mahadma
door mahadma Jan 29, 2012 om 10:17
Voeding & gezondheid

Mileu item vara-kassa

Leuk, zo'n mevrouw die er alles aan doet om het afval te scheiden in het programma vara kassa. Maar je kan natuurlijk naar een speciale koffiewinkel gaan en daar 250 gram koffie kopen. Je kan naar een "echte" bakker gaan en daar je boord kopen. Leuk bedacht. Maar wat ik me nu afvraag is als je nu wegens een minder groot huishoud budget als deze dame je boodschappen bij een Lidl, een Aldi of een soortgelijke grootgrutter je boodschappen moet doen? Ik kan bij zéér weinig supermarkten koffie niet verpakt in mijn eigen bus kopen. Of moet ik ter plekke na de kassa de verpakking openen, in mijn eigen bus doen en de verpakking aldaar weggooien? Moet ik dan de plastic verpakking van het brood halen en deze ook daar weggooien? Ik denk persoonlijk dat de winkel daar minimaal niet blij mee is. Kort en goed gezegd, meedenken met het mileu is goed, maar of dit realistisch is? Ik vind van niet. Wat vinden de lezers?

703 35 Rapporteer

abarth
door abarth - Jan 29, 2012 om 10:54
845 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb het betreffende stukje niet gezien maar ik denk dat het om een stukje bewustwording gaat.
Vraag je af of je iets kan doen voor het milieu.
Bijvoorbeeld minder verpakkingsmateriaal verbruiken

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 11:01
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het item is gisterenavond uitgezonden en is uiteraard bedoeld voor bewustwording, maar of dit via de uitgezonden voorbeelden haalbaar is, waag ik toch te betwijfelen. In mijn/onze woonplaats worden wij al gedwongen om ons afval te scheiden en kunnen wij redelijk dichtbij huis op loopafstand weggooien in ondergrondse stations. Daarnaast wordt het GFT geregeld afgehaald maar moet je "restvuilzakken" kopen voor € 1,25 per stuk. Dus of je wil of niet, je doet het wel, want anders worden je "leefafval" wel erg duur. Zeker voor de lagere en de minimale in komens.

pauls0
door pauls0 - Jan 29, 2012 om 13:31
149 Antwoorden / 2 Vragen

Dit programma-uitzending gaat terug naar de jaren 50 en 60, waarbij toen normaal was, om eigen verpakkingsmateriaal meegenomen werd naar de winkel. Vroeger ging mijn vader naar de chinees met een pan, ging naar de bakker met speciale broodtrommel, of naar de slager met speciale bak, ect, ect.
Doordat veel winkels aan hygiëne-code's moeten houden, zal in vele gevallen nu niet mogelijk zijn.. In de uitzending gaat Claire alleen naar speciaal-zaken, die extra handelingen moeten doen, in haar eigen meegebrachte verpakking om te kunnen vullen. Ik heb het idee, dat deze winkels graag mee willen werken voor deze tv-uitzending. Als ik naar een speciaal-zaak ga, is het toch wel anders, dan krijg ik het alsnog gewoon in hun verpakking...

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 13:39
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Paul,

inderdaad. Ik herken een aantal dingen in je item.

Ik was al even van plan om mijn vriendin naar de aldi te laten gaan en na de kassa alle verpakkingen te openen en in onze meegebrachte eigen verpakkingen over te doen en aldaar de verpakkingen achter te laten en dat met een verborgen camera te filmen en dat uit te laten zenden ............ met de reactie van de betreffende winkel erbij natuurlijk .........Grapje natuurlijk, dit kan niet, maar de winkels zagen in deze natuurlijk een gratis ster spot.

En als het zou kunnen om je afval/verpakking achter te laten bij de win kel, wat zou dat doen (door de extreme hoeveelheid extra verpakking/afval) met de verkoopprijzen? Ik denk dat ik het weet ...........

En al die speciaal zaken zijn voor vele nederlanders met een wat minder gevulde beurs niet betaalbaar, dus ............

