Ge
door Gert Moes May 31, 2023 om 15:36
Voeding & gezondheid

Medicijnen

Voor de zoveelste x is mijn medicijn niet of nauwelijks op voor raad , landelijk niet te krijgen volgens apotheker .
Gaat om de alprazalam 0.5mg , een ellende hoe kan dit ,ik ben niet de enigste , waarom is dit belangrijke medicijn niet op voorraad?

7958 13 Rapporteer
ju
door juliomariner - May 31, 2023 om 15:47
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is het een europees probleem dat veel medicijnen momenteel niet leverbaar zijn.
Waarschijnlijk zijn de grondstoffen niet (voldoende) beschikbaar.

marita5
door marita5 - May 31, 2023 om 15:59
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gert Moes ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.plusonline.nl/gezondheid-en-medicijnen/mijn-medicijn-is-niet-leverbaar-wat-nu

Lees ook hier , verwacht week 22 en 36, scroll naar beneden .

https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/3103.html

atlas1302
door atlas1302 - May 31, 2023 om 16:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Probeer het eens in België, meestal zijn ze daar wat vlotter.

ju
door juliomariner May 31, 2023 om 16:42
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk niet dat een Belgische apotheker een Nederlands recept accepteerd. Zonder recept zal niet lukken. Daarbij vaak is zo'n medicijn in heel Europa niet leverbaar.

marita5
door marita5 May 31, 2023 om 18:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@juliomariner , mijn medicijnen kan ik in belgie krijgen met een nederlands recept .

john devries
door john devries Jun 2, 2023 om 12:09
213 Antwoorden / Vragen

@juliomariner Na contante betaling dan wel toch ?

sjjoppy
door sjjoppy - May 31, 2023 om 16:34
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als het medicijn niet of nauwelijks op voorraad gehouden kan worden zou u eens met uw arts kunnen  overleggen of een vervanging voor u mogelijk is.

https://www.psychosenet.nl/online-spreekuur/passende-vervanging-alprazolam/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 31, 2023 om 23:45
2010 Antwoorden / Vragen

Dat zou ik zeker met m'n huisarts bespreken want mogelijk is dat een middel waarmee je echt niet plots mag stoppen. Waar niet is verliest de keizer zijn recht maar  vervelend is het wel natuurlijk.

ze
door zeemannetje - Jun 2, 2023 om 11:53
118 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, een probleem wat al jaren met allerlei medicijnen speelt. We zijn voor veel medicijnen en grondstoffen ook afhankelijk van China. Maar ook dat is al jaren bekend. We zouden dus al jaren geleden moeten zijn begonnen met stimuleren van productie in Europa zelf. Dan zijn er wel voorraden en hoeven we ook minder deemoedig naar China te zijn als er weer over internationale regels, afspraken en mensenrechten heen gelopen wordt.

rj
door rjw Jun 2, 2023 om 12:13
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ook niet helpt is dat de Nederlandse minister onder druk van de volksvertegenwoordiging, maximum prijzen heeft moetn bedingen bij de medicijnleveranciers. En als je bodemprijzen afspreekt moet je niet verwachten dat je de beste service krijgt. Gevalletje goedkoop = duurkoop.

Ga
door Gamba 1950 - Jun 2, 2023 om 12:00
4 Antwoorden / Vragen

Uw apotheek is verplicht zich in te spannen om binnen Europa te zoeken naar dit medicijn of een goede vervanging. In Duitsland is dit middel wel (nog)te verkrijgen. U kunt dit ook zelf uitzoeken en de apotheek in Duitsland bellen, het daar bestellen en in uw apotheek laten bezorgen. Wilt u niet zoveel arbeid steken in de levering van dit medicijn, bel dan de  huisarts voor een goed alternatief.

