Ad Verhulst
door Ad Verhulst Jul 20, 2019 om 10:14
Voeding & gezondheid

Medicatieoverzicht

Mag de apotheker voor een medicatieoverzicht €7,70 in rekening brengen.
Terwijl de arts en ziekenhuis alles op de computer kan uitlezen daar is toestemming voor gegeven

13971 17 Rapporteer

ja
door jackyh - Jul 20, 2019 om 10:28
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom niet. Je kunt het zelf ook opzoeken bij je ziektekostenverzekering.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2019 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog nooit meegemaakt dat ern apotheker daar geld voor rekent. Dat draait hij zo uit uit zijn computer. Vraag dat eens na bij uw zorgverzekeraar.

jo
door jorisw Jul 20, 2019 om 11:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom kost het nog wel geld. En waarom zou een apotheker die kosten moeten absorberen?

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2019 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, hoor Joris.

Grunnen.
door Grunnen. Jul 22, 2019 om 11:51
509 Antwoorden / Vragen

Die A4 tjes vreselijk duur he Joris en over de toner maar te zwijgen..Pure afzetterij is het. Maar ik denk dat TS in de war is met medicijn verstrekken

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 20, 2019 om 10:40
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Waar kan ik een actueel medicatieoverzicht verkrijgen?
Bij uw eigen apotheek kunt u gratis een actueel medicatieoverzicht opvragen. Dit doet u bij voorkeur kort voor het ziekenhuisbezoek. De apotheek neemt het medicatieoverzicht met u door op juistheid en volledigheid. Gebruikt u medicijnen die niet op het medicatieoverzicht staan, geef dit dan door aan de apotheek. Ook bepaalde medicijnen die u heeft gekocht zonder recept (bijvoorbeeld van de drogist) kunnen van invloed zijn op uw behandeling.
Bij ontslag uit het ziekenhuis ontvangt u van de arts een aangepast actueel medicatieoverzicht.
https://www.asz.nl/patienten/veelgestelde-vragen-over-het-medicatieoverzicht/

jhogaarts
door jhogaarts Jul 22, 2019 om 12:09
101 Antwoorden / 1 Vragen

Als u toestemming geeft uw gegevens te delen tussen apotheek en ziekenhuis dan kunnen zij ook kijken welke medicijnen  u gebruikt. Dan is voor een ieder heel makkelijk. Aanmelden op volgjezorg.nl en inloggen gaat via DigiD

me
door mein33 - Jul 20, 2019 om 10:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Recentelijk bij de verstrekking van een nieuw (tijdelijk) medicijn een uitdraai meegekregen van de Apotheker ("GRATIS en voor niets"), met het verzoek om te contoleren of de medicatiegegevens nog wel actueel zijn en zo niet, om dat dan even te willen doorgeven.
En inderdaad, er klopte het e.e.a. niet !!

Heb weinig vertrouwen in de medicatie gegevens die de Apothekers, zgn. ter bewaking van mijn gezondheid, bijhouden en het betreft hier toch een grote landelijk opererende organisatie !

jo
door jorisw Jul 20, 2019 om 11:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik maar niet meer naar die apotheek gaan als je er geen vertrouwen in hebt als ik jou was. Gewoon boycotten en geen medicijnen meer gebruiken. Dan pak je die pharmaceutische bedrijven ook meteen keihard aan!

gerbera
door gerbera Jul 20, 2019 om 12:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien wel handig om te weten, op de lijst staan de vaste en tijdelijke medicijnen vermeld. En juist voor de tijdelijke wordt nogal eens verzuimd dit door te geven aan de apotheker als hiermee gestopt is. Dus blijven ze op de lijst staan. Heb ik blijkbaar een goede apotheker die regelmatig met mij de lijst doorneemt. Daarnaast ontvang ik bij een "nieuw" medicijn een overzicht van datgene wat bij deze geregistreerd staat dus kleine moeite dit even aan te passen en door te geven.

marita5
door marita5 - Jul 20, 2019 om 10:47
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jasperff ,

Mag de apotheker voor een medicatieoverzicht €7,70 in rekening brengen.

Wat een onzin , heb ik nog nooit van gehoord .
Welke apotheek is dit ?

Hoe kom ik aan een actueel medicatieoverzicht?

U kunt een actueel medicatieoverzicht gratis bij uw apotheek krijgen. De apotheker of een van de assistenten neemt graag de tijd om het overzicht van uw medicijnen met u door te nemen. Het is belangrijk goed te kijken naar de volledigheid en hoe u de medicijnen gebruikt.

https://www.dcklinieken.nl/contact/actueel-medicatieoverzicht/

edrick3
door edrick3 - Jul 20, 2019 om 10:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat is een medicatieoverzicht?