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 13:43
11537 Antwoorden / 51 Vragen

van wikipedia:

"Op 1 januari 2008 is in Nederland de verpakkingenbelasting ingevoerd. Bedrijven die verpakkingen of verpakte producten voor de eerste keer op de Nederlandse markt brengen, moeten die belasting betalen. Hoe meer een verpakking het milieu belast, hoe meer belasting een bedrijf betaalt."

Dus je betaald in elk geval, als je je verpakkingsmateriaal straks bij de winkel laat èn verpakkingsbelasting èn afvalheffing die de gemeente de winkelier oplegd.

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 15:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Grappig filmpje. Deze dame heeft de tijd en vooral het geld om naar speciaalzaken te gaan. En dan zijn al die speciaalzaken ook nog eens voor handen binnen een bepaalde afstand.

Heel erg grachtengordel bedacht en geredeneerd, maar volstrekt buiten de realiteit. Zou uitstekend gepast hebben in een reclamespotje voor de VVD over: "hoe groen we wel zijn en goed we het met het milieu omgaan".

Die kiezers wonen in de buurt van speciaalzaken (zij kunnen het betalen, dus daar vestigen die winkels zich), hebben genoeg poen in de knip om die dure prijzen achteloos te kunnen betalen, genoeg tijd over om alle die winkels af te gaan (werken niet en/of hebben iemand die de huishouding doet).

Een volslagen miskleun voor Vara-leden..

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Jan 29, 2012 om 15:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja het programma moet toch vol gemaakt worden.En dat gaat dus moeite kosten.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 29, 2012 om 16:14
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 29 jan 2012, 15:17]
Heel erg grachtengordel bedacht en geredeneerd, maar volstrekt buiten de realiteit.

Wat een volslagen ONZIN. Ik woon hier in een mindere buurt, maar heb alle speciaalzaken op ons kleine winkelcentrumpje. Wanneer ik naar een ander wijkwinkelcentrum in de buurt ga, zijn daar ook weer bakkers / groenteboeren / speciaalzaken. En dat terwijl de pvda al jaren een meerderheid heeft hier in de stadsdeelraad. Er zullen ongetwijfeld buurten zijn waar er geen speciaalzaken zijn, maar het feit dat je er direct een hun-ons-tegenstelling van maakt zegt al genoeg over je. Bah.

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 16:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een scene uit het filmpje:

Waar kan iemand in zijn/haar omgeving 250 graam koffie los kopen?

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2012 om 16:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 29 jan 2012, 16:23]Een scene uit het filmpje:

Waar kan iemand in zijn/haar omgeving 250 graam koffie los kopen?

O.a. hier. Kan ook via het web.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2012 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Correctie: via het web kan natuurlijk de koffie niet los gekocht worden.

marjon1
door marjon1 - Jan 29, 2012 om 16:52
284 Antwoorden / 3 Vragen

Heb het gezien en is totaal onrealistisch. Vooral bij die zak voor het brood dacht ik ineens, bahbah, die is thuis al door eenieders handen gegaan en wordt nu weer door de winkelbediende aangepakt om het brood in te doen en daarna zit ze weer aan mijn brood.
En volgende week heeft ze die weer bij en geeft ze die aan over de broden heen. Gadver.

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 16:54
11537 Antwoorden / 51 Vragen

van de genoemde link geplukt:

"heeft meer dan 40 Koffie & Thee speciaalzaken in Nederland en België"

Poeh, wel 40 zaken in twee landen, dus echt om de hoek in iedere volkswijk?

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 16:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Misschien 5, hooguit 10% van de inwoners van dit land. Dus echt iets voor alle mensen. En dan heb ik nog maar niet over de prijs, die je daarvoor moet betalen.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2012 om 17:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 29 jan 2012, 16:54]van de genoemde link geplukt:

"heeft meer dan 40 Koffie & Thee speciaalzaken in Nederland en België"

Poeh, wel 40 zaken in twee landen, dus echt om de hoek in iedere volkswijk?

