je
door jessica_30663 Aug 23, 2020 om 20:56
Voeding & gezondheid

Mijn moeder heeft een WLZ-indicatie. Waar vind ik hoeveel zorg ze kan krijgen?

Mijn moeder is nagenoeg blind maar ze kan zich redelijk redden in haar huisje. Hier woont ze al enkele jaren en ze weet hier blindelings de weg. Nu is er steeds discussie welke taken door de thuiszorg kunnen worden gedaan en welke taken ze zelf moet doen.
Afwassen is zo'n taak. Mijn moeder moet dat zelf doen maar ze ziet niet of het schoon is dus als ik kom vind ik 'vuil' serviesgoed en bestek in de kast. Ik was altijd alles af wat ik tegenkom dat een sopje kan gebruiken maar ze moet het van de thuiszorg zelf doen als ik er niet ben. Ze heeft pas een bacteriele darminfectie gehad. Qua hygiëne vind ik het een taak van de thuiszorg, behalve op dagen dat ik kom. (dan neem ik zoiezo alle zorgtaken op mij)
De thuiszorg (en broer) vinden dat ze naar het verpleeghuis moet maar mijn moeder en ik vinden van niet.
Mama heeft ook personenalarmering wat handig is als ze gevallen is of diarree heeft gehad. De thuiszorg vindt dat ze niet teveel mag alarmeren....

Ik krijg niet duidelijk beantwoord waar de grenzen liggen van het thuiswonen. Het is niet onverantwoord in mijn ogen. Natuurlijk loopt ze risico om iets te breken als ze valt. Ze valt eens in de 2 à 3 maanden. Vaak heeft ze niks als wat blauwe plekken. Het CAK en CIZ kunnen hierover geen informatie geven. De thuiszorg zou dat moeten kunnen maar doet erg onduidelijk. De blindheid van mama staat niet eens in het zorgplan.
Hoe krijg ik hier meer duidelijkheid in? Of wie heeft hier ervaring mee en weet wat kan?

6785 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 23, 2020 om 20:59
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Op het gevaar af dat ik een schot voor open doel doe, heeft u hier gekekenen: KLIK HIER

gerard van kooten
door gerard van kooten - Aug 23, 2020 om 21:08
9 Antwoorden / Vragen

Hier kunt u meer vinden:

https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/wlz-algemeen-hoe-werkt-de-wet-langdurige-zorg#:~:text=De%20Wlz%20is%20een%20volksverzekering,zorg%20in%20aanmerking%20te%20komen.&text=Een%20indicatie%20geeft%20recht%20op,en%20hoe%20hij%20zorg%20krijgt.

Succes.

Prettige dag verder toegewenst.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 23, 2020 om 21:13
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jessica,

Dit is een moeilijke en gevoelige kwestie.

Vooral in deze tijd van Corona, waarbij bezoek aan familieleden in een verpleeghuis moeizaam gaat en met strikte voorwaarden.

Uit eigen ervaring met mijn eigen ouders raad ik u aan om de zorg zoveel mogelijk zelf te doen.

Is uw moeder nog wilsbekwaam?
Zo ja, dan kan zij met uw hulp gewoon thuis blijven wonen.

Sterkte met deze zware taak.

tijger1
door tijger1 - Aug 23, 2020 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou om te beginnen contact opnenen met de huisarts. Die kan u ook verder op weg helpen.

marita5
door marita5 - Aug 23, 2020 om 21:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jessica ,

Waar vind ik hoeveel zorg ze kan krijgen?

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.zorgwijzer.nl/faq/wlz

De link van @Gerard Van Kooten ,

https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/wlz-algemeen-hoe-werkt-de-wet-langdurige-zorg

tenormin
door tenormin - Aug 23, 2020 om 22:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Had een heel antwoord gegeven en bij PLAATS, pagina niet gevonden. Lekker dan.
Nog maar proberen: U moet echt in gesprek met WML, situatie is veranderd bij uw moeder, ze kan niet meer zelf afwassen. Big problem, niet. CAK kunt u vergeten, die werken al jaren achter de feiten aan, inclusief betalingen. Vind het vreemd dat uw moeder teveel gebruikt maakt van de alarmknop, tenzij ze om ieder ding daarop drukt, dat weet ik niet. Is dus twee tegen twee, om het zomaar uit te drukken, de zorg en uw broer willen haar in een tehuis, u en uw moeder staan daar niet open voor. Geen idee hoe vaak per week u uw moeder komt helpen maar, moet minstens meer dan 1 keer in de week zijn natuurlijk. Als uw moeder vaker valt is dat geen reden om haar ergens op te laten nemen, in een tehuis val je ook en duurt het (ook) lang voor iemand je vind. Dus eerst gesprek met huisarts en daarmee, na uitspraak, eventueel op schrift, naar WML.

je
door jessica_30663 Aug 23, 2020 om 22:21
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie. Wat is WML?

Ik had ook enkele keren de melding: pagina niet gevonden... ;((

tenormin
door tenormin Aug 23, 2020 om 23:12
16816 Antwoorden / 108 Vragen

So sorry, ik bedoelde ook WMZ indicatie. Probeerde mijn eerdere antwoord te zoeken maar dat lukte niet. Is hier een "moeilijke site" , dat wel. Dit is echt balen want een eerst antwoord is recht uit het hart, als men het moet herschrijven is het waardeloos. Oh ja, schreef ook nog dat je met het CAK voorzichtig moet zijn: hun rekeningen sturen ze niet meer sinds een half jaar. Als men erover belt zegt men (per tape) : zet het geld maar apart, U moet betalen maar bij ons zijn dingen niet in orde. Ervan uitgaande dat U, uw moeder ook via CAK moet betalen?

marita5
door marita5 Aug 24, 2020 om 07:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , Alle informatie over het CAK vind u terug op hun site . CAK heeft problemen met hun systeem . Ik wacht ook op rekeningen v.a. Januari 2020 . De maanden april en Mei betaald u geen eigen bijdrage WMO i.v.m. coronavirus : In verband met corona betaalt u voor de maanden april en mei 2020 geen eigen bijdrage voor de Wmo. U ontvangt over deze maanden ook geen facturen. Door een technisch probleem in onze systemen heeft nog niet iedereen facturen voor de eigen bijdrage ontvangen. Wij doen er alles aan om u zo snel mogelijk een persoonlijk bericht te sturen.

De komende maanden versturen wij stap voor stap de facturen. Wij begrijpen dat dit vervelend is. Onze excuses voor het ongemak.

je
door jessica_30663 - Aug 23, 2020 om 22:18
2 Antwoorden / 2 Vragen

@Mahadma: ze heeft al een WLZ indicatie. Deze informatie Is hoe deze indicatie aan te vragen. Maar dank voor het meedenken.
@Gerard van Kooten: Een duidelijke site met veel informatie. Deze site heb ik ook gevonden maar nergens wordt concreet beschreven in zorgminuten of zorgtaken of budget wat mogelijk is.... Het blijven algemeen termen en taakgebieden waardoor ik er geen plan van kan maken. Hier begrijp ik eigenlijk dat de zorg die nodig is volledig geboden kan worden maar dat blijkt niet waar te zijn.
Van een thuiszorgorganisatie verwacht ik meer duidelijkheid hierover maar dat is niet zo.

@geborenAmsterdammer: Het blijkt inderdaad een moeilijke en gevoelige kwestie te zijn. Omdat mama blind is, vereist dat soms huishoudelijke taken zoals de wc schoonmaken als ze een ongelukje heeft gehad... Dan wordt duidelijk gezegd: dat behoort niet tot mijn takenpakket... maar het wordt dan wel mopperend gedaan. Erg triest is dat voor mama. Ik help zoveel ik kan. Ik ben bij ziekte vaak enkele dagen bij haar in huis om alle partijen vooruit te helpen (maar vooral voor mijn moeder natuurlijk) Ik wil dat het zorgplan op haar beperkingen is afgestemd en dat zal anders zijn dan bij andere ziende cliënten...
Het lijkt een kwestie van welwillendheid te zijn. Jammer vind ik dat ze zich niet kunnen voorstellen dat het voor mijn moeder zeer, zeer moeilijk zal zijn zich in een nieuwe vreemde omgeving te gaan oriënteren. Ik zie haar al voor het raam zitten omdat ze niet meer alleen naar buiten kan want nu in haar tuin nog wel lukt. Ze zit graag buiten en loopt op en neer voor beweging.
(Ik kan in het verpleeghuis ook geen nachten meer blijven om haar te ondersteunen. En een verpleeghuis voor blinden en slechtzienden is zo ver weg van familie dat dit niet echt een oplossing is.)

@Tijger1: De huisarts al jaren betrokken bij de organisatie en begeleiding. De huisarts gaat niet over inhoudelijke taken van de thuiszorg. Maar ondersteunt wel in het overleg.
 Allemaal dank voor het meedenken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 23, 2020 om 23:16
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jessica,

Google even op "Persoons Gebonden Budget".

Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt omdat ik nachtdiensten draaide.

Ik heb ook meegemaakt, dat mijn broer mijn moeder wilde "dumpen" in een verpleeghuis.

Als uw moeder nog wilsbekwaam is, kunt u via een notaris(tegen betaling) een "volmacht" krijgen (in opdracht van je moeder).

Uw broer heeft dan weinig meer te vertellen en u kunt dan alles regelen.

justmeagain
door justmeagain Aug 23, 2020 om 23:52
623 Antwoorden / 8 Vragen

@geborenamsterdammer, aan wat voor volmacht denkt u dan? Mijn moeder heeft een levenstestament  waarin precies staat wie wat doet qua financiële zaken en medische zaken. Daarmee heb ik wel een volmacht maar feitelijk kun je er niet zoveel mee. Alle instellingen vragen alsnog of moeder voor toestemming van wat dan ook wil tekenen. Als ze dan roept dat ik het mag doen/regelen moet ze toch tekenen.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2020 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan heeft u dus geen volmacht. Bespreek dat met de notaris.

justmeagain
door justmeagain Aug 24, 2020 om 00:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

@tijger, die heb ik weldegelijk. Ook hebben we via de rechter de tekenbevoegdheid geregeld.
Moeder heeft Alzheimer naar kan soms heel helder zijn.
Toch moet ik met enige regelmaat een toestemmingsformulier onder haar neus drukken. Van de week nog de audicien die ondanks dat ik erbij was toch aan moeder een handtekening vroeg om informatie met mij te mogen delen. Zodat ik betrokken blijf bij het traject naar een hoor oplossing.
Gelukkig gaat het ook vaak goed als ik vertel een notariële volmacht te hebben maar alles uitsluiten lukt gewoon niet.

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2020 om 02:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@justmeagain, zoals ik lees is de moeder van @jessica niet dementerend. Heeft alleen extra hulp nodig, vanwege haar blind zijn. De moeder weet rond te scharrelen in de zo voor haar bekende omgeving. Dus waarom een "tekenen", ik jeb daar uit de vraag van @jessiva niet over gelezen. Dus vollidig bij zinnen, alleen, zeer helaas, niet ziende.

justmeagain
door justmeagain Aug 24, 2020 om 09:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

@tenormin, ik vroeg me dus hetzelfde af nav de reactie van @geborenamsterdanner
Hij begon over een volmacht en ik vroeg me dus af wat hij daarmee wilde bereiken.
Eigenlijk OT dus.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 24, 2020 om 06:39
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Edit

panter22
door panter22 - Aug 24, 2020 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Vervelend dat jij en je broer tegenover elkaar staan.
Het is je moeder die uiteindelijk beslist over haar eigen leven.
Kun je er voor zorgen dat de blindheid van je moeder in het zorgplan komt?
Dat is wel essentieel.
Heb je al eens contact opgenomen met een organisatie voor blinden en slechtzienden.
Visio bv:
https://www.visio.org/regio/west/
o
f misschien Mee:
https://www.mee.nl/

je
door jessica_30663 Aug 24, 2020 om 20:22
2 Antwoorden / 2 Vragen

Met visio zijn we bekend.

De andere link ga ik meteen bekijken. Dank je wel, Panter22

Mijn moeder voelt zich kwetsbaar tegen de regelmatige opmerking van haar zoon dat ze beter op haar plaats is in een verpleeghuis. Dat ze daar meer sociaal contact heeft. Dat is niet zo, denkt ze zelf. Ze ziet zich niet tegen iemand praten die anderhalve meter weg zit en niet te zien is.... Zelf is ze niet eenzaam ook al woont ze alleen. Er loopt regelmatig iemand binnen...

panter22
door panter22 Aug 25, 2020 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Mocht het toch niet meer mogelijk zijn om thuis te blijven wonen, er zijn speciale aanleunwoningen voor blinden en slechtzienden, een voorbeeld:

il
door iljaha - Aug 24, 2020 om 16:14
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben in het geval van mijn moeder wel eens overgestapt naar een andere thuishulp-aanbieder.

En laat ze niet zaniken dat ze te veel de alarmknop gebruikt: je krijg 1 of 2x per zoveel tijd een gratis kans, meer moet je gewoon betalen. Ik zeg: wegwezen en snel!

myriamb
door myriamb - Aug 24, 2020 om 17:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jessica,
Het is inderdaad een  "oerwoud" aan instellingen en regels waar je tegenaan loopt als iemand zorg nodig heeft. Ik begrijp dat je moeder al een WLZ indicatie heeft. Op de schriftelijke indicatie kun je zien, wat het Zorgprofiel van deze indicatie is. Dat betekent, onder welke catergorie valt de indcatie. Als de slechtziendheid van je moeder de belangrijkste oorzaak is van haar zorgbehoefte, zou het zorgprofiel onder het ZG profiel moeten vallen (Zingtuigelijk Gehandicapt). Als het dat niet doet, zou je om een herindicatie kunnen vragen. Het Zorgkantoor in de regio waarin je moeder woont, kan het beste vertellen wie, hoeveel en welke zorg kan/moet leveren in de thuissituatie. De indicaties uit de Wet Langdurige Zorg gaan ervan uit dat iemand 24 uur per etmaal zorg in de nabijheid nodig heeft. Deze zorg kan natuurlijk niet helemaal in de thuissituatie geboden worden, dat zou te duur worden. Er zit dus altijd een maximum vast aan de zorg die thuis geboden kan worden. Ga niet naar het CAK, die gaan alleen over de betalingen. Je moet echt bij het zorgkantoor zijn, in eerste instantie. Je kunt daar ook vragen om een Persoonsgebonden Budget. Dit is een budget waarmee moeder de zorg zelf kan inkopen. Dat geeft meer vrijheid dan zorg in natura maar geeft voor de mantelzorg wat meer gedoe omdat iemand het budget moet beheren. Als je moeder slecht ziet lukt haar dat natuurlijk niet zelf.
Ik hoop dat het duidelijk is. Veel succes.

je
door jessica_30663 - Aug 26, 2020 om 19:59
2 Antwoorden / 2 Vragen

Een onaangename kwestie is het volgende: elke maandag wordt mama gewogen. Ze vraagt de zuster dit gewicht op te schrijven zodat ze het aan mij kan laten zien. Zelf kan ze het niet onthouden maar ook niet opschrijven..... en ze vraagt mij later weleens hoeveel het gewicht nou was. Dit wordt geweigerd omdat dit wettelijk gezien niet zou mogen..... Het zijn medische gegevens..... (Er staat enkel een getal op gevolgd door kg. Dat kg kan ook weggelaten worden...)

Is het niet zo dat de zuster dit verzoek niet eens mag weigeren? Omdat mama zelf mag bepalen wie deze gegevens in handen krijgt? Ik zou erg blij zijn met een stukje 'bewijs' zodat ik dit kan 'aanvechten'.... Zo triest allemaal.

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2020 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom weegt u haar niet zelf?

je
door jessica_30663 Aug 26, 2020 om 21:17
2 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat ze toch al gewogen wordt op eenzelfde tijd van de dag, vóór het douchen en dan de uitkomst met elkaar vergeleken kan worden. Mama een wankel evenwicht heeft en kans op vallen groot is.
Ik alle tijd al vol heb met werkzaamheden en dit overigens graag voor haar doe. Haar extra wegen is een grote belasting voor haar én voor mij.
Zelf wegen klinkt simpel en zó gedaan maar dat is het niet, Tijger1 Bovendien is dat geen oplossing voor het (AVG-wet) probleem waarvan ik hier een voorbeeld schetste... Ik heb de tekst van deze wet inmiddels gevonden.... en ga ermee in gesprek.

marita5
door marita5 - Aug 26, 2020 om 22:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@jessica-30663 ,

Lees ook hier , waar u een klacht kunt indienen .

https://www.zorgklacht.nl/klacht-thuiszorg