hehahi
door hehahi Jan 16, 2021 om 12:02
Voeding & gezondheid

Meer sulfiet in biologische wijn?

Van sulfiet in wijn krijg ik o.a. koppijn. Valt me op dat dit eerder gebeurt bij biologische rode wijnen. Wordt daar meer sulfiet in gebruikt?

4624 13 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jan 16, 2021 om 12:06
6599 Antwoorden / Vragen
hehahi
door hehahi Jan 16, 2021 om 12:23
57 Antwoorden / 70 Vragen

Goeie tip ; )

panter22
door panter22 Jan 16, 2021 om 13:00
6599 Antwoorden / Vragen

En als het zo lekker is dat je er niet van af kunt blijven, dan moet je klachten op de koop toe nemen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 16, 2021 om 12:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ook Bio wijn bevat van nature al een kleine hoeveelheid sulfiet en of  extra is toegevoeg moet dan op de fles staan.(No sulpher added). De norm is dat bij normale rode wijn max 150mg sulfiet en witte wijn 200mg mag zijn toegevoegd. Voor de Bio wijn is deze grens beduidend lager, dus nee er kan dus niet meer sulfiet in zitten dan bij de normale wijn. Mogelijk bent u gevoelig voor  natuurlijke sulfiet, een zwavelhoudende stof die in de druif voorkomt.

me
door mein33 - Jan 16, 2021 om 14:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ze moeten er toch iets instoppen om vroegtijdig bederf te voorkomen en als je gevoelig bent voor dit goedje, dan kan je beter overstappen op een 'ouwe klare'. ;-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 16, 2021 om 15:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je kunt beter Ilja  Gort vragen......

Weet U hoeveel soorten van zowel gewone als Biologische zijn ,  en  naast Rode  en Witte ook nog Rose....

En wil je droge, zoete of  .....  noem eerst maar eens enkele  die je graag lust...
Soms weten  mede forum leden waar  ze zonder toevoeging verkopen want je gaan geen 100 km rijden voor een flesje.

Ik wacht op welke fles je waar kocht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 16, 2021 om 16:58
2055 Antwoorden / Vragen

Sulfiet is antioxidant, als je de wijn lang genoeg laat liggen is het weg.

mi
door miennaamishaaz - Jan 16, 2021 om 21:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dan drinkt u toch geen BIOlogische wijn?

Waarom zou u perse Biologisce wijn willen drinken ondanks dat er sulfiet inzit??

latevogel
door latevogel Jan 18, 2021 om 17:13
86 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat dit beter is voor het milieu?
Zelf heb ik 9 seizoenen in Igé gewerkt (Bourgogne bij Macon) en met mijn eigen ogen gezien dat er behoorlijk wat gif overheen gaat.
In die tijd werkte ik voor en na de pluk ook nog enkele weken in de velden. Spannen van draden, werk op de boerderij in het algemeen en dus ook spuiten met de machine. Dus misschien is biologisch toch beter als ik hierop terug kijk!

mi
door miennaamishaaz Jan 19, 2021 om 14:08
725 Antwoorden / 1 Vragen

@latevogel

Ik ben zelf geen Wijnliefhebber, maar waarom gaat u dan niet voor de Sulfiet arme wijnen?
Ik geef dus zelf niets om Wijnen of het BIO wijn is of gewone.
Zolang de wijn maar goed smaakt vind ik het prima.

Als u het alleen voor het FEEL GOOD gevoel wilt doen,
{Vegatarier omdat die Denkt een standje mee te helpen aan het minder slachten van dieren principe} {ijdeltuit} {waarbij de extreme zichzelf voor een vervoerstruck gooien om de "varkens" te redden}

Dan raad ik u aan om het te stoppen, en gewoon weer normale wijn te drinken.
Maar als u kiest voor BIO wijn vanwege de "Betere" smaak dan kunt u toch ook voor een sulfiet arme wijn kiezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2021 om 10:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb een interessante tip voor u: zoek met een zoekmachine (bijv. Google, Bing, Yahoo) met zoeknaam 'wijn zonder sulfiet' en u ziet een scala aan mogelijkheden om wijn te kopen waar geen sulfiet (meer) inzit. Ik kan hiet geen namen noemen van bijv. een bekende keten.

marita5
door marita5 - Jan 17, 2021 om 10:50
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo HeHaHi ,

Lees ook deze link ,

https://grape33.com/sulfiet-in-wijn/

mo
door mof - Jan 18, 2021 om 11:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Sulfiet komt voor in wijn omdat het 1) in de grond zit waar de druiven op groeien en dus altijd iets in de wijn zit, en 2) omdat het wordt toegevoegd om verkleuring tegen te gaan, met name in witte wijn omdat daar de verkleuring sneller zichtbaar is. Als u biologische wijn koopt vermoed ik dat punt 2) niet aan de orde is, maar de gevolgen van natuurlijke sulfiet, punt 1) kunt u slechts verminderen door een wijn te selecteren uit een gebied waar minder sulfiet in de bodem voorkomt.

gerbera
door gerbera - Jan 18, 2021 om 12:31
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Sulfiet zit niet in de bodem maar komt vrij door gisting van de druif. Sulfiet is een zwafelstof die in de wijnbouw gebruikt wordt tegen schimmel en meeldauw waarmee de ranken worden bespoten maar waarbij datgene wat in de bodem terecht komt niet door de plant wordt opgenomen. Echter in de Bio wijnbouw wordt deze stof niet gebruikt en is sulfiet in die wijnen van natuurlijke oorsprong. Indien in Bio wijn sulfiet is toegevoegd dient dat op de fles te staan (EU bepaling) en dan mag het niet meer zijn dat max 25% van de hoeveelheid die in de "normale"wijn is toegestaan.

ha
door hal.vroemen - Jan 18, 2021 om 12:38
1 Antwoorden / Vragen

koppijn klopt dus gewone wijn

cp
door cpellemans@planet.nl - Jan 18, 2021 om 13:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb daar totaal geen last van. De biologische wijnen van Neleman smaken en vallen prima

gerbera
door gerbera Jan 18, 2021 om 21:39
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Leuk om te weten maar de TS heeft daar dus wel last van vandaar zijn vraag. Overigens niet handig om uw e-mailadres als gebruikersnaam te gebruiken op een openbaar forum. Komt u straks met een klacht dat u zoveel spam krijgt.