Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 11:44
Voeding & gezondheid
Misleiding door MacDonald's ?

Geachte forumleden,

Ik ben er achter gekomen ,dat McDonald's verschillende prijzen rekent per filiaal voor haar producten.

Zo scheelt de prijs van de grote milkshake 55 cent bij 2 verschillende filialen.

Is dit misleiding?

7218 16 Rapporteer

Topantwoord

La
door Ladyday21 - Jul 27, 2022 om 11:52
17 Antwoorden / 3 Vragen

De ene bon is van het filiaal bij de spaklerweg, de andere van een mcdrive. Heeft u bij spaklerweg ook van de drive gebruik gemaakt of bent u naar binnen gegaan? Misschien hanteren ze goedkopere prijzen voor de Drive? En ja, ik denk dat dat wel mag. Je hebt wel vaker verschillende prijzen voor afhalen of "hier opeten", toch?
Ik vind, als dat de reden is, het verschil wel erg groot, voor een milkshake. Maar goed, je kunt al lang niet meer "goedkoop" bij de Mac eten. Ik zou het eens bij ze navragen hoe het zit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 11:58
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ladyday21,

Bij beide McDonald's heb ik aan het loket besteld.

Ik heb zelfs het hoofdkantoor van McDonald's gebeld hierover en de telefonist zei ,dat dit normaal is en mag per filiaal.

La
door Ladyday21 Jul 27, 2022 om 12:01
17 Antwoorden / 3 Vragen

Oh, dat vind ik wel raar, ja. Wij gaan bijna nooit naar McDonald's, maar daar ga ik dan ook maar eens opletten. Het was me inderdaad wel opgevallen, dat zowel McDonald's, als Burger King, geen prijzen (meer) op hun website hebben staan. Dit zal de reden wel zijn....

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Jul 27, 2022 om 11:58
809 Antwoorden / Vragen

Sommige zijn franchiser en rekenen andere prijzen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 12:00
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Van Lotjegetikt,

Ik zie Albert Heijn dit niet doen .

La
door Ladyday21 Jul 27, 2022 om 12:02
17 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, inderdaad. Bij AH kun je ook de prijs per product online vinden.

rj
door rjw Jul 27, 2022 om 12:33
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Maakt toch niet uit wat AH doet? Dat is een ander bedrijf.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 12:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Vindt u het niet asociaal wat MadDonald's filialen doen?

lo
door lovewinnie Jul 27, 2022 om 19:53
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Jumbo doet het dan weer wel.

john devries
door john devries Jul 29, 2022 om 12:21
213 Antwoorden / Vragen

@GEBOREN AMSTERDAMMER

  Nee de kosten van een pand in de Kalverstraat in Amsterdam is duurder dan een in een kleine stad.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 29, 2022 om 19:41
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JohndeVries,

Maar de verkoop (omzet) is ook hoger op een toplokatie.

De Febo heeft uniforme prijzen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 27, 2022 om 12:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo GA ,

Dit is niet alleen bij MacDonalds .
Dit is mij ook opgevallen bij Kruidvat , verschillende prijzen voor hetzelfde product bij andere filialen .
Ik heb dit eens gevraagd , heeft te maken met de ligging van het filiaal , in het centrum ben ik duurder uit .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 12:35
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marita5,

Ik ga nu ook mijn bonnetjes van Kruidvat goed bekijken en bewaren....

marita5
door marita5 Jul 27, 2022 om 12:41
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Doe dat maar .

pe
door pebk Jul 27, 2022 om 14:35
579 Antwoorden / 0 Vragen

HIerbij heeft GebAdam een nieuwe hobby.

Misschien ook de bonnetjes van de supermarkten, bouwmarkten en andere winkels bewaren. Jumbo bijvoorbeeld geeft een laagste prijs garantie, maar die is niet voor niets beperkt tot door hen geselecteerde winkels in de buurt. Bij de filialen bij mij in de buurt hebben ze overigens geen andere Jumbo filialen 'geselecteerd'. De prijs die ze eventueel aanpassen, passen ze ook alleen aan in het filiaal waar het gemeld wordt.

tenormin
door tenormin Jul 27, 2022 om 14:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien is het helemaal geen nieuwe Hobby van geboren amsterdan en let hij altijd goed op de prijzen. Overigens niets mis mee om op elke prijs te letten, indien nodig.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 27, 2022 om 12:15
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, is geen misleiding. De Mac vet is een franchise bedrijf, met andere eigenaren en leiding. Verder kost een hamburger op Schiphol meer als bij de snackbar op de hoek

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 12:34
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

Stelt u zich eens voor ,dat supermarkten dit ook gaat doen......

Is toch bizar?

ju
door juliomariner Jul 27, 2022 om 12:52
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Die doen dat ook. In gebieden met veel concurrentie is de Jumbo goedkoper dan in gebieden met weinig concurrentie
Waarom zou dit misleiding zijn?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 13:39
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Dit grote prijsverschil bij 2 filialen in 1 stad vind ik bizar.

Gr
door Grunn1 Jul 27, 2022 om 13:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@MAHADMA, wat is de Mac vet? Nog nooit van gehoord. Noem je alle bedrijven waar je eten kan kopen "vet", wat een onzin zeg.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 27, 2022 om 12:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zeker ook nog nooit bij Media Markt de prijzen vergeleken. Een franchiser mag zelf zijn prijzen bepalen. Uw grootste angst is al waaheid, zelfs Jumbo hanteerd verschillende prijzen per filiaal. Zit er geen andere supermarkt in de buurt, dan zijn ze duurder. In 54% van hun winkels hebben ze de hoogste prijzen en in 14% van hun winkels de laagste prijzen. In Friesland, Groningen en Limburg zijn de prijzen hoger (minder concurrentie) en in de Randstad zijn de prijzen lager (meer concurrentie.

Dus als antwoord op uw vraag: met misleiding heeft dit niets te maken. U betaald het bedrag dat staat aangegeven op de menukaart/bord.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 13:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik vind de prijsverschillen bij 2 filialen in 1 stad toch wel bizar.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 27, 2022 om 13:06
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte Geboren Amsterdammer.
Het zal wel aan de ligging van de verschillende filialen liggen waardoor de huur van de ene hoger is en dat dit in de consumptie doorberekend wordt.
Twee kleine milkshakes zullen wel minder in prijs verschillen dan 55 cent.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 13:35
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjoppy,

Beide filialen liggen in een industriegebied,ook niet direct langs de snelweg.

Maar ik ga nu zeker de bonnetjes goed bewaren en bekijken.

Topantwoord

me
door mein33 - Jul 27, 2022 om 13:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"KASSA" heeft hier in 2012 al eens aandacht aan besteed en het laat zich raden dat per vestiging een verschillend assortiment  en verschillende prijzen in rekening (kunnen) worden gebracht en dat heeft  hoofdzakelijk te maken met de locatie en grote van vestiging.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 13:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Heeft u de link voor me?

me
door mein33 Jul 27, 2022 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Link lukt even niet, maar misschien wel via    www.bnnvara/kassa/discussie-prijzen-bij-mcdonalds

Succes.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 27, 2022 om 14:39
7156 Antwoorden / 3 Vragen

De link van u voor @Geboren Amsterdammer en leuk om nog iets van de vroegere forumleden te lezen.

https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-prijzen-bij-mcdonalds

tenormin
door tenormin Jul 27, 2022 om 14:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@sjoppy, zeker leuk om namen van ex-forumleden te lezen. Ook leuk, gezien het nu 10 jaar geleden is, over hoe sommige prijzen waren en nu zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 18:28
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Sjoppy,

Bedankt voor de link,erg interessant.

@Tenormin,

Tien jaar geleden lette ik nog niet zo op de prijzen, maar vanwege de inflatie van nu wel.

me
door mein33 Jul 27, 2022 om 21:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Q

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jul 27, 2022 om 13:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom zou het misleiding zijn. Neem aan dat de prijzen gewoon aangegeven staan bij elk filiaal.
En ja de Mac hanteert al jaren verschillende prijzen op verschillende locaties.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 13:45
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1,

De misleiding zit in de onduidelijke prijslijsten zodat het moeilijk te zien is voor de consument.