Een medicatieoverzicht is een overzicht van alle medicijnen die u gebruikt en de dosering daarvan. Ook kan erin staan of u allergisch of overgevoelig bent voor bepaalde medicijnen. Een medicatieoverzicht kunt u gratis opvragen bij uw apotheek. Elke keer als u medicijnen voorgeschreven krijgt, moet er een medicatieoverzicht beschikbaar zijn.
(Bron)

Zou de apotheker hier maar eens op aanspreken.
Ben je niet in de war met terhandstellingskosten?

ro
door ron503 - Jul 20, 2019 om 11:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd verhaal omdat uw apotheker al weet welke medicijnen u voorgeschreven krijgt en als een nieuw medicijn niet matcht met de reeds voorgeschreven medicijnen die ook niet verstrekt zonder de behandelelend arts te contacteren.

co
door colorpc - Jul 20, 2019 om 11:33
9 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag voordat u op vakantie gaat altijd een medicijnen overzicht aan. Een z.g. medicijnenpaspoort, zowel in het nederlands als in het Engels. Mocht er iets misgaan  met uw medicijnen, verlies of te kort, dan kunt u met dit paspoort zo naar de plaatselijke apotheek en zo krijgt u de juiste medecatie. Ik hoef hier niets voor te betalen bij de apotheek.

Die €7,70 wordt eenmalig door de apotheek in rekening gebracht bij het verstrekken van een nieuw medicijn. Dit bedrag is voor de uitleg van het medicijn, ook al weet u hoe het werkt. Dit is al jaren zo, maar de Apotheek is verplicht om dit nu apart te specificeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 20, 2019 om 11:52
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Of het mag weet ik niet. Ik weet wel dat het zeer ongewoon is. Ik heb zelf recent bij diverse apotheken en zelfs in een Belgisch ziekenhuis mijn medicatieoverzichten verzameld van de afgelopen 18 jaar en niemand heeft mij daarvoor kosten aangerekend.
Dat betekent m.i. een klacht indienen bij de apotheek.
Dit lijkt mij juist een aspect dat onder zorgplicht valt. Zie m.b.t. indienen van een klacht bijv. https://www.apotheek.nl/in-de-apotheek/klachten-over-uw-apotheek

panter22
door panter22 - Jul 20, 2019 om 12:41
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de apotheek al gebeld? Er kan een vergissing zijn gemaakt, verkeerde code gebruikt bijvoorbeeld.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2019 om 13:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat mag hij niet. U vraagt alleen maar een medicatieoverzicht. Hij/zij (het personeel) hoeft het alleen maar uit te draaien. Medische paspoorten zijn ook gratis: het woord paspoort moet u met een korreltje zout nemen: is gewoon een uitdraai op een A-viertje.
Dus als u zich niet vergist in terhandstellingskosten: dan moet het gratis zijn.

mo
door mof - Jul 22, 2019 om 11:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Medicatie overzicht, voor wie?

marijke77
door marijke77 - Jul 22, 2019 om 12:19
156 Antwoorden / 3 Vragen

Hier krijg je dat gewoon gratis

bkvdm
door bkvdm - Jul 22, 2019 om 12:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Al jaren gebruik ik bepaalde medicijnen. Het is wel eens voorgekomen dat ik een wijziging kreeg van een bepaalde medicijn.Met de dokter is al e.e.a. overlegd dus ik weet van de hoed en de rand. Daarom vind ik een verdere uitleg bij de apotheek niet nodig.
De apotheker moet inschatten of de gebruiker er iets meer over moet weten. Zoja, dan mogen er ook kosten worden doorberekend.

edrick3
door edrick3 Jul 22, 2019 om 14:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Daar gaat het hier niet over lijkt me.
Maar denkelijk is de vraagsteller inderdaad in de war met terhandstellingskosten.
Jammer dat TS daar geen duidelijkheid over geeft.

holiday
door holiday - Jul 22, 2019 om 12:55
101 Antwoorden / 11 Vragen

Het verbaasd mij niets dat zij daarvoor extra geld rekenen, omdat er tegenwoordig voor alles extra betaald moet worden.
Bij een nieuw medicijn krijg je een paar A4 tjes mee waarvoor je extra moet betalen en waar je niets mee doet.
Bij elk herhaalrecept moet je ook weer extra kosten betalen, vaak nog meer dan de medicijnen kosten.
Bij een vervangend medicijn, krijg je weer die extra kosten.
Na een bepaalde periode krijg je ook weer die kosten.
In het verleden gebruikt, evengoed weer die kosten.
Het is net zoals in een garage kosten voor kleine onderdelen, een past bedrag, waarvoor is onduidelijk ofwel onzin.

edrick3
door edrick3 Jul 22, 2019 om 14:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ook hier: terhandstellingskosten is iets anders dan een medicijnuitdraai.

ri
door riet2644 - Jul 22, 2019 om 14:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Men vraagt tegenwoordig toch overal geld voor!!!!!
Triest om voor een uitdraai nog extra geld te vragen. Waarom hier nogeens aan te verdienen,
terwijl de consument dat al heeft betaald.

Net als die extra kosten voor terhandstelling, tewijl de medicijnen door mijn hulp wordt opgehaald
of vanuit de apotheek thuis wordt bezorgt. Evengoed worden deze bij mij in rekening gebracht, terwijl
terhandstelling is voor uitleg over de medicijnen. Toch niet als ik zelf niet in de apotheek kom!

Wij betalen toch iedere maand premie en eigen risico van € 385,00. Waarom moet dit nog extra?

edrick3
door edrick3 Jul 22, 2019 om 14:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dit is niet 'extra' want moest altijd al betaald worden. Is nu alleen gespecificeerd.

rd
door rdullaart - Jul 22, 2019 om 20:36