do
door doggyfriend Sep 19, 2010 om 11:19
Voeding & gezondheid

Moet familie opdraaien voor begrafeniskosten als er geen geld is?

Onlangs heb ik gehoord dat familie voor de kosten van een begrafenis moet opdraaien van een familielid die hiervoor niets (verzekering) heeft geregeld bij leven. Mijn schoonzus en zwager hebben schulden en geen geld voor een polis voor o.s. begrafenisksoten. Houdt dit in dat, wanneer zij komen te overlijden, wij (als enige familie zijnde) de kosten moeten voldoen?. Overigens is de familieband wel goed tussen ons,

76325 48 Rapporteer

de
door deborahlars - Sep 19, 2010 om 11:29
61 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas maar ja, jullie draaien voor de kosten op.

Toen mijn buurman (en 3 maanden later mijn buurvrouw) overleed waren zij niet verzekerd. Hun enige zoon kon toen voor alle kosten opdraaien.
Hij heeft er toen (om de kosten zo laag mogelijk te houden) voor een half graf gekozen. Zijn ouders liggen nu niet samen, maar met een vreemde.

ro
door ron530 - Sep 19, 2010 om 12:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als er bij overlijden geen verzekering is en de familie heeft het er geld niet voor dan draait de gemeente er voor op, heel cynisch de overledene moet toch onder de grond binnen een bepaald termijn. De gemeente probeert te verhalen maar als er niets is dan valt er niets te halen. Je krijg als familie wel een hoop voor je kiezen, het huis van de overledene wordt verzegeld en indien er pensioenverzekeringen zijn ook de slapende vallen die naar de gemeente. Dit moet je als onverzekerde niet willen. Tip voor je zwager en schoonzus sluit in ieder geval een dekking af die aan de minimale eisen voldoet. Voor die paar euro,s in de maand wil je niemand voor jou overlijden laten op draaien.

na
door naataalie - Sep 19, 2010 om 12:18
129 Antwoorden / 20 Vragen

helaas heb ik hetzelfde met mijn schoonouders. die zijn ervan overtuigd dat zij genoeg hebben aan een afbetaalde begravenispolis van FL1000,- we hebben geprobeert met ze te praten, maar ze zijn er zeker van dat dat voldoende is. de enige optie die wij als (schoon)kinderen hebben is straks overal van af zien, dus geen ervenis aanvaarden, niks uit het huis meenemen, niet bemoeien met de uitvaart enz. en volgens mij moeten we dat ook laten vastleggen maar dat zien we tegen die tijd wel. helaas weten we nu wel zeker dat zij niet verzekerd zijn voor een uitvaart en idd komen ze dan bij familie langs. eerst de kinderen van overledene, broers/zussen van overledene en zelfs kleinkinderen als deze oud genoeg zijn. helaas.

ro
door ron530 - Sep 19, 2010 om 12:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je blijft als naaste verwant aansprakelijk want de gemeente gaat verhalen, erfenis verwerpen heeft geen zin maar als er niets te halen is worden procedures vaak gestaakt. Heel dom je moet een zorgverzekering hebben en allerlei andere verplichte verzekeringen maar je uitvaart verzekeren hoort daar weer niet bij. Onder het motto onder de grond kom ik toch wel sluiten sommigen geen polis af, niet begrijpende wat ze nabestaanden aan doen. Als de gemeente je onder de grond stopt, (cremeren mag niet i.v.m. het opeisen van het lichaam door een verwant die er toch iets van een soort uitvaart wil maken). wordt niemand ingelicht en verschijnt er een bericht in de krant dat de overledene inmiddels begraven is waar en hoe wordt niet mede gedeeld.

kiran
door kiran - Sep 19, 2010 om 14:15
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@doggyfriend / @ron530

"Gemeente/als er niets te halen is worden procedures vaak gestaakt".
Denk dat dat afhankelijk is van de Gemeente waar je woont. [Weet niet of daar een algemeen beleid over bestaat]

Voorbeeldje wat ik meemaakte als hulpverlener thuisadm.: Iemand uit 't gezin komt te overlijden. Geen verzekering/geen geld.
Soc.D. betaalde 2/3, voor de rest moest er een lening worden afgesloten.
Helemaal gratis? Ook van een kale kip kan men nog plukken.

vladja
door vladja - Sep 19, 2010 om 14:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het ligt allemaal iets genuanceerder.

Wie is aansprakelijk voor de uitvaart kosten, als er geen geld / verzekering is, die alle kosten dekt?

1. Degene, die opdracht geeft aan de uitvaartondernemer, familie (in welke graad dan ook) of kennis / buurman of vreemde (gemeente). Dus, wie een uitvaartondernemer inschakelt, moet altijd de rekening betalen. Ook al is dit een erfgenaam, die de erfenis later verwerpt (niet aanvaardt), om welke reden dan ook.
De opdrachtgever moet betalen. Of die rekening te verhalen is, komt later.

2. Echtgenoten moeten de uitvaartkosten van elkaar betalen. De ex-echtgenoot was vroeger wel aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart van een voormalige echtgenoot. Maar de wetgeving is inmiddels veranderd. Alleen als er nog een alimentatieverplichting is, kan er nu nog aansprakelijkheid zijn. Maar alleen als de nalatenschap van de overledene de kosten niet of niet voldoende dekt.
Ouders draaien altijd op voor de kosten van de uitvaart van hun kinderen en de kinderen voor de uitvaart van hun ouders.
Als de genoemden geen uitvaart (willen) regelen, dan neemt de gemeente deze taak over en de gemeente gaat dan volgens art. 22 van de Wet op de Lijkbezorging, de uitvaartkosten verhalen op deze bloed- en aanverwanten.
Het niet aanvaarden van een erfenis (verwerpen) biedt voor deze groep bloed- en aanverwanten geen "bescherming".

3. De erfgenamen. Wie een erfenis aanvaart, betaalt de uitvaartkosten. Ook als er niet genoeg in de erfenis zit om de kosten uit te betalen.

Als broer of zus de erfenis verwerpt, dan kan degene die de uitvaart regelt (broer/zus geen opdrachtgever) niet de kosten van de uitvaart op hem/haar verhalen. Zij vallen niet onder de bloed- en aanverwanten als genoemd in de Wet op de Lijkbezorging. Zij hebben dan ook niets te zeggen over de wijze waarop de uitvaart wordt uitgevoerd.

Bij verwerping mogen zij zich dan ook op geen enkele manier bemoeien met de nalatenschap. Dus geen foto(boek), theelepeltje etc. uit de nalatenschap als aandenken, niet rijden in de "erfenis"-auto. Zoiets wordt gezien als zuivere aanvaarding van de erfenis met alle opbrengsten, maar ook met alle schulden. Ook hier hebben zij niets in te brengen hoe zaken verder geregeld worden.

Vladja

ro
door ron530 - Sep 19, 2010 om 14:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kortom een begrafenis polis is de beste optie en zou net als de zorgverzekering verplicht moeten zijn.

vladja
door vladja - Sep 19, 2010 om 14:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 19 sep 2010, 14:43]Kortom een begrafenis polis is de beste optie en zou net als de zorgverzekering verplicht moeten zijn.

Waarom verplicht? Lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap is er ook nog. Alles vastleggen in de verboden en geboden? Zoals die zaligmakende zorgverzekering, die menig minimum loonverdiener / uitkeringsgerechtigde / AOW-er / WAO-er / kwakkelende mens etc. veel en veel meer kost dan het vroegere ziekenfonds en de kapitaalverdiener voor een schijntje verzekerd laat zijn?

Maar dat is een andere discussie.

Vladja

ro
door ron530 - Sep 19, 2010 om 15:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Gewoon verplichten. Zoals je de zorg bij leven ook verplicht verzekert, moet het bij de dood ook zo zijn. Uitvaart is eenmalig en de kosten zijn peanuts vergeleken bij de ellende die je een ander aandoet.

kr
door krieno - Sep 19, 2010 om 15:49
60 Antwoorden / 1 Vragen

en inderdaad , als er geen polis zal de familie moeten opdraaien voor de kosten, maar je kan de kosten natuurlijk ook zo klein mogelijk houden door veel zelf te regelen, zoals zelf kisten, zelf kaarten maken, zelf regelen met de gemeente voor overlijdens aangifte, geen koffie tafel en of iet dergelijks, zelf eventueel vervoer nar begraafplaats of crematorium, zelf gen kist gebruiken is mogelijk, dus je kunt de kosten zelf in de hand houden als je zou willen.

vladja
door vladja - Sep 19, 2010 om 16:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Krieno,

Het is maar een hele groep van bloed- en aanverwanten, die voor de kosten moeten opdraaien en niet de familie.