Pas als je de bonnetjes goed bewaart en bekijkt ,zie je het prijsverschil.

La
door Ladyday21 Jul 27, 2022 om 14:10
17 Antwoorden / 3 Vragen

Het is geen misleiding, want u betaalt de prijs, die u op het bord van het desbetreffende filiaal ziet staan, wordt er bedoeld, denk ik. Maar ik verbaas me hier over de vanzelfsprekendheid, waarmee dit kennelijk door het gros van de mensen geaccepteerd wordt. En ook dat men hier van op de hoogte is. Ik ben naief denk ik.... Maar als dit zo werkt, dat dit soort grote winkelketens overal de kleine concurrentjes wegdrukken, maar dat we alsnog als consument geen uniforme winkels mogen verwachten. Dan ga ik nog eens flink nadenken of en wat dit voor mijn eigen consumenten gedrag gaat betekenen....

Gr
door Grunn1 Jul 27, 2022 om 16:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@ladyday21, wat is hier raar aan? Een filiaal die per vierkante meter flink wat meer huur moet betalen moet zijn onkosten wel terug kunnen verdienen en zal dan ook duurder zijn dan een filiaal wat op een goedkopere locatie zit. Oh en dan heb ik het alleen nog maar over de huur maar ik neem aan dat je weet dat gemeentelijke belastingen e.d. ook per gemeente verschillen, waterschap, afvalstoffenheffing en ga maar door. Alles moet wel terug verdiend worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 18:20
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1 en Ladyday21,

Waar ik mij aan erger zijn die "prijsschermen" ,waarbij om de zoveel seconden de prijzen voorbij "flitsen".

Ik vermoed, dat dit een verkooptruuk is om consumenten te verwarren....

La
door Ladyday21 Jul 27, 2022 om 19:55
17 Antwoorden / 3 Vragen

Pff, ik was een heel verhaal aan het typen, maar ik voel de levenslust per letter uit me stromen. Ik vind niets aan dit soort praktijken van megabedrijven "normaal" en ook niet wenselijk. ( Dat de Kruidvat, dus ook nog met de Kruidvat concurreert, want eigenlijk is het de plaatselijke drogist, die onder de naam Kruidvat z'n hoofd boven water moet houden) Maar dat het allemaal kennelijk wel normaal wordt gevonden  daar word ik nog treuriger van....(toch nog een heel verhaal). Althans dit is wat ik er zo uit op maak, want ik was hier eigenlijk helemaal niet van op de hoogte...zoals ik al zei....naief waarschijnlijk....

ne
door neodutchio Jul 27, 2022 om 21:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Prijsschermen die voorbij flitsen? Hier in de provincie hebben we bestelzuilen waar gewoon de prijs zichtbaar is. Als ik klik op een mackroket, dan zie ik alleen dat artikel met de prijs en de vraag of ik het wil bestellen. Schijnbaar is de Randstad nog niet zo ver hier mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 22:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Die bestelzuilen staan ook bij de McDonald's in Amsterdam.

Ik heb het over die schermen achter de balie aan de muur/plafond.

Ik hoop trouwens, dat het hoofdkantoor van McDonald's een einde maakt aan die wirwar van prijzen bij hun franchise ondernemers.....

Gr
door Grunn1 Jul 28, 2022 om 12:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Pfff Ladyday21 waar je al niet treurig om kan worden. Pfffff elke ondernemer kan zijn eigen prijs bepalen want we wonen in een vrij land.

La
door Ladyday21 Jul 28, 2022 om 14:33
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ja en iedere garage zijn fictieve maximum hoogte. U heeft mij aan alle kanten overtuigd. Maar het lijkt wel of u zich persoonlijk aangevallen voelt, door gewoon maar iemand, die ook een mening heeft, in dit, volgens u, vrije land. Ik vind iets anders dan u, kennelijk en ik vind het mij bezig houden met de morele implicaties van de macht van dit soort megaconcerns vermoeiend. Vandaar pfff....

