av
door avdenbroek Feb 28, 2020 om 14:56
Voeding & gezondheid

Mag probiotoca 2 dagen voor uiterste houdbaarheid verkocht worden?

Heb 28-02-2020 probiotica gekocht bij Holland & Barret: 2 pakjes met 30 capsules. Na 1 ingenomen te hebben zag ik dat de exp.date 02-2020 was. Mag het dan nog verkocht worden zonder dat erbij te vermelden? Ik mag het nu niet meer ruilen, maar volgens de fabrikant en internet kan ik het ook beter niet meer innemen.

2987 14 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2020 om 14:59
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Ik pas mijn antwoord toch aan gelet op hetgeen ik op de site zie:

Het mag maar het is m.i. wel erg slordig om iets tegen het einde van de expiratie datum te verkopen als de inhoud normaliter voor langere tijd bruikbaar zou moeten zijn. Als u de aankoopbon nog heeft of de aankoop is geregistreerd op uw ''Passie' zou ik er toch mee teruggaan naar de winkel van aankoop omdat, simpel gezegd, get product niet voldoet aan de aadraan te stellen verwachting enm.i dan toch ook de consumentenbeschermingswetgeving van toepassing is.

Ik geef u zo nog enkele verwijzingen naar die wetgeving.

(Oorspronkelijk en nu gecorrigeerde reactie:  Ja, dat mag en weet u wel zeker dat de UHT 2 maart is. Dus niet de geadviseerde uiterste verkoopdatum?

Zie deze info: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/houdbaarheidsdatum-tht-tgt-.aspx

ik zie op de site inmiddels wel dit: Hoe wordt Probiotica bewaard?

+

  • Buiten het bereik van jonge kinderen houden.
  • Donker en droog bewaren bij kamertemperatuur (15-25°C).
  • In de oorspronkelijke verpakking bewaren ter bescherming tegen licht en vocht.
  • Niet gebruiken na de op het doosje vermelde uiterste gebruiksdatum.

De verwijzingen waarin weliswaar over garantie etc. bij defect wordt gesproken maar hier is in ieder geval m.i. ook sprake van een niet deugdelijk product: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn , www.consuwijzer.nl

en relevante wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html   en evt verder tot art 25. Ergo: mijn advies: naar de winkel en leg dit voor.

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2020 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

2 maart?

tenormin
door tenormin Feb 28, 2020 om 16:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@heremiet, 2 Februari 2020. Ze heeft het dus vandaag gekocht. Vind het trouwens erg "onnet" van Holland & Barret om dat nog in de verkoop te hebben.

av
door avdenbroek - Feb 28, 2020 om 15:11
2 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat exp: 02-2020. Dat is dus februari 2020. Je mag het idd niet gebruiken na deze datum. Dan is het toch raar dat het wel nog een dag (of 2 dagen dan) van te voren verkocht mag worden. En al helemaal als ze niet vermelden dat het bijna aan de datum is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 28, 2020 om 15:16
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u mijn correctie gezien?

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 28, 2020 om 15:16
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Vindt het bijzonder slordig dat men deze dan nog in de verkoop heeft. Blijkbaar hebben ze nog een doos van 2 jaar geleden ergens in een verstopt hoekje gevonden maar het toont wel aan dat het kennisniveau van het personeel niet bepaald goed is. Slordig ook dat ze het niet omruilen. De fabrikant garandeerd de goede werking tot Februari 2020. Neem contact op met het hoofdkantoor om dit te melden.
Piet Heinkade 171
1019 GM Amsterdam
tel:+31 205607900

Producenten van voedingssupplementen zijn verplicht om een houdbaarheidsdatum te verwerken op de producten. Dit komt doordat het hier gaat om voedingsmiddelen. Maar net als bij veel andere producten zijn hier nogal wat vragen over. Echter is de term ‘houdbaarheidsdatum’ niet geheel op zijn plaats. De datum op de supplementen geeft aan tot wanneer producenten de kwaliteit van het supplement kunnen waarborgen. Over het algemeen garanderen bedrijven een houdbaarheid van 2 jaar, vanaf het moment van productie. Officieel is hierna het voedingssupplement over datum.
bron

av
door avdenbroek - Feb 28, 2020 om 15:18
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben ermee terug geweest en heb ook het hoofdkantoor gebeld. Ze willen het niet ruilen omdat ze het nog mogen verkopen. Inderdaad niet erg netjes om iets voor 30 dagen te verkopen wat nog 2 dagen houdbaar is.

De link gaat over medicijnen. Dit is probiotica ofwel zijn levende bacteriën. De fabrikant zegt zelf dat ik het dan niet meer in moet nemen.

Ik zal de links over de wetgeving doorsturen naar het hoofdkantoor.

gerbera
door gerbera Feb 28, 2020 om 15:30
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Of u met die links iets bereikt ik betwijfel het, gewoon overal rondtoeteren o.a. op klachtenkompas e.d. Misschien ook ik voor de keuringsdienst.