Vladja

f.weele
door f.weele - Sep 19, 2010 om 21:39
1085 Antwoorden / 27 Vragen

afhankelijk van het inkomen en vermogen is er de mogelijkheid om gebruik te maken van de bijzondere bijstand van de sociale dienst van de gemeente waar u onder valt. Eén en ander zal dus wel getoetst worden. Informeer bij de sociale
dienst van uw gemeente!
m.vr.gr.

testcase
door testcase - Sep 20, 2010 om 01:07
189 Antwoorden / 1 Vragen

Wat vladja zeg klopt.

robert11
door robert11 - Sep 20, 2010 om 10:10
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 19 sep 2010, 15:12]Gewoon verplichten. Zoals je de zorg bij leven ook verplicht verzekert, moet het bij de dood ook zo zijn. Uitvaart is eenmalig en de kosten zijn peanuts vergeleken bij de ellende die je een ander aandoet.

Ik ben er helemaal meeeens! Het zou zelfs mogelijk de uitvaartverzekering moeten kunnen integreren in de zorgverzekering, en het goedkoper maken dan het nu is!
Uitvaartverzekeringen zijn abnormaal duur en overal verschil. Het is tijd om een al die soorten verzekeringen te reorganiseren, alleen zo kan men de kosten (en de erger) in toom houden...
...misschien droom ik.....

f.weele
door f.weele - Sep 20, 2010 om 11:30
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ieder mens is onvolmaakt. We sterven uiteindelijk allemaal. Het zou dus inderdaad een goed idee zijn om zo'n verzekering te verplichten en te integreren in de zorgverzekering. Een ieder die dan iets extra's zou willen bij de uitvaart kan zich dan bijverzekeren. Of het ook echt goedkoper wordt hangt af de collectiviteit van zo'n verzekering. Ik heb nu het idee, dat als je je vandaag verzekerd hebt, dat je morgen alweer onderverzekerd bent. Ik heb ook sterk de indruk dat er sprake is van een soort kartelvorming. Bijna alle kleine uitvaartondernemingen zijn of gelieerd of overgenomen door een grote uitvaartorganisatie zoals Monuta. Ik hoop inderdaad dat hier in de toekomst wat verandering komt.
m.vr.gr

=robert11 schreef op maandag 20 sep 2010, 10:10:
=ron530 schreef op zondag 19 sep 2010, 15:12: Gewoon verplichten. Zoals je de zorg bij leven ook verplicht verzekert, moet het bij de dood ook zo zijn. Uitvaart is eenmalig en de kosten zijn peanuts vergeleken bij de ellende die je een ander aandoet.

Ik ben er helemaal meeeens! Het zou zelfs mogelijk de uitvaartverzekering moeten kunnen integreren in de zorgverzekering, en het goedkoper maken dan het nu is!
Uitvaartverzekeringen zijn abnormaal duur en overal verschil. Het is tijd om een al die soorten verzekeringen te reorganiseren, alleen zo kan men de kosten (en de erger) in toom houden...
...misschien droom ik.....

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 12:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het gaat hier niet om een verplichte uitvaartverzekering, dat is een andere discussie. Het gaat hier om de vraag: wie moet er betalen.

Vladja

gabriele
door gabriele - Sep 20, 2010 om 13:59
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ja die kosten zijn behoorlijk hoog ,toen mijn man overleed heb ik een bedrag gestort wat ook al behoorlijk hoog was na 1.5 jaar werd ik gebeld of ik even €250 bij wilde storten!!!! niet dus er blijft een huis over en daar kunnen de nabestaanden de rest wel van betalen kan toch niet zo zijn dat ik ieder jaar dat er bij ga leggen alles is geregeld geen overbodige zaken er bij en crematie ,ik had nog 2 verzekeringen er bij lopen dus uiteindelijk is het altijd te weinig blijkt dus nu beste is op papier te zetten wat je wilt zodat het niet de spuigaten uit gaat lopen,want je wordt wel overrompeld als het zo ver is

koekeloer
door koekeloer - Sep 20, 2010 om 14:03
562 Antwoorden / 18 Vragen

De begrafeniskosten worden eigenlijk door de overleden betaald. Het geld van zijn erfenis wordt hierdoor lager. De erfgenamen betalen in eigenlijk de begrafenis. Hoewel dit meestal de familieleden zijn, kan dit net zo goed iemand anders zijn (als er een testament was).

Het is beter om vroeg te beginnen met sparen voor een begrafenis, in plaats van dit te verzekeren. Verzekeren is over het algemeen duurder (anders zouden verzekeringsmaatschappijen geen winst maken)

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 14:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Koekeloer,

Dan moet er wel genoeg te erven zijn om het uit te betalen. Zo niet, en dat is de vraag, wie gaat er dan betalen/moet er dan betalen.

Er zijn een hoop mensen, die hier niet voor willen sparen of niet kunnen sparen.

Vladja

ke
door kees hoek - Sep 20, 2010 om 14:30
23 Antwoorden / 18 Vragen

Als men de nalatenschap verwerpt ,moet men dit wel vast laten leggen bij de rechtbank. Je mag dan absoluut niets uit het huis meenemen. Het huis word verzegeld en voor de rest voor alle rekeningen die er komen,een kopie van de papieren van de rechtbank naar het bedrijf sturen en alles vervalt.Dus ook geen uitvaart regelen aan de gemeente door geven en die doen de rest.
Dus wilt u niet voor eventuele kosten opdraaien,de nalatenschap verwerpen en dit laten vast leggen bij de rechtbank

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 14:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kees Hoek,

Verwerpen helpt niet als bloed- en aanverwant (partner, ouder of kind of alimentatieplichtig) volgens art. 22 van de Wet op de Lijkbezorging, dan draai je wettelijk altijd voor de begrafeniskosten op, ook al haal je de gemeente erbij en gaat die de uitvaart regelen. Dus zo simpel kan je dat niet stellen, zoals ik al eerder uiteen gezet heb. Daarmee kan je iemand volledig op het verkeerde been zetten.

Vladja

ka
door kama - Sep 20, 2010 om 15:04
161 Antwoorden / 19 Vragen

We hebben een uitvaartverzekering. We denken er sterk over die op te zeggen. Wat begon als een verzekering van een paar tientjes per jaar is nu al veel meer dan een paar eurotientjes per maand geworden. Ongemerkt. Door allerlei overnames van een klein bedrijfje door steeds grotere bedrijven vol overhead en woekerpolissen. Als je kijkt wat je betaalt voor zo'n verzekering en wat je er voor terugkrijgt: dat is dramatisch, om niet te zeggen onfatsoenlijk, weinig.

Een verplichte uitvaartverzekering: mooi niet dus.

Als we nu de verzekering opzeggen zijn we vele duizenden euro's inleg kwijt. Dat zou ook niet moeten mogen.

mariakapoentje
door mariakapoentje - Sep 20, 2010 om 15:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

helaas draait de familie er voor op... en iedereen profiteert nog een eindje mee... mijn buurman was overleden in februari ..niemand wilde de erfenis... (er zijn aardig wat spullen meegenomen direct na het overlijden).. niemand heeft iets opgezegd aan huur,gas electra,tv enz...de huisbaas haalde de huur automatisch af.. met 3 maanden huurachterstand volgt uitzetting...pas begin sept kwam de gerechtsdeurwaarder met een kraakwagen en een heel stel mannen die alle inboedel moest vernietigen.. niks kringloop of verkoop.. al deze kosten gaan volgens mij nog een staartje voor de bloedverwanten krijgen...rare tijd leven we in... Ik zelf heb sinds mijn huwlijk in 1992 een verzekering voor begravenis afgesloten bij DBV verzekeringen..in zeist.... onlangs overgenomen door reaal...voor 4 personen.. te weten.. ik zelf,mijn man en mijn 2 zonen..Nu is het zo...dat vorig jaar ik gescheiden ben..ik van de voedselbank leef...mijn zonen inmiddels volwassen hebben hun eigen verzekering.. en mijn ex??? ach... die betaalt niets...ook geen allimitatie..ik heb geprobeert de verzekering af te kopen..in 2018 is hij premievrij.. maar helaas... ik mag hem alleen maar opzeggen..ik ben nu 58 jaar.. en val dus nog duurder uit met een nieuwe verzekering.. en ben dus elke 3 maanden aan het bloeden voor 71 euro.. uitkopen doen ze niet aan.. dus... hoera... voor mijn ex en volwassen kinderen wordt gezorgd...en ik weet echt niet wat ik hiermee aanmoet???

koekeloer
door koekeloer - Sep 20, 2010 om 15:09
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=kama schreef op maandag 20 sep 2010, 15:04]

Als we nu de verzekering opzeggen zijn we vele duizenden euro's inleg kwijt. Dat zou ook niet moeten mogen.

Je bent verzekerd geweest, dus de verzekeringsmaatschappij heeft al die tijd risico gelopen dat ze zouden moeten uitbetalen. Daarom kan je de premie niet terugkrijgen, vind je dat onlogisch?.

acer7520g
door acer7520g - Sep 20, 2010 om 15:11
72 Antwoorden / 6 Vragen

Als ex medewerker in de Uitvaart heb ik meerdere keren gewerkt in opdracht van de sociale dienst.

Dus, in geval van problemen de plaatselijke Sociale Dienst waarschuwen en vooral zelf niets tekenen.

Gerard.

ka
door kama - Sep 20, 2010 om 15:17
161 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=koekeloer schreef op maandag 20 sep 2010, 15:09]
Je bent verzekerd geweest, dus de verzekeringsmaatschappij heeft al die tijd risico gelopen dat ze zouden moeten uitbetalen. Daarom kan je de premie niet terugkrijgen, vind je dat onlogisch?.

Net zo (on)logisch als de waanzinnige premieverhogingen van de afgelopen jaren.

mariakapoentje
door mariakapoentje - Sep 20, 2010 om 15:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

koekeloer... ik vind het heel zuur dat ik nu nog 8 jaar mag betalen voor mijn ex en mijn volwassen kinderen.. voordat de verzekering premievrij is.. ik kan dus nu niet alleen voor mijzelf doorgaan met een verlaagde premie.. ik kan wel de verzekering opzeggen..en dat vind ik onlogisch...heb ik die jaren voor *niets betaalt want dan gelt de datum in 2018 ook niet meer.Ik ben niet gezond..dus een andere verzekering gaat niet makkelijk

ke
door kees hoek - Sep 20, 2010 om 15:20
23 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo Vladja

Ik was nog de enigste van de familie en toen mijn zus kwam te overlijden heb ik in overleg met een notaris de nalatenschap verworpen en ook de aan getrouwde familie leden.En we hebben NIETS hoeven te betalen.Heb alleen voor de rechtbank getekend dus dit moet je doen en je verdere familieleden.En het word netjes verder geregeld.Alleen de leges van de rechtbank kostte me geld en voor de rest niets

be
door bel_1 - Sep 20, 2010 om 15:21
26 Antwoorden / 7 Vragen

Beste doggyfriend,

Is het misschien een idee zelf een verzekering af te sluiten (en de premie te betalen) voor de begrafeniskosten van uw schoonzus en zwager?