Topantwoord

pe
door pebk - Jul 27, 2022 om 14:23
579 Antwoorden / 0 Vragen

Als de prijs die u betaalt gelijk is aan de prijs die op het bord (binnen of buiten) staat, is het geen misleiding. Hetzelfde logo op het dak wil niet zeggen dat het hetzelfde bedrijf is. Ongeveer 80% van de Mc's is eingendom van verschillende franchisenemers. De rest van McDonalds Nederland. En dan nog zijn er geen vaste prijzen, lokale kosten kunnen behoorlijk verschillen, per deel van het land, de regio of de plaats.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 27, 2022 om 18:24
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pebk,

De misleiding zit hem, mijn inziens, in de onduidelijke prijslijsten :

Tegenwoordig hebben alle McDonald's van die prijsschermen, waarbij de prijzen om de zoveel tijd voorbij "flitsen".

Ik zie dit als een verkooptruuk om de consumenten te verwarren/misleiden.

pe
door pebk Jul 28, 2022 om 11:26
579 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn veel prijzen, waarbij ook nog eens korting wel of niet gegeven wordt wanneer dingen besteld worden in combinatie met andere dingen. Maar dat misleiding noemen gaat mij een beetje te ver. De wisselende data op de schermen is (ben al een tijdje niet bij de McDrek geweest) voornamelijk op de schermen waar de reclame staat, niet zozeer bij de prijslijsten.

rj
door rjw Jul 28, 2022 om 19:47
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: Als het te snel gaat vraag je toch gewoon wat het kost? Hier vraag je ook allerlei extra informatie als iemand een vraag heeft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 29, 2022 om 10:48
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Het is toch bizar om bij elke McDonald's te moeten vragen :"Wat kost de grote milkshake hier?".....

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2022 om 15:11
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gemeld, het zalo een kwestie zijn van wie de eigenaar / franchisenemer is en die dan zelf de prijzen kan bepalen.
Het is wel eventueel misleidend indien de prijzen anders zijn dan dat Mc Donald's landelijk advertyeert.

In dat geval is het zinvol om uw opmerking> https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer omdat er dan sprake zijn van vermoeden van misleiding.

rj
door rjw Jul 28, 2022 om 19:45
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je een voorbeeld waar McDonalds landelijk met prijzen adverteert?

Topantwoord

Be
door Bentley2016 - Jul 29, 2022 om 12:14
8 Antwoorden / 3 Vragen

Dit speelt bij veel meer winkels/bedrijven vergelijk de prijzen van Jumbo maar eens in grote en kleinere steden, ook Lidl hanteert verschillende prijzen. voor b.v. een granaatappel kon dit wel oplopen tot 0,50 ct op een bedrag van 0,99 - 1,49 is wel een derde verschil. Mac. Donalds zijn vaak franchisers en dat kan al een verschil zijn. Ook bij Ikea kun je verschil in prijs vinden, heeft ook franschise vestigingen. Het is afhankelijk van hoeveel concurentie er is zitten er meerdere supermarkten dan passen ze hun prijs aan naar elkaar. Het loont de moeite om hier naar te kijken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 29, 2022 om 12:30
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bentley2016,

Bij de Febo zie ik deze prijsverschillen bij verschillende filialen in 1 stad  niet.

rj
door rjw Jul 29, 2022 om 12:36
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Het is totaal niet relevant wat een ander bedrijf doet. Ieder bedrijf is gelukkig vrij om z'n eigen prijsbeleid te bepalen en de markt z'n werk te laten doen. Maar goed, Nederlanders geilen op regeltjes dus er zullen wel mensen zijn die willen dat dit allemaal van bovenaf geregeld gaat worden (om vervolgens te gaan klagen over alle regels in het land).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 29, 2022 om 13:13
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Het prijsbeleid van McDonald's is ,mijn inziens, misleiding omdat je als consument er niet van uit kunt gaan ,dat McDonald's een uniform prijsbeleid voert in haar filialen.

ne
door neodutchio Jul 29, 2022 om 20:04
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En waarom zou Mac wel een uniform prijsbeleid moeten hebben en Media Markt, Jumbo en Ikea niet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 30, 2022 om 01:24
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Jumbo en Mediamarkt hebben een papieren folder met vaste prijzen.

