ri
door rissiejjj Aug 15, 2012 om 13:45
Voeding & gezondheid

Medicijnkosten

Ik krijg zojuist een rekening binnen van de zorgverzekeraar ivm het eigen risico. Tot dusver niks aan de hand, totdat ik de bedragen op de nota zie. Dat bracht me toch even aan het schrikken.

Nu heb ik een tijdje geleden via deze site de site gevonden: medicijnkosten.nl

Daar dus is de betreffende medicatie ingevoerd en werkelijk ik schrok me kapot wat een verschil erin zit.

Kosten op de nota: Kosten op de site:
€19,- ------------------------- €6,67
€17,02------------------------ €4,67

De zorgverzekeraar gebeld en hierop het antwoord gekregen, ja er zijn vrije prijzen dus de apotheek kan zelf kosten erbij rekenen, maar vind dit toch echt van de zotte!.
Is hier nog wat tegen te doen? De verzekeraar zei dat ik nog naar de Apotheek kan gaan met mijn vraag, maar wil ook even van jullie weten wat ik hiermee kan voor ik naar de apotheek stap!

1609 5 Rapporteer

hk_mr308
door hk_mr308 - Aug 15, 2012 om 13:53
146 Antwoorden / 2 Vragen

Het is gebruikelijk dat apotheken een extra bijdragen rekenen omdat ze de medicijnen klaar zetten, eventueel doseren etc.

Zij moeten ook verdienen, daarom rekenen ze niet de inkoop prijs. ( en 200 - 300 % hoger dan inkoopsprijs is niet ongebruikelijk. )

Als u die medicijnen nodig heeft dan weet u in ieder geval waar u ze moet bestellen, via die website. Verder kan niemand er wat aan doen. Gelukkig voor u zijn de bedragen niet extreem hoog.

nosource
door nosource - Aug 15, 2012 om 13:56
81 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]Hoe komen medicijnprijzen tot stand in de apotheek?
Sinds 1 januari 2012 wordt de prijs van een medicijn berekend volgens vaste afspraken van individuele apotheken met diverse zorgverzekeraars (het apothekerstarief). De prijs kan dus per apotheek en zorgverzekeraar verschillen. De afgesproken prijs is een maximumprijs. Goedkoper mag, duurder mag echter niet.

Wanneer de medicijnen niet worden vergoed, of als u niet verzekerd bent, dan is de prijs in principe dus vrij, en heeft iedere apotheek een eigen "prijslijst".

Het tarief dat door de apotheek wordt berekend is afhankelijk van de geleverde dienst. Deze "farmaceutische dienstverlening" staat in de prijslijst die iedere apotheek hanteert. Daarin staan de verschillende diensten en prijzen vermeld als u zelf zou moeten betalen. Zo is het tarief voor een herhaalrecept lager dan het tarief voor een aflevering in de weekenddienst. Ook een recept dat gemaakt moet worden (b.v. een zalf op maat) heeft een hoger tarief.

Deze tarieven kunnen weer gecombineerd worden. Zo zijn er tenminste 24, tot wel 36 combinatietarieven mogelijk!

bron

ri
door rissiejjj - Aug 15, 2012 om 13:58
26 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor het bovenstaande stukje!.

Maar er staat in, als je het zelf moet betalen mogen ze een eigen bedrag rekenen.
Maar feitelijk valt dit daar niet onder, want als ik net als voorgaande jaren mijn eigen risico al verbruikt had, had de zorgverzekering dit betaald.

Vind het allemaal nogal scheef, vooral het extreme verschil in de bedragen.

ro
door ron530 - Aug 15, 2012 om 14:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Omdat de uniforme apotheektarieven voor geneesmiddelen per 1 januari 2012 zijn vervallen, geeft medicijnkosten.nl de gemiddelde vergoeding weer. In de praktijk kan deze dus iets hoger of lager uitvallen. De getoonde vergoedingen zijn bovendien exclusief het aflevertarief dat de apotheek in rekening brengt voor zijn dienstverlening."

Staat ook medicijnkosten.nl.

edrick3
door edrick3 - Aug 15, 2012 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rissiejjj,

Hier vind je nog info en uitleg.