Mag iens negatieve recensies weren?
In reactie op een negatieve recensie in verband met glutenintolerantie en duidelijke kruisbesmetting die in een restaurant heeft plaatsgevonden krijg ik een email van iens.nl (restaurantbeoordelingsite) dat ze hem niet plaatsen omdat het tegen de regels is. De regels zijn namelijk:
Op iens.nl staan wij geen recensies toe met verwijzingen naar bedorven producten, scherpe voorwerpen in het eten, een eventueel opgelopen ziekte, voedselvergiftiging, ongedierte etc. Dit zijn vaak incidenten en voor een restaurant kan het benoemen hiervan erg schadelijk zijn.
Maar op deze manier is iens natuurlijk totaal onbetrouwbaar terwijl het voor mensen die glutenvrij moeten eten van groot belang is om te weten waar ze veilig kunnen eten. Mag iens zomaar zulke ongebalanceerde informatie geven?
Wie zegt dat u betrouwbaar bent?
Dat inderdaad ook. Als dit soort dingen is toegestaan is het voor een concurrent heel makkelijk om een zaak om zeep te helpen.
Het probleem met community sourced informatie is dat het altijd een momentopname is, en als die op internet komt dan zijn dat vaak de eerste dingen die anderen lezen. Geen enkele consument gaat na een paar dagen controleren of het incident structureel is. Je kunt met 1 zo'n recensie een bedrijf kapot maken. Dat zou je zelf ook niet willen als je in hun schoenen staat. Overal gaat immers wel eens wat fout. In die zin snap ik de voorwaarden van Iens wel.
Iedere gek zou een restaurant tot aan faillissement toe kunnen afbranden.
Ik weet zeker dat het restaurant waar u zo negatief over bent heus niet 1 x per week dit soort klachten krijgt. Iens zegt terecht dat incidenten buiten beschouwing worden gelaten.
In deze ben ik het absoluut niet met je eens. Wie zegt dat dit een 'incident' is? Iens.nl? Dat clubje heeft alléén betalende restaurants op haar lijstje staan. Onpartijdig? Absoluut niet. Iens.nl (dus ook Tripadvisor) is 100% ongeloofwaardig alleen al vanwege het feit dat het zelf een 'bedrijfje' is, welke geld verdient aan die restaurants, haar leden dus. Negatieve beoordelingen plaatsen? Dan haakt dat restaurant af en heeft iens.nl / tripadvisor.nl geen inkomsten meer van dat restaurant.
@Hutch, ik wist dat grote reviewsites niet echt onpartijdig zijn. Maar als een kok een keer bij drukte iets met gluten serveert vind ik dat je niet de hele tent hoeft af te branden.
Beter was het om ter plaatse met de eigenaar te spreken die had zeker weten een passende oplossing aangedragen. Hoe denkt ts kruisbesmetting aan te tonen?
Een (vaak) anonieme review kan door iedereen worden geplaatst, dus ook door de concullega restaurants en daar heb ik dus wat moeite mee.
“Duidelijke kruisbesmetting”.
En u kunt dat bewijzen, want u hebt het eten in een laboratorium laten onderzoeken?
Volgens mij is het doel van een reviewsite om ervaringen te tonen. Als bepaalde ervaringen dan systematisch weggelaten worden geeft dat een vertekend beeld, dat lijkt me goed om te weten. Bij deze dus een waarschuwing voor mensen die glutenvrij moeten eten: iens heeft daar geen betrouwbare informatie over!
En ja, mensen met glutenintolerantie weten precies wat ze eten en wat een reactie op gluten is. Dus ik ben een stuk zekerder dat dit van het eten van dit restaurant kwam dan dat dat restaurant dat niet elke week meemaakt (daar zou je achter kunnen komen als iens alle ervaringen zou plaatsen).
U heeft helemaal gelijk. En wat u ' vertekend beeld ' noemt, vind ik nog zachtjes (en te netjes) uitgedrukt.
@aadugee, ben het, in tegenstelling met anderen, wel met u eens dat ook een niet positieve reactie geplaatst zou moeten worden. Een gluten intolerantie lijkt heel "in" te zijn. Iets wat veel mensen nog niet begrijpen. Want men kan er dood beroerd van worden. Weet ik van een familielid. Er zijn heel veel restaurants die glutenvrij serveren, dus denk ik dat, waar u gegeten heeft, simpel geen kritiek kunnen verdragen. Iens ligt trouwens ook onder vuur. Zou me er niet te veel zorgen over maken. Gewoon de volgende keer een restaurant kiezen (zonder Iens) wat glutenvrije maaltijden serveert. En leg de negatieve commentaren maar even naast u neer. Ik ga er van uit dat u een restaurant niet brodeloos wilt maken.
TS wil dat misschien niet, maar heel veel anderen wel. Je zal er maar werken en door de publieke internetschandpaal je baan kwijt raken omdat de zaak op de fles gaat.
Ik vind ook dat alle resentie's, die netjes hun ervaringen weergeven en geen smerige taal gebruiken, moeten worden getoond.
Maar dit is op veel site's niet het geval. Ook resentie's op vakantie site's dat weet ik uit ervaring.
@Marie47
De betreffende website heeft een paar huisregels. Als de recentie (zo schrijf je dat) daar niet aan voldoet, hoeft deze natuurlijk niet geplaatst te worden. Iens is vrij de eigen regels op te stellen, zolang het niet in strijd is met de wetgeving. Ik vermoed dat er geen wetgeving is die gaat over het al-dan-niet plaatsen van reacties op websites, zolang het niet opruiend, beledigend, etc. is. Bovendien is glutenintolerantie nogal controversieel.
Los daarvan kan de TS niet bewijzen dat de zaak een kruisbesmetting heeft veroorzaakt. Misschien is het wel via de lippenbalsem of via een ander product gebeurd. De intolerantie is pas veel later te bemerken.
Wat een grap. Hiermee maakt iens.nl zich helemaal ongeloofwaardig.
Een revieuw is een kritische beoordeling. Deze kunnen dus positief maar uiteraard (!) ook negatief zijn.
Als er alléén positieve beoordelingen geplaatst mogen worden heeft betrokken website (iens.nl) totaal geen zin.
Maar ik begrijpe het wel, iens.nl moet uiteraard geld verdienen en als er bepaalde (terechte) beoordelingen negatief zijn, trekt dat restaurant zich terug.
Of denkt er iemand dat iens.nl 100% onafhankelijk is? Ja? Slaapt u dan maar rustig verder.......
"Als u zich aansluit bij IENS profiteert uw restaurant niet alleen van de populariteit van de IENS- en TripAdvisor-websites, maar verhoogt u ook nog eens de inkomsten die u genereert via uw eigen website en social media, zoals Facebook."
Inherent hieraan is dus dat Tripadvisor ook niet bepaald geloofwaardig kan zijn.
Aan TS de tip: deel uw ervaring met dit ongeloofwaardige clubje op social media.......
Dat tripadvisor niet bepaald geloofwaardig is, was al langer bekend. http://www.sgxl.nl/briljant-nep-restaurant-londen-op-nummer-1-van-tripadvisor.
Maar welke site is dat nog wel? Independer/Achmea? Kieskeurig.nl?
Als je op Iens.nl kijkt zijn er heel veel glutenvrije restaurants. Kijk je naar het menu, dan bestaat het toetje uit appeltaart en pancakes.
Misschien krijg je vlees zonder jus of saus als je er om vraagt met wat aardappelen en groente die niet aangemaakt zijn.
Het hele menu inclusief een soepje vooraf zit er niet in.
Het zijn vaak glutenarme restaurants. Wil je glutenvrij eten dan zul je naar een restaurant moeten die het speciale teken heeft, zo'n graanaar met een streep er door. Die zijn er bijna niet.
Klinkt als een gat in de markt als ze er nu niet zijn. Of misschien is er wel een goede reden dat er niet veel van zijn....
Ja een forum mag regels stellen met betrekking tot de inhoud van berichten.
Bij u kan wellicht de stellige indruk leven dat het restaurant een steek(je) heeft laten vallen bij het bereiden van een glutenvrij of glutenarm gerecht. Het hoeft echter niet de schuld van het restaurant te zijn. Niet onmogelijk is dat een toeleverancier van het restaurant niet helemaal eerlijkis geweest over de ingredienten van zijn product met als gevolg dat het restaurant meende dat het product bij de bereiding van het glutenvrije of glutenarme gebruikt kon worden.
In een juist opgestelde recensie moet u dan ook de gehele beleving van het restaurant opnemen en niet alleen focussen op het door u ervaren negatieve. Ook is bepalend hoe een en ander verwoord. Een directe beschuldiging zal niemand accepteren tenzij men direct schuld erkent.
U had in uw recensie dan ook kunnen zetten dat het betreffende restaurant niet duidelijk is wat haar houding is tegenover klanten die glutenvrije of glutenarme gerechten verlangen. Iens zal daar weinig tegen kunnen inbrengen.
Belooft het restaurant op de menukaart glutenvrije of glutenarme gerechten dan wel is bij het bestellen duidelijk te kennen gegeven dat zulke gerechten geen probleem voor de keuken zijn, dan kunt u uw negatieve ervaring altijd nog melden bij de voedsel- en warenautoriteit. Die kan dan een onderzoek instellen naar de hygiene in de keuken van het betreffende restaurant.
Wiens brood men eet...
Maar als ik dit lees zegt dat al meer dan genoeg : dit zijn vaak incidenten en voor een restaurant kan het benoemen hiervan erg schadelijk zijn.
Sorry maar een restaurant die bedorven eten serveert schijnt dus heel normaal te zijn?.
Of als je het zo leest mag er gerust ongedierte , scherpe voorwerpen of zelfs vergift in je eten zitten immers staat er ecetera, maar daar mag je dus helemaal niet over (laten) klagen?
Natuurlijk moet je fake recenties er uit filteren maar zorg er dan voor dat voor het plaatsen van zo negative recentie ook bewijs wordt geleverd maar weiger ze niet op voorhand dan ben je gewoon bezig om de waarheid te verbergen.
De TS eet juist geen brood... daar zitten gluten in...
En, mocht er al sprake zijn van kruisbesmetting, dan is dat nog geen bedorven eten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer