Ma
door Marcc Aug 1, 2018 om 19:37
Voeding & gezondheid

Medische fouten huisarts, nog mogelijkheden ?

Helaas ben ik het oorspronkelijk bericht kwijtgeraakt door een "foutje" van het forum ... nu een verkorte versie

Man, 49 jaar. 5 jaar geleden ben ik overgestapt naar diegene die nu mijn huisarts is.

Er is een serie medische fouten gemaakt (met name schending WGBO, informatieplicht), ernstige iatrogene schade (schade door medisch handelen en nalaten)  vooral in de huisartsenpraktijk maar ook bij verwijzingen.
De betreffende arts meende te moeten werken met een verborgen agenda. "het is toch allemaal maar psychisch". Begin 2016 heb ik met hem nog een confronterend gesprek gehad, non-verbaal reageerde hij met schaamte/gene en aan het slot "Maar zo laten dan ?" waarna ik het dossier opvroeg. Een nogal shockerend verhaal. Reactie op medicijn X "psychisch".

Na verder gerommel en achteruitgang van mijn gezondheid heb ik begin 2017 nog een gesprek gehad met die man, nadat ik hem eerst een brief had geschreven als voorbereiding. Ik riep hem op tot reflectie, en stelde hem ook de vraag of hij medische fouten gemaakt had met verwijzing naar de WGBO.
Hij reageerde ontkennend/afwijzend, en vond dat ik maar bij een collega van hem verder moest gaan. Daar zag ik in die situatie geen been in.

Uiteindelijk heb ik eind 2017 een klacht ingediend bij het Medisch Tuchtcollege. Hij werd natuurlijk vrijgesproken, zijn twee collega-huisartsen geloofden hem op zijn woord. Wel kwam toen een belangrijk ontbrekend stuk dossier naar voren. Dat zou een vergissing geweest zijn. Ik had zelf actie ondernomen als ik begin 2016 het juiste dossier had ontvangen, zelf verwijzen voor eigen rekening. Er zijn zoveel zaken waar huisartsen totaal geen verstand van hebben.

Het is mij nu duidelijk wat er gebeurd is; maar voorkomen is iets heel anders dan genezen. Specialisten willen volgens het boekje werken, huisartsen weten zo weinig (N.B. dat dossier wil ik laten vernietigen) en ik heb een collega "aangevallen". Concepten: als de arts het niet weet dan bestaat het niet, artsen kunnen alleen leren van collega-artsen ... medische fouten moeten ontkend worden of roepen agressie op. Uitsluiting van medisch relevante zorg.

De duistere kant van de gezondheidszorg heb ik meegemaakt. Er zijn zo veel zaken waar artsen niet mee om kunnen gaan. Het ging mij helemaal niet om het straffen van de arts of om geld, maar om erkenning van de feiten. Zodat er op basis van de werkelijkheid evt. nog behandeld kon worden, voor zover mogelijk.
Ik heb nu een aantal schijnbaar zeer "vreemde" gezondheidsproblemen. Niet alles gaat vanzelf over, ook "ben ik niet blij dat ik niet dood ben". gezien de recente uitdraai van het dossier is de gevoelstemperatuur van die huisarts naar mij toe ijskoud. Even naar het buitenland voor een "herstelbehandeling" van een operatie die mislukt is, dat is het ook niet ...

Echte "huisartsenproblemen" heb ik bijna nooit gehad, ik kon altijd goed voor mezelf zorgen. Nu ben ik kapot. Ik ben min of meer van plan om dat huisartsendossier te laten vernietigen en om me daar uit te laten schrijven, zonder me elders in te schrijven. Het idee dat je een huisarts nodig hebt ...

Dat lost natuurlijk niets op. Heeft iemand nog commentaar ?

1838 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2018 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij hebt u op het Radarforum 35 reacties gehad, ik denk niet dat daar hier nog iets aan toe te voegen is.

tdmduc
door tdmduc Aug 2, 2018 om 09:08
703 Antwoorden / 2 Vragen

ja en?

Thijs12
door Thijs12 - Aug 1, 2018 om 19:45
530 Antwoorden / Vragen

Geen commentaar

tenormin
door tenormin - Aug 1, 2018 om 20:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat min of meer plan om u bij een huisarts te laten uitschrijven zonder u elders in te schrijven lijkt me niet echt een overwogen plan. Dat wat u is overkomen, whatever, is natuurlijk niet goed te praten (geen idee wat en ook geen lust om op Radar het probleem te lezen). Een huisarts is (tegenwoordig) een 9 tot 5 baan en fouten worden overal gemaakt. Maar ergens niet bij een huisarts niet ingeschreven te zijn: mij lijkt dit geen juiste oplossing. Mijn advies is: geen dossier laten vernietigen en andere huisarts zoeken. Voor een ziekenhuisverwijzing heeft u die toch nodig. Tenzij u over bakken met geld beschikt en alles zelf wel kunt betalen.

gerbera
door gerbera - Aug 1, 2018 om 21:49
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn zoveel zaken waar huisartsen totaal geen verstand van hebben.
Er zijn zo veel zaken waar artsen niet mee om kunnen gaan.
U durft nogal wat te beweren om alle artsen over een kam te scheren.
ik kon altijd goed voor mezelf zorgen
Misschien hierdoor.
Ik heb een goede huisarts waarbij ik mijn medisch dossier volledig, digitaal, kan inzien.

tdmduc
door tdmduc Aug 2, 2018 om 09:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

[Ik heb een goede huisarts waarbij ik mijn medisch dossier volledig, digitaal, kan inzien.]

Lucky you. Geldt helaas niet voor iedereen......

gerbera
door gerbera Aug 2, 2018 om 10:29
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Dat geldt voor iedereen, je hebt het volledige recht je medisch dossier, al dan niet digitaal, in te zien.

tdmduc
door tdmduc Aug 2, 2018 om 12:53
703 Antwoorden / 2 Vragen

Dat van die goede huisarts bedoel ik.......

Medisch dossier(EPD) inzage na veel druk in mogen zien. De minder geletterden(veelal bejaarden en "mensen met een migratieachtergrond") zullen niet eens weten dat er zoiets bestaat, laat staan erom vragen.

tdmduc
door tdmduc - Aug 2, 2018 om 09:07
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik voel met je mee.(ondanks wat de tegensprekers zeggen hier)

Wij hebben ook zo onze negatieve ervaring met de huisarts van "ons mam".

Deze arts heeft een half jaar lang lopen roepen dat de maagklachten bij haar "tussen de oren" zat.

3 operaties en een maagsonde later valt er niets meer te repareren. De #$ootzak komt niet eens meer langs.

Mijn moeder is een oude dame en is niet zo mondig en vertrouwde hem volledig, ze stamt nog uit de tijd dat dokters en dominees niet tegengesproken werden.

Thuiszorg en mantelzorgers(wij) zijn er inmiddels al weer 2 jaar zoet mee met al die ziekenhuisafspraken.

Een goede huisarts is goud waard maar blijf vooral ook Google-en om je zaak te vergelijken. Ook is een goede rechtsbijstandsverzekering nooit weg.

jo
door jorisw Aug 2, 2018 om 19:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Google is juist de bron van veel ellende in dit soort zaken. Mensen klampen zich vast aan "iets" wat ze gevonden hebben zonder te weten hoe betrouwbaar dat is. Bij dit soort complexe gevallen moet je experts betrekken.

Ma
door Marcc - Aug 2, 2018 om 15:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

TDMDUC,

Dank voor je reactie. Zo ongelooflijk veel vertrouwen had ik ook weer niet in het fenomeen huisarts. Maar dat hij met een verborgen agenda zou werken en de wet volledig aan zijn laars zou lappen ("het is veilig in mijn praktijk") was voor mij onvoorstelbaar. Voor de overstap kwam hij zo goed over. Het was een kwestie van net zo lang doorgaan tot het goed mis was.

Aan het dossier als zodanig heb ik niets, en iedereen die een dossier heeft als het mijne zou het ook willen laten vernietigen.
Zo'n nieuwe situatie is niet ideaal, maar hier heb ik ook niets aan. Soms is het natuurlijk wel mogelijk om een behandeling vergoed te krijgen als je geen huisarts hebt, het zou b.v. idioot zijn als een oncoloog kanker constateerde en de verzekeraar alles dat volgt niet zou vergoeden. Er zijn zeker beperkingen, maar de situatie van een mooi dossier, goede huisarts, normaal doorleven is toch niet haalbaar. Geloof overigens niet alle propaganda van de zorgverzekeraar.

Mijn gebrek aan ervaring heeft zeker meegespeeld. Maar echte huisartsendingetjes heb ik niet. Herhaalrecepten ? Jammer dan.

Er zijn echt veel zaken waar artsen heel moeizaam mee om kunnen gaan. Deels mijn ervaring, deels gewoon goed lezen op internet.
Deze huisarts heeft er voor gekozen om dat wat er gebeurd is te ontkennen. Dan houdt het wat dat betreft op. Ik weet wel dat het fenomeen huisarts zo'n beetje het nationale geloof is, en dat het moeilijk ligt.

Je hebt ook het fenomeen dat de arts de diagnose moet stellen, en als de arts het niet weet of niet ziet, of iets denkt te weten terwijl hij onwetend is ... na vijf jaar krijg je wat vreemde zaken. En nou heb ik gemerkt dat je ontzettend op moet letten wat je een arts vertelt ... en probeer maar eens erkenning te krijgen van een andere huisarts als het gebeurde gemaakt medische fouten betreft, gemaakt door een andere huisarts, die dat weer ontkent ... "het kan niet" voor een deel het "wall of silence" fenomeen.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2018 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp niet wat u met dit topic op dit forum wil bereiken.

aurora1
door aurora1 - Aug 3, 2018 om 02:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat bedoelt u met "foutje" van het forum?
U lijkt het allemaal erg goed te weten, maar u heeft toch geen gelijk gekregen.
U heeft al vele reacties gehad op het radarforum, vindt u die niet genoeg? En wat heeft u aan reacties, wat wilt u ermee? Hoe kunnen mensen oordelen over iets waar van ze het dossier niet kennen? Dat hebben specialisten toch al gedaan?
Mijn commentaar: blijf niet steken in uw ongelijk, stop met uw nutteloze acties en uw klagen, en ga door met uw leven.

Ma
door Marcc - Aug 3, 2018 om 16:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

'Wat bedoelt u met "foutje" van het forum?' Ik verloor het eerste bericht nadat ik geprobeerd had het te plaatsen.

Ik had, praktisch bezien, geen winst verwacht van het plaatsen van het eerste bericht. "niet geschoten is altijd mis"

Het is mij wel duidelijk dat de medische wereld erg gesloten is en het verder heel goed voor elkaar heeft. Fijn voor iedereen met goede ervaringen, maar ook u loopt de kans te worden van een arts die wat uitvreet. En het gebeurt. Vervolgens doet men zijn best om het gebeurde te ontkennen, en krijg je hooguit een "sorry". Toegang gezondheidszorg wat dat betreft gesloten. De infameuze "wall of silence", de slager die zijn eigen vlees keurt ...

De kernvraag was in zekere zin of het mogelijk was om de barrières die zijn ontstaan na het maken van (ontkende) medische fouten te doorbreken. Andere artsen zullen dat niet toegeven, deels vanwege de collegialiteit, deels vanwege de manier waarop men Het Vak beoefent. Er kan fysiek van alles aan de hand zijn, maar artsen willen nou eenmaal op een bepaalde manier werken (de manier waarop men het vak geleerd heeft). Dat kan soms goed uit de hand lopen. Je kunt er niet altijd omheen praten.

En nee, ik had vroeger ook nooit geloofd dat dit mij zou overkomen.

Ma
door Marcc - Aug 3, 2018 om 22:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een opmerking. Ik was even aan het grasduinen op het internet. Diagnostisch proces, misschien niet de beste bron wel simpel:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnose

'

Het diagnostisch proces

Voordat de arts een diagnose stelt moet hij alle relevante informatie verzamelen. Het probleem is dat hij van tevoren niet kan weten wat relevante informatie is. Informatie wordt pas relevant in het licht van een hypothese. Tot relevante informatie kan behoren:

  • De symptomen van de ziekte. Daartoe rekent men:
    • De klachten die de patiënt noemt, bijvoorbeeld buikpijn, koorts.
    • Zichtbare, hoorbare, en voelbare verschijnselen, bijvoorbeeld: huiduitslag, een ruis in de longen, een knobbeltje.
  • De medische voorgeschiedenis van de patiënt.
  • Relevante omstandigheden uit het leven van de patiënt, bijvoorbeeld:
    • Werkt de patiënt met bepaalde giftige stoffen?
    • Is de patiënt onlangs in de tropen geweest?
  • Laboratoriumonderzoek aan lichaamsvocht of weefsel van de patiënt, bijvoorbeeld door te onderzoeken of de samenstelling van bloed en urine is veranderd (klinisch chemisch onderzoek). Microscopisch onderzoek van weefsel zoals na het nemen van een biopsie, een kweek om ziekteverwekkende bacteriën op te sporen en te determineren. Een ziekte kan soms herkend worden door de ophoping van bepaalde eiwitten, zouten of cellen of aan de aanwezigheid van bepaalde antistoffen in het bloed.
  • Beeldvormend onderzoek, bijvoorbeeld een röntgenfoto.
  • Waarnemingen tijdens een kijkoperatie of een gewone operatie.
  • De reactie van de patiënt op bepaalde (proef-)behandeling of medicijnen.'

De medische voorgeschiendenis (dossier) is dus rotzooi. Wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt is nogal wat, ik ben juist de vernieling in gewerkt in die praktijk.En de huisarts moest het zonodig ontkennen. Er is heel weinig onderzoek gedaan in het ziekenhuis, en wat is gedaan stelde niet veel voor.

Het lijkt me dat ik het dus wel kan schieten. Diagnostiek, behandeling, informatieplicht door de huisarts: op zijn best met de franse slag.

Ma
door Marcc - Aug 4, 2018 om 15:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij kwam het te laat, maar als iemand geìnteresseerd is in de duistere kant van de gezondheidszorg:

www.patient-safety.com

aurora1
door aurora1 Aug 4, 2018 om 22:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen interesse.
Stop maar liever met uw nutteloze kruistocht en maak wat van uw leven.
Met klagen en zeuren jaagt u iedereen in uw leven weg. Mensen krijgen er genoeg van als het  niet ophoudt en lopen dan met een boog om u heen.