuiste of helemaal geen informatie.

De volledige brief van de Staatssecretaris is hier, klik te vinden.

jansje
door jansje - Nov 7, 2013 om 19:21
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 7 nov 2013, 19:07]Was die € 40 berekend door de uitvaartondernemer of het tehuis? Want als het door de uitvaartondernemer wordt berekend kan dit goed kloppen. Hij houdt o.a. toezicht op een aantal zaken.
De dame van het uitvaartcentrum zei wel, u weet dat u dus nu 2x betaald? Maar dat hebben we even niet begrepen. In alles wat erop je afkomt. Om 10 voor 8 is onze vader overleden, dan wachten op de dokter, mensen bellen. emoties, na de dokter, wachten op de het uitvaartcentrum. Die was er om een uur of 11 ( weet het niet zeker meer ) en om 12 uur was de dame van het uitvaartcentrum er. Er komt zoveel op je af, dat je de helft vergeet, wat ze zeggen en doen. Toen wij met de dame van Yarden , zaten te praten, Kwam er iemand binnen van de verzorging met een briefje of mijn zus, die maar even wilde tekenen, dat was dus het bewuste briefje, waar op stond wat het kostte, ik zei toen wel , wat raar het is toch pa zijn kamer. Ja maar het was wettelijke geregeld. En daar kan ik dus niets overvinden!!!

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jansje

U hoeft niet met ze om de tafel. Dien uw klacht schriftelijk in. Print de artikelen uit en verwijs daar naar.

Sterkte met uw strijd. Ik heb helaas ook heel wat klachten over de verpleging en verzorging van mijn moeder bij de directie van het verpleeghuis moeten indienen. Wel steeds "gewonnen". Maar het begint meer en meer op een boevenbende te lijken.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze liegen dus gewoon.

jansje
door jansje - Nov 7, 2013 om 19:29
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 7 nov 2013, 19:23]@jansje

U hoeft niet met ze om de tafel. Dien uw klacht schriftelijk in. Print de artikelen uit en verwijs daar naar.

Sterkte met uw strijd. Ik heb helaas ook heel wat klachten over de verpleging en verzorging van mijn moeder bij de directie van het verpleeghuis moeten indienen. Wel steeds "gewonnen". Maar het begint meer en meer op een boevenbende te lijken.
Misschien een beetje dom, Maar welke artikelen bedoeld u, om uit te printen?

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2013 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bijvoorbeeld dat artikel Inpakken en wegwezen, of de brief waar een ander forumlid naar verwijst.

Ik heb blijkbaar twee keer dezelfde link geplaatst, lekker suf deze keer, dus wellicht vindt u hier nog iets van uw gading.

Klik hier.

Laat het niet over uw kant gaan.

aricia
door aricia - Nov 8, 2013 om 12:15
36 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Jansje,

Allereerst nog gecondoleerd met het verlies van je vader.
Ja het is gewoon schandalig te noemen dat ze 40 euro per dag in rekening brengen op je vaders eigen kamer.
Misschien een idee om dit eens met naam en toenaam naar het Haarlems dagblad te schrijven ?
Heb je maar zo kans dat ze het publiceren en heb je voor dat geld nog wat genoegdoening.

Sterkte en met vriendelijke groetjes,

Aricia

jansje
door jansje - Nov 8, 2013 om 12:49
131 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo Beste mensen.

de stand van zaken is na veel bellen , naar allerlei instanties. Dat het nu ligt bij Yarden. Die gaan voor ons bellen met het desbetreffende tehuis. A.S. woensdag is pas degene terug die hun moeten hebben. Dus we moeten even afwachten. Ook Yarden ( de uitvaartmaatschappij ) vind het van de zotte.
Ik wil u graag vast hartelijk bedanken, voor de vele suggesties. En als ik wat meer hoor. Hoort u het ook.
mvg Jansje

te
door testm - Nov 10, 2013 om 11:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Jansje,
Allereerst gecondoleerd. Een verzorgingshuis heeft inderdaad 13 dagen. Het opbaren op de kamer kan in deze dagen zitten. Men mag niet de kamer extra berrekenen. Dat mag pas na die 13 dagen, waarvan u bij intrek er waarschijnlijk al 6 heeft verbruikt.
Als het verzorgingshuis middelen nodig heeft om de kamer te verkoelen, kan dat in rekening worden gebracht. Wellicht zijn dat de €40,- kosten voor openbaren eigen kamer. Dat betaalt u dus voor het opbaren en niet voor de kamer. Vaak wordt dit door de verzekering vergoed.

