ja
door janjohanna Aug 9, 2016 om 11:20
Voeding & gezondheid

Medische advies gevraagd

In januari 2015 werd mijn heupprothese verwijderd ivm een bacteriele infectie. Na 6 operaties en tig antibiotica is mijn nieuwe prothese weer geinfecteerd met 6 bacterien die resistent zijn ,heb ik weer een wond die 2x pd verschoond wordt door STMR-verpleegkundigen , heb ik een laag HB (6.7) en ben daardoor snel intens moe..Alle wetenschappelijk onderbouwde behandeleingen en middelen hebben niet gewerkt. De enige oplossing is: prothese verwijderen en daardoor rolstoelgebonden en afhankelijk van anderen. Volgens de orthopeed van CWZ en dr. Stam van IvHG Rijnstate kan zuurstoftherapie wellicht verbetering aanbrengen: bacterien worden vernietigd,infectie wordt minder en zal de wond genezen. De orthopeed schrijft me deze behandeling voor en IvHG wil mij wel behandelen. Mijn ZV Menzis wil deze behandeling ( +/_ € 5000,-) niet vergoeden daar deze behandeling niet wetenschappelijk onderbouwd is. Wat betreft mijn probleem is zuurstofbehandeling kwakzalverij.
Wie kan mij in deze een advies geven.Wie heeft ook in zo'n situatie gezeten en hoe heb je dat opgelost.
Alvast bedankt.

2103 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Aug 9, 2016 om 11:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als de effectiviteit van een behandeling twijfelachtig is / niet bewezen is, wordt zo'n behandeling vanzelfsprekend niet vergoed.

costnix
door costnix Aug 9, 2016 om 16:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De behandeling is zeer effectief tegen gasgangreen en andere anaerobe infecties. Het levens- en ledematenreddend. Ik heb vaak de röntgenfoto's gemaakt of er een infectie in de ledematen zat en waar precies. De patiënt werd vervolgens samen met een arts(assistent) in de hyperbare tank geplaatst. Die tank is het zelfde als een dcompressiekamer bij het duiken. Alleen wordt er meer zuurstof onder verhoogde druk n de tank gebracht.

tijger1
door tijger1 - Aug 9, 2016 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u die afwijzing van Menzis schriftelijk ontvangen?

Mijns inziens is die therapie wel wetenschappelijk bewezen en voor een aantal aandoeningen zou dat ook uit de basisverzekering vergoed worden. Verzekeraars hebben echter niet met elk behandelcentrum een contract.

Lees bijvoorbeeld hier.

http://www.hgcrijswijk.nl/hgc

Laat uw behandelaar dat schriftelijk aanvragen, is dat al gebeurd, dan een klacht indienen over de afwijzing.

Daarna kunt u nog een klacht indienen bij de SKGZ, zie Google.

Cookies
door Cookies Aug 9, 2016 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De effectiviteit van deze therapie is bij bepaalde indicaties bewezen. Blijkbaar valt het probleem van TS daar niet onder, althans vlg Menzis. En die zal ook de lijst met betreffende aandoeningen hebben.

ja
door janjohanna Aug 9, 2016 om 14:33
15 Antwoorden / 17 Vragen

Dat is mij wel duidelijk welk standpunt Menzis inneemt. Maar als de orthopeed deze behandeling voorschrijft !! Gaat de ZV dan maar op de stoel van de arts zitten.Voor mij hebben alle wetenschappelijk onderbouwde behandelingen gefaald. Er bleef nog een behandeling over: zuurstoftherapie.Wat is goedkoper: mogelijke verbetering van mijn probleem met behoud van prothese of operatie met daarna revalidatie, rolstoelgebonden,elke dag verzorging door Thuiszorg,steeds gebruik maken van rolstoeltaxi,verhuizen daar mijn woning niet aangepast is en ook niet kan worden,altijd hulp van anderen ( ik ben alleen).

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2016 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de zorgverzekeraar gaat niet op de stoel van de arts zitten, maar eventuele nadelige gevolgen van het niet behandelen zij helaas niet relevant voor een verzekeraar.

Dus u moet het over een andere boeg gooien. Klacht indienen.

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2016 om 11:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info: eerdere vraag hierover.

Cookies
door Cookies - Aug 9, 2016 om 11:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lijst van aandoeningen waarbij deze therapie wel vergoed wordt / vergoed zou moeten worden http://www.ivhg.nl/zorgverleners/verwijsindicaties/

Cookies
door Cookies - Aug 9, 2016 om 11:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gezien het woordje 'wellicht' heeft de arts toch ook de nodige twijfels of die therapie wel gaat helpen?