ha
door harrybre - Jun 2, 2023 om 12:39
240 Antwoorden / Vragen

Tsja, WIJ moesten toch zo gooooeeeedkooooop mogelijk ! Dus productie uitbesteedt aan China en India, die natuurlijk de hoogste bieder eerst beleveren. ( net als toen met de mondkapjes: 18 maart 2020 kon ik via mijn Chinese relaties een volle Jumbo 747 per DAG kopen, wel vooruit/bij laden betalen, € 0,35/st, doch de CDA-er Siewert vd Linden moest vóór, a € 2,50/stuk).
Al in D, F ( Lille, 2 uur rijden vanaf Breda) en B geprobeerd ?
zie https://www.medizinfuchs.de/preisvergleich/alprazolam-ratiopharm-0.5mg-tabletten-50-st-ratiopharm-gmbh-pzn-8703971.html
Desnoods via Internet uit.. de USA ?
Met de behandelend arts al gesproken over alternatieven ?

Engelse drop
door Engelse drop - Jun 2, 2023 om 13:21
63 Antwoorden / 5 Vragen

Vervangende medicijnen zijn ook je van het. Kunnen weer andere vervelende bijwerkingen geven. Ervaring gehad met hart medicijnen mag nu 10 euro uit eigen zak bijleggen elke keer. Maar heb wel mijn medicijn.

Ma
door Master Wim - Jun 2, 2023 om 13:59
11 Antwoorden / Vragen

Hebben ze ook bij de internationale apotheek geprobeerd

tenormin
door tenormin - Jun 2, 2023 om 14:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het komt veelvuldig voor. Dan krijgt men een generiek medicijn. Wat, heel vaak is gebleken, toch niet dezelfde werking heeft. Ik, en met mij een paar jaar geleden: kon Thyrax niet geleverd worden. Een medicijn tegen een traagwerkende schildklier. Tienduizenden Nederlanders kregen veel bijverschijnselen met dat generieke medicijn. Is nu gelukkig weer wel te bestellen echter, bij veel mensen het weer goed instellen heeft heel erg lang geduurd.

Sa
door Sandy13 - Jun 2, 2023 om 20:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gert Moes,

Ik zit met precies hetzelfde probleem, en eerst wilde ze mij de oxazepam als vervanging geven maar dat wilde ik niet omdat ik sterk reageer op medicatie.Nu heb ik de alprazolam  1x p dag gekregen die 24 uur reguleert ipv 3 x p dag een pilletje vd gewone alprazolam , maar voel me er verre v prettig bij, ben veel opgejaagder en krijg maar de helft mee, de apotheek zei dat pas in het begin v oktober de normale... alprazolam zou binnenkomen, het zelfde heb ik vorig jaar gehad met de medicatie voor Epilepsie, stad en land en zelfs in België gezeten voor aan de medicatie te komen .Het is echt een ramp en iedereen zegt maar dan vraag je toch een vervanger, daar hoeft maar een grondstofje anders in te zitten en een patiënt reageert er anders op!!! Succes ermee voor iedereen die ermee te maken heeft

Wi
door Willem1950 - Jun 3, 2023 om 20:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ja ik ken dat, ik heb diabetes en gebruik Ozempick wat 1 x in de week moet spuiten.

Er zit een stofje in waardoor je ook kunt afvallen.

Dus een Amerikaanse filmster ontdekte dat en nu is deze injectie voor mij niet meer mogelijk omdat de cosmetische handel meer betaald en dat willlen ze in Nederland niet, dus is het er niet.

Ook nog het feit dat Ozempick in Nederland als enige land in de wereld uitsluitend op recept gegeven word houd het voor diabeten gewoon op , ons welzijn is van nul en generlei belang in ons landje.
Mogelijk dat in September weer in de handel komt in ons landje, dus hebben diabeten gewoon het nakijken.

Door het ontbreken van een overheid in ons land zijn er steeds minder medicijnen te krijgen.

Zij die nu regeringkje spelen doen hier helemaal niets mee, ja , jammer voor je.