jansje
door jansje - Nov 10, 2013 om 11:14
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=testm schreef op zondag 10 nov 2013, 11:09]Jansje,
Allereerst gecondoleerd. Een verzorgingshuis heeft inderdaad 13 dagen. Het opbaren op de kamer kan in deze dagen zitten. Men mag niet de kamer extra berrekenen. Dat mag pas na die 13 dagen, waarvan u bij intrek er waarschijnlijk al 6 heeft verbruikt.
Als het verzorgingshuis middelen nodig heeft om de kamer te verkoelen, kan dat in rekening worden gebracht. Wellicht zijn dat de €40,- kosten voor openbaren eigen kamer. Dat betaalt u dus voor het opbaren en niet voor de kamer. Vaak wordt dit door de verzekering vergoed.

Het verzorgingshuis heeft niets hoeven doen, heeft het uitvaartcentrum gedaan. Bij intrekken van de kamer, heb ik zelf de hele kamer moeten witten en schilderen. Maar dat is nu niet ten spraken, we hebben inmiddels ook de rekening gekregen, waarbij ook het betalen voor koffie en thee, voor bij het condoleren. Dat kost € 50,00. Terwijl wij dit ZELF hebben verzorgd.. En daar hebben wij echt niet voor getekend. Kunnen zelf wel een pot koffie zetten!

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2013 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jansje

Ze zijn de boel dus gewoon gezegd aan het oplichten. Niet betalen dus. Sterkte met die kwestie. Treurig dat men na een overlijden zo aan alle kanten te pakken genomen wordt.

jansje
door jansje - Nov 10, 2013 om 12:08
131 Antwoorden / 14 Vragen

Tja het is een raar verhaal

Allemaal bedankt voor de condolances .

Ik vecht wel door, ik wil en zal het weten.!
Lijk verdorie mijn vader wel, die kon zich ook zo ergens in vast bijten :-(

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2013 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jansje schreef op zondag 10 nov 2013, 12:08]Tja het is een raar verhaal

Allemaal bedankt voor de condolances .

Ik vecht wel door, ik wil en zal het weten.!
Lijk verdorie mijn vader wel, die kon zich ook zo ergens in vast bijten :-(

Dus een prima voorbeeld, uw vader. Te veel mensen laten maar over zich heen lopen en zeker in zulke situaties, waarin echt misbruik van de omstandigheden wordt gemaakt.

jansje
door jansje - Nov 10, 2013 om 12:39
131 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zal u allen laten weten hoe dit afloopt. Vast allemaal bedankt!

jansje
door jansje - Nov 11, 2013 om 10:20
131 Antwoorden / 14 Vragen

Beste mensen

Ik heb inmiddels zorgkantoor Kennemerland aan de telefoon gehad.
Blijkt.... niet wettelijk verplicht, maar wordt wel toegestaan!.

Hierbij zullen wij het dan moeten laten.

Hartelijk dank voor al uw medeleven en hulp.
mvg Jansje

zoekster
door zoekster - Nov 11, 2013 om 11:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jansje schreef op maandag 11 nov 2013, 10:20]Beste mensen

Ik heb inmiddels zorgkantoor Kennemerland aan de telefoon gehad.
Blijkt.... niet wettelijk verplicht, maar wordt wel toegestaan!.

Hierbij zullen wij het dan moeten laten.

Hartelijk dank voor al uw medeleven en hulp.
mvg Jansje
En daarmee is de kous af? Uw zus is toch verkeerd voorgelicht toen ze tekende, het was volgens degene die de papieren onder haar neus hield toch een wettelijke regeling? Dan kunt u* zich beroepen op dwaling, waarbij u stelt dat als u wel een juiste voorstelling van zaken had gehad, u het contract niet had getekend. (art. 6:248 BW)

Er zijn genoeg getuigen, dus daar zal het niet aan liggen. Het is dan wel zaak dat u nog niet heeft betaalt, want om het geld op te eisen zal het verzorgingstehuis naar de rechter moeten stappen en dan kunt u uw zaak verdedigen door een beroep te doen op dwaling. Zaak voor kantonrechter, dus geen advocaat nodig.
Als er al is betaald, dan wordt het eigenlijk te duur om dit via de rechter aan te vechten. Degene die eist is nl degene die in eerste instantie de proceskosten maakt. Het is daarmee voordeliger om 'gedaagde' te zijn.