Topantwoord

hutch
door hutch - Feb 28, 2020 om 15:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Of het mag of niet, dit is een teken dat dit 'bedrijfje' totaal niets om de klant geeft en alléén maar aan zichzelf denkt €€€€€€€.......

Delen via social media en helemaal niets meer bestellen, u weet nooit wat u krijgt.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2020 om 16:03
16810 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. @GERBERA om dit 'rond te toeteren ook hier een voor uw melding interessant adres: https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-voedsel-en-waren-autoriteit-nvwa

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2020 om 16:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Buitengewoon vreemd om dat nog in de toko te hebben. U bent duidelijk een oor aangenaaid. Roeptoeter op het hele internet waar u maar klachten kunt plaatsen over deze handelwijze, vooral de naam Holland & Barret er dik bij zetten.

Topantwoord

MR
door MR. Ronald - Feb 28, 2020 om 16:16
18 Antwoorden / Vragen

Helaas, ja dit mag.
Niet heel netjes en wellicht dat Holland & Barret een oplossing kan bieden als je contact opneemt met ze.

gerbera
door gerbera Feb 28, 2020 om 16:20
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Dus niet,
de TS schreef,
ik ben ermee terug geweest en heb ook het hoofdkantoor gebeld. Ze willen het niet ruilen omdat ze het nog mogen verkopen.

Topantwoord

getty
door getty - Feb 28, 2020 om 16:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat een slecht bedrijf dat ze dit niet terugnemen. Maar niet meer kopen dus daar.

aurora1
door aurora1 - Feb 28, 2020 om 16:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja natuurlijk mag dat. Ik zou me er ook niet zo druk over maken. Het is ook maar de vraag of het eigenlijk niet weggegooid geld is. De door u veronderstelde werking ervan is niet aangetoond of wetenschappelijk bewezen. Koop anders flesjes Yakult in de supermarkt, wel zo voordelig. Of drink yoghurt en eet zuurkool....

https://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/20495-actimel-activia-en-yakult-werkt-het-echt.html

av
door avdenbroek Feb 28, 2020 om 17:29
2 Antwoorden / 2 Vragen

Of het werkt is niet mijn vraag. Ik kan vast ook wel een aantal links verzamelen die weer iets anders zeggen. Ik weet alleen dat mijn kind heel veel ziek is geweest en heel vaak antibiotica heeft gekregen. Sinds hij probiotica neemt is hij niet meer noemenswaardig ziek geweest. Dan weet ik nog niet zeker dat het daardoor komt, maar ik gok het er op. Ik had het gekocht voor mijn vader die net ook niet een anti-biotica kuur heeft gehad. En als je gevarieerd eet heb je genoeg verschillende bactieren. Maar als je dat niet doet en/of net een antibioticakuur hebt gehad, denk ik dat het wel kan helpen. Het kan naar mijn weten ook niet schadelijk zijn (tenzij je over de datum probiotica neemt natuurlijk :-))

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2020 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, die datum zal er echt niets toe doen. Werken doet dat spul toch niet. Het kan zelfs slecht zijn.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 28, 2020 om 16:31
11504 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo AvDenbroek ,

Lees ook hier de reactie van Holland & Barret , klopt geen bal van .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/reacties/item/parfumvrije-producten-niet-altijd-parfumvrij-reactie-holland-barrett/

Hier een klacht op Nov 2018 , ( die u ook gelezen heeft )

Bestellen snel en prima alleen er was iets over de datum en al twee mails gestuurd gewoon geen respons !

panter22
door panter22 - Feb 28, 2020 om 19:22
6599 Antwoorden / Vragen

Jammer dat je niet eerst even naar de datum hebt gekeken, want dan had je ze terug kunnen brengen. Nu zit je met die klantenservice, die niet erg soepel is.
Heb je die kauwtabletten gekocht van €15,39, Tweede pakje voor €1,-?
Dit merk heeft een winkel en een klantenservice. Misschien kunnen zij je adviseren over de houdbaarheid.
Doe het schriftelijk, want dan heb je bewijs. Wordt meegedeeld dat je ze na februari niet meer in moet nemen, stuur dan dit bericht aan H&B en vraag je geld terug.
Je kunt mailen:
https://www.lucovitaal.nl/veelgesteldevragen
Het was een aanbieding, dus maanden houdbaar zit er niet in, maar je moet wel de tijd hebben om ze op te maken. Omruilen voor versere tabletten, zullen ze niet doen.
Heb je gebeld met de klantenservice of via het contactformulier.

jo
door jorisw - Feb 29, 2020 om 07:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Los van de uiterste houdbaarheidsdatum kan je je sowieso afvragen of je dit soort dingen wel moet kopen. Er is nog vrijwel niets wetenschappelijk aangetoond dat het iets toevoegt. Hoogstens iets aan het banksaldo van de verkoper.