Wat betreft mijn probleem is zuurstofbehandeling kwakzalverij.  .......kan zuurstoftherapie wellicht verbetering aanbrengen

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2016 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is tenslotte van elke therapie nog maar de vraag.

Cookies
door Cookies Aug 9, 2016 om 18:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, dat klopt niet wat je schrijft. Door (langdurig) onderzoek wordt bekeken/getest enz. bij welke kwalen een bepaalde therapie c.q.behandeling resultaten oplevert en bij welke therapie het niet tot nauwelijks zal werken.

tijger1
door tijger1 Aug 9, 2016 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar niet elke therapie werkt bij iedereen. Net zo min als dat die zuurstoftherapie bij elke geïndiceerde aandoening zal werken.

Het lijkt mij dat het woord "wellicht" daar op slaat.

marita5
door marita5 - Aug 9, 2016 om 11:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JanJohanna ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
Hier staat Menzis voor vergoedingen wel bij .

http://hypercare.nl/

http://hypercare.nl/vergoeding-zorgverzekering-hyperbare-zuurstoftherapie/

costnix
door costnix - Aug 9, 2016 om 12:43
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hyperbare zuurstof therapie wordt al sinds de jaren '70 met succes gebruikt om anaeobe bacteriën (gasgangreen) te bestrijden n academische ziekenhuizen.

tenormin
door tenormin Aug 9, 2016 om 18:34
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@costnix, ben ik nu 'dronken' of zo? Zag toch vanmorgen een commentaar van Menzis?

marita5
door marita5 Aug 9, 2016 om 18:43
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , was bij deze vraag waar menziswebcare reageerde , https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/mag-menzis-dit-doen

tenormin
door tenormin Aug 9, 2016 om 20:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je @marita5,  dom van me.

marita5
door marita5 Aug 9, 2016 om 20:48
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , is niet dom , gewoon een vergissing .

zoekster1
door zoekster1 - Aug 9, 2016 om 16:50
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ken iemand die behandeld is met deze methode en waarbij een heel goed resultaat is behaald. Maar die persoon had wel een andere aandoening dan de uwe, nawerkingen van een bestraling waarbij bloedingen ontstonden. Ook daar probeerde de zorgverzekering er onderuit te komen. Toen is de behandelend arts (van het AMC) voor die persoon in de bres gesprongen en heeft de zorgverzekering zelf aan de lijn gehad, met het gewenste resultaat. Dat was een heel pittig gesprek kan ik u verzekeren.

U moet naar mijn mening zorgen dat artsen van formaat een goed woordje voor u doen. Zij zullen dan de kans dat u hiermee gebaat bent hoog moeten inschatten. 100% zekerheid is natuurlijk nooit te geven.

Komt u er dan nog niet met Menzis uit, zorg dat u schriftelijk klaagt en schriftelijk antwoord krijgt, dan inderdaad een klacht bij de SKGZ indienen. Er staat te veel op het spel om zomaar zonder slag of stoot de handdoek in de ring te gooien.
Lees goed de procedure door!
klik HIER

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 12, 2016 om 11:47
35 Antwoorden / 12 Vragen

Ik wens u veel sterkte! Over zuurstoftherapie weet ik niets. Wel over acupunctuur, met behulp van acupunctuur kan het immuunsysteem ondersteunt worden. Of dit in uw geval voldoende is, kan ik niet beoordelen. Maar een paar behandelingen kunnen uw het antwoord geven en zijn veel goedkoper.

Er is een homeopathisch middel, verkijgbaar via Sanopharm (punt com) dat goed werkt bij botontsteking. Er is een reeks middelen voor diverse aandoeningen. Het bijzondere van deze middelen is dat ze getest kunnen worden met de VAS - de pols van Nogier - een non invasieve methode. Zo kan de therapeut een reeks middelen binnen één sessie testen, om het meest geschikte voor de cliënt, op dit moment, te vinden.
Ik heb persoonlijk zeer goede ervaring ermee, al ben ik geen liefhebber van middelen. Ook mijn cliënten hebben goede ervaringen met deze middelen (ik stuur hen door naar een collega, omdat ik zelf niet met middelen werk.)

Deze beide wegen belasten het lichaam niet, maar ondersteunen het. Ik wens u heel snelle genezing.