*voor de handigheid heb ik u aangesproken als zijnde uw zus

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Te gek voor woorden.

Ik hoop inderdaad ook dat u nog niet voor die kamer en de koffie hebt betaald. Laten zij dat maar voor de rechter brengen, dat winnen ze nooit. Diep treurig.

jansje
door jansje - Nov 11, 2013 om 11:17
131 Antwoorden / 14 Vragen

Nee wij hebben nog niets betaald. wij wachten nog even af, wat Yarden ( de uitvaartinstantie ) woensdag voor elkaar krijgt.

verder wij betalen echt die € 50,00 voor koffie en thee niet!
en verder zijn we er moe van geworden :-(

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar speculeren ze juist op. Een eigen kamer waar ze nog 13 dagen voor doorbetaald krijgen en dan via een achterdeur nog proberen extra te vangen, dat moet u echt niet accepteren, hoe moe en ellendig u er ook van wordt. U betaalt aan uw huisbaas toch ook niet extra huur, als er in uw huis iemand is overleden?

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 15:24
131 Antwoorden / 14 Vragen

Beste mensen. het volgende kregen wij toegestuurd. een deel van de algemene voorwaarden.
Artikel 34 Overlijden
Lid 1 Onder noodzakelijke laatste zorg wordt het volgende verstaan. Het gereed
maken van de overleden cliënt voor bezoek op de afdeling, het informeren van nabestaanden
over de gang van zaken en het gelegenheid geven aan nabestaanden om
afscheid te nemen van de overledene op de afdeling. Verder worden eventuele infuuslijnen,
katheters en stoma verwijderd alsmede openingen en incisies gesloten. De
bezittingen van de overledene worden overgedragen aan nabestaanden en een ontslagformulier
wordt ingevuld. Op het lichaam van de overledene wordt identificatiemateriaal
aangebracht en de overledene wordt gereed gemaakt voor verder transport.
De overledene wordt overgebracht naar een daarvoor bestemde ruimte en afgedekt.
Tot slot wordt het lichaam vrijgegeven.
Lid 3 Koeling van de overledene nadat deze is opgebaard behoort niet tot de noodzakelijke
laatste zorg. Indien de nabestaanden willen dat deze dienstverlening niet
door een uitvaartondernemer maar door een zorginstelling wordt geleverd, kan een
instelling de kosten hiervan aan de nabestaanden of, indien dat wordt gedekt door
de polisvoorwaarden, aan de uitvaartverzekeraar in rekening brengen. (bron CVZcirculaire
01/32 d.d. 22 augustus 2001, over Noodzakelijke laatste zorg bij overlijden
in een AWBZ-instelling).
Lid 4 De zogeheten regeling mutatiedagen bestaande uit 13 dagen is een financiële
regeling voor de zorgorganisatie die, in overleg met de cliënt, een invulling hieraan
geeft. ActiZ en LOC zijn van mening dat bij de termijn van 7 dagen voor de nabestaanden
en 6 dagen voor het opknappen van de woonruimte sprake is van een evenwichtige
balans tussen financiën en cliëntgerichtheid. De zorgaanbieder kan in
overleg met de nabestaanden van deze termijn afwijken afhankelijk van de individuele
situatie.

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 15:30
131 Antwoorden / 14 Vragen

en dit nog

Laatste zorg na overlijden
Uw nabestaanden of uw uitvaartverzekering
betalen de kosten van
het afleggen en opbaren van het
lichaam.
De instelling regelt dat een arts
komt schouwen. De instelling zorgt
zo nodig voor het klaarmaken voor
transport en tijdelijk koelen van het
lichaam.///
De instelling heeft alleen de arts gebeld. Verder heeft de uitvaartvorging alles geregeld!

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus ook in die voorwaarden wordt niet over een vergoeding voor de kamer gesproken. Dus laat ze, grof gezegd, maar fluiten naar die dagvergoeding van € 40,00.

Het is diep treurig dat een "zorg"instelling zo'n misbruik maakt van een intrieste situatie.

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 15:46
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 15:41]Dus ook in die voorwaarden wordt niet over een vergoeding voor de kamer gesproken. Dus laat ze, grof gezegd, maar fluiten naar die dagvergoeding van € 40,00.

Het is diep treurig dat een "zorg"instelling zo'n misbruik maakt van een intrieste situatie.

nee, er werd alleen door het zorg kantoor gezegd, dat ze het mogen vragen!
Nu ben ik aan het mailen met de stichting SHDH, die dit hebben geschreven. grrrrr

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die stichting SHDH exploiteert dat verzorgingshuis waar uw vader verbleef?

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 16:58
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 16:48]Die stichting SHDH exploiteert dat verzorgingshuis waar uw vader verbleef?

ja dat klopt

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hoeft er toch niet veel gemaild te worden? Het staat niet in hun voorwaarden. En in lid 4 hebben ze het al over die 13 dagen, die zij dus extra vergoed krijgen. U gebruikte er van die 7 maar 4.

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 17:04
131 Antwoorden / 14 Vragen

dit is de mail

Zoals vanmiddag telefonisch besproken zou ik u nader informeren over de kosten welke in rekening zijn gebracht in verband met het overlijden van dhr Doelder.
Hieronder treft u nogmaals de informatie aan over het tarief dat SHDH hanteert voor het opbaren:

Het beleid van SHDH is dat wij €40 per dag in rekening brengen indien de overledene wordt opgebaard in het eigen appartement. Wij doen dat omdat het AWBZ-tarief dat SHDH ontvangt na overlijden van een cliënt, een stuk lager is dan het tarief wanneer de cliënt nog in zorg is, terwijl wij ook nog personele kosten hebben wanneer iemand is opgebaard. Ik verwijs u ook naar de bijgevoegde brochure 'Daar hebt u recht op in een AWBZ-instelling', pag. 19, bovenaan. Daar staat dat de nabestaanden of de uitvaartondernemer de kosten betalen van het afleggen en opbaren.

Ook volgens de Algemene Voorwaarden voor zorg met verblijf zijn wij gerechtigd om kosten in rekening te brengen.
Zie artikel 34, lid 3 van de bijlage.

Verder heeft u aangegeven dat de familie het niet eens is met de in rekening gebrachte kosten van € 50.-- voor condoleancebezoek (19.30 uur tot 20.15 uur). De familie geeft aan de condoleance zelf te hebben verzorgd zonder aanwezigheid van medewerkers van de locatie.
Ik zal hierover contact opnemen met de locatie.
Zodra ik bericht van de locatie heb ontvangen, laat ik het u weten.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens dat artikel 34 lid 3 mogen zij wel kosten in rekening brengen, maar dan moeten zij werkzaamheden verrichten. Dat gast dus helemaal niet over die € 40 per dag.

En uiteraard ontvangen ze minder nadat iemand is overleden, maar ze hoeven ook helemaal niets meer te doen.

Daar gaat het over de kosten van koeling door de instelling.

Hebt u die circulaire van het CVZ opgevraagd?

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 17:24
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 17:16]Volgens dat artikel 34 lid 3 mogen zij wel kosten in rekening brengen, maar dan moeten zij werkzaamheden verrichten. Dat gast dus helemaal niet over die € 40 per dag.

En uiteraard ontvangen ze minder nadat iemand is overleden, maar ze hoeven ook helemaal niets meer te doen.

Daar gaat het over de kosten van koeling door de instelling.

Hebt u die circulaire van het CVZ opgevraagd? [/quote

Nee, die zat bij de mail.
Wat doet de cliëntenraad voor bewoners van een AWBZ-instelling?
Elke instelling heeft een cliëntenraad. De cliëntenraad komt op voor de
gemeenschappelijke belangen van de bewoners. De rechten en plichten
van de cliëntenraad zijn vastgelegd in deWet Medezeggenschap Cliënten
Zorginstellingen (WMCZ). De directie van elke instelling overlegt met de
cliëntenraad over allerlei zaken die voor bewoners belangrijk zijn.
Bijvoorbeeld over voeding, veiligheid, geestelijke verzorging,maatschappelijke
bijstand en ontspanning. Er wordt ook overlegd over het aanbieden
van producten en diensten die niet onder de AWBZ-zorg vallen. En wat
deze producten en dienstenmogen kosten.
4. Vragen of klachten
• Klachtenfunctionaris of directie
Hebt u vragen, opmerkingen of klachten over producten, diensten en de
bijbehorende kosten? Dan kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris of
bij de directie van de instelling waar u woont. Zij zullen proberen uw
vragen te beantwoorden.Of uw klachten op te lossen.
Laatste zorg na overlijden
Uw nabestaanden of uw uitvaartverzekering
betalen de kosten van
het afleggen en opbaren van het
lichaam.
De instelling regelt dat een arts
komt schouwen. De instelling zorgt
zo nodig voor het klaarmaken voor
transport en tijdelijk koelen van het
lichaam.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het opbaren en die koeling is toch niet door de instelling verzorgd en ook het opbaren toch niet?

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 17:43
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 17:33]Maar het opbaren en die koeling is toch niet door de instelling verzorgd en ook het opbaren toch niet?

nee dit is door de uitvaartverzorging gedaan.

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 17:53
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 17:33]Maar het opbaren en die koeling is toch niet door de instelling verzorgd en ook het opbaren toch niet?

Het enige wat de instelling heeft gedaan, nadat mijn vader is overleden. Is een arts bellen, voor de schouwing.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Precies dat is ook hun plicht. Andere activiteiten, waarvoor zij geld mogen rekenen zijn niet verricht. Zij krijgen voor het beschikbaar stellen van de kamer nog in ieder geval 7 dagen betaald. Dus ook als uw vader daar niet door de uitvaartverzorger zou zijn opgebaard, had u nog 7 dagen kunnen beschikken over die kamer.

Alle werkzaamheden en voorzieningen ivm het overlijden van uw vader zijn verricht en getroffen door de uitvaartverzorger op uw kosten. In die vier dagen dat hij daar nog was, heeft de instelling niets voor hem hoeven doen. Zij zullen echt geen wake bij hem hebben gehouden.

Ook zullen zij niet de bezoekers of familieleden verzorgd hebben.

Ik weet natuurlijk uw instelling niet, maar ik zou onder geen voorwaarde betalen en een officiële klacht indienen over de gang van zaken waar dat maar kan.

Als persoonlijke ervaring.
Toen mijn moeder overleed in het verpleegtehuis, kon ik die instelling wel schieten. Zij was 's nachts overleden en ik heb haar 's morgens meteen weg laten halen. Diezelfde middag hebben wij haar kamer leeg gehaald. Ik heb er nadien nooit meer één stap over de drempel gezet. Ik kan nu nog niet door die straat rijden waar het tehuis staat.
Zij heeft daar ruim zes jaar gewoond en als ik terugdenk aan die tijd heb ik alleen maar ernstige klachten, maar je loopt met je kop tegen een muur.

Dus toen ik uw kwestie las, werd ik daar weer laaiend over. Succes en sterkte.

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 18:32
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 17:02]Dan hoeft er toch niet veel gemaild te worden? Het staat niet in hun voorwaarden. En in lid 4 hebben ze het al over die 13 dagen, die zij dus extra vergoed krijgen. U gebruikte er van die 7 maar 4.
ze rekenen de dag van overlijden misschien niet mee, maar helemaal leeg was de kamer op de 8ste dag. Dus blijven er nog 5 minimaal voor hun over. Er was n.l. al een deel schoongemaakt, toen mijn vader daar lag opgebaard. Wij hadden de keuken en zijn kledingkasten al leeg, Dus die hebben ze schoongemaakt , toen pa er nog lag. Ik vind dit zo schandalig. !!
En nee ze zijn nog niet van ons af!
Dank u wel voor al uw antwoorden. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
mvg Jansje

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Jansje

Ik werd misschien wat te persoonlijk, maar ik kan mij zo kwaad maken over zulke hufters.

Ik vond deze site, misschien kunt u ook daar uw vraag voorleggen.

Klik hier

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 19:38
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 19:01]Beste Jansje

Ik werd misschien wat te persoonlijk, maar ik kan mij zo kwaad maken over zulke hufters.

Ik vond deze site, misschien kunt u ook daar uw vraag voorleggen.

Klik hier

jansje
door jansje - Nov 15, 2013 om 19:40
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 15 nov 2013, 19:01]Beste Jansje

Ik werd misschien wat te persoonlijk, maar ik kan mij zo kwaad maken over zulke hufters.

Ik vond deze site, misschien kunt u ook daar uw vraag voorleggen.

Klik hier

Ik vind het niet erg dat u wat te persoonlijk werd, ik word en ben ook vreselijk kwaad op die lijkenpikkers ( zo noem ik ze maar ff )
naar uw link heb ik al gebeld, die zeiden dus dat het niet wettelijk is, maar het mag wel

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan had het dus in de voorwaarden moeten staan, met een bedrag, wat men dan eventueel jaarlijks indexeert.

