Mag probiotoca 2 dagen voor uiterste houdbaarheid verkocht worden?
Heb 28-02-2020 probiotica gekocht bij Holland & Barret: 2 pakjes met 30 capsules. Na 1 ingenomen te hebben zag ik dat de exp.date 02-2020 was. Mag het dan nog verkocht worden zonder dat erbij te vermelden? Ik mag het nu niet meer ruilen, maar volgens de fabrikant en internet kan ik het ook beter niet meer innemen.
Topantwoord

Ik pas mijn antwoord toch aan gelet op hetgeen ik op de site zie:
Het mag maar het is m.i. wel erg slordig om iets tegen het einde van de expiratie datum te verkopen als de inhoud normaliter voor langere tijd bruikbaar zou moeten zijn. Als u de aankoopbon nog heeft of de aankoop is geregistreerd op uw ''Passie' zou ik er toch mee teruggaan naar de winkel van aankoop omdat, simpel gezegd, get product niet voldoet aan de aadraan te stellen verwachting enm.i dan toch ook de consumentenbeschermingswetgeving van toepassing is.
Ik geef u zo nog enkele verwijzingen naar die wetgeving.
(Oorspronkelijk en nu gecorrigeerde reactie: Ja, dat mag en weet u wel zeker dat de UHT 2 maart is. Dus niet de geadviseerde uiterste verkoopdatum?
Zie deze info: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/houdbaarheidsdatum-tht-tgt-.aspx
ik zie op de site inmiddels wel dit: Hoe wordt Probiotica bewaard?
- Buiten het bereik van jonge kinderen houden.
- Donker en droog bewaren bij kamertemperatuur (15-25°C).
- In de oorspronkelijke verpakking bewaren ter bescherming tegen licht en vocht.
- Niet gebruiken na de op het doosje vermelde uiterste gebruiksdatum.
De verwijzingen waarin weliswaar over garantie etc. bij defect wordt gesproken maar hier is in ieder geval m.i. ook sprake van een niet deugdelijk product: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn , www.consuwijzer.nl
en relevante wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en evt verder tot art 25. Ergo: mijn advies: naar de winkel en leg dit voor.

2 maart?

@heremiet, 2 Februari 2020. Ze heeft het dus vandaag gekocht. Vind het trouwens erg "onnet" van Holland & Barret om dat nog in de verkoop te hebben.
Er staat exp: 02-2020. Dat is dus februari 2020. Je mag het idd niet gebruiken na deze datum. Dan is het toch raar dat het wel nog een dag (of 2 dagen dan) van te voren verkocht mag worden. En al helemaal als ze niet vermelden dat het bijna aan de datum is.

Heeft u mijn correctie gezien?
Topantwoord

Vindt het bijzonder slordig dat men deze dan nog in de verkoop heeft. Blijkbaar hebben ze nog een doos van 2 jaar geleden ergens in een verstopt hoekje gevonden maar het toont wel aan dat het kennisniveau van het personeel niet bepaald goed is. Slordig ook dat ze het niet omruilen. De fabrikant garandeerd de goede werking tot Februari 2020. Neem contact op met het hoofdkantoor om dit te melden.
Piet Heinkade 171
1019 GM Amsterdam
tel:+31 205607900
Producenten van voedingssupplementen zijn verplicht om een houdbaarheidsdatum te verwerken op de producten. Dit komt doordat het hier gaat om voedingsmiddelen. Maar net als bij veel andere producten zijn hier nogal wat vragen over. Echter is de term ‘houdbaarheidsdatum’ niet geheel op zijn plaats. De datum op de supplementen geeft aan tot wanneer producenten de kwaliteit van het supplement kunnen waarborgen. Over het algemeen garanderen bedrijven een houdbaarheid van 2 jaar, vanaf het moment van productie. Officieel is hierna het voedingssupplement over datum.
bron
Ik ben ermee terug geweest en heb ook het hoofdkantoor gebeld. Ze willen het niet ruilen omdat ze het nog mogen verkopen. Inderdaad niet erg netjes om iets voor 30 dagen te verkopen wat nog 2 dagen houdbaar is.
De link gaat over medicijnen. Dit is probiotica ofwel zijn levende bacteriën. De fabrikant zegt zelf dat ik het dan niet meer in moet nemen.
Ik zal de links over de wetgeving doorsturen naar het hoofdkantoor.

Of u met die links iets bereikt ik betwijfel het, gewoon overal rondtoeteren o.a. op klachtenkompas e.d. Misschien ook ik voor de keuringsdienst.
Topantwoord

Of het mag of niet, dit is een teken dat dit 'bedrijfje' totaal niets om de klant geeft en alléén maar aan zichzelf denkt €€€€€€€.......
Delen via social media en helemaal niets meer bestellen, u weet nooit wat u krijgt.
Topantwoord

N.a.v. @GERBERA om dit 'rond te toeteren ook hier een voor uw melding interessant adres: https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-voedsel-en-waren-autoriteit-nvwa
Topantwoord

Buitengewoon vreemd om dat nog in de toko te hebben. U bent duidelijk een oor aangenaaid. Roeptoeter op het hele internet waar u maar klachten kunt plaatsen over deze handelwijze, vooral de naam Holland & Barret er dik bij zetten.
Topantwoord
Helaas, ja dit mag.
Niet heel netjes en wellicht dat Holland & Barret een oplossing kan bieden als je contact opneemt met ze.

Dus niet,
de TS schreef,
ik ben ermee terug geweest en heb ook het hoofdkantoor gebeld. Ze willen het niet ruilen omdat ze het nog mogen verkopen.
Topantwoord
Nieuw op Vraag & Beantwoord

Energielabel
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Wij wonen gehuurd (vrije sector). En er is vorig jaar Oktober een meting geweest. Er is B uitgekomen. Waar wij het oneens mee zijn. Er loopt water over de vensterbanken en de kozijnen zijn aan het schimmelen. De voordeur is nog enkel glas en de rubbertjes van de kozijnen zijn kapot. Het tocht flink ook. Nu weet ik dat ik bij mijn eigen huurbaas moet zijn. Ma ... Lees meer
Retourzenden apparaten Ziggo
Ik heb mijn contract bij Ziggo beeindigd en moet de apparaten die ik van hun heb retour zenden.
Ik krijg de nodige verpakking toegestuurd. Maar voor de mediabox xl hebben ze geen verpakking gestuurd. Ik heb de klantenservice gebeld. Ze vertelden me dat ik zelf de mediabox naar de milieustraat moet brengen.
Mijn vraag is, is dit correct?
...
Lees meer
Te veel betaalde rente
Wij hebben een doorlopend crediet die wij al betalen vanaf 2003 lopend bij credivance ( onderdeel van de ABN )
Nu kregen we eerst te horen dat voor eind 2022 alles geregeld zou worden, dat werd opgeschoven naar het eerst kwartaal van 2023 en nu hebben ze op de website van defam het weer veranderd naar 2023 wat een heel breed begrip is.
Als je opbelt kan niemand je een goed antwoord geven
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid


ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer

Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