Vr. gr. bel

vu
door vuurdraak - Sep 20, 2010 om 15:43
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ja de familie moet de kosten voor de begrafenis/crematie betalen en al de bijkomende kosten.
Dat houd in;begrafeniskosten, schulden, notariskosten, huur gas,licht ,water totdat het huis leeg is opgeleverd en weer verhuurd kan worden.
Ook evt de belastingpapieren inleveren van het afgelopen jaar,zorgpremie en zo kan ik nog wel even door gaan.
Helaas heb ik dit met mijn vader meegemaakt en hebben wij toen moeten besluiten om de erfenis te weigeren.
Omdat mijn vader schulden had vertelde de notaris ons ook dat wij ook onze kinderen uit uit deze erfenis moeten halen dus. ook onze kinderen hebben de erfenis geweigerd.
Althans dat hebben wij gedaan omdat ze 6 en 8 jaar zijn.
Het blijkt dat de schuldeisers tot 25 jaar na het overlijden van mijn vader bij evt de kleinkinderen hun geld kunnen opeisen.
Daar schokken wij erg van want ik denk niet dat vele mensen dit weten.

le
door leolouwers - Sep 20, 2010 om 17:05
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe het precies geregeld is met een uitvaart als je zelf de opdracht geeft, weet ik niet precies.
Wat ik wle weet is, dat je een erfenis, wanneer je denkt dat er sprake is van schulden, je een erfenis beneficiair kunt aanvaarden. Hiervoor dien je je te wenden tot de griffie van de rechtbank waar de desbetreffende persoon is overleden.
Beneficiair wil zeggen dat je eerst kunt kijken of een erfenis positief of negatief is en daarna pas beslist of je ze wel of niet aanvaard.
Kijk hiervoor in het Burgerlijk Wetboek 4, lid 190 en verder.

re
door red1 - Sep 20, 2010 om 17:45
329 Antwoorden / 1 Vragen

zodra je bij overlijden van een persoon afstand van erfrecht doet , heb je zelf niks meer te vertellen over alles wat van de overledene is !! maar dit moet je wel via een notaris doen !!! je krijgt dan een papier waar dit opstaat en dit moet je 30 jaar bewaren !!

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 18:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er wordt hier wat waarheid en onzin geschreven.

Wie betaalt de uitvaartkosten?

De opdrachtgever: familie / vriend / buurman / gemeente. De opdrachtgever moet altijd de rekening betalen aan de uitvaartondernemer. De persoon, die de opdracht geeft, neemt zelf het risico dat de kosten niet verhaalbaar zijn. Is die rekening eventueel verhaalbaar?

Familie, die altijd opdraait voor de uitvaartkosten als de gemeente de uitvaart moet verzorgen, omdat er onvoldoende geld / verzekering is. echtgenoot of geregistreerd partner, de kinderen (natuurlijk, stief, adoptief); de ouders, behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.

Deze personen kunnen de erfenis verwerpen, maar de uitvaartkosten zullen ze altijd moeten terugbetalen aan de gemeente (al dan niet met behulp van bijzondere bijstand). Broers/zussen, verdere familieleden dus niet (tenzij zij de erfenis accepteren)..

Wie de erfenis accepteert, accepteert de begrafeniskosten.

Vladja

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 18:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

leolouwers,

Beneficiair wil zeggen dat je eerst kunt kijken of een erfenis positief of negatief is en daarna pas beslist of je ze wel of niet aanvaard.

Je hebt maar drie smaken:
aanvaarden erfenis
beneficiair aanvaarden
verwerpen

Je kan niet beneficiair aanvaarden en dan later verwerpen. Dat is wettelijk niet mogelijk. De keuze is van één van de drie en daar moet je het dan verder mee doen.

Minderjarige kinderen mogen wettelijk alleen beneficiair aanvaarden, daar zij niet met schulden opgezadeld mogen worden en dus niet aansprakelijk voor de schulden.

Vladja

ke
door kees hoek - Sep 20, 2010 om 18:54
23 Antwoorden / 18 Vragen

Hoi Vladja
Als men via de rechtbank de nalatenschap verwerpt dan draai je niet voor de kosten op via de gemeente.Dus je verhaal klopt niet helemaal.Heb dit helaas begin van het jaar mee gemaakt.Alleen de kosten van de rechtbank die heb je dan en voor de rest niets.

an
door ans guit - Sep 20, 2010 om 19:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
heb een voorstel nav een dure crematie. In Duitsland is dit al iets wat normaal is, en ben er erg voor dat dit in ons land ook normaal en gebruikelijk gaat worden.
In plaats van bloemen kan men een bijdrage vragen voor de kosten van de crematie/begrafenis of voor een bijdrage van een gedenkteken van de overledene. Zal misschien even in moeten burgeren maar is ook bij bruiloften gelukt, vroeger gaf men bv peper en zoutstelletjes of ander cadootje maar nu is dat ook meestal een envellopje. In deze kan met het financiele leed van de achterblijvende familie tenminste verlichten en zal men beter de rekeningen kunnen betalen zonder schulden te moeten maken.
Iemand moeten verliezen is al erg genoeg!!!
hoop dat dit ooit normaal gevonden gaat worden en men zich er niet voor schaamt om dit in de kaart te vermelden.
In ieders belang, groetjes
ans

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 19:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kees hoek schreef op maandag 20 sep 2010, 18:54]Hoi Vladja
Als men via de rechtbank de nalatenschap verwerpt dan draai je niet voor de kosten op via de gemeente.Dus je verhaal klopt niet helemaal.Heb dit helaas begin van het jaar mee gemaakt.Alleen de kosten van de rechtbank die heb je dan en voor de rest niets.

Dat geldt voor de niet direct naaste bloed- en aanverwanten (zoals broer/zus, zoals ik al geschreven heb, maar wel voor een bepaalde groep, zoals omschreven). Maar als je het beter weet, dan de wet: art. 22 van de Wet op de Lijkbezorging, dan blijf je daar toch in geloven.

Vladja

ke
door kees hoek - Sep 20, 2010 om 21:53
23 Antwoorden / 18 Vragen

Hoi Vladja
Ik en mn nichtjes van mijn overleden broer hebben voor de rechtbank verklaard dat wij alles verwierpen van de nalatenschap.Tot de zoveelste graad hebben wij dit gedaan en tot op heden is er geen rekening of wat dan ook gekomen.Dit is mijn ervaring.Door die rechtbankpapieren zijn wij overal van gevrijwaard en dit vertelde de rechtbank ons ook.Dus ik weet niets beter ik vertel je alleen wat ons is overkomen.De gemeente heeft de begrafenis geregeld en voor ons GEEN kosten. Dit wilde ik je even duidelijk maken.

discovery
door discovery - Sep 21, 2010 om 00:10
91 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo,

Wat ik in al deze antwoorden mis is de optie om via een natura vezekering verzekerd te zijn van een eenvoudige begrafenis/crematie.
Ik betaal 13 euro per kwartaal (incl. 2 kinderen) en ben voor alles verzekerd, daar kan geen "gewone" uitvaartverzekering tegenop. Wil je meer en een exclusievere uitvaart is dat ook mogelijk tegen een meerprijs.
Je kinderen of andere familieleden opzadelen met jouw uitvaart vind ik echt not done en zeker je eigen verantwoordelijkheid.

vr. gr. Discovery

vladja
door vladja - Sep 21, 2010 om 08:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=kees hoek schreef op maandag 20 sep 2010, 21:53]Hoi Vladja
Ik en mn nichtjes van mijn overleden broer hebben voor de rechtbank verklaard dat wij alles verwierpen van de nalatenschap.Tot de zoveelste graad hebben wij dit gedaan en tot op heden is er geen rekening of wat dan ook gekomen.Dit is mijn ervaring.Door die rechtbankpapieren zijn wij overal van gevrijwaard en dit vertelde de rechtbank ons ook.Dus ik weet niets beter ik vertel je alleen wat ons is overkomen.De gemeente heeft de begrafenis geregeld en voor ons GEEN kosten. Dit wilde ik je even duidelijk maken.

Je kunt blijven herhalen hoe het bij jou is gegaan. Maar jij leest niet eens wat ik schrijf. Ik schrijf dat ouders, kinderen etc. zie mijn opsomming er wel voor opdraaien als zeer naaste bloed- en aanverwanten, maar de wat verdere verwanten er niet voor opdraaien en daarbij zet ik nog als voorbeeld broers en zussen bij als voorbeeld van de daarop volgende bloedverwantschap. LEZEN dus.

Vladja

ka
door kampf007 - Sep 21, 2010 om 09:22
8 Antwoorden / 1 Vragen

De grootste flauwe kul. om je zelf te verzekeren voor je eigen begrafenis.
Laat de natuur zijn werk doen, of anders.., je betaalt je hele leven scheel aan belastingen. Laat de laatste belasting, die je zogenaamd vormt voor de maatschappij , eer zijn van de staat als waardering voor je levenslange bijdrage aan de samenleving.

birdies
door birdies - Sep 21, 2010 om 09:28
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@kampf007: zo'n flauwekul redenering heb ik nog nooit gehoord.

ka
door kampf007 - Sep 21, 2010 om 09:46
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, Birdies...
Zulke reacties heb ik ook verwacht.
Ik probeer alleen maar een discussie te ontwikkelen, dat je na je dood nog steeds verantwoordelijk word gesteld voor je leven. Ik ben nét 60, al 15 jaar met pensioen. Ik heb in mij werkzame leven meer dan 150 landen bezocht en in een derde daar van ook gewerkt..., je leert andere kulturen en gebruiken kennen. Wij worden in NL voor mijn gevoel na je overlijden nog verantwoordelijk gestelt dat je je bijdrage aan de samenleving enthousiast hebt geleverd. De beloning daarvoor wordt afgewend op je nabestaanden. ACHTERLIJK OF NIET!!!
Kostenloze staatsbegrafenis voor iedereen, de toeters en bellen die je er zelf aan wilt hangen zijn familiaire kosten.

si
door sicoma - Sep 28, 2010 om 21:12
6 Antwoorden / 2 Vragen

Het zou zelfs mogelijk de uitvaartverzekering moeten kunnen integreren in de zorgverzekering, en het goedkoper maken dan het nu is!

Robert11; en als je elk jaar
wisselt van zorgverzekeraar zodat je maximaal voordeel
hebt van de toch al hoge premie ?
Voorbeeld; brillen en hoortoestellen per zoveel jaar
kun je dan meteen 1e jaar maximaal verzilveren..
Neem je de uitvaartpolis dan mee elke keer
of valt dat onder soort "pensioenbreuk" ??
Hoe loopt DIE droom af ??

simonlebon
door simonlebon - Sep 19, 2011 om 00:41
51 Antwoorden / 1 Vragen

Als het een uitgeklede uitvaart is, maakt dat voor de zorgverzekeraars toch niet uit?

Net als kampf007 stelt zou een een kosteloze staatsbegrafenis (eerder crematie) voor iedereen. De extra's: familliaire kosten/luxe verzekering. Mijn crematie mag ZGM (zo goedkoop mogelijk) en denk dat ik toch maar voor de wetenschap ga.....

nb
door nbw - Sep 19, 2011 om 02:09
521 Antwoorden / 24 Vragen

Verbaas me altijd over de vermeende kennis hier. Er is sprake van een tweestrijd tussen verantwoordelijk die eventueel de familie voelt en wettelijke plicht .

Eigenlijk is het heel erg simpel.Als iemand dood gaat met restschuld kun je als nabestaanden gewoon een keuze maken. Of je betaald de schuld of niet. Weiger je vervalt de schuld aan de staat. Ergo je kunt als familie of nabestaanden nooit wettelijk verantwoordelijk gehouden worden eventuele schulden van de overledene

empyria
door empyria - Sep 19, 2011 om 05:39
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=simonlebon schreef op maandag 19 sep 2011, 00:41]Als het een uitgeklede uitvaart is, maakt dat voor de zorgverzekeraars toch niet uit?

Net als kampf007 stelt zou een een kosteloze staatsbegrafenis (eerder crematie) voor iedereen. De extra's: familliaire kosten/luxe verzekering. Mijn crematie mag ZGM (zo goedkoop mogelijk) en denk dat ik toch maar voor de wetenschap ga.....

Een soort van begrafenisbelasting, verplicht voor iedereen, dat ze dat nog niet ingevoerd hebben...

Ach nee natuurlijk niet, iedereen heeft de zekerheid een keer dood te gaan, dus betaald worden moet er ook met zekerheid. Dat levert natuurlijk geen geld op voor in de staatskas.

empyria
door empyria - Sep 19, 2011 om 05:42
504 Antwoorden / 3 Vragen

P.S. Mijn lichaam gaat ook naar de wetenschap, maar ben evengoed wel verzekerd, just in case...