Ikea is wat vager sinds zij zijn afgestapt van de papieren catalogus.

panter22
door panter22 Jul 30, 2022 om 17:59
6599 Antwoorden / Vragen

De producten staan nu in de Ikea app

Topantwoord

me
door mein33 - Jul 29, 2022 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

OOR GEBOREN AMSTERDAMMER JUL 27, 2022

Beide filialen liggen in een industriegebied,ook niet direct langs de snelweg.

Maar ik ga nu zeker de bonnetjes goed bewaren en bekijken.

@GA.

Door bonnetjes te bewaren en ook ze nog eens te bekijken verandert u echter niets aan deze prijsverschillen per filiaal en u kunt er ook nogeens helemaal niets mee.
Misschien was de prijs in het eerste filiaal diezelfde nacht ook al wel aangepast vanwege de hoge inflatie en product kosten, maar dat blijft gissen.

IDEEtje:  Is dit niet een mooie gelegenheid om dit soort 'vreetschuren' voortaan aan u voorbij te laten gaan en uw kostbare Eurocenten aan gezondere en zeer waarschijnlijk goedkopere voedingsmiddelen te spenderen. Dit soort suikerbommen zijn in iedergeval slecht voor het lichaam en uw lichaam zal u dankbaar zijn als het verschoond blijft van dit soort drankjes en voeding.
Vanwege uw bekendheid met de verschillende filialen van Mc. en een andere gelijksoortig etablisement bent u (misschien) wel een (te) goede klant.  ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 29, 2022 om 13:04
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Tijdens een hittegolf kan een koude "suikerbom" uit een "vreetschuur" geen kwaad....;<))

me
door mein33 Jul 29, 2022 om 13:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Die dingen lessen geen dorst maar maken alleen maar dorstiger en dat is nu net de opzet.
Maar uiteraard is het aan u om dit wel of niet te doen en gaat het mij ook helemaal geen niets aan wat u wel of niet doet, want een ieder doet het zijne of het hare als hij/zij daar behoefte aan heeft. ;-))

Topantwoord

@H
door @HENK@ - Jul 29, 2022 om 13:31
158 Antwoorden / 1 Vragen

heb je ook een foto van de milk shake ???  :-)  :-)   :-)

nee, dit is geen misleiding, je weet vooraf wat iets kost en het staat je vrij om het wel of niet te kopen.

heb je b.v. al eens gekeken naar benzine stations van hetzelfde merk?  soms zijn ze zelfs per weg helft al verschillend in prijs, het zijn net als bij mac meestal franchises die enige vrijheid hebben in hun vraagprijs

misleiding is o.a.  aanbieden voor €1,- en €2,- afrekenen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 29, 2022 om 19:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Bij benzinestations is het bekend, dat zij langs de snelweg duurder zijn,maar bij hen staan de brandstof prijzen duidelijk vermeld.

@H
door @HENK@ Aug 1, 2022 om 13:01
158 Antwoorden / 1 Vragen

beste Geboren Amsterdammer

Ik had het als voorbeeldje over benzine stations op dezelfde locatie maar dan aan de andere kant van de weg, ook dat komt namelijk voor!

De brandstofprijzen staan inderdaad vermeld maar de prijzen bij een Mac zijn ook geen geheim en zijn ook vooraf duidelijk aangegeven!!

Topantwoord

pe
door peterbee - Jul 29, 2022 om 15:33
58 Antwoorden / 5 Vragen

Eerst naar de prijzen van de Mac op Schiphol gaan kijken, je daarna pas verbazen ....