Nu is uw vader met voorwaarden akkoord gegaan dat zij kosten mogen rekenen als zij iets doen. Niet voor puur het gebruik van de kamer.

En als het eventueel ingevoerd is nadat hij daar was komen wonen, had dat aan de bewoners bekend gemaakt moeten worden.

U kunt uw vraag ook nog stellen op rechtswinkel.nl, daar reageren juristen. Vooral om dat artikel dat zij kosten mogen rekenen als zij iets doen, logisch, maar dat ze daar nu extra huur voor die kamer van maken.

jansje
door jansje - Nov 22, 2013 om 16:21
131 Antwoorden / 14 Vragen

Vandaag telefoon gehad, van de Blinkert. Aangegeven dat wij niet betalen. De mevrouw zei, dat het niet in de voorwaarden staat, ik zeg nu het staat er wel, want ik krijg het zelf van jullie crediteuren/debiteuren toegestuurd. Zij kon het toen wel vinden. En gaat hier weer mee naar hogerhand. Met andere woorden wordt vervolgd. Tijger1 vast hartelijk bedankt voor alles. Als ik weer meer weet, zet ik het erop. Duurt allemaal even, maar ik hou jullie op de hoogte.
mvg Jansje

jansje
door jansje - Nov 22, 2013 om 17:25
131 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 22 nov 2013, 16:23]@jansje

Ben heel benieuwd naar de afloop. Houd uw poot stijf.

Om eerlijk te zijn. Heb nog nooit zo,n stijf poot gehad :-)

jansje
door jansje - Dec 3, 2013 om 17:19
131 Antwoorden / 14 Vragen

Lieve mensen.

Het heeft even geduurd, voordat ik u antwoord kon geven. Vanochtend kregen wij wederom de herinnering voor de kosten. Nu stond er de brief bij, die mijn zusje heeft ondertekent. Ook stond er een telefoonnummer bij van een bestuurslid. Die meneer heb ik gebeld, hij gaf mij het advies om alles op mail te zetten, en naar hem te sturen ( omdat wij inmiddels zover waren, dat wij geen contact meer wilden met de directie van het tehuis ) Hij ging dan voor ons de mail intern versturen en naar Yarden.
Het volgende is het resultaat van deze meneer, De eerste die echt naar mij luisterde.

Dag mevrouw De Jong,

Na overleg met Helma Meeuwissen kan ik u meedelen dat De Blinkert de factuur van €210 intrekt. Wij zullen dat laten weten aan Yarden.
Als u nog vragen heeft, kunt u mij bellen of mailen.

Met vriendelijke groet,

Onze poot stijf houden heeft dus uiteindelijk resultaat opgeleverd. Ook namens de bemoeienis van deze meneer. U snapt dat ik geen naam hier bij zet van deze meneer.
Maar wij zijn zoooo blij.

Hartelijk dank voor al uw meedenken.
Tijger1. dank je wel , je hebt ons reden gegeven om door te zetten.

Verder hoop ik ( ja ik ben vroeg ) voor iedereen fijne feestdagen. Wees gelukkig met wat je hebt. gezondheid is een groot goed. Fijne dagen en een gigantisch goed 2014

Jansje

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Jansje,

Wat een goede uitkomst. Het zou ook uitermate onterecht geweest zijn, als u dat had moeten betalen. Maar zeker gezien de nare omstandigheden, zullen weinig mensen het opbrengen zich te verzetten. Gelukkig hebt u dat wel gedaan.

Ook ik hoop dat u ondanks het overlijden van uw vader toch fijne feestdagen zult hebben.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2013 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jansje

Ben heel benieuwd naar de afloop. Houd uw poot stijf.

zoekster
door zoekster - Dec 3, 2013 om 17:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jansje schreef op maandag 11 nov 2013, 11:17]
en verder zijn we er moe van geworden :-(
Begrijpelijk, het is de druppel die de steen uitholt.

Laat het een paar dagen rusten, even met andere dingen bezig zijn. Dan laadt u zich weer op, u kunt altijd nog beslissen of u uw poot stijf houdt of niet, op een gegeven moment weet je zoiets gewoon.

Verder wil ik alsnog mijn medeleven betuigen met uw verlies. Sterkte!