Wel lezen, mahadma! Ik schrijf o.a.. Dat betekent dus, dat er nog meer winkels zijn.

Bovendien had je het niet over 'om de hoek in iedere volkswijk', maar 'in zijn/haar omgeving'.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2012 om 17:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet natuurlijk niet ineens je vraag veranderen!

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 17:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

O, we worden weer letterlijk.

Ik bedoel er mee te zeggen dat het gros van de nederlandse bevolking zich niet kan permiteren om om de manier boodschappen te doen zoals in het filmpje geïllusioneerd wordt. Want losse koffie kopen kostaanzienlijk meer als in vergelijking de supermarkt.

Maar ik zal ook letterlijk worden, als je dat prettig vindt.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2012 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 29 jan 2012, 17:06]O, we worden weer letterlijk.

Ik bedoel er mee te zeggen dat het gros van de nederlandse bevolking zich niet kan permiteren om om de manier boodschappen te doen zoals in het filmpje geïllusioneerd wordt. Want losse koffie kopen kostaanzienlijk meer als in vergelijking de supermarkt.

Ja, het kost meer, maar dan heb je ook geen slootwater, maar echte koffie.

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 17:09
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Oke, carola,

ik begrijp wat jij er van vind.

Maar als je kijkt naar het filmpje, en kijk dan eerlijk, is het gedrag van Miss Clair realiseerbaar voor het gros van Nederland? Nee. En dat is wat ik bedoel.

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 17:13
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, het kost meer, maar dan heb je ook geen slootwater, maar echte koffie.

Als je geld hebt om een RR te rijden, is alles minder. Maar als je net een spreekwoordelijke oude eend kan rijden ben je blij dat je vooruit komt. Anders gezegd, in mijn woonplaats kan ik naar een barista gaan en voorgemiddeld € 5,00 een kop koffie kopen. In een andere zaak kost een kop koffie mij € 1,60. En daar zit verschil in, ja. Maar ik kan mij (en heeeeeel veeeeel mensen met mij) niet permiteren om elke dag luxe koffie te drinken.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2012 om 17:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 29 jan 2012, 17:09]

Maar als je kijkt naar het filmpje, en kijk dan eerlijk, is het gedrag van Miss Clair realiseerbaar voor het gros van Nederland? Nee. En dat is wat ik bedoel.

Oké, voor de minima is het waarschijnlijk te duur en in een dorp, zal je idd niet zo gauw een koffiewinkel aantreffen.

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 17:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Haha, in een dorp zal je inderdaad niet zo gauw een koffiewinkel aantreffen. In een dorp mag je blij zijn als er een gewone winkel is, dat zal zeker geen speciaalzaak zijn. Zelfs niet in een kleine stad zit een koffiewinkel. Die zou binnen de kortste keren failliet zijn.

eenigma
door eenigma - Jan 29, 2012 om 18:03
252 Antwoorden / 14 Vragen

Wat betreft het bij de Aldi uitpakken dat doen ze bij mij volop hoor. Dan staat er weer eens iemand met 10 dozen aardappelpuree alle zakjes uit de dozen te halen en de dozen in de winkel weg te gooien ;-) Er is wel meer spul in dozen dat minder ruimte inneemt als je het uitpakt en de groot inkopers doen dat allemaal hoor.

Maar dat filmpje is inderdaad bedoeld voor grachtengordel en ander elitespul, de van het Hekjes zullen we maar zeggen van Nederland, die kunnen leuk met het autotootje van moeder de vrouw van het enen kneuterige milieuverantwooorde winkeltje naar het andere rijden, hoe goed voor het milieu al die benzine en uitlaatgassen zijn die in deze manier boodschappen doen zullen we maar vergeten :-D In Amsterdam heeft de koffie en theeboer waar de losse koffie te koop is wel 5 winkels en allemaal in winkelgebieden in de stad waar je met het openbaar vervoer vanaf mijn huis minstens een uur onderweg bent en met de auto een half uur........... heen en terug he :-)

Flauwekul dat hele verhaal, werkelijke milieuwinst is te behalen in het verkorten van reistijden van producten, als we bijvoorbeeld onze varkens niet eerst naar Spanje en Italie rijden, ze daar laten slachten en ze vervolgens als salami en ham weer terug laten rijden naar Nederland.

pauls0
door pauls0 - Jan 29, 2012 om 18:08
149 Antwoorden / 2 Vragen

Wat mahadma aansnijdt, slaat wel de spijker op z'n kop. Voor de meesten zijn de beurzen niet zo groot, om ongelimiteerd dure producten kunnen kopen bij speciaal-zaken. Het is weggelegd voor een klein deel van de Nederlandse bevolking,

Wat kassa ook echt vergeet, is dat het aanvoer aan speciaal-zaken ook alle producten in verpakkingen zitten, dit wordt ook niet los aangevoerd. Om dan zoveel moeite voor doen om enkele plastic zakjes het milieu mee te sparen is een druppel op een gloeiende plaat.

Als ik kijk naar de bouwmarkten (als voorbeeld), daar worden producten echt onzinnig verpakt, wat helemaal nergens op slaat. Je koopt een hele mooie energie-zuinige spaarlamp, echter, het is altijd verpakt in een zeer vervuilende verpakking, waardoor het milieu eerst vervuild wordt, om daarna weer een schoner milieu te gaan creëren, zodat deze energie-besparende lamp in z'n geheel, het milieu teniet doet met de verpakking wat er omheen zit.
Dit zal vreemd op tv uitzien, als je met een koffiebus bij een bouwmarkt komt, en daarin een spaarlamp propt. Eerst de verpakking los knippen, in de koffiebus, afrekenen, en dan mee naar huis. Maar wel groen bezig...

In 2008 is inderdaad een verpakkingenbelasting van kracht geworden, echter werkt dit averechts. Uiteindelijk is nog meer verpakkingen in omloop gekomen, waarbij de consument hiervoor betaald. Veel gemeenten zamelen plastic en verpakkingsmateriaal in, maar in de meeste gevallen kunnen bedrijven niets mee, of zijn de kosten zo hoog om te recyclen, zodat in de meeste gevallen worden uiteindelijk verbrand..

Als je groen wilt zijn, en dan met z'n allen, zal je toch de grote vervuilers eerst moeten aanpakken, en daarna de consument het bewust van maken. In mijn ogen bereik je veel meer mee, i.p.v. met je koffiebus naar de speciaalzaak, om een plastic zakje uit te besparen..

diumenge
door diumenge - Jan 29, 2012 om 19:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben het helemaal met je eens mahadma, al die items in Kassa over bewust shoppen, eten, consumeren zijn voor heel veel mensen simpelweg niet weggelegd. Het begon al rond Kerstmis met een item over een 'verantwoord' kerstdiner, waar je dan zo'n grachtengordel eetclubje ziet zitten. En nu dit soort items, natuurlijk kan je een brood kopen en deze in een eigen zak laten stoppen, maar bij veel supermarkten zal dit vast niet kunnen. En een brood is dan nog wel te doen, maar bijvoorbeeld losse koffie kopen? Kom op zeg.

Het allemaal uitpakken bij de supermarkt schiet natuurlijk ook niet op, want dan was het nog steeds verpakt. Het gaat er om het aantal verpakkingen te verminderen, daarom kan dat met een brood wel, maar is koffie al een heel stuk lastiger. Als ik na afrekenen een pak koffiebonen opentrek en overgooi in een blik, dan is het enige verschil dat ik de verpakking achterlaat bij de supermarkt ipv mijn eigen vuilnisbak.

Het zal zeker met een stukje bewustmaking te maken hebben. Maar laat dan iets zien wat veel Nederlanders wat mee kunnen...

loreleigil
door loreleigil - Jan 29, 2012 om 22:04
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb smakelijk gelachen toen ik het filmpje zag gisteren. Ik zag mezelf inderdaad al bij de Aldi en de Jumbo mijn koffie in mijn koffiebus storten, mijn brood uitpakken en in een lekker herbruikt tasje stoppen en als we toch bezig zijn, mijn melk in flessen gieten en mijn mayo uit de plastic tube knijpen in een glazen pot spuiten. Wat een vermakelijk stukje toneel, dat inderdaad voor 95% van de kijkers niet haalbaar is qua inkomen en winkels in de omgeving. Heb er heerlijk om gegniffeld en heb nu al hoge verwachtingen m.b.t. komende zaterdag.

bo
door boemer.31 - Jan 30, 2012 om 13:34
14 Antwoorden / 2 Vragen

het val mij op dat er bij duscussies steets meer mensen zijn die steets meer onzin schrijven en niks weten te vertellen!!!!!

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2012 om 13:36
11537 Antwoorden / 51 Vragen

waarvan akte

vladja
door vladja - Jan 30, 2012 om 14:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dit item heeft kritiek op de Vara, zal dus wel snel gesloten worden met de mededeling dat je je rechtstreeks tot Kassa kunt wenden met op of aanmerkingen. Nou, dat heb ik gedaan.

Dat het een grachtengordel item is vanwege de prijzen in speciaalzaken, het niet aanwezig zijn van speciaalzaken en dat dit toch niet overeenstemt met de achterban. Dit heb ik gedaan vlak nadat ik hier mijn commentaar geplaatst had op zondag 29 jan 2012, 15:17.

Na verzending kreeg ik gelijk een ontvangstbevestiging van het verzonden bericht en binnen een minuut volgde onderstaand antwoord, met als omschrijving in mijn e-mail: automatisch antwoord.
--------------------------------

?Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw mail en voor het kijken naar Kassa!

Gezien de grote hoeveelheid mail die bij ons binnenkomt, zijn we helaas niet in staat iedereen persoonlijk te antwoorden. Onze excuses hiervoor.

Wat doen we wel:
- Alle mail wordt gelezen.
- Vragen en opmerkingen die betrekking hebben op de uitzendingen worden in ieder geval voor kennisgeving aangenomen en indien mogelijk ontvangt u een reactie.
- Suggesties, tips en persoonlijke vragen en/of klachten worden besproken en beoordeeld op geschiktheid voor uitzending in het komend tv-seizoen.

Kijkt u voor meer informatie ook op onze site: http://kassa.vara.nl/. Daar kunt u bij `Kassa op TV` nagaan aan welke onderwerpen wij al aandacht hebben besteed. Voor vragen over garantie zie http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/de-grote-kassa-garantiequiz/speel/1/ en http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie.

Wij zijn helaas in lang niet alle gevallen in staat om u bij persoonlijke problemen te helpen. Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020 (€ 0,10 pm, bereikbaar van 09.00-20.00, zie voor meer informatie http://www.juridischloket.nl/).
- De Ombudsman, tel. 0900 - 6 722 722 (€ 0,30 pm, bereikbaar van 10.00-13.30, zie voor meer informatie http://www.deombudsman.nl/).
- ConsuWijzer van de Consumentenautoriteit, tel. 088-0707070 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30, zie voor meer informatie http://www.consuwijzer.nl/)

Wilt u ook de sticker "Nee, verkopers niet welkom!" bestellen? Kijk op kassa.vara.nl.

Met vriendelijke groet,
Redactie Kassa
------------------------------------

Voor kennisgeving aangenomen.

Volgens Van Dale en het genootschap Onze taal...:
De uitdrukking: "voor kennisgeving aannemen". betekent: "'iets naast je neerleggen, je er verder niet aan storen'".

Vladja

diumenge
door diumenge - Jan 30, 2012 om 15:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=boemer.31 schreef op maandag 30 jan 2012, 13:34]het val mij op dat er bij duscussies steets meer mensen zijn die steets meer onzin schrijven en niks weten te vertellen!!!!!Het valt mij op dat sommige mensen zich beter op het schrijven van correct Nederlands kunnen richten dan kritiek te hebben op andere mensen die aan een discussie deelnemen.

loreleigil
door loreleigil - Jan 30, 2012 om 16:21
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=boemer.31 schreef op maandag 30 jan 2012, 13:34]het val mij op dat er bij duscussies steets meer mensen zijn die steets meer onzin schrijven en niks weten te vertellen!!!!! Toch knap, je mening geven en dan in hetzelfde bericht aantonen dat die mening nog klopt ook. Goed bezig!

serveerster
door serveerster - Feb 2, 2012 om 14:55
12 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=paul s schreef op zondag 29 jan 2012, 13:31]Dit programma-uitzending gaat terug naar de jaren 50 en 60, waarbij toen normaal was, om eigen verpakkingsmateriaal meegenomen werd naar de winkel. Vroeger ging mijn vader naar de chinees met een pan, ging naar de bakker met speciale broodtrommel, of naar de slager met speciale bak, ect, ect.
Doordat veel winkels aan hygiëne-code's moeten houden, zal in vele gevallen nu niet mogelijk zijn...

Tot 10 jaar geleden deed de slager van de supermarkt nog de vleeswaren in mijn eigen vleeswaren schaaltjes. Tot hij aangaf dat het vanwege de hygiëne niet meer mogelijk was. Als alternatief dan maar alle vleeswaren op de 'schaaltjes' van de slager en dan samen in 1 zakje zodat ik het thuis kon overpakken.

Dit werd ook afgeschaft aangezien er klanten waren die dus enkele prijsstickertjes verwijderden voor ze bij de kassa waren.

jo
door jorisw - Feb 2, 2012 om 16:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 29 jan 2012, 15:17]
Een volslagen miskleun voor Vara-leden..

Vladja

Het geeft wel aan in wat voor omgeving de Vara-bobo's wonen....

jo
door jorisw - Feb 2, 2012 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 29 jan 2012, 16:54]van de genoemde link geplukt:

"heeft meer dan 40 Koffie & Thee speciaalzaken in Nederland en België"

Poeh, wel 40 zaken in twee landen, dus echt om de hoek in iedere volkswijk?

a- dit gaat alleen over SImon Levelt. Buiten die keten zijn er nog veel meer koffie- en theewinkels in vrijwel iedere stad.

b - als iedereen nog om de hoek zijn boodschappen zou doen bestonden alle buurtwinkels nog. Dus dat is een slap argument in dit geval.

c- die mensen uit de volkswijken hebben er overigens ook geen moeite mee om naar een Mediamarkt aan de rand van de stad (of zelfs in een andere stad) te rijden om een mooie flatscreen te halen. Dan moet even de stad in op het fietsje toch ook geen probleem zijn om fatsoenlijke koffie te gaan halen.

vladja
door vladja - Feb 2, 2012 om 16:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

jorisw,

c- die mensen uit de volkswijken hebben er overigens ook geen moeite mee om naar een Mediamarkt aan de rand van de stad (of zelfs in een andere stad) te rijden om een mooie flatscreen te halen. Dan moet even de stad in op het fietsje toch ook geen probleem zijn om fatsoenlijke koffie te gaan halen.

Typisch weer zo'n stadse joris. Even op je fietsje vanuit een volkswijk iedere week/ twee weken door de stad naar een koffiewinkel gaan.

Hahaha, pak eens de auto (of nog beter de fiets) en ga eens buiten de grote stad kijken waar al die koffiewinkels zijn, bijv,. in kleinere plaatsen. Ik heb het niet eens over een uit z'n krachten gegroeid dorp.

Die spreiding van die "koffiewinkels valt ontzettend tegen, bijv. alleen al 3 in Alkmaar en een stuk of 20 in Amsterdam